کانادا کاردار ایران را فراخواند

کانادا کاردار ایران را فراخواند

مازیار بهاری در اواخر خرداد ماه بازداشت شد

دولت کانادا از احضار کاردار ایران در شهر اوتاوا و اعتراض این کشور به بازداشت مازیار بهاری، فیلمساز و روزنامه نگار ایرانی-کانادایی خبر داد.

آقای بهاری که به عنوان خبرنگار هفته نامه آمریکایی نیوزویک در ایران فعالیت می کرد، در اواخر خرداد ماه (نیمه دوم ژوئن) و در پی شدت گرفتن اعتراض ها در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد و لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا در بیانیه ای علاوه بر اعلام خبر احضار کاردار ایران، از ادامه بازداشت این خبرنگار ابراز نگرانی نمود.

وزیر خارجه کانادا در بیانیه خود اعلام کرد بهرام قاسمی، کاردار ایران در پایتخت کانادا به وزارت خارجه را فراخوانده و "درخواست کانادا برای فراهم کردن فوری امکان دسترسی مقام های کنسولی کانادا در ایران به او، بهره مند شدن این خبرنگار از کلیه حقوق و حمایت های قانونی، و اعلام صریح اتهام هایی مطرح شده علیه او را دوباره مطرح کرد."

وزیر خارجه کانادا همچنین در بیانیه خود بار دیگر از "بی اعتنایی مصرانه ایران به موارد بنیادین حقوق بشر از جمله آزادی بیان که بی توجهی به آن تعمدا ادامه دارد" ابراز نگرانی کرد.

اطلاعیه وزارت خارجه کانادا در شرایطی منتشر شده که سایت این وزارتخانه با تاکید بر این مسئله که ایران تابعیت کانادایی شهروندان خود که از تابعیت دوگانه برخوردارند را به رسمیت نمی شناسد، شهروندان کانادایی را از "کلیه سفرهای غیرضروری به ایران" بر حذر داشته است.

با این حال وزیر خارجه کانادا در بیانیه خود تاکید کرده که کانادا به تلاش‌های خود جهت تحت فشار گذاشتن ایران برای انجام اقدامی که به حل مسئله آقای بهاری منجر شود، ادامه خواهد داد.

بیانیه وزارت خارجه کانادا در شرایطی منتشر شده که برخی سیاستمداران خارج از دولت این کشور هم، مقام های دولتی کانادا را برای انجام اقدامی جهت آزادی آقای بهاری تحت فشار گذاشته اند.

از جمله جک لیتون، رهبر حزب دموکراتیک نوین (NDP) کانادا با انتشار بیانیه ای در روز پنجشنبه دهم ژوئیه، حادثه قتل زهرا کاظمی، دیگر خبرنگار ایرانی-کانادایی (در سال 2003) را یاد آور شد و نوشت: "دولت کانادا تا زمانی که از آزادی و امنیت آقای بهاری مطمئن نشده نباید دست از تلاش بکشد."

خانم کاظمی که در هنگام مرگ 54 سال سن داشت، به دلیل عکس برداری در اطراف زندان اوین بازداشت شد، و در هنگام بازداشت در زندان اوین به قتل رسید.

قتل این خبرنگار باعث ایجاد تنشی طولانی مدت در روابط ایران و کانادا شد.

puneindia - هندوستان - دهلی نو
قدرتهایکی یکی وارد عمل میشن و از ملت دلاور پارس دفاع میکنن. آفرین.اتحادیه اروپا هم امروز اعلام کرده که یا حل مسیله انتخابات یا تحریمهای بیشتر. محمود اگه راست میگی یقشونو بگیر..اینا چخ کنن. تو فرار میکنی
جمعه 19 تیر 1388

01 energy - ایران - تبریز
سلام دوستان-در جمهوری اسلامی قتل یعنی یه جوری خدمت به اسلام... خدا خودش کمکمون کنه
جمعه 19 تیر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
شهردار پاریس در جمع تظاهر کنندگان ایرانی و فرانسوی : ما در کنار مردم ایران هستیم

در شامگاه 17 تیر به دعوت شهرداری پاریس و با همکاری "کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی" مراسمی در مقابل ساختمان شهرداری این شهر برپا شد. در این مراسم برتراند دولانوئه شهردار پاریس، عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، اعضای شورای شهر پاریس، معاونین شهردار و جمع زیادی از ایرانیان و فرانسویان مدافع حقوق بشر حضور داشتند.

در مراسم پاریس که به مناسبت حمایت از مردم ایران و در اعتراض به سرکوب معترضان به انتخابات توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته بود، چادری مقابل ساختمان شهرداری پاریس افتتاح شد. در این چادر فیلم های مستندی از مبارزات مردم در روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به مدت سه روز به نمایش گذاشته می شود.

