عبدالقدیرخان فروش دانش اتمی به ایران را تکذیب کرد

عبدالقدیرخان فروش دانش اتمی به ایران را تکذیب کرد

روزنامه گاردین
روزنامه گاردین نخستین رسانه خارجی است که طی چهار سال گذشته با عبدالقدیرخان مصاحبه کرده است
عبدالقدیرخان، سازنده نخستین بمب اتم پاکستان در گفتگو با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته که اعترافات او مبنی بر فروش دانش اتمی به ایران، کره شمالی و لیبی، زیر فشار و بزور از وی گرفته شده است.

چهار سال پیش که مناقشه بین المللی بر سر فعالیت اتمی ایران تازه آغاز شده بود، عبدالقدیرخان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و با لحنی گرفته و پشیمان اعتراف کرد که فناوری مربوط به غنی سازی اورانیوم را که می تواند در ساخت بمب اتمی کاربرد داشته باشد به ایران، کره شمالی و لیبی فروخته است.

عبدالقدیرخان پس از این اعترافات و با اینکه قهرمانی ملی در پاکستان به شمار می رفت و پدر بمب اتمی لقب گرفته بود، در ویلای شخصی اش در منطقه ییلاقی مارگله در حومه اسلام آباد، در حبس خانگی قرار گرفت که هنوز هم ادامه دارد.

او اکنون در حالی اعترافات خود را پس گرفته که مخالفان ژنرال مشرف، رئیس جمهور پاکستان دولت این کشور را در دست گرفته اند و از نفوذ ژنرال مشرف به میزان زیادی کاسته شده است.

عبدالقدیرخان در نخستین مصاحبه ای که طی چهار سال گذشته با رسانه های خارجی انجام داده، گفته که تحت فشار ژنرال مشرف مجبور به اعترافاتی شده بود که حقیقت ندارد.

عبدالقدیرخان به گاردین گفته که تجهیزات غنی سازی اورانیوم در بازارهای غربی براحتی قابل دسترسی اند و ایران و کره شمالی و هر کسی که پولی بپردازد براحتی می تواند به این تجهیزات دست بیابد.

خبرنگار گاردین از عبدالقدیرخان پرسیده که آیا او خود را قربانی نظامیان حاکم بر پاکستان نمی داند؟ به این معنی که تجهیزات اتمی از طریق ژنرالهای پاکستانی به ایران و کره شمالی فروخته شده و به نام او تمام شده است.

اما عبدالقدیرخان حاضر به پاسخ به این پرسش نشده و گفته باید این حرفها را فراموش کرد.

بخشی از اتهاماتی که علیه ایران مطرح شد و مستنداتی که آژانس بین المللی اتمی برای مشکوک شدن به فعالیت اتمی این کشور مطرح کرد، مبتنی بر اعترافات عبدالقدیرخان و اسناد حاکی از همکاری وی با برنامه اتمی ایران بود اما اکنون عبدالقدیرخان آنچه را در ارتباط با فعالیت اتمی ایران به وی نسبت داده شده بود یکسره رد می کند.

در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی که زمستان گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد داد تصریح کرد که پرسشها و ابهاماتی که درباره گذشته فعالیت اتمی ایران داشته رفع شده و پرسشهایی که باقی مانده به فعالیت کنونی اتمی ایران باز می گردد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها از دولت پاکستان درخواست کرد که به بازرسانش اجازه دهد با عبدالقدیرخان گفتگو کنند و اتهاماتی را که به وی نسبت داده شده بررسی کنند، اما این اجازه هیچ وقت داده نشد.

عبدالقدیرخان نیز در گفتگو با گاردین تصریح کرده که به هیچ وجه حاضر به همکاری با بازرسان آژانس نیست.

sepid.irooni - انگلستان - لندن
غلط ک.......ردی هنوز ایران این قدر ذلیل نشده که دانش از شما ها بگیریم چه بد بختیم ما ها اه اه
جمعه 10 خرداد 1387

chelsea karate club - انگلستان - لندن
مناقشه اتمی ایران از انجا شروع شد که گروه مجاهدین خلق با کمال افتخار اشکار ساختن فعالیت پنهان بخشی از تکنولوژی اتمی ایران را به خود نسبت داد.(خود فروختگی جزوی از استراتژی مجاهدین بوده است).ایران در دوره پهلوی نیز بدنبال خرید تکنولوژی از فرانسه و امریکا بوده است که هر دفعه در همان مراحل ابتدائی متوقف شده بود. در کتاب خاطرات اعلم بارها این ذلت دیده شده که دربار یا دولت برای پیشبرد اهداف خود مجبور به اعطای امتیازاتی از قبیل خرید های نظامی٬معاملات نفتی و...به امریکا٬انگلستان و شوروی میشد. البته این سیاست زشت هنوز در برخی وزارتخانه های دولت ایران ولو کمرنگ تر دیده میشود.
پاکستان کشور مستقلی نیست و هیچگاه نبوده است.البته که ممکن است ایران یا هر کشوری متخصصین سایر کشورها رابه خدمت بگیرد.
منابع تولید انرژی اتمی افتخار همه ما ایرانیان است و امیدوارم سیاست های صحیح مردان سیاسی ایران ارامش سیاسی و اقتصادی را به کشور باز گرداند. شخصا بر این باورم به همان اندازه که سیاستهای غرب در قبال ایران غیر منصفانه بوده است رفتار حکومت ایران با مردم رنج کشیده ایران فاقد ارزشهای اصیل انسانی بوده و باید توازن قابل قبولی بین سیاست خارجه و داخله در رفتار دولت دیده شود.
پز دادن سیاسی در اجلاس اعراب٬کمک های مالی به بازسازی لبنان٬پیشنهاد وام بلاعوض به عراق با وجود سختی های ناشی از فقر٬ خرابه های جنگ در خرمشهر٬ بیکاری جوانان٬اعتیاد و ...لکه ننگی است برای سیاستمداران دولت و مجلس ایران.
ایران به دانش هسته ای دانشمندان خویش میبالد و برای حفظ ان البته که قیمتها خواهد پرداخت ولی قلبا امیدوارم به عزت مملکتم بیانجامد.
جمعه 10 خرداد 1387

bandekhoda - برزیل - برازیلیا
تا کور شود هر آن که نتواند دید.فناوری هسته ای به هر نحوی که بدست ایران رسیده باشه موجب افتخار ما ایرانیان (البته ایرانیان اصیل و وطن پرست)
و یک غرور ملی برای ماست و باید با چنگ و دندون از اون دفاع کنیم .
ببینم حالا شما فکر کردید که این فناوری هایی رو که کشورهای پیشرفته مثلا آمریکا دارند بدست میاورند همشو دانشمندای آمریکایی بدست آوردن؟
حالا هی میاین میچسبونیدش به عبدالقدیرخان.اصل موضوع چیز دیگه ایه.اصل پیشرفته اگرچه که من مطمنم بسیاری از قسمتهای این پروسه توسط دانشمندان ایرانی طی شده .
شنبه 11 خرداد 1387

persia_64 - ایران - طهران
bandekhoda - برزیل - برازیلیا
جونه مادرت خودت را ایرانی خطاب نکن تو یک عرب مهاجمی
ایران برای اونی هست که همه حرص و جوشش در راه آبادی وطن است
نه تویی که دستمال برای خامنه ای به دست گرفتی
شنبه 11 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.