گاردین: اگر ایران مایل به گفتگو نباشد چه؟

گاردین: اگر ایران مایل به گفتگو نباشد چه؟

گاردین:'تنها یک رژیم متزلزل با چنین بی تدبیری در نتیجه انتخابات دستکاری می کند'

روزنامه گاردین، چاپ لندن، در شماره پنجشنبه، 16 ژوئیه، مقاله ای را به موضوع هسته ای ایران و پیشنهاد مذاکره در این باره و ارتباط آن با حوادث پس از انتخابات اختصاص داده است.

این مقاله با عنوان "اگر ایران مایل به گفتگو نباشد چه؟" و به قلم مایکل سینگ چاپ شده و در آن آمده است که شش هفته قبل از سقوط ایران به دامن هرج و مرج بعد از انتخابات، احمد خاتمی، از روحانیون بنیادگرای ایران، در خطبه های نماز جمعه تهران ایالات متحده را هدف سرزنش قرار داد و گفت "شما مذاکره نمی خواهید!"

این روزنامه می افزاید که آیت الله خاتمی (که نسبتی هم با محمد خاتمی ندارد) به وضوح از ناظران دقیق صحنه سیاسی آمریکا نیست زیرا پافشاری آمریکائیان برای قانع کردن رژیم ایران به گفتگو در خلال سی سال گذشته، و تعهد دولت باراک اوباما به برقراری ارتباط با ایران، نشان می دهد که یکی از عوامل تغییر ناپذیر در سیاست آمریکا در قبال ایران، تمایل به مذاکره با این کشور بوده است.

گاردین می نویسد: در حالی که خشونت در ایران کاهش می یابد، توجه همگان به این سئوال معطوف شده که آیا باراک اوباما هنوز هم مایل است با ایران مذاکره کند، و اگر چنین است، به چه نحو این نظر را پیگیری می کند و می افزاید که در واقع، چنین سئوالی یک نکته اصلی را نادیده می گیرد و آن اینکه موضوع اصلی این نیست که آیا ما مایل به تماس با دولت ایران هستیم بلکه این است که چگونه می توان رهبران ایران را وادار کرد که از سر صداقت با ما گفتگو کنند؟

نویسنده مقاله می نویسد: درحالی که در گذشته، آمریکا موضوع تماس با ایران را به گونه ای متناوب دنبال می کرد، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به این موضوع فوریت بیشتری بخشیده و این سئوال را مطرح کرده که به چه دلیل رژیم ایران با وجود تمامی مشکلات موجود، همچنان می خواهد به بمب اتمی دست یابد؟

انگیزه اصلی رژیم ایران [برای دستیابی به اسلحه اتمی] احساس عدم امنیت است که به حد شکاکیت بیمارگونه رسیده است

گاردین

نویسنده در پاسخ به این سئوال می نویسدکه انگیزه اصلی رژیم ایران، کسب اعتبار بین المللی یا برقراری توازن قوا در برابر یک دشمن مجهز به اسلحه اتمی نیست بلکه ناشی از احساس عدم امنیت است که به حد شکاکیت بیمارگونه ای رسیده و شناخت این احساس نا امنی است که می تواند باعث درک بسیاری از اقدامات این رژیم شود.

گاردین می افزاید: تنها یک رژیم متزلزل ممکن است با چنین بی تدبیری آشکاری در نتایج انتخابات دستکاری کند آن هم انتخاباتی که نامزدهای آن از پیش تایید شده بودند.

این روزنامه می نویسد: در حالی که یکی از مشوق هایی که وعده آن به رژیم ایران داده می شود، تضمین های امنیتی است اما آنچه که در جریان خشونت های انتخاباتی اخیر ایران آشکار شد این واقعیت بوده است که نه آمریکا و نه هیچیک از متحدان این کشور نمی توانند به رژیم ایران "تعهد امنیتی" معنا داری دهد زیرا هیچ رئیس جمهوری در آمریکا مایل و قادر نیست این رژیم را در برابر بزرگترین خطری که با آن مواجه است - یعنی نفرت مردم - بیمه کند.

نویسنده این مقاله می نویسد که با توجه به این شرایط، اگر دنیا نتواند برای تشویق رژیم ایران به مذاکره، فشارهای موجود داخلی بر این رژیم را کاهش دهد، تنها راه دیگر، افزایش فشار بر آن است و جهان آزاد باید فورا و به طور کامل به درخواست مخالفان دولت ایران برای حمایت جواب دهد اما نباید در صدد باشد که جای فعالیت آنان را بگیرد یا آن را هدایت کند.

