ایران غایب بزرگ طرح صادرات گاز به اروپا

ایران غایب بزرگ طرح صادرات گاز به اروپا

اروپا سعی دارد با اجرای طرح ناباکو از وابستگی به گاز روسیه بکاهد

چهار کشور اروپایی به همراه ترکیه قرارداد خط لوله گاز ناباکو را در حالی در ترکیه امضا کردند که دعوتی از ایران برای حضور در این طرح صورت نگرفت و ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا، غایب بزرگ این طرح بود.

هدف اروپا از اجرای این طرح کاهش وابستگی به گاز روسیه است که هر از گاهی در اوج سرمای زمستان شیرهایی گاز را می بندد.

هزینه ساخت این خط لوله حدود هشت میلیارد دلار برآورده شده و قرار است از طریق این خط لوله سالانه 31 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر شود.

پیش بینی شده است که گاز کشورهایی حاشیه دریای خزر نظیر آذربایجان و منطقه خاورمیانه نظیر عراق از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل شود.

ایران در حال حاضر از این پروژه بزرگ کنار گذاشته شده است؛ هر چند برخی کارشناسان بر این باورند که کشورهایی که قرار است گاز مورد نیاز این خط لوله را تامین کنند، آنقدر گاز ندارند که بتوانند گاز مورد نیاز این طرح را در دراز مدت تامین کنند.

رضا کسایی زاده مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران می گوید:"کنسرسیوم ناباکو بر روی منابع گازی تکیه کرده است که در آینده پاسخگوی نیازهای آنها نخواهد بود."

موانع حضور ایران

اما دلیل اصلی کنار گذاشتن ایران از این پروژه همانطور که مدیر عامل شرکت صادرات گاز ایران می گوید مسائل سیاسی است.

ایران معتقد است خط لوله ناباکو اقتصادی نخواهد بود و کشورهای منطقه قادر نیستند گاز مورد نیاز این پروژه را تامین کنند.

مهمترین مسئله این است که روابط ایران بر سر پرونده هسته ای با غرب به شدت تیره شده است و کشورهای اروپایی حاضر نیستند در چنین طرح مهمی با ایران همکاری کنند و سهمی از این پروژه را به این کشور بدهند.

شرایطی که ایران با امضای طرح ناباکو تجربه می کند درست شبیه وقتی است که ترکیه تلاش داشت غرب را بخ اجرای خط لوله باکو به جیهان متقاعد کند که هدفش انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت آذربایجان به بندر جیحان در ترکیه بود.

همان زمان ایران معتقد بود که بهترین و کم هزینه ترین مسیر عبور این خط لوله و انتقال نفت از خاک ایران است و این پروژه اقتصادی نیست اما پشتیبانی آمریکا و غرب باعث شد تا این خط لوله بر خلاف نظر ایران عملی شود.

اکنون دوباره همان شرایط در حال تکرار شدن است. ایران از خط لوله ناباکو کنار گذاشته شده و مقامات این کشور همان حرفهای چند سال پیش در باره خط لوله نفتی باکو به جیهان را به نوعی تکرار می کنند.

ایران معتقد است این خط لوله اقتصادی نخواهد بود و کشورهای منطقه قادر نیستند گاز مورد نیاز این پروژه را تامین کنند.

البته مقامات ترک ابراز امیدواری کرده اند با حل شدن مسائل سیاسی، ایران نیز در این پروژه شریک شود و بخشی از گاز مورد نیاز این خط لوله از طرف ایران تامین شود.

امضای این قرارداد برای ترکیه اهمیت زیادی دارد چون با اجرای آن ترکیه هم درآمد زیادی از محل ترانزیت گاز خواهد داشت و هم این قرارداد ترکیه را به هدفش که تبدیل ترکیه به پایانه بزرگ انرژی است، نزدیک می کند.

ترکیه امیدوار است با نقشی که در این پروژه بر عهده می گیرد، یک گام دیگر هدف بزرگترش یعنی اروپایی شدن نزدیک شود. به نظر ترکیه این طرح می تواند بخشی از مخالفت های موجود بر سر پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را برطرف کند.

طرح پارس در مقابل ناباکو

ایران در حال حاضر گاز اضافی برای صادرات ندارد و تولید فقط جوابگوی مصرف داخلی است

در این میان به نظر می رسد ایران امید چندانی به پیوستن به طرح خط لوله ناباکو ندارد. با آنکه این کشور در چند سال اخیر تلاش گسترده ای برای پیوستن به این طرح انجام داده است اما در روز امضای این قرارداد در آنکارا، شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده که ایران طرح جداگانه ای برای صادرات گاز به اروپا دنبال می کند.

این طرح که از مدتها پیش بحث آن مطرح بوده"خط لوله پارس" نام دارد و قرار است گاز منطقه پارس جنوبی را از طریق ترکیه به اروپا برساند.

ظرفیت این خط لوله بیشتر از خط لوله ناباکو است و پیش بینی شده که این خط لوله سالانه 37 میلیارد متر مکعب گاز را به اروپا منتقل کند.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، هزینه این خط لوله چهار میلیارد دلار است.

