ایران در واکنش به خطر تحریم ها: منتظر جواب مناسب باشید

ایران در واکنش به خطر تحریم ها: منتظر جواب مناسب باشید

آقای حسینی می گوید هنوز معلوم نیست تحریم ها تشدید شود
ایران در واکنش به خبر تحریم بانک ملی از سوی اتحادیه اروپا که نخست وزیر بریتانیا آن را اعلام کرد، می گوید به اعمال مجازات های تازه، اگر صحت داشته باشد، واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه، روز سه شنبه در پاسخی مستقیم به گوردون براون که خبر تحریم بانک ملی را اعلام کرده بود گفت نخست وزیر بریتانیا در موقعیتی نیست که بتواند ذهنیت و نگرش خود را بر جامعه اروپایی دیکته کند.

با این حال آقای حسینی گفت که اتحادیه اروپا هنوز تصمیمی برای تشدید تحریم های ایران نگرفته است.

این اظهار نظر که اتحادیه اروپا هنوز رسما گام تازه ای علیه ایران برنداشته درست به نظر می رسد، اما این وضع ممکن است به زودی عوض شود.

آقای براون روز دوشنبه گفته بود اروپا با انسداد دارایی های بزرگترین بانک ایران، بانک ملی، موافقت کرده و اگر ایران به بسته پیشنهادی پاسخ مثبت ندهد، تحریم هایی بر بخش نفت و گاز ایران اعمال خواهد کرد.

بانک ملی ایران یکی از بزرگ ترین بانک های ایران است که توسط آمریکا متهم شده که خدمات لازم را برای برنامه های هسته ای و تسلیحاتی ایران فراهم می آورد. آمریکا قبلا تحریم هایی عمدتا سمبلیک بر این بانک تحمیل کرده بود.

هرچند ابتدا پس از این سخنان، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است، اما سخنگوی وی بعدا تایید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا در جلسه ای در روز دوشنبه برای برداشتن گام های بعدی در تشدید تحریم های ایران آماده شده اند.

حمله به براون
 گوردون براون نخست وزیر بریتانیا در موقعیتی نیست که بتواند ذهنیت خود را بر اتحادیه اروپا دیکته کند
 
محمد علی حسینی

کریستینا گالاش سخنگوی آقای سولانا گفت: "روشن است که آنها آماده هستند جلوتر بروند. ما قطعا تصمیمی رسمی اتخاذ خواهیم کرد."

آقای حسینی در پاسخ به این تحولات چنین گفت: "اگر آنها تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، مقام های ایرانی پاسخ مناسبی به آن خواهند داد."

وی توضیح نداد که واکنش احتمالی ایران چه خواهد بود اما علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران "برخلاف میل آمریکا" از پیمان منع گسترش، ان پی تی، و آژانس اتمی سازمان ملل خارج نخواهد شد.

'غنی سازی خط قرمز ما'

مقام های مختلف جمهوری اسلامی همچنین در این روز تاکید کردند که از غنی سازی اورانیوم دست نخواهند کشید.

این خواسته اصلی بسته مشوق هایی است که اعضای دائم شورای امنیت و آلمان روز شنبه تسلیم ایران کردند؛ و به همین دلیل است که اتحادیه اروپا می گوید خود را برای تشدید تحریم ایران آماده می کند.

'درخواست غیرقانونی'
 برخی از سیاستمداران غربی به جای تعلیق داوطلبانه به دنبال توقف کامل و غیرقانونی غنی سازی اورانیوم توسط ایران هستند که طبعا این اقدام هرگز از سوی ایران مورد قبول واقع نخواهد شد
 
علی اصغر سلطانیه

به گزارش ایرنا علیرضا شیخ عطار، معاون وزارت خارجه ایران، در تازه ترین موضع گیری در مورد بسته مشوق ها گفت که ایران "در اسرع وقت" به آن پاسخ خواهد داد اما وی تاکید کرد: "ما مکررا گفته ایم که غنی سازی اورانیوم خط قرمز ایران است و ما باید از این فناوری بهره مند باشیم."

منوچهر متکی وزیر خارجه یک روز پیشتر گفته بود که ایران "در زمان مناسب" به پیشنهاد قدرت ها پاسخ خواهد داد.

اما خاویر سولانا سه شنبه برای دریافت پاسخ سریع به ایران فشار آورد. وی در سخنانی که نشانه کلافگی او بود گفت که نمی تواند "سال ها" منتظر پاسخ ایران بماند.

بسته پیشنهادی شامل مجموعه ای از مشوق های اقتصادی در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم است.

غرب مظنون است ایران غنی سازی را برای تولید ماده لازم برای ساخت بمب اتمی بخواهد؛ ایران این سوءظن را رد کرده، می گوید می خواهد در زمینه چرخه سوخت اتمی خودکفا باشد.

ایران روز سه شنبه استدلال همیشگی خود را دایر بر اینکه تعلیق غنی سازی غرب را راضی نخواهد کرد تکرار کرد.

علی اصفر سلطانیه گفت: "برخی از سیاستمداران غربی به جای تعلیق داوطلبانه به دنبال توقف کامل و غیرقانونی غنی سازی اورانیوم توسط ایران هستند که طبعا این اقدام هرگز از سوی ایران مورد قبول واقع نخواهد شد."

ایران براساس مقررات ان پی تی حق غنی سازی اورانیوم را دارد اما آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل مکررا از این کشور خواسته اند تا ابهامات در مورد ماهیت واقعی برنامه اتمی ایران رفع نشده دست از غنی سازی بردارد.

omidezendegy - ایران - مشهد
سری به رجا نیوز بزنید
کثیف ترین خبر گذاری دنیاست
چهار‌شنبه 29 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.