تاریخ معاصر ایران: مردم ‌سالاری و دشمنان آن

تاریخ معاصر ایران: مردم ‌سالاری و دشمنان آن

انتشارات دانشگاه هاروارد به تازگی کتابی از دکتر فخرالدین عظیمی پژوهشگر ایرانی منتشر کرده که در شناخت سیر دموکراسی و سرنوشت آن در ایران کتابی ارزنده است.

کتاب "درپی مردم سالاری" با عنوان فرعی "کشاکش صد ساله با خودکامگی در ایران"، در سه فصل تدوین شده است: اول، تکوین حاکمیت ملی؛ دوم، سلطه‌فردی از تحکیم تا فروپاشی؛ سوم، زوال سلطه مردمی.

بیشتر کتاب‌هایی که این روزها در باره‌ تاریخ ایران منتشر می‌شود یا داستان استیلای اسلام بر جامعه‌ایران است و یا روایت کارنامه‌ پادشاهان و دیگر سرآمدان.

کتاب تازه‌فخرالدین عظیمی از این گونه کتاب‌ها نیست. هدف اصلی کتاب تحلیل کارنامه‌مشروطه‌خواهی، یا به عبارت دقیق‌ تر تلاش برای نیل به دموکراسی طی صد سال گذشته، با نگاهی به موانع تحقق آن در ایران است.

عظیمی بر خلاف بسیاری از تاریخ‌نگاران که با توجه به ناکامی‌های مشروطیت، آن جنبش را رویدادی گذرا و کم‌اهمیت تلقی می‌کنند، یا آن را با سلطنت‌خواهی مترادف می‌گیرند، مشروطیت را نقطه عطفی در تاریخ ایران عصر جدید می‌شمارد.

نویسنده نه تنها مشروطیت را با سلطنت درنمی‌آمیزد، بلکه درچشم‌انداز تاریخی، آن دو را چه بسا در برابر هم می‌بیند.

از دید او هدف اصلی مشروطیت استقرار دموکراسی و تأمین حاکمیت مردم وآزادی‌های سیاسی و مدنی بود.

از مقطع انقلاب مشروطه، حکومت نمی‌توانست بر مبنایی جز رأی آزادانه‌ مردم وترتیبات دموکراتیک مشروعیت پیدا کند.

تناقضات ساختاری "سلطنت مشروطه"

بسیاری از کتاب‌های تاریخ معاصر، به روایت زمینه‌های تاریخی به ویژه زمینه‌ی فکری نهضت مشروطه و نقش پیشروان و سران آن بسنده کرده‌اند.

دکتر عظیمی اما، بیشتر به تحلیل نهادها و ساختارهای سیاسی می‌پردازد. او در کتاب نخست خود به عنوان "بحران دموکراسی در ایران" (که در سال ۱۹۸۹ نخست به زبان انگلیسی منتشر شد) نهادهای سیاسی ناسازگار با مردم‌ سالاری را تشریح کرد.

هدف اصلی او در آن کتاب تحلیل ابعاد ساختاری نظام مشروطه و برشمردن تناقضات ساختاری نهادهای آن با "سلطنت مشروطه" بود.

او عواملی را که مانع از استقرار یا دوام حکومت مشروطه در ایران بود، تحلیل کرد و در این رهگذر به ویژه بر نقش بازدارنده‌ی نهاد سلطنت تاکید نهاد.

عظیمی در کتاب تازه‌ خود این شیوه نگرش و تحلیل را گسترش داده است. هدف او پاسخ به این پرسش اساسی است که چرا مشروطیت یا جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران چیره نشد و چرا جامعه‌ سیاسی ایران از اقتدارگرایی و آفت‌های آن در امان نماند.

او در عین حال نشان می‌دهد که تلاش برای تحقق آرمان‌های مشروطه که اصلی‌ ترین آنها برقراری حکومت دموکراتیک بود، تا روزگار ما ادامه یافته است.

فخرالدین عظیمی زمینه‌ گسترش و اهمیت عملی مشروطیت را در سیاست ایران تشریح می‌کند ونشان می ‌دهد که با این جنبش، خواست و اراده‌مردم به یگانه مرجع حاکمیت و تنها منشأ مشروعیت حکومت تبدیل شد.

او در فصل مربوط به دوران رضا شاه پهلوی، که از بهترین نمودارهای تحلیل تاریخی درباره‌ آن روزگار است، در عین تاکید بر سرشت استبدادی حکومت رضا شاه، یادآور می‌شود که همان رژیم نیز همواره وانمود می‌کرد که به ترتیبات مشروطه پایبند است.

