تاسیس لابی آمریکایی های ایرانی تبار

تاسیس لابی آمریکایی های ایرانی تبار

پایا شاید اولین گروه لابی حرفه ای باشد که هدفش را پیشبرد منافع کل جامعه ایرانی در آمریکا عنوان می کند اما اولین سازمان غیر دولتی در این عرصه نیست
تعدادی از ایرانیان در آمریکا به تازکی یک گروه لابی تشکیل داده اند که به گفته موسسان آن هدفش دفاع از منافع مشترک کل جامعه ایرانی در آمریکا است.

این سازمان لابی گر، اتحادیه روابط عمومی آمریکایی های ایرانی تبار (پایا - PAAIA) نام دارد و در واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، مستقر شده است.

یکی از اعضای هیات مدیره پایا فیروز نادری از متخصصان ارشد آژانس فضایی آمریکا (ناسا) است که هم اکنون در آزمایشگاه جت پروپولشن ناسا فعالیت دارد.

رودابه بختیار هم که در گذشته به عنوان مجری و خبرنگار برای شبکه های تلویزیونی سی ان ان و فاکس نیوز کار می کرد مسئول روابط عمومی پایاست.

بابک حقوقی مدیر کل پایا تاکید دارد که این گروه لابی به طور منسجم و سازمان یافته بر پیشبرد منافع جامعه ایرانیان در آمریکا تمرکز خواهد کرد.

اداره آمار آمریکا جمعیت آمریکایی های ایرانی تبار را حدود ۳۴۰ هزار نفر اعلام کرده است.
اما بسیاری این رقم را اشتباه و تعداد اعضای جامعه ایرانی آمریکا را خیلی بیشتر از آن چه که رسما اعلام شده می دانند.

جامعه بدون لابی

خیابان K در منقطه شمالغرب پایتخت آمریکا به خیابان لابی گرها شهرت دارد.

هزاران سازمان لابی حرفه ای در این خیابان یا نقاط دیگر پایتخت آمریکا برای پیشبرد منافع شرکت های بزرگ دولت های خارجی یا حتی گروه های قومی خاص فعالیت دارند.

در میان این گروه ها لابی اسرائیل، ارمنی ها و کوبایی ها به خاطر انسجام و نفوذ بالایشان شهرت دارند.

اما جامعه ایرانیان آمریکا با وجود پیشرفت هایی که در عرصه های علمی و اقتصادی داشته، تا کنون سازمان لابی جدی نداشته که بتواند به طور سازمان یافته از منافع این جامعه حمایت کند.

بابک حقوقی در مصاحبه با دفتر بی بی سی فارسی در واشنگتن تاکید کرد که پایا به همین خاطر تشکیل شده است: "اگرچه فرض ما این است که حدود یک میلیون ایرانی در آمریکا مقیم هستند، ولی ما در سطحی بالا و همه گیر متشکل نیستیم. به نظر ما خیلی مهم است که در وهله اول این تشکل را ایجاد بکنیم."

پایا می گوید که برای تقویت وجهه عمومی جامعه ایرانی در آمریکا تلاش خواهد کرد. این گروه در نظر دارد ضمن منسجم کردن ایرانیان در آمریکا، دستاوردها و موفقیت های آن ها را به مردم آمریکا بشناساند و جامعه ایرانی را در عرصه سیاسی آمریکا از نفوذ بیشتری برخوردار کند.

گروه های دیگر

شورای ملی ایرانیان ساکن آمریکا - نیاک که از سال ۲۰۰۲ میلادی در واشنگتن فعالیت داشته نیز هدف خود را پیشبرد منافع مدنی فرهنگی و سیاسی جامعه ایرانیان آمریکا اعلام کرده است

پایا شاید اولین گروه لابی حرفه ای باشد که هدفش را پیشبرد منافع کل جامعه ایرانی در آمریکا عنوان می کند اما اولین سازمان غیر دولتی در این عرصه نیست.

شورای ملی ایرانیان ساکن آمریکا (نیاک - NIAC) که از سال ۲۰۰۲ میلادی در واشنگتن فعالیت داشته نیز هدف خود را پیشبرد منافع مدنی فرهنگی و سیاسی جامعه ایرانیان آمریکا اعلام کرده است.

این گروه برخلاف سازمان تازه تاسیس پایا یک گروه لابی حرفه ای نیست. نیاک در دو سال اخیر بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت هایش را بر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران متمرکز کرده است.

تریتا پارسی مدیر کل نیاک می گوید از زمانی که خطر جنگ بین ایران و آمریکا بالا گرفته سازمان وی تصمیم گرفت که در این زمینه فعالیت کند تا بین ایران و آمریکا جنگ در نگیرد. این رخداد به گفته وی به نفع ایران آمریکا یا جامعه ایرانیان در آمریکا نخواهد بود.

نیاک در زمینه سیاست خارجی از گفتگوی دولت های ایران و آمریکا حمایت می کند، اما از جانب طرفداران تغییر حکومت ایران به جانبداری از جمهوری اسلامی متهم شده است. مدیر کل نیاک این اتهام را بی اساس می خواند و آن را رد می کند.

آقای پارسی می گوید: "متاسفانه این روزها هر کسی که در محیط سیاسی آمریکا از دیپلماسی طرفداری کند، محافظه کارهای آمریکا به دنبالش می آیند تا او را ترور شخصیتی کنند."

پرهیز از جنجال

مساله جنجالی و اختلاف برانگیز توسل به دیپلماسی یا گزینه نظامی آمریکا در قبال ایران موضوعی نیست که گروه لابی تازه تاسیس (پایا) چندان علاقه ای به آن داشته باشد. این امر یکی از وجوه اصلی تمایز این گروه از دیگر گروه های ایرانی فعال در عرصه های سیاسی است.

مدیر کل پایا در تشریح خط مشی گروه خود می گوید: "ما سازمانی نیستیم که تمرکز یا حتی تخصصمان در رابطه با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران یا روابط آمریکا و ایران باشد. ما وارد مقوله آینده ایران نمی شویم."

از جلمه موضوع های مورد نظر پایا دفاع از حقوق مدنی ایرانیان در آمریکا و جلوگیری از اعمال تبعیض علیه آن هاست.

این گروه همچنین می گوید که به احتمال زیاد به پیامد تحریم های دولت آمریکا علیه ایران برای جامعه ایرانی در آمریکا توجه نشان خواهد داد.

bidad - آمریکا - آتلانتا
به گفته یکی از کارمندان یک سازمان پناهندگی در آمریکا بیش از ده میلیون ایرانی در آمریکا زندگی میکنند.راست یا دروغش را نمیدونم.
آقای فیروز نادری هم یکی از ایرانیهای موفق است و بسیار محترم
خدا حفظش کنه
پنج‌شنبه 23 خرداد 1387

I was born to be free - کانادا - تورنتو
bidad - آمریکا - آتلانتا
یک کم فکر کنی متوجه منظور نژاد پرستانه اون یارو خواهی شد. کمی فکر کن که اگر یک ایرانی بگه تو ایران 10 ملیون افغانی ست تو چی برداشت میکنی.
جمعه 24 خرداد 1387

ostajloo - ایران - نهرخلج
ایرانیان خارج نشین مخصوصا لوسانجلسیی ها اول باهم خوب باشند بعدا لابی گری بکنند. هرروز در تلوزیونهایشان شاهد دعواشون هستیم.
شنبه 25 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.