نه آمریکا و نه هیچیک ازمتحدان آن نمی تواند به رژیم ایران تعهد امنیتی معنی داری بدهد زیر هیچ رئیس جمهوری آمریکا مایل و قادر نیست این رژیم را در برابر بزرگترین خطری که با آن مواجه است - یعنی نفرت مردم - بیمه کند

گاردین

در ادامه این مقاله آمده است: راه های دیگری هم برای وارد کردن فشار در اختیار جامعه بین المللی قرار دارد که از جمله می توان به تحریم های اقتصادی و انزوای شدیدتر دیپلماتیک مقامات ارشد رژیم اشاره کرد که اخیرا به دلیل دیدگاه آقای اوباما، شامل اولویت دادن به تماس با جمهوری اسلامی و همچنین بی میلی روسیه و چین، تا حدودی تضعیف شده بود اما بحران اخیر انتخاباتی در ایران فرصتی دوباره را فراهم آورده تا همین سیاست از طریق تبدیل انزجار بین المللی از رفتار رژیم به اقدامات عملی علیه آن مورد توجه مجدد قرار گیرد و در حالی که لازم نیست ارتباط با این رژیم را کنار بگذاریم، باید همراه با آن، فشار بر مقامات ارشد دولتی را افزایش دهیم.

نویسنده مقاله گاردین می افزاید که نباید به نظر برسد که تمایل رئیس جمهوری آمریکا به برقراری تماس با دولت ایران صرفا به منزله دعوت او از مقامات ایرانی است بلکه باید مشخص شود که فراخوان به گفتگو در واقع یکی از مسیرهای انشعابی و راه خروج از جاده ای است که به وضع تحریم های فزاینده منتهی می شود.

در پایان این مقاله آمده است که رژیم ایران ثابت کرده است که مایل به مصالحه نیست و علاقه ای هم به جلب نظر مساعد جهانیان ندارد، بنابراین، برای تماس ایران و آمریکا باید در انتظار نتیجه تغییری اساسی در نگرش رهبران ایران بود نه اینکه انتظار داشت که برقراری چنین تماسی بعدا به تغییر در نگرش آنان منجر شود.


نویسنده مقاله از مدیران ارشد سابق بخش امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا و در حال حاضر پژوهشگر ارشد موسسه سیاستگزاری خاورمیانه در واشنگتن است.

bluestar - ایران - تهران
شما هم فقط دنبال منافعتون هستید نه حقوق بشر.
جمعه 26 تیر 1388

sepanta_mehr - ایران - تهران
شما هم فقط دنبال منافعتون هستید نه حقوق بشر.
جمعه 26 تیر 1388

amirbidgoli - ایران - کاشان
امریکا فقط تو ایران حکومتی میخواد که مطیعش باشه فرق نمی کنه موسوی باشه یا احمدی نژاد
جمعه 26 تیر 1388

iwpower - ایران - شیراز
سلاممن جدیدم
جمعه 26 تیر 1388

iwpower - ایران - شیراز
اوباما اگر واقعا طرفدار ایرانیان شجاع هست با دولت تقلبی ایران صحبت نمی کنه.
جمعه 26 تیر 1388

siya48 - آلمان - کلن
در این ۳۰ سال گذشته جز اینکه ملت ایران با سختیها،جنگ ،مشکلات اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،و هزار جور مشکلات دیگه دست و پنجه نرم میکنند،این مساله،بر ایرانیان پوشیده نیست که کشور‌های غرب،به جز منافع خود به هیچ مساله دیگه‌ای فکر نکردند،و نخواهند کرد.فکر می‌کنم سال ۱۳۶۶ بود که صدام به کمک همین روسیه برادر،با موشک‌های دور برد خود که از روسیه تحویل گرفته بود،همین تهران رو که الان شاهد حق خواهی‌ و اعتراضات مردمی است و شهرهای غیر نظامی ایران رو به خاک و خون کشید،زمان جنگ ۸ ساله هم همین کشور‌های غرب بودند که صدام به پشتیبانی‌ آنها،به قصد اشغال ایران،تجاوز به ایران رو آغاز کرد.در آن زمان هم ایران تنها بود ،هنوز هم هست.زنده باد ملت ایران.مرده باد دشمنان ایران.
جمعه 26 تیر 1388

سید مهدی - ایران - تهران
تمام دشمنان تابلوی ایران طرفدار موسوی شدند این جونای ساده دل هم افتادند دنبال اونا واقعا که ...هر چی فحش و چرت و پرت هم بلدند نثار دکتر میکنند بقول دکتر اگه قیافش برای رییس جمهوری خوب نیست برای نوکری مردم که خوبه ... بخاطر همین افکارش عاشقشم ... درود بر دکتر احمدی نژاد
جمعه 26 تیر 1388

ایران جاوید - ایران - تهران
ببینن سید مهدی ضارب کدوم یکی از شهدا بودی!؟‌ آخه طرفدارای محمود چخان همشون باتوم و اسلحه به دستن!!!!!!!!!!!! میخوام ببینم شب با وجدان راحت میخوابی؟
جمعه 26 تیر 1388

سید مهدی - ایران - تهران
جاوید فعلا سبزا دارند مردمو میزنند اموال مردمو غارت میکنند برو از کسبه بیچاره بپرس
جمعه 26 تیر 1388

bluestar - ایران - تهران
سید مهدی - ایران - تهران
بقول دکتر اگه قیافش برای رییس جمهوری خوب نیست برای نوکری مردم که خوبه
==========
عجب نوکر بی چشم و رویی که از جیب اربابش دزدی میکنه. ما نوکر دزد نخوایم کی رو باید ببینیم؟
شنبه 27 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.