به نظر می رسد ایران در این پروژه همان راهی را دنبال می کند که در بعد از توافق بر سر ساخت خط لوله نفتی باکو به جیهان در پیش گرفت. ایران در مقابل این پروژه طرح انتقال نفت کشورهای حاشیه خزر برای مصرف در پالایشگاه های داخلی را به اجرا گذاشت.

بر اساس این طرح، ایران نفت کشورهای حاشیه خزر نظیر ترکمنستان را در بندر نکا در ساحل جنوبی خزر برای مصرف پالایشگاههای داخلی تحویل می گیرد و به همان مقدار نفت خام در خلیج فارس در اختیار این کشورها قرار می دهد تا به هر جا که خواستند صادر کنند.

البته اجرای طرح خط لوله پارس به عنوان رقیب ناباکو با دشواری هایی مواجه است. از یک طرف ایران در حال حاضر گاز چندانی برای صادرات ندارد و تولید فقط جوابگوی مصرف داخلی است و به همان اندازه که به ترکیه گاز صادر می شود از ترکمنستان وارد می شود. از سوی دیگر ترکیه به عنوان مسیر انتقال گاز ایران به اروپا یکی از شرکای اصلی پروژه ناباکو است. هر چند که مسیر دیگری نیز برای صادرات گاز ایران از طریق عراق و سوریه به اروپا مطرح شده است اما صادرات گاز از این طریق با مشکلات دیگری مواجه است.

سوای این مشکلات، موفقیت این طرح به آمادگی کشورهای اروپایی برای خرید گاز طبیعی ایران بستگی دارد و اگرچه برخی کشورهای اروپایی نسبت به وابستگی خود به گاز صادراتی روسیه ابراز ناخرسندی کرده اند اما معلوم نیست که مایل باشند در این زمینه به ایران نیز متکی شوند.

مشکل بزرگ دیگر ایران در شرایط فعلی تامین سرمایه و تکنولوژی لازم برای افزایش تولید گاز است و برخی کارشناسان می گویند این کشور اول باید موانع تحریم و مشکلات ناشی از پرونده هسته ای خود را برای ترغیب سرمایه گذاران خارجی و مشارکت شرکت های بزرگ نفتی در پروژه های گاز، برطرف کند و در کنار افزایش تولید به فکر صادرات گاز باشد.

iran-azad - ایران - تهران
به جاش ما توی لبنان فلسطین ونزوئلا بولیوی اوگاندا نامیبیا ... حضور داریم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

elvis2002 - سوئد - گوته برگ
1 سه دقیقه مانده به تنفیذ حکم احمدی نژاد توسط خامنه ایی همه چیز خاموش ۲- در هنگام پخش برنامه تنفیذ یا دقیقا سر ساعت ۹ همه چیز روشن کولر اتو شوفاژ لامپ پر مصرف (بچه ها زمان روشن کردن خیلی خیلی خیلی مهم همه سر ساعت ۹شب روشن کنین . ۳- ساعت۰۴و۹ دقیقه همه چیز خاموش ۰۵و۹ همه چیز روشن ساعت۰۹و۹ دقیقه همه چیز خاموش ۱۰و۹ همه چیز روشن حالا همین جوری روشن بمونه * تلویزیون خاموش بمونه بخاطر نوسان خراب نشه* * شبکه باید تحت فشار پی در پی باشه و همه همزمان شک بدن با اینکار برق همه کشور برای لحظاتی قطع میشه یادتان باشه چی گفتم همه با هم.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

shirdelan2009 - هلند - ایده
مرگ و جهنمی پر درد و عذاب برای اون نظام کثیف جمهوری اسلامی ایران و طرفدارانش.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

bitajoon - انگلیس - لندن
من این خبر را کپی کردم
قطع شبانه برق در هنگام تنفیذ حکم ا.ن. مهم مهم مهم
- سه دقیقه مانده به تنفیذ حکم ا.ن. توسط ..ر. همه چیز خاموش ۲- در هنگام پخش برنامه تنفیذ یا دقیقا سر ساعت ۹ همه چیز روشن کولر اتو شوفاژ لامپ پر مصرف (بچه ها زمان روشن کردن خیلی خیلی خیلی مهم همه سر ساعت ۹شب روشن کنین تکرار پخش تنفیذ) ۳- ساعت۰۴و۹ دقیقه همه چیز خاموش ۰۵و۹ همه چیز روشن ساعت۰۹و۹ دقیقه همه چیز خاموش ۱۰و۹ همه چیز روشن حالا همین جوری روشن بمونه * تلویزیون خاموش بمونه بخاطر نوسان خراب نشه* *اتصال کوتاه پیش یا پس کنتور فقط باعث قطع برق شما میشه کمکی به جنبش نمی کنه - شبکه باید تحت فشار پی در پی باشه و همه همزمان شک بدن* *من تو نیرو گاه کار می کنم سوال دارین؟ ....
سه‌شنبه 23 تیر 1388

