در یـک اقــدامی نـادر , کـوه دمـاونـد را هـم آسفالت کـردنـد!

در یـک اقــدامی نـادر , کـوه دمـاونـد را هـم آسفالت کـردنـد!

ایسنا : مسیر هفت کیلومتری در یکی از دامنه‌های قله‌ی دماوند آسفالت شد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسوولان محلی در یک اقدامی نادر و تاسف‌بار، مسیر هفت کیلومتری یکی از دامنه‌های قله‌ی دماوند را که با ارتفاع 5671 متری یکی از بلندترین قله‌های جهان است را آسفالت کرد‌ند.

این حرکت و اتفاق نادر درحالی به وقوع پیوسته است که در طی روز‌های اخیر طبیعت دوستان زیادی به این حرکت اعتراض کرد‌ه‌اند اما؛ ظاهرا علی‌رغم جدی بودن این نگرانی‌ها تاکنون اقدام موثری برای توقف آسفالت سازی دماوند پرافتخار از سوی هیچ نهادی انجام نشده است.

مسیر آسفالت شده منتهی به بخش گوسفندسرای دماوند است که در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار دارد.

محمود شعاعی؛ رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: سال گذشته با حضور رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهندس کریمی استاندار مازندران، روز ملی دماوند ثبت نهایی شد اما در کمال ناباوری پنج‌شنبه هفته گذشته متولیان محلی با کامیون و لودر به جاده‌ی گوسفند‌سرا آمده و در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا شروع و به تسطیح و شن‌ریزی جاده و آسفالت آن کرد‌ه‌اند.

وی افزود: متاسفانه در دو روز گذشته نیز مجددا کامیون‌ها برای اجرای عملیات آسفالت به محل رفته‌اند. در هیچ جای دنیا منابع طبیعی را این‌گونه از بین نمی‌برند. سالیانه توریست‌های زیادی به ایران می‌آیند اما، با این کار دماوند را از بین بردند. توسعه‌ی گردشگری در دماوند به آسفالت کردن جاده نیست بلکه به کنترل رفت و آمد است.

شعاعی گفت: با آسفالت کردن این جاده؛ ماشین‌ها تا ارتفاع 2900 متری از سطح دریا بالا می‌آیند و قطعا منطقه را آلوده می‌کنند. این اقدام برای بلندترین قله‌ی خاورمیانه اسف‌بار است و باعث مرگ دماوند می‌شود.

وی افزود: معتقدم همان بلایی که بر سر قله‌های الوند و سبلان آمد و روی آنها تله کابین کشیدند، روی دماوند خواهد آمد و با ادامه این سهل‌انگاری‌ها، این ذخیره‌ی ملی را از بین خواهد برد.

رییس فدراسیون کوهنوردی با تاکید بر اینکه این اقدام متولیان محلی برای آسفالت کردن دامنه‌ی دماوند ضربه به توریست و گردشگری ایران است، خاطرنشان کرد: این اقدام به این سادگی انجام نمی‌شود مگر با اجازه‌ی مقامات بالاتر منطقه.

وی در ادامه اظهار کرد: دادن مجوزهای غیر اصولی برای استخراج خاک پوکه در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا باعث شده که کوه زخمی شود چرا که آنها یک منطقه را چال می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند سپس به سراغ منطقه‌ی دیگری رفته و آنجا را هم زخمی می‌کنند. این تحولات را توریست‌های خارجی از روی سایت‌ها می‌بینند که باعث آبروریزی کشور است.

به گزارش ایسنا؛ در پی این اقدام متولیان محلی، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ضمن در نامه‌ای خطاب به وزیرکشور خواستار توقف بی‌درنگ این عملیات شده است.

متن کامل نامه‌ فدراسیون کوهنوردی به وزارت کشور به شرح زیر است:

"جناب آقای صادق محصولی
وزیر محترم کشور

با ابراز تاسف فراوان به استحضار می‌رساند؛ ضایعه‌ای غیرقابل جبران در دامنه‌ قله‌ دماوند ـ‌ مسیر گوسفندسراـ در حال وقوع است ؛ آسفالت یک مسیر هفت کیلومتری در دامنه‌ کوهستان! اقدامی نسنجیده، غیر‌ضروری و غیر‌کارشناسی تنها به بهانه‌ جذب گردشگر توسط مقامات محلی بخش لاریجان، که جراحتی عمیق بر پیکر کوه دماوند، این موهبت الهی و میراث گران‌بهای طبیعی وارد خواهد کرد.

