گزارش واشنگتن‏پست از دانشگاه شریف

گزارش واشنگتن‏پست از دانشگاه شریف

 ایران هنوز اختراعات جدید خود را رسما اعلام نکرده است.

ایرانیها همت بسیار بلندی دارند. درحال حاضر ایران نفر اول در علم نانوتکنولوژی منطقه است. ایران بیشتر از هر کشوری در منطقه مقالاتی را در این باب در انتشارات شاخص علمی و بین المللی ارائه می دهد. با اینوجود، ایران هنوز اختراعات جدید خود را رسما به همگان اعلام نکرده است. رقبای منطقه ای ایران نیز به چنین مرحله ای دست پیدا نکرده اند."

به گزارش باشگاه خبرنگاران روزنامه آمریکایی واشنگتن پست طی مقاله ای در مورد دانشگاه صنعتی شریف به بررسی چگونگی عملکرد این دانشگاه و جامعه علمی ایران پرداخته است که متن کامل آن در پی می اید:

توماس اردبرینک
سرویس خارجی واشینگتن پست
جمعه، شش ژوئن 2008

تهران - با ورود برتون ریچر، یکی از مفاخر علم فیزیک آمریکا و برنده جایزه نوبل به تالار سخنرانی دانشگاه بلندآوازه شریف، صدها دانشجو از جای برخاسته و با صدای بلند و برای مدت زمانی طولانی به ابراز احساسات و استقبال از او پرداختند.

 

ریچر ضمن مدح و تمجید سطح بالای آموزشی دانشگاه شریف اظهار داشت، "دانشجویان این دانشگاه بسیار تحسین برانگیزند. امیدوارم در آینده خبرهای بیشتری راجع به شما بشنوم."

دانشجویان که همگی مردان و زنان جوانی بودند و لپ تاپ و کیف دستی های شیکی بهمراه داشتند، درهمانحال که روی صندلی های خود جای گرفته بودند زیر خنده زدند. یکی از زنان دانشجو چند عکس از این استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه استانفورد گرفت که ماه گذشته در یک برنامه اکادمیک که هزینه آن توسط بخش خصوصی دانشکده های ملی ایالات متحده و دانشگاههای ایران تامین شده بود حضور بهم رسانیده بود.

اسماعیل حسینی دانشجوی 23 ساله رشته مهندسی الکترونیک که یک صندلی نزدیک به سکوی سخنرانی را انتخاب کرده بود در توضیح شخصیت پروفسور بازنشسته بیان کرد، "آقای ریچر برای ما یک سرمشق و یک الگو هستند. اما دیری نخواهد پائید که شاهد شنیدن خبر دریافت جایزه نوبل توسط یک دانشجوی ایرانی درقبال کاری که انجام داده است باشیم. ما همگی برای دستیابی به چنین افتخاری مطالعه و تحقیق خواهیم کرد."

ریچر در طول سخنرانی خود در دانشگاه شریف گفت، "ایران خواستار پیوستن به گروهی از کشورهاست که در پی دانستن درمورد بزرگترین چیزها نظیر فضا هستند." دانشگاه شریف دانشگاهی است که بسیاری از بهترین دانشجویان کشور را جذب خود می کند، هرساله، 1.5 میلیون نفر جوان ایرانی در امتحان ملی ورود به دانشگاه یا همان "کنکور" شرکت می کنند. از میان 500،000  نفری که امتحان را با موفقیت پشت سر گذاشته و اجازه تحصیل رایگان در مدارج بالاتر را پیدا می کنند، تنها 800 نفر اول کنکور که بعنوان MIT ایران در نظر گرفته می شوند میتوانند در دانشگاه شریف حضور پیدا کنند.

در دانشگاه شریف، دانشجویان در حوزه هائی نظیر هوا فضا و نانوتکنولوژی مشغول به فعالیت و تحصیل می شوند. درهمان حال که عده ای از آنها آموزش برنامه هسته ای پیشرفته ایران را پشت سر می گذارند یا در حوزه های دیگری از تکنولوژی در ایران مشغول بکار می شوند، بسیاری از آنها و بخصوص داوطلبان تحصیل در مقطع دکترا بسوی کارفرمایان یا دانشگاههای استرالیا، کانادا و ایالات متحده دعوت و جذب آنها می شوند.