bitajoon - انگلیس - لندن
تجاوز به ترانه موسوی، بازداشتی تجمع مسجد قبا و احتمال مرگ وی
موضوع احتمال تجاوز جنسی به ترانه موسوی و مرگ او به طور جدی مطرح است. ترانه موسوی دختری که 7 تیر در تجمع مقابل مسجد قبا دستگیر شد و به گفته شخصی ناشناس که در تماس با خانواده اش اعلام کرده بود که وی به علت تصادف دچار پارگی مقعد و رحم شده و در بیمارستان امام خمینی کرج بستری است در این بیمارستان ناپدید و به نقطه نامعلومی منتقل شده است و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. به گزارش چریک آنلاین، به گفته یکی از بازداشتی‌های روز یاد شده که تا پیش از انتقال به کلانتری نوبنیاد کنار ترانه موسوی بوده است، ترانه در روز دستگیری ظاهرش به هیچ عنوان حتی به تجمع کنندگان هم شبیه نبود موهایی بافته شده (بافت آفریقایی) داشته و برخلاف کسانی که در تجمع ها از کفش ها ورزشی استفاده می کنند کفش‌هایی پاشنه دار و ظاهری داشت که برای تعقیب و گریزهای معمول تظاهرات‌ مناسب نبوده است. روز هفت تیر ترانه موسوی ساعت 18 به همراه دخترها و پسرهای دیگری که بازداشت شده بودند به وسیله نیروهای بسیجی به ساختمانی در حوالی حسینه ارشاد منتقل می شود. آن‌ها تا ساعت 22:30 در این ساختمان بازجویی و نگهداری می شوند و بازجویی ترانه موسوی از همه طولانی‌تر می‌شود. همه دخترها و پسرهایی که بازداشت شده اند ساعت 22:30 به غیر از ترانه موسوی به کلانتری نوبنیاد منتقل می‌شوند و ترانه موسوی را همچنان در ساختمان یادشده نگهداری می کنند. خانواده ترانه فردای آن روز در حالی که بی خبر از دختر خود همه جا را جست‌وجو می کردند از طریق یکی از بازداشت‌شدگانی که آزاد شده بود از وضعیت دختر خود آگاه می‌شوند اما جست‌وجوی آن‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد و پدر دندان‌ساز او بر اثر فشارهای روحی ناشی از ناپدید شدن دخترش دچار ناراحتی قلبی می‌شود و اکنون نیز در خانه بستری است. خانواده‌اش پس از مراجعه به کلانتری و گذشت چند روز موفق می شوند ماشین ترانه را که در خیابان میرداماد، کوچه داروخانه پارک شده بوده پیدا کنند و بالاخره چهارشنبه هفته گذشته فردی ناشناس با خانواده او تماس می گیرد و می گوید ترانه به علت پارگی مقعد و رحم در بیمارستان امام خمینی کرج بستری شده است. خانواده ترانه به این بیمارستان مراجعه می کنند و هیچ اثر از ترانه نمی یابند. موضوع تجاوز به ترانه موسوی از سوی نیروهای لباس شخصی و بسیجی ها از این رو مطرح است که شاید بتوان پذیرفت پارگی رحم به ...
سه‌شنبه 23 تیر 1388

pouriya - ایران - رودسر
توجه ... توجه
فراخوان تظاهرات جمعه 26 تیر؛ در میدان ولیعصر
جمعه 26 تیر؛ گردهمایی پس از نماز جمعه در میدان ولیعصر
این ایمیل از طرف فعالان داخل کشور برای سایت ارسال شده است:مراسم راهپیمایی پس از نماز جمعه و محل اصلی تجمع از میدان ولی عصر به سمت صدا و سیما خواهد بود.
مسیرهای راهپیمایی
1- بولوار کشاورز-میدان ولی عصر
2- خیابان کارگر- بولوار کشاورز- میدان ولی عصر
3- خیابان طالقانی-خ فلسطین- بولوار کشاورز- میدان ولی عصر
4- خیابان انقلاب- خ لیعصر- میدان ولی عصر
اگر قصد حضور در نماز جمعه را هم ندارید حداقل پس از قدم زدن در اطراف خیابان ولیعصر به هنگام آغاز تجمع یعنی حدود ساعت 1 به مردم بپیوندید.
بر گرفته شده از سایت ایران ب ب ب
سه‌شنبه 23 تیر 1388

asheghe vatanam iran - امارات - دبی
شیردلان- هلند-ایده
منم باهات موافقم دمت گرم. خدا کنه که امثال این ویروسها هر چه زودتر نابود بشن از روی کره زمین. آمین
سه‌شنبه 23 تیر 1388

waxy - امریکا - سیاتل
جاخالی دادن به جبران حال فکری که روسها تو وقابع اخیر بهشون دادن
واقعا احمدی ن در راستای منافع ملی قدم بر میداره
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

javaad - ایران - تهران
اشکال نداره. ما هم می ریم با کشور جزایر کومور (کدوم ور) قرارداد می بندیم
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.