نرخ بیکاری , بی‌اعتمادی به آمارها

نرخ بیکاری , بی‌اعتمادی به آمارها

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران که روز دوشنبه در رسانه‌های عمومی بازتاب یافت، نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار سال ۱۳۸۸ و بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که بیش از ۱۱ درصد جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند.

برپایه این آمار، نرخ بیکاری در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته یک و نیم درصد افزایش داشته، در حالی که در مقایسه با نرخ بیکاری در زمستان گذشته یک و چهار دهم درصد کاهش داشته است.

این آمار در حالی از سوی مرکز آمار ایران منتشر می‌شود که کارشناسان اقتصادی مستقل و مجامع کارگری آن را نادقیق می‌دانند.

احمد علوی، استاد رشته اقتصاد در دانشگاه استکهلم سوئد، در گفت‌وگو با رادیو فردا دلیل بی اعتمادی به این آمارها را چنین توضیح می‌دهد: « آمارهای اقتصادی ایران به ویژه آمارهای مربوط به بیکاری، نه تنها از استاندارد بین‌المللی برخوردار نیستند و با تعاریف بین‌المللی اشتغال و بیکاری هماهنگی ندارند، بلکه شیوه جمع آوری اطلاعات نیز اشکال دارد. همچنین آمارهای مؤسسات مختلف داخلی مانند بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، وزارت کار و مرکز پژوهش‌های مجلس با هم سازگاری ندارد. در نتیجه در برخورد با آمار بیکاری و آمارهای اقتصادی در ایران با معضلات مختلفی روبه‌رو هستیم».

از انتقادهای اساسی که نسبت به آمار بیکاری در ایران گرفته می‌شود، این است که در سرشماری شاغلین و بیکاران کسانی که هفته‌ای یک ساعت کار می‌کنند جزو شاغلین محسوب می‌شوند، که این مسئله بافت آمار را دگرگون می‌کند.

احمد علوی در این باره می‌گوید: «ما در ایران نمی‌توانیم جامعه آماری بیکاران را تهیه کنیم، چون بر خلاف کشورهای توسعه یافته اقتصادی اصلا نظام آماری نداریم که اطلاعات را ثبت کرده و آن را همیشه روزآمد و کارآمد کند، بنابراین کسانی هستند که بیکارند یا شاغل‌اند، اما ثبت نمی‌شوند. نشانه این مطلب این است که خود وزیر کار مدتی پیش اعلام کرد اطلاع دقیقی از آمار بیکاران نداریم».

وی می‌افزاید: «تخمین‌هایی که وجود دارد بسیار متغیر است. تخمین حداقلی که زده می‌شود حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد است که بسیار محافظه کارانه است، اما تخمین‌های دیگر دلالت بر این دارد که نرخ بیکاری بسیار بیشتر است و حتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود«.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استان‌های لرستان با ۱۹ و نیم درصد و چهارمحال بختیاری با ۱۶ هشت دهم درصد بالاترین نرخ‌های بیکاری و استان‌های خراسان شمالی با ۴ و دو دهم درصد و هرمزگان با ۵ و هشت دهم درصد کمترین نرخ‌های بیکاری را در بهار ۱۳۸۸ به خود اختصاص داده‌اند.

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
انتر نژاد- نه این امار جعلی است و امار انگلستان و امریکا می باشد و من خودم و رهبر به کمک امام زمان همه ملت ایران را سر کار گزاشتیم مدارکش هم موجود است در ارشیو اوین می باشد.
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

niloochi - المان - دوسلدورف
یک فکری به نظرم رسیده که از این طریق با هموطنانم در داخل ایران در میان میذارم.
به نظرم میاد که مردم ما برای کمتر اسیب دیدن ,گمراه کردن این مذدوران و نفوذ در اجتماعات خیابانی باید سعی کنند تا جائی که امکان داره ظاهر خودشون رو شبیه این لباس شخصیها کنند و از به همراه داشتن هر نشان سبزی پرهیز کنند در صورت امکان هم 2 نفری بر روی موتور در رفت و امد باشند که بتونند تلفنی شرایط رو به دیگران گزارش بدهند اگر امکان داشت حتی از یک شیئی شبیه بیسیم استفاده کنند اینها که همگی همدیگر رو نمیشناسند تا بیان تشخیص بدند کلی وقتشون گرفته شده و مردم بیشتر به اهدافشون میرسند.
در مورد خانمها هم برای اینکه کمتر بهشون شک کنند در تجمعها در صورت امکان یا از چادر استفاده کنند یا اینکه با حجاب کامل بطوری که تصور بشه شما از خانواده های خودی هستید و همچنین هیچ نشانی از رنگ سبز با خود همراه نداشته باشید.باور کنید باید مثل خودشون از پشت بهشون خنجر زد.لطفا این موارد رو برای دوستان و اشنایانتون هم عنوان کنید.هر ایرانی خودش میتونه یک رهبر باشه وما نمیتونیم در حال حاضر دست از مبارزه برداریم و منتظر یک رهبر باشیم.فقط خواهش میکنم بهم نگید که بیرون گود نشستم. خانوادم به جای من همراه شما هستند.خدا میدونه که چقدر ناراحتم از این که در این شرایط نمیتونم کنار هموطنانم باشم.
به امید ازادی ایران و ایرانی
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