عبدالحسن وفائی یکی از استاتید دانشگاه شریف بیان داشت، "افرادی که بدیدن دانشگاه ما می آیند با دیدن زنان دانشجوی مقطع دکترا و آزمایشگاههای پیشرفته ما غرق حیرت می شوند. تصوری که اغلب آنها از ایران دارند، نه یک تصور آکادمیک و بلکه یک تصور کاملا متفاوت است.
ما در اینجا به دانشجویان خود می آموزیم مشکلاتی که بشریت را تحت الشعاع قرار می دهد حل کنند. مشکلاتی نظیر گرسنگی، بالارفتن حرارت زمین و نیز کمبود آب."

اما در ایران، از دانشمندان انتظار می رود تا درجهت دستیابی به اهداف ایدئولوژیکی نیز خدمت نمایند. رهبران ایران به اختراعات کشور خود بعنوان مدرکی نگاه می کنند که ثابت کننده ادعای استقلال و خودکفائی آنها پس از انقلاب 1979 است.

پرزیدنت محمود احمدی نژاد همزمان با افتتاح اولین مرکز فضائی ایران در ماه فوریه، دستور پرتاب یک موشک آزمایشی بدرون فضا را نیز صادر کرد و اعلام کرد، "هیچ قدرتی نمی تواند بر اراده کشور ایران فائق آید."

ایران امیدوار است دومین قمر مصنوعی را به فضا پرتاب کند. پرتاب اولین موشک ایران بطور تجاری و توسط یک شرکت روسی در خلال چند هفته و با استفاده از موشکی که در داخل کشور ساخته شده بود انجام گرفت. پیشرفتهای ایران در این زمینه را نمیتوان بصورت مستقل اثبات کرد.

ایرانیها نگران تاثیر تحریمهای ایالات متحده علیه کشور خود هستند که از برنامه هسته ای آنها نشات می گیرد. آقای منطقی گفت، "این تحریمها در همکاری ما با کشورهای دیگر محدودیت ایجاد می کند. اما در عین حال به معنای آنست که دیگران نیز نمی توانند از امکانات بالقوه ایران استفاده کنند، شرکتهائی نظیر سازندگان اتومبیل خارجی که ما خواستار همکاری با آنها هستیم . ایران به وجود 1.5 میلیون اتومبیل در سال احتیاج دارد و این یک بازار قابل توجه است . ممکن است تحت تاثیر این تحریمها مجبور شویم کارهایمان را خودمان انجام بدهیم، ولی ما به این مسئله عادت داریم. "

ناصر اقدامی از انستیتوی سلولهای بنیادی رویان اظهار داشت، "اگر غرب از پذیرش وجود فن آوری هسته ای ایران سرباز زند، این بمعنای آن خواهد بودکه در آینده نیز مارا بخاطر پیشرفت فن آوریهای دیگرمان تحت فشار خواهد گذاشت." این موسسه که دولت بانی تاسیس آن بوده است بر روی سلولهای بنیادی جنینی تحقیق می کند. او در توضیح این مطلب اظهار داشت، "مقامات مذهبی ما حکم داده اند که تحقیق در مورد جنین تا سن چهارماهگی مشکلی ندارد."

اقدامی در ادامه بیان کرد،" ما با دانشمندان ایالات متحده تبادل اطلاعات می کنیم. بنظر من حساب علم و دانش را باید از حساب سیاست جدا کرد."

اما هنگامیکه او میخواست سفارش یک دستگاه اولتراسانتریفوژ مورد نیاز را برای انجام تحقیقات بدهد، به همتاهای خارجی او اجازه ارسال این دستگاه به ایران داده نشد، چراکه این دستگاه از نظر آنها دارای فن آوری استفاده دوگانه بود و می توانست در برنامه هسته ای ایران نیز بکار گرفته شود. سانتریفوژهای هسته ای که توسط ایران تولید می شود را نمی توان برای تحقیقات درمورد سلولهای بنیادی مورد استفاده قرار داد.