لطمات جبران‌ناپذیر "کودتا"


بازگشت مشروطیت پس از شهریور ۱۳۲۰، نشیب و فراز حکومت پارلمانی، و تلاش‌های دکتر محمد مصدق و نهضت ملی که در اثر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ناکام ماند، از فصل‌های دیگر کتاب است.

نویسنده سپس به تحلیل پیامدهای کودتا و چند و چون استقرار سلطه‌ محمد رضا شاه و عواملی که راه آن را هموار کردند، پرداخته است.

بررسی نقش نیروهای داخلی، از سیاستگران "فرصت‌طلب و نوکرصفت" گرفته تا ساواک و ارتش، در شکل‌گیری استبداد شاه از پرمایه‌ترین بخش‌های کتاب است.

عظیمی تحول در ترکیب و رفتار سرآمدان سیاسی وقت، به ویژه پس از "انقلاب سفید" را می‌کاود وکارنامه، جایگاه و مسئولیت کسانی مانند اسدالله علم و به ویژه امیرعباس هویدا را بررسی می‌کند و تحلیلی تازه و متمایز از جایگاه و نقش آنها ارائه می‌دهد.

کتاب همچنین به تفصیل خط مشی آمریکا و بریتانیا در ایران، مخصوصا نقش سفیران آنها در سیاست ایران و پیوندهای آنان با شاه را بررسی می‌کند و تأثیر نیروهای بیگانه را در تداوم خودکامگی در ایران می‌کاود.

عظیمی نقش آمریکا را اساسی می‌داند، و از جمله بر پیامدهای وخیم پافشاری آن کشور در کسب مصونیت برای کارگزاران نظامی خود در سال ۱۳۴۳ تأکید می‌کند.

در عین حال، بر خلاف تصور رایج، کتاب نشان می‌دهد که بریتانیا توانست پس ازمرداد ۱۳۳۲ نیز نفوذ خود را در سیاست ایران حفظ کند و همچنان مؤثر بماند.

به گواهی اسنادی که کتاب آورده، آمریکایی‌ها در کمتر موردی درباره‌ ثبات ایران تردید جدی نشان دادند، درحالی که برخی از مقامات انگلیسی به آینده‌رژیم اطمینان چندانی نداشتند.

یکی از موارد شگفت‌انگیزی که در کتاب ذکر شده، نگرانی یکی از مقامات وزارت امور خارجه بریتانیا از بروز انقلاب در ایران پنج سال پیش از وقوع آن است.

آنها نگران بودند که سلاح‌ها، از جمله تـانک‌هایی که بنا بود پنج سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۸ به ایران تحویل داده شود، به دست رژیم برآمده از انقلاب بیفتد.

با این حال عظیمی تأکید می‌کند که عوامل انقلاب را باید در خود ایران جست.

زوال مشروعیت رژیم شاه

عظیمی در جای جای کتاب نشان می‌دهد که با وجود فشار و اختناق، مردم ایران در هر موقعیتی که مجالی برای ابراز دلبستگی‌های مشروطه‌خواهانه وجود داشته و رأی خود را مؤثر دیده‌اند، وارد میدان سیاست دموکراتیک شدند.

آنها در دوران پس از کودتا علاقه‌ خود را به تشکلات صنفی و سیاسی ابراز می‌کردند، بیزاری خود را از خفقان سیاسی نشان می‌دادند، و تلاش می‌کردند به جای وکیلان فرمایشی افراد معروف به آزادی‌خواهی را برای وکالت مجلس برگزینند.

اما این فرصت‌ها هر روز کمتر شد. دست اندرکاران "تکنوکرات" رژیم هدف خود را تنها "اجرای منویات ملوکانه" دیدند و خود را روز به روز با مشروطیت بیگانه‌تر و به اصول آن بی ‌اعتناتر نشان دادند.

هرچه زمینه‌ فعالیت آزادانه‌سیاسی تنگ‌ تر شد و نیروهای ملی و مشروطه‌ خواه از هر تلاشی بازماندند، زمینه برای تندروی بیشتر شد.

ناسازگاری رژیم با مخالفان معتدل و قانون‌گرا به سود تندروان تمام شد. روز به روز باور مردم به امکان تغییرات مسالمت‌آمیز کمتر شد.

عظیمی در یکی از فصل‌های قابل توجه کتاب به تحلیل پدیده‌ ای می‌پردازد که آن را رشد "فرهنگ مقابله" می‌نامد.

او در این فصل، منازعات و همگامی‌های ایدئولوژیکی و پیدایش رمانتیسم انقلابی و ایمان به اسطوره‌ رهایی بی کم و کاست به پشتوانه‌ خشونت انقلابی را ردیابی می‌کند، و از پدیده‌"خمینیسم" و محتوای ایدئولوژیکی آن نیزتحلیلی بکر به دست می‌دهد.