شهردار پاریس در خصوص علت حضورش در این برنامه گفت: من فکر می کنم این بسیار اهمیت دارد که در این مقطع، اهالی شهر پاریس اعم از زن و مرد ارزش های مطلوب خودشان را برای مردم ایران آرزو نمایند. این ارزش ها عبارتند از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و عدالت. اینها ارزشهایی هستند که ما از صمیم قلب برای مردم ایران آرزو می کنیم و در راه مبارزه این مردم برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر خودمان را در کنارشان احساس می نماییم.

شهردار پاریس افزود: ما ایران و مردم آن را بسیار دوست داریم و به همین جهت در مبارزه مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، قویا از آنان حمایت می کنیم .

همچنین، عبدالکریم لاهیجی با اشاره به موارد گسترده نقض حقوق بشر پس از برگزاری انتخابات 22 خرداد و نیز مخدوش بودن کلی این انتخابات، بر خواست فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر برای ارسال نماینده ای شخصی از سوی بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران تاکید کرد.

لاهیجی خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور، نماینده مزبور می تواند به منظور تکمیل گزارش دبیرکل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران برای شصت و چهارمین مجمع عمومی این سازمان در پاییز امسال به تحقیق و جمع آوری اطلاعات بپردازد. نایب رئیس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر در بخش دیگری از اظهارات خود به شواهد حاکی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، سرکوب آزادی بیان، نقض حق آزادی تشکل و تجمع، دستگیری های گسترده و بازداشت های خودسرانه و نقض حق دفاع از حقوق بشر در ایران از سوی مقامات حکومتی اشاره کرد و بخشی از مستندات مربوط به هریک از تخلفات فوق را تشریح نمود.

وی در گفت و گو با خبرنگار روز با یادآوری نصب تصاویر بزرگ اینگرید بتانکورت، گروگان مشهور کلمبیایی در محل بسیاری از شهرداری های فرانسه، که تا زمان آزادی وی ادامه داشت، اهمیت این حرکت را در بسیج افکار عمومی در خصوص وضعیت وی یادآور شد و حرکت اخیر شهرداری پاریس راجع به ایران را زمینه ای برای آغاز حرکتی مشابه دانست.

یاشار محتشم هماهنگ کننده ایرانی مراسم پاریس و عضو "کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی" نیز در توضیح این مراسم گفت: این بسیار با اهمیت است که شهردار پایتخت فرانسه به این شکل از جنبش مردم ایران حمایت می کند و اجازه می دهند در مقابل ساختمان شهرداری این فضا و امکان به کمیته ای ایرانی داده بشود که بتوانند از جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران حمایت کنند.

وی افزود: شاید برای اولین بار باشد که شهرداری پاریس، در این سطح از مبارزات حق طلبانه و دموکراسی خواهانه مردم ایران حمایت کرده باشد.

در کنار مراسم، طومار "احمدی نژاد رئیس جمهور من نیست" نیز از سوی ایرانیان امضا می شد. این طومار سبز رنگ از قبل در چندین کشور در معرض امضاهای ایرانیان قرار گرفته و با استقبال گسترده مواجه شده است. طومارهای سبز تهیه شده در هر کشور، با انبوهی از امضاهای شهروندان ایرانی مقیم خارج از ایران در نهایت به هم متصل و بر برج ایفل آویزان خواهد شد. طومار شهر پاریس به مدت سه روز تا 11 ژوئیه در معرض امضاهای ایرانیان مقیم قرار خواهد گرفت.
جمعه 19 تیر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
بیانیه شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به مناسبت دهمین سالگرد 18 تیر

چهارشنبه، 17 تیر 1388
به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید
همه جا سایه وحشت
همه جا چکمه قدرت
گلوی هر قناری را
بریدند از سر نفرت
امسال در شرایطی دهمین سالگرد فاجعه کوی دانشگاه فرا می رسد که درکوی دانشگاه تهران امسال در روز های 24 و 25 خرداد فجایعی به مراتب بزرگتر خلق شد و در سراسر کشور در یک ماه اخیر حماسه ها وفجایعی به مراتب بزرگتر از 18 تیر 78 را شاهد بوده ایم. این روزها سرزمین ما دیگر تنها سوگوار شهیدان عزت ابراهیم نژاد و اکبر محمدی نیست ؛ چرا که داغدار نام های بسیاری چون ندا آقاسلطان ،کیانوش آسا ، مصطفی غنیان ، ناصر امیرنژاد و ... شده ایم که در خرداد و تیر 88 خون پاکشان بر سنگفرش خیابانهای شهرمان جاری شده است.
در ماهی که گذشت شاهد برگزاری سوگواره انتخابات ریاست جمهوری دهم و بی توجهی کامل به آرای مردم همراه با سرکوب شدید اعتراضات آرام، مدنی و مسالمت آمیز جنبش سبز ملت ایران بودیم تا آخرین گامهای پروژه تدفین جمهوریت نظام تکمیل شده و انتخابات و رای مردم در ساختار سیاسی ایران کاملا بلاموضوع شود.
با این حال مقاومت تمام عیار مردمی در برابر این کودتای نرم انتخاباتی خواب آشفته کودتاچیان را بر هم زد تا الله اکبرهای شبانه مردم کابوس هر شب آنها شود و دریابند که اگرچه در ظاهر حرف خود را بر کرسی نشانده اند، اما آتشی در زیر خاکستر نهان شده که سرانجام روزی سربلند خواهد کرد.
دفتر تحکیم وحدت با اعلام حمایت از آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز ملت ایران از حاکمان می خواهد که اگرچه بسیار دیرهنگام اما تا زمانی که هنوز فرصت ها به طور کامل از دست نرفته به خواست مردم گردن نهاده و با ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن ، راه را برای اصلاح مسالمت آمیز امور باز کنند.
همچنین اعتراض شدید خود را به بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی که اخبار نگران کننده ای از وضعیت نگهداری آنها و تلاش برای اخذ اعترافات ساختگی از آنها به گوش می رسد، اعلام می کنیم و خواهان آزادی هرچه سریعتر این افراد هستیم.
الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم
حکومت با کفر می ماند اما با ظلم هرگز!