هاشم رفیعی، استاد انستیتوی تحقیقاتی ایران بیان داشت،" همه میخواهند که فرزندانشان در این دانشگاه تحصیل کنند. هنگامیکه در تهران سوار یک تاکسی می شوید ، راننده خواهد گفت که این دومین شغل اوست که بمنظور تامین هزینه تحصیل فرزندانش در این دانشگاه بدست گرفته است. "

هاشم رفیعی شش سال پیش به زادگاه خود برگشت تا سازمانی را برای تحقیقات نانوتکنولوژی کنرسیومی از نه دانشگاه ایرانی راه اندازی کند. دانشجویان او طرحهائی نظری برای ساخت ابزاری بسیار ریز را ارائه داده اند که قادر است سلولهای سرطانی را یک به یک شناسائی و نابود کند.

رفیعی تبار توضیح داد، "ما همت بسیار بلندی داریم. درحال حاضر ما نفر اول در علم نانوتکنولوژی منطقه هستم، ایران بیشتر از هر کشوری در منطقه مقالاتی را در این باب در انتشارات شاخص علمی و بین المللی ارائه می دهد. با اینوجود، ایران هنوز اختراعات جدید خود را رسما به همگان اعلام نکرده است. رقبای منطقه ای ایران نیز به چنین مرحله ای دست پیدا نکرده اند."

دولت ایران از پروژه نانوتکنولوژی هم حمایت می کند. ماه گذشته یک مرکز ابرکامپیوتر از نانوتکنولوژی و با حمایت مالی دولت گشایش یافت. 

Next - انگلیس - لندن
چه کشکی چه ماستی! تو رنکینگ دانشگاههای دنیا بهترین رتبه دانشگاههای ایران 1463 مربوط به دانشگاه تهران است. دانشگاه شریف در رده 2844 قرار داره.بقیه رو هم که ندونیم بهتره . ایران این تحقیر و آبرو ریزی رو مدیون آخوندا و آخوندکا و یه سری مفت خور و بیسواد که کشور رو به روز سیاه کشوندند.
یکشنبه 19 خرداد 1387

khodadadeh - ایران - تهران
دوستان توجه کنید که دانشگاه امیر کبیر و شریف زمانی بهترین ها در دنیا بودند
و فقط به خاطر اینکه از پذیرش غیر ایرانی ها خودداری می کنند رنکینگ آنها پایین است
پس لطفا حرف مفت نزنید
یکشنبه 19 خرداد 1387

dovomin.bande.khoda - ایران - تهران
Next - انگلیس - لندن:
لطفا یک بادبزن بردار خودتو باد بزن بعد برو یک لیوان هم اب قند بخور . میدونم سخته برات ولی باید کم کم باور کنی وطن فروش .
دوشنبه 20 خرداد 1387

hamid3319 - مالزی - کوالالامپور
با نظر شما کاملا موافقم.
به خاطر اینکه به زبان انگلیسی تدریس نمیکنه هم رتبه اش پایین اومده وگرنه کارش درسته.
دوشنبه 20 خرداد 1387

ezatdf - ایران - تهران
khodadadeh - ایران - تهران بهتره قبل از اظهار نظر سری به خوابگاه دانشجویان خارجی دانشگاه تهران بزنید درضمن در رنکینگ جهانی دانشگاهها معبارهایی مثل فعالیتهای علمی و تعداد اختراعات ثبت شده توسط اون دانشگاهها ، حضور برندگان جایزه نوبل درهیئت علمی ، امکانات علمی تحقیقاتی و… در نظر گرفته میشود
دوشنبه 20 خرداد 1387

xpersia.com - ایران - ایرانی
دانشگاه شریف فقط فیلتری شده برای جذب نخبگان توسط کشورهای صنعتی و پیشرفته وگرنه هیچ اوت پوتی برای ملت نداره
دوشنبه 20 خرداد 1387

