دهها میلیون دلار درآمد طالبان از مواد مخدر

دهها میلیون دلار درآمد طالبان از مواد مخدر

'تولید مواد مخدر در افغانستان، سال گذشته یک میلیارد دلار پول ساخته است'
سازمان ملل متحد می گوید گروه طالبان در سال 2007، حدود صد میلیون دلار از بابت کشت و تجارت مواد مخدر در افغانستان به جیب زده است.

آنتنیو مارلیا کوستا، رییس اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) می گوید این پول از ناحیه وضع مالیات ده درصدی بر کشاورزان افغان در مناطق تحت کنترل طالبان بدست آمده است.

سازمان ملل متحد تخمین می زند که سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان، یک میلیارد دلار پول ساخته است.

آقای کوستا می گوید، گروه طالبان پول بیشتری را نیز از سایر فعالیت های مربوط به تجارت مواد مخدر بدست آورده اند.

آقای کوستا به بی بی سی گفت: "یکی از این فعالیت ها، محافظت از لابراتوارها است و دیگر فعالیت های (پول آور برای طالبان) محافظت از محموله های مواد مخدر در امتداد مرزها است."

براساس اظهارات آقای کوستا، افغانستان سال گذشته هشت هزار تن تریاک تولید کرده است. قرار است بزودی آمار تولید مواد مخدر برای سال جاری در افغانستان نیز منتشر شود.

مواد مخدر افغانستان ظرف چند سال اخیر، در بازارهای جهانی به فروش رسیده است. انتقال تریاک به کشورهای خارجی، نشان می دهد که صدها میلیون دلار پول ناشی از فروش آن بدست آمده است.

با این حال، هنوز روشن نیست که چه کسانی مسئول مستقیم قاچاق و تجارت مواد مخدر در افغانستان هستند: مقامات فاسد دولتی، سیاستمداران و یا طالبان.

مقامات بریتانیایی می گویند پول ناشی از تجارت مواد مخدر، عملیات نظامی طالبان را تمویل می کند.

یک مسئول مبارزه با مواد مخدر در سفارت بریتانیا در کابل گفت: "به هر اندازه که (به تجارت مواد مخدر) از نزدیک نگاه کنید، به همان اندازه شورشیان را در این کار و بار دخیل می بینید."

او می افزاید: "ما می توانیم بگویم که مقدار زیادی از سلاح و مهمات آنان (طالبان) مستقیما از تجارت مواد مخدر تمویل می شود."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.