یکی از آموزنده‌ترین جنبه‌های کتاب بررسی علل و اسباب انقلاب به ویژه تحلیل آسیب‌پذیری ساختاری دستگاه پهلوی و گسترش اعتقاد فزاینده‌مردم به اصلاح‌ناپذیری آن است. بسیاری از پیشروان و فعالان انقلاب ۱۳۵۷ این حرکت را تلاش دیگری برای به ثمر رساندن اهداف جنبش مشروطه و به ویژه بر قراری حاکمیت مردمی و ملی می‌دانستند.

آنچه در عمل روی داد، نومیدی هواخواهان حاکمیت دموکراتیک را به دنبال داشت، اما آرمان‌های برآمده از انقلاب مشروطه باز هم عمیق‌تر شد.

از دیدگاه عظیمی انقلابی که بیش از صد سال پیش در جهت پی‌افکندن ترتیبات سیاسی معقول، مدرن و دموکراتیک آغاز شد هنوز ادامه دارد و تا حصول نتیجه‌دلخواه ادامه خواهد داشت.

تلاش برای پی‌ریزی جامعه‌ مدنی

فصل‌های بعدی کتاب به بررسی سرشت و کارکرد حکومت اسلامی اختصاص دارد و از جمله نشان می‌دهد که چگونه رژیم اسلامی نه می‌ توانست زمینه‌ها و آرمان‌های ضداستبدادی انقلاب را نادیده بگیرد و نه می‌خواست به آنها تن دهد.

جنگ با عراق رژیم را در از میان بردن برخی چالش‌ها و بسیاری از مخالفانش یاری داد، اما از سوی دیگر آسیب‌های ناشی از آن، توجه به نیازها و انتظارات مردم را گزیرناپذیر کرد.

مخالفت با وضع موجود و امید به دگرگونی، به "جنبش دوم خرداد" انجامید ولی سرنوشت این جنبش ناسازگاری ساختارهای بنیادین رژیم را با اصلاحات سیاسی واقعی، روشن‌تر از پیش نشان داد.

دکتر عظیمی در ادامه ‌تحلیل خود به بررسی تحولات فزاینده در شیوه‌کشورداری می‌ پردازد و نشان می ‌دهد که روند آمیزش رسمی سیاست و دیانت در ایران امروز، خواه ناخواه به افسون‌زدایی از دیانت دامن زده است و سرشت مدنی- فرهنگی جامعه ایران را تا حد زیادی غیردینی یا "سکولار" کرده است.

او بر آن است که فرایند رسوخ مدرنیته در جامعه‌ایران با وجود موانع گوناگون، نه تنها همچنان ادامه یافته، بلکه شتاب نیز گرفته است.

یکی از مهم‌ ترین جنبه‌های این تحول جاذبه‌روزافزون دموکراسی و اثبات این واقعیت است که گزینه‌ معتبر دیگری در برابر این نوع نظام سیاسی وجود ندارد.

کتاب "در پی مردم‌سالاری؛ کشاکش صدساله با خودکامگی در ایران " یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که با روشی دقیق و اصولی در باره‌تاریخ سیاسی ایران صد سال اخیر نگاشته شده است.

نویسنده که در دانشگاه‌های تهران و لندن و آکسفورد درس خوانده و سالیانی است که استاد تاریخ در یکی از دانشگاه‌های معتبرآمریکاست، همان گونه که در دیباچه می‌نویسد، از چند دهه پیش با موضوع این کتاب درگیری فکری داشته است.

او گذشته از کارآزمودگی نظری و تحلیلی، مدارک اصلی مربوط به تاریخ ایران نو را پی‌جویی کرده، و گذشته از اسناد ایرانی، از منابع بایگانی‌های انگلستان و آمریکا نیز بهره برده است.

نثر دقیق و شیوای کتاب و داوری‌های سنجیده‌ آن از دیگر جاذبه‌های این کتاب است. کمتر جنبه‌ای از تاریخ صد سال اخیر ایران، به ویژه سیر سیاسی آن است که در کتاب دست کم به آن اشاره نشده باشد.

راجر اون استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه هاروارد کتاب فخرالدین عظیمی را "نمونه یا نقطه عطفی" در تحقیقات مربوط به ایران دانسته است.

احسان یارشاطر، استاد نامور ایرانی، کتاب را اثری "تحسین‌انگیز و تحلیلی ژرف‌نگر" خوانده است.

ویلیام راجر لویس استاد دانشگاه تگزاس و رئیس پیشین انجمن مورخان آمریکا نیز کتاب را نه تنها اثری "بسیار دانشورانه"، بلکه انباشته از "دلبستگی به مردم ایران" و حاوی ارزیابی‌هایی "موشکافانه و منصفانه" دانسته است.