ممقلی - ایران - شیراز
من خودم در شریف در س خوندم،کسانی که با دیدن این دانشگاه غرق در حیرت شده اند،یه نگاهی به جامعه هم بیندازن،جو سیاسی حاکم بر بکار گیری تخصص ها،اهمیت دادن به تعهد ونه تخصص ،.......و..و....و ....و.....و....و....هم بیندازند،
دوشنبه 20 خرداد 1387

xpersia.com - ایران - ایرانی
دانشگاه شریف فقط فیلتری شده برای جذب نخبگان توسط کشورهای صنعتی و پیشرفته وگرنه هیچ اوت پوتی برای ملت نداره
دوشنبه 20 خرداد 1387

MAHtab80 - کانادا - ونکوور
نکست از انگلیس. لطف کن یه سطل اب خنک بریز رو کلت. بلکه حالت جا بیاد.
دوشنبه 20 خرداد 1387

saraee - ایران - اهواز
دانشگاههای مالزی و اندونزی و سنگاپور توی این رنکینگ بالاتر از شریف قرار دارند در حالی که کاملا از لحاظ علمی از ایران پایین تر هستند. پس مهم این نسیت که رنگینگ چی میگه مهم اینه که ما واقعا توی دانشگاه چکار میکنیم.
دوشنبه 20 خرداد 1387

محسن قوز فیش - نروژ - نروژ
سلام...
همه می دونند که رنکینگ دانشگاه ها اصلا منطقی نیست مثل این است که شما دانش اموز سهرستانی را با تهرانی ها مقایسه کنی در حالیکه نمی شود. دانشجویان خارجی که اوضاع شان خیت به نظر می رسه و این ایرانیها هستند که استعداد اونها در دانشکاههای خارج هم بالا است. بهر حال اگر صهیونیست بذاره اینران توی رنکینگ جزو 10 تا اول میشه
به امید ان روز!
دوشنبه 20 خرداد 1387

daneshjo.m.c - ایران - کرج

Next - انگلیس - لندن
دانشگاه شریف دانشگاه فوق العاده سطح بالایی هست همونطور که خوندی فقط800 نفر اول کنکور می تونن برن شریف. حتما تا حا لا کنکور ندادی بدونی چیه و رتبه 3 رقمی اوردن کار هر کسی نیست اونی که رفته شریف اگه بدون سهمیه رفته باشه مسلما نابغه است و در مورد این رنگینک اصلا معیار های اونا واسه این رتبه بندی چیه ؟بعدش توی دانشگاه شریف منابع درسی خارجی هست و کتاب های درسی به زبان اصلی تدریس میشه .
دوشنبه 20 خرداد 1387

علیرضا اراک بزرگ - ایران - اراک
دومین بنده شیطان ما چه گناهی کردیم که باید جفنگیات تو را گوش کنیم تو وطن فروشی که وطنت را با صنار سه شاهی که اربابانت جلویت می اندازند عوض کردی شرمت باد
دوشنبه 20 خرداد 1387

بابک - ایران - سبزوار
دانشگاه شریف و پلی تکنیک تا زمانی که زیز نظر دانشگاه تهران بودند بهتر بود ولی از وقتی که زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اداره می شوند بسیار از لحاظ علمی سطح پایینی دارند و فارغ التحصیلان ان در رشته های غیر مرتبط با مدرک خود به کار اشتعال دارند مثل مهندس علی دایی (متالورژی) مه فوتبال می زند و .......
دوشنبه 20 خرداد 1387

erfan-iran - ایران - ایران
khodadadeh - ایران - تهران : به گمانم شما افغانی هستید و مشکلتان چیز دیگری است ! در دانشگاههای ایران دانشجویان خارجی زیادی حضور دارند ومشغول تحصیل هستند ..
دوشنبه 20 خرداد 1387

Aytak - ایران - تبریز
بابک - ایران - سبزوار
چیه حسودیت می شه که دایی هم جزو اون نوابغ بود
پنج‌شنبه 23 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.