این در حالی‌ست که مسیر مذکور با استعداد مسیرهای فعلی جهت کوهنوردان و پناهگاه‌های موجود در منطقه از جمله قرار‌گاه تازه احداث شده در بارگاه سوم (ارتفاع 4200 متری از سطح دریا) نیازهای مواصلاتی و اقامتی گردشگران و کوهنوردان را در حد دستر‌سی به یک منطقه‌ بکر طبیعی به میزان متعارف تامین می‌کند و لذا آسفالت کردن مسیر مذکور که بر اساس مصوبات سازمان محیط‌زیست نیز منع قانونی دارد فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و اجتماعی است که با توجه به نزدیکی این منطقه به تهران و مناطق ییلاقی می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که علاوه بر تردد بی‌شمار وسائط نقلیه و آلودگی هوای منطقه در آینده‌ای نزدیک، آماج هجوم زمین‌خواران، فرصت‌طلبان و سودجویان منابع طبیعی نیز قرارگیرد.
به استحضار عالی می‌رساند از لحظه‌ مخابره‌ این خبر ناگوار، موج اعتراضات و نگرانی‌های شدید اهالی کوهنوردی و دوست‌داران طبیعت را به همراه داشته است که به طرق مختلف از مراجع مرتبط از جمله این فدراسیون خواستار پیگیری جدی و توقف بلادرنگ این عملیات که به نوعی "قتل دماوند" است، شده‌اند.

لذا از آن‌جا که دماوند، این میراث طبیعی کشور، هم‌چون میراث‌های فرهنگی امانتی‌ست در دست نسل حاضر که حفاظت از آن برای انتقال به نسل‌های بعدی از وظایف دولت و مردم است، طبق مفاد قانون برنامه‌ چهارم توسعه، ناظر بر توجه دولت بر هزینه‌های ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست در فرایند توسعه، و ماده‌ یکصد و پنج برنامه‌ سوم توسعه ؛ که پروژه‌های خدماتی باید پیش از اجرا و در مرحله‌ انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گیرند از جناب‌عالی درخواست داریم دستور فرمایید متولیان این اقدام غیرمتعارف، پروژه‌ آسفالت مسیر مذکور را متوقف نمایند و اجرای هرگونه طرحی را منوط به مطالعه‌ کافی از طریق سازمان حفاظت از محیط زیست، فدراسیون کوهنوردی، کارشناسان و دل‌سوزان طبیعت کشور معمول کنید".


طبیعت‌ستیزان عزیز! دماوند را - این یگانه‌ی ناهمتای ایران را – درگذرید ...

بعد از مرگ جانسوز پریشان که پریشان‌حالی ما را در این روزگار کامل کرد، اینک خبر می‌رسد که نابخردان آزمند به جان دماوند افتاده‌اند ...

    باورم نمی‌شود که می‌خواهند دماوند را هم از ما بگیرند و هفت کیلومتر از آن را آسفالت کنند! آخر نابخردی تاکجا؟ یعنی دیگر فریادرسی در این دیار وجود ندارد تا بشود برای او گفت که کسی در هیچ جای دنیا با نماد ناهمتای یک کشور و ملت، اینگونه سبکسرانه برخورد نکرده و نمی‌کند.
    حرمت این کوهستان مقدس را حفظ کنید و فقط این یکی را برای ما بگذارید تا هر از چندگاهی به قامت رعنا و کاکل سپیدرنگش بنگریم و یادمان بیاید که ما فرزندان آرش هستیم ... آیا از نهیب روح او در این کوهستان نمی‌ترسید؟ آیا نمی‌شنوید که هنوز کودکان این سرزمین او را صدا می‌زنند و مادران دعایش می‌کنند؟

منبع : وبلاگ مهار بیابان زایی  , وبلاگ محمد درویش - پژوهشگر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور

garfild - ایران - تهران
واییییییییییییییییی خدای من چه خرایی هستن اینا دیگهههههههههه این چه کاریه ؟ میشه مگههههههههه؟ بابا اینا روانی تر از این چیزی هستن که نشون میدن به دماوند چیکار دارید کوچیک مغزای نفهممممممم
وای چه فاجعه ایییییییییییییییی حیف هیچ چیز مثل طبیعت به آدم های افسرده ایران آرامش نمی دهههههههههههه
سه‌شنبه 23 تیر 1388