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان
دانشگاههای سراسر کشور
دفتر تحکیم وحدت
18 تیر 1388
جمعه 19 تیر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
روایت عباس عبدی از وضعیت حال حجاریان

عباس عبدی در سایت شخصی خود نوشت:

چند روز است که در پی انتشار برخی اخبار، برخی از دوستان با نگرانی تماس می‌گیرند و از من وضعیت جسمی آقای حجاریان سوال می‌کنند و طبعا بسیاری هم هستند که این نگرانی را دارند اما دسترسی به کسی برای کسب پاسخ دقیق ندارند. من که از روز اول بازداشت پیگیری وضعیت سلامت ایشان بوده‌ام، حدس می‌زدم که خبر اخیر بستری شدن آقای حجاریان در بیمارستان درست نیست و خوشبختانه پس از ملاقات روز گذشته خانواده آقای حجاریان؛ با خانم دکتر مرصوصی همسر محترم آقا سعید گفتگو کردم که ایشان هم خبر رفتن به بیمارستان را تکذیب کرد و از وضع سلامت جسمی آقای حجاریان اظهار رضایت نسبی نمود.

مسأله آقا سعید با سایر زندانیان تفاوت اساسی دارد، در این مورد مسأله اصلی سلامتی جسمی است و سیاست فرع بر آن است، و باید کوشید که به نحو مناسبی از این معضل اطمینان حاصل کرد. کسانی که با آقای حجاریان مراوده شخصی ندارند، درک درستی از وضعیت جسمی او ندارند، برای نمونه کافیست که بگویم، نوروز سال 1387 با یکی از دوستان به دیدنش رفتیم، هیچ کس در خانه‌اش نبود، خودش با واکر آمد که در را باز کند، وقتی در را باز کرد برای عقب رفتن جهت باز شدن کامل در مشکل داشت، در نتیجه به یکباره از پشت زمین خورد و سرش در کنار قرنیز دیوار فرود آمد که ما بسیار نگران و متأثر شدیم، و اگر چند سانتی‌متر آن طرف‌تر فرود آمده بود، قطعاً سرش شکسته می‌شد.

بنابراین تمام کوشش را باید معطوف به حل و آزادی سعید کرد تا سلامتی او دچار اختلال نشود، و خوشبختانه نقل‌قول‌های خانم دکتر مرصوصی از آقای حجاریان این امیدواری را ایجاد کرده است که مشکلی از لحاظ رسیدگی معمولی وجود ندارد، و حتی یکی از بازجویانش، عملیات عادی فیزیوتراپی را نیز انجام می‌دهد.

فارغ از مسایل سیاسی جاری، امیدوارم که بازجویی ایشان هرچه زودتر تمام و آزاد شوند، و تا پیش از آن نیز ملاقات‌ها و تماس‌های خانوادگی آقای حجاریان در فواصل کوتاه برقرار باشد تا چون گذشته، شایعات جانشین واقعیات نشود.
جمعه 19 تیر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
نواندیش: رییس دوره ای جبهه اصلاحات امروز بازداشت شد .

عباس میرزا ابوطالبی ، قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار هم می باشد.
جمعه 19 تیر 1388

saberina - ایران - تهران
عکسهایی از درگیری در خیابان انقلاب تهران
https://user7.persianblog.ir/post/28
(از مدیر سایت خواهشمندم که اجازه درج لینک عکسها را بدهد.ممنون)
جمعه 19 تیر 1388

سوین - ایران - تهران بزرگ
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
دوست عزیز یادمون نره که آقای حجاریان معاون وزارت اطلاعات و از اعضای اصلی بدنه فاسد حکومت اسلامیه ایران بود
جمعه 19 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.