کویت تورنتو - کویت - کویت
گوش: رهبری نیاز به گوش ندارد، چون افرادی که با او حرف می زنند، همان چیزهایی را می گویند که خودش گفته است، به همین دلیل اصلا نیازی به شنیدن آنچه گفته است، ندارد. چشم: به گفته پزشکان رهبری نیاز به چشم هم ندارد، چون دشمنانی را که وجود ندارند و شبیخون کرده اند از ده هزار کیلومتری می بیند. دست: رهبری نیاز به دست ندارد، چون همه جا دست دارد، و مشکلی هم احساس نمی کند. معده: به گفته پزشکان رهبری نیاز به معده ندارد، چون اگر داشته باشد، ممکن است گرسنه اش بشود و یادش بیفتد که مردم گرسنه اند، به همین دلیل اصلا نیازی به آن ندارد. دماغ: به گفته پزشکان دماغ یا برای احساس کردن بوی خطر است، که رهبری اصلا این بو را احساس نمی کند، یا برای نگه داشتن عینک است که عینک به درد کسی می خورد که بخواهد از چشمش استفاده کند، که ایشان بدون عینک هم در جریان همه چیز هست. سایر انگشت ها: اصولا به گفته پزشکان سایر انگشت ها( بجز انگشت اشاره) یا برای گرفتن چیزی است یا برای دادن چیزی به کسی، ایشان که همه چیزها را گرفته، چیزی هم نمی خواهد بدهد، می ماند یک انگشت اشاره که هر وقت بلندش می کند، بیست تا روزنامه نگار می افتند زندان. پا: انسان شناسان معتقدند عضوی به نام پا برای رفتن است، وقتی همه چیز پیش شما بیاید، نیازی به رفتن ندارید. ابرو: ابرو یک عضو در صورت است که معمولا یا برای خوشگلی است یا برای حفظ امنیت نظام، وقتی کسی نتواند بگوید بالای چشم آقا ابروست، و اگر بگوید باید برود زندان یا حداقل سه هزار کیلومتر فاصله بگیرد، ابرو به درد آقا نمی خورد. خال لب: رهبری به خال لب دوست گرفتار نمی شود، برخلاف رهبر سابق( آیت الله خمینی که به خال لب دوستش گرفتار شد) ایشان یک خصوصیتی دارد که هر کس به او توجه کند، در هر حال گرفتار می شود، به همین دلیل نیازی به خال لب ندارد. سیستم عصبی: سیستم عصبی برای نشان دادن واکنش است، مثلا شما دارید سقوط می کنید، سیستم عصبی به شما هشدار می دهد، یا در یک سطح شیب دار بطرف پائین هستید، سیستم عصبی به شما می گوید که دارید پائین می روید، یا شب ها صدای مرگ بر دیکتاتور می شنوید، سیستم عصبی به شما می گوید باید زودتر یک کاری بکنید. به گفته پزشکان معالج رهبری این سیستم مدتهاست از بین رفته است. غدد اشکی: معمولا غدد اشکی در انسان این خاصیت را دارد که وقتی اشک تولید می کند، انسان آرام و ...
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

کویت تورنتو - کویت - کویت
غدد اشکی: معمولا غدد اشکی در انسان این خاصیت را دارد که وقتی اشک تولید می کند، انسان آرام و معتدل می شود، در رهبری هر وقت اشک تولید می شود، مثل هجده تیر 78 یا بیست و پنجم خرداد 88 یک روز بعد تعداد زیادی ادم یا زندانی یک مجروح می شوند، به نظر می رسد بخش فریاد حنجره ایشان با غدد اشکی کارکردش تغییر کرده، به همین دلیل وجود آن غیر ضروری است. نقل از کتاب طب الکبیر اثر محمد سرورالدین از دانشگاه آکسفورد، صص 220-228.
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

aghozdar - ایران - تهران
وقتی من از خوانواده پنج نفره سه نفر بیکار میبینم دیگه توجهی به امار شما ها نخواهم داشت. من گرانی را حس میکنم.بیکاری را حس میکنم .
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

حامی موسوی - ایران - تبریز
hamesheh bahar - انگلستان - لندن
جالب بود مرسی
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

punisher - ایران - شیراز
کویت تورنتو - کویت - کویت
َعالی بود مرسی
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

babak1 - ایران - مشهد
حرکتی جدی در آزادی زندانیان -بسیج عمومی برای رفتن به زندان -حالا که زندانیان را آزاد نمی کنند ما با حضور خود در زندانها -زندان را آزاد می کنیم
این حرکت حتی اگر عملی نشود حتی فکرش برای دولت کودتا دیوانه کننده است و تاثیر جهانی آن هم بی سابقه خواهد بود چرا که رهبران سبز -خانواده های زندانیان و تمام مردم اگر داوطلبانه بخواهند به زندان بروند حکومت را به لرزه می اندازد و دنیا را شوکه می کند -پس اگر می گویید آنها جاسوسند پس ما هم جاسوسیم چون هم فکر آنهاییم ما را هم زندانی کنید
لطفا بچه ها این موضوع را گسترش دهید حتی خبر آن هم حکومت را می تراساند متشکرم متحد باشید و اسیر ترفندها نشوید و اصل موضوع را گم نکنید
چهار‌شنبه 31 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.