نزدیکتر شدن نیوزلند و استرالیا در نتیجه زلزله

نزدیکتر شدن نیوزلند و استرالیا در نتیجه زلزله

دانشمندان می گویند زلزله مهیبی که هفته گذشته در جنوب نیوزلند رخ داد، باعث نزدیکتر شدن این کشور به استرالیا شده است.

این زمین لرزه 7/8 ریشتری که در دریای تاسمانی اتفاق افتاد، جزیره جنوبی نیوزلند را حدود 30 سانتیمتر به طرف غرب جابجا کرده است.

کن گلدهیل، زلزله شناس در موسسه مطالعات علوم زمین شناختی و اتمی نیوزلند می گوید این جابجایی در زمین، قدرت عظیم زلزله اخیر را نشان می دهد.

البته برخی خبرنگاران می گویند با توجه به اینکه فاصله نیوزلند و استرالیا به بیش از 2250 کیلومتر می رسد، این تغییر عملا مشهود نخواهد بود و اضافه می کنند که پیشبینی های رسانه های نیوزلند در مورد احتمال کاهش قیمت پرواز میان این دو کشور هم بسیار بعید به نظر می رسد.

هشدار سونامی

زمین لرزه پر قدرت هفته پیش در دریای تاسمانی باعث ایجاد یک سونامی کوچک شد که امواجی را به ارتفاع یک متر در سواحل غربی نیوزلند بوجود آورد.

حتی در یک مقطع به مردم محلی هم توصیه شد که در نقاط مرتفع تر پناه بگیرند.

زلزله در جنوب نیوزلند خشارات شدیدی به همراه نداشت

در حالی که سواحل واقع در جنوب غربی جزیره جنوبی نیوزلند 30 سانتیمتر به طرف استرالیا گسترش پیدا کرده است، به گفته دکتر گلدهیل سواحل شرقی این جزیره تنها یک سانتیمتر به طرف غرب جابجا شده است.


او به خبرگزاری فرانسه گفت تعبیر دیگر این واقعه این است که نیوزلند عملا نسبت به گذشته کمی بزرگتر شده است.

زمین لرزه ای که پنجشنبه شانزدهم ژوئیه در نیوزلند رخ داد شدیدترین زلزله ای است که این کشور زلزله خیز در 78 سال اخیر تجربه کرده است، با این حال به جز آسیبی سطحی که به بعضی ساختمانها و املاک در نقاط دور افتاده جنوب غربی نیوزلند وارد آمد، خسارت دیگری به بار نیامد.

به گفته دکتر گلدهیل، لرزش ناشی از این زلزله در نقاط وسیعی از نیوزلند محسوس بوده است، اما تنها مناطق محدودی از این کشور دچار تکان هایی شدید شده اند.

anikalak - ایران - تهران
اگه زلزله خداییی نکرده توی ایران بود خیلیا میمردن.کاش یه زلزله قلبارو بهم نزدیک میکرد.اندکی صبر سحر نزدیک است.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

sam1 - انگلیس - لندن
و اینک زلزله ای عظیم رو داریم که نظام جمهوری اسهالی رو داره نابود میکنه.... و ولایت وقیه ر ی ده تو خودش
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

TAAT - ایران - اردبیل
زمین لرزه 7/8 ریشتری !! با 7.2 ریشتری رودبار ما کُن فَیَکون شد.تازه یارو میگه:"با این حال به جز آسیبی سطحی که به بعضی ساختمانها و املاک در نقاط دور افتاده جنوب غربی نیوزلند وارد آمد، خسارت دیگری به بار نیامد"(!!!) تفاوت ارزش زندگی در کشور ما و جزیره ای دور افتاده در آنسوی دنیا....
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.