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
ای بابا چی چی از کشور ایران این اخوندها گذاشتند که حالا از دماوند بگذارند.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

f-shoresh - انگلیس - برمینگهام
استفاده از حقه ای کثیف برای تحویل اجساد قربانیان
امروز که خانه مادر رفته بودم(حوالی مرکز تهران) شنیدم که داماد همسایه شان یکی از کشته شدگان حوادث اخیر است.چون با پسر همسایه دوست قدیمی هستم رفتم پیشش که ببینم اش و حالش را بپرسم و تسلیت بگویم د رخلال حرفش چیزی گفت که کم بود از تعجب شاخ دربیاورم.م یگفت برای تحویل جسد که رفته اند به انها گفته اند که با امضای برگه ای که ثابت می کند مقتول بسیجی بوده است هم در تحویل جسدشان تسریع می شود و هم احتمال اینکه به جای خوردن انگ ضد انقلابی بر نام مقتول بر چسب شهید بزنند و ا زمزایایش خانواده اش را برخوردار کنند هست و دوستم مانده بود که چکار کنند چون مقتول هیچ اعتقادی به این حرفها نداشت و فقط برای اعتراض به انتخابات به تظاهرات رفته بوده است.خواستم این را اطلاع بدهم تا با این تاکتیک جدید که می خواهند بر نام مقتولان برچسب بسیجی بزنند و ان را به عنوان تلفات خودشان معرف یو مظلوم نمایی کنند آشنا باشید.
به نقل از دوست صمیمیم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
پس فردا این سرداران مغز فندقی اسلام برای کسب امتیاز همین خریت را در بوق کرنا می کنند، و تعدادی گوسفند نیز با بع بع «دماوند قهرمان همیشه آسفالت بمان» این عمل احمقانه سرداران اسلام را تایید خواهند نمود.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

pouriya - ایران - رودسر
این تازیان کمر به نابودی کامل این مرز و بوم بسته اند. چند روز دیگر یکی از همین کلان ثروتمندان عمامه دار زمینهای اطرافش را متری چند ده میلیون تومان حراج خواهد کرد.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

gol222 - سوپد - هلسینگبوری
لعنت خدا براین بی خردان که دراین سی سال کارهائی کردن که مغول وهیتلر نکرد.من ازهمه هموطنان ایران دوست وطبیعت دوست تقلضا میکنم مثل همه جای دیگر دنیا مردم به محل بروند وبانشستن ازاین جنایت جلوگیری کنن وفراموش نکنن عکس وتفصیر به یوتوب وسازمانهای ذیصلاح درخارج بفرستید.مسئولان داخلی که نون بهم قرض یدهند.دراخر اتشفشان دماوند فعال است واگرقرارباشد شهرک وتاسیسات ساخته شود جان هزاران نفر دراینده بخطر میفتد.نابود باد ارتجاع سرمایه دار به رهبری غرب واروپاوروسیه جنایتکار.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

shirdelan2009 - هلند - ایده
مرگ و جهنمی پر درد و عذاب برای اون نظام کثیف جمهوری اسلامی ایران و طرفدارانش.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
یعنی این حکومت کفتارها ماموریت از طرف خداشون دارند که چیزی از ایران و ایرانی و طبیعتش و نسلش نذارن بمونه . اون شاه نکبتی که نتونست حریف چندتا آخوند بشه اقلا به خاک ایران احترام قایل بود
سه‌شنبه 23 تیر 1388

ashkannnnn - هند - حیدرآباد
دارن سنگین کار می کنن.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

arashneda - انگلستان - لندن
به امید روزی که آخوندها و آخوند صفتان را آسفالت کنیم
سه‌شنبه 23 تیر 1388

nirvana20 - کانادا - ت
فکر کنید این نابخردان میخواهند دشتهای شقایق دماوند را آسفالت کنند.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

negin135 - اسراپیل - تل اویو
این اسفالت سازی که یه روزه سبز نشد .. چرا کسی جلوشو نگرفت
سه‌شنبه 23 تیر 1388