شناسنامه‌ کتاب:
Fakhreddin Azimi:
The Quest for Democracy in Iran
A Century of Struggle against Authoritarian Rule
Harvad University Press, 2008

Dokhtare_iran_zamin - ایران - تهران
روزگاری خاک ما آباد بود
از همه نیرنگ ها آزاد بود
روزگاری راستی در دین ما
جشن و شادی و سرور آیین ما
هم وطن بیدار شو - بیدار شو
در تن ایران فروشان خار شو
مشت باش و بکوبش بر دهان
بر دهان خاءنان این زمان
روزگاری را ز دیرین یاد کن
بر فراز قله ها فریاد کن
شنبه 14 دی 1387

TurKTaz - ترکیه - انکارا
یادمون نره که رضا خان همش از آتا تورک تقلید می کرد به نوعی رقابت می کرد حالا هی زور بزن نه آتا تورک فلان و بهمان آتا تورک هر چی ریخته رضا خان و انقلابی ها دارن جمع می کنند دردو بر روح پاک و تن مقدس بنیانگذار روشنفکر و مدبر جمهوری ترکیه و درود بر خمینی کبیر که ایران را به مهد دولت ضد استبدادی و ضد استعماری تبدیل کرد البته کسی منکر کار های عمرانی و سازندگی رضا خان نیست ولی هیچ کس تبعیض های قومیتی اون رو فراموش نخواهد کرد
شنبه 14 دی 1387

mehraeen - ایران - تهران
TurKTaz - ترکیه - انکارا
باز هم که چرت و پرت میگی . آتاترک سایه امثال خمینی را با تیر میزد . ای کاش این خمینی کبیر نصیب ترکیه می شد آنوقت هر چه آتاترک بافته بود پنبه میکرد. آنچه روشن است شما پانها خیلی خوشحال هستید که یک بلای خانمانسوزی بنام خمینی به جان ایرانی ها افتاد
یکشنبه 15 دی 1387

kamran19 - ایران - تهران-آریاشهر
پیش بینی مرحوم دکتر محمد مصدق در مورد فاجعه ای که امروز من و تو لمسش می کنیم چنین بود:
(قسمتی از گفتگوی زنده یاد دکتر مصدق با آندره بریسو، خبرنگار فرانسوی در 15 ژوئیه 1951) :
مصدق به من گفت: در مورد ملی کردن نفت رودرروی انگلیسی ها قرار گرفته است و گفتگویش با هریس ترومن، رئیس جمهور آمریکا و جنگ سازمان های جاسوسی علیه ایران را پیش کشید.
پس از لحظاتی افزود: من پیر شده ام. فکر نمیکنم به سن هشتاد برسم (در آن زمان 71 ساله بود و 87 سال عمر کرد). شاید هرگز نتوانم به آنچه برای کشورم آرزو میکنم جامه عمل بپوشانم ولی مطمئنم دیگران خواهند آمد، که پس از من این کار ها را به انجام خواهند رسانید. آنها امپریالیست ها و شوروی ها را بیرون خواهند کرد. شاه را یا از بین میبرند و یا اخراج میکنند. او با این که نرم خوست، آرزوی بزرگش این است که جای کورش را بگیرد و همه کاره مملکت شود. فکر نمیکنم حزب توده قادر به گرفتن و حفظ قدرت باشد. همینطور ارتش را توانا برای بر خاستن و بر پایی یک نظام دیکتاتوری نمی بینم. امیدوارم سر کرده های شیعه قصد جدی برای ورود به عرصه سیاست نداشته باشند. اگر چنین شود، ایران در آستانه وضعیت فاجعه آمیزی قرار خواهد گرفت که بدواْ همسایگان ایران (عراق، سوریه و اردن) را در حالت جنگی با ما قرار میدهد. من واقعاْ از این تشکیلات مذهبی هراس دارم. درست است که ما مسلمان هستیم، ولی در واقع عرب نسیتیم و رودرروی سنی ها قرار داریم. بدین ترتیب تشکیلات آخوند های شیعه با آن سلسله مراتب و امکانات اگر به قدرت دست یابد، ما در داخل مواجه با انقلابی خونین خواهیم شد و در خارج باید نتایج جهاد علیه عراق و اردن و سوریه را تحمل کنیم. فکر نمیکنم مصر و حتی اسرائیل مداخله کنند. به هر حال اگر این فرض آخری تحقق پیدا کند، یک آیت اللهی وارد عرصه میشود و نهضتی مالامال از نفرت علیه غرب و حتی ضد یهود و در دشمنی با عرب های سنی راه خواهد انداخت و ای بسا که خیابان ها جای جسد و خون خواهند شد.
یکشنبه 15 دی 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.