narenji - ایران - تهران
چه ربطی داره اخه ... جاده دارن میزنن که دسترسی راحتتر باشه ... اصلا تله کابین بزنن تا خود نوک قله چرا بده؟ حفاظت از محیط زیست این نیست که این چیزها نباشه . عجب نظری واقعا چون دسترسی راحتر میشه مردم اونجا رو الوده میکنن . خوب یه فکری بکنین که محیط زیست الوده نشه یا الودگی رو کنترل کنید . همین تهران بابا چهار تا کارخونه بازیافت بزنید زباله ها رو بازیافت کنن به جای دفن کردن یا همون شهرهای شمالی اگه کارخانه های بازیافت بزنید دیگه به اون روز در نمیان . بعد تازه کلی هم اقتصادی هست . مشکل جاده نیست مشکل چیزهای دیگه هست .
سه‌شنبه 23 تیر 1388

zorro.ir - ایران - تهران
هر کار غیر عقلانی که حتی فکرشو نمیتونی بکنی اینها انجام میدن وقتی برای امام زمان نامه مینویسند و در صندوق پست هم نه در چاه می اندازن دیگه چه توقعی داری تازه بعضی ها هم جواب میگیرن به محمود لجن که ایمل زده بود راست یا دروغ نمیدونم فقط شنیدم تو بمیری علی گدا.
سه‌شنبه 23 تیر 1388

iran-azad - ایران - تهران
اینا دهان مارو آسفالت کردن دماوند که جای خود دارد
سه‌شنبه 23 تیر 1388

عاشقخاک وطن - ایران - تهران
narenji - ایران - تهران
دوست عزیز
مسئله آسفالت کردن تنها ضرر زدن به محیط زیست نیست. احتمالا" یکی از آقایون داره برای امام زمان اونجا باغ و یلا میسازه، میخواد دسترسی برای حمل مصالح راحتتر باشه. مردم که نمیتونن بگن آقای محصولی بیا ببین کدوم .... داره اون بالا ویلا میسازه.مجبورن بگن محیط زیست آسیب میبینه.
ضمنا" واقعا" هم محیط زیست آسیب میبینه، فکر کن که جاده داره برای چی ساخته میشه؟ مسلما" واسه کوهنوردی نیست. این همه چاله چوله تو تهران داریم نمیان آسفالت کنن، پس وقتی میرن اونجا رو آسفالت میکنن یعنی یه ... داره سرشو میکنه تو آخور که اونجا رو هم بگیره.
حتما" تا چند وقت بعدش هم دور دماوند دیوار میکشن و تابلو میزنن که مال بیت امام خمینی قد سه سره هستش.
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

عاشقخاک وطن - ایران - تهران
دوستان چرا حرص میخورین؟
اینه همه مال خودشونه.مگه نمیدونین که امام خمینی (قد ضرضرو) این کوه ها رو با خودش از هند آورد؟!!! ارث باباشه.ایران که کوه نداشت. همش شن روان بود. دوست دارن آسفالت کنن.دوست دارن تونل بزنن. دوست دارن برن اونجا شکار کنن. دوست دارن محیط زیستشو از بین ببرن. به ماچه. مال خودشونه! همه چیز مال اوناس.اصلا" جون مردم ایران هم مال خوشونه. ولی مال مردم ایران مال خواهر و مادرشونه!!!!!
ضمنا" شما نگران آتشفشان هم نباشید، احمد کوتول یه ایمیل میزنه به زمان جونش، میگه به آخدا بگو که آتشفشان نشه، اگه آتشفشان بشه تو یه مناظره تلویزیونی هر چی راجبش میدونم رو میگم.
قبلش هم هی عین گاو میگم : بگم؟بگم؟بگم؟!
اوه! چقدر تایپ کردم!!!!!!!!!!! شرمنده.
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

khodekhodeshe - بلژیک - انت ورپ
بازم پروژه کم اوردن و هر چی به کلشون بیاد انجام میدن.حالا هرچی بود بود.بعد ببینید اون پروژه رو به کی دادن و چی به چندنفر خواهدرسید خدا میدونه و بسسسسس
چهار‌شنبه 24 تیر 1388

gelareh - ایران - تهران
اگه میتونستن دماوند رو کلا میکندندجاش مسجد میساختند ننگ بر جهوری اسلامی که جز ویرانی کاری بلدنیست
جمعه 26 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.