انیشتن ایرانی امروز در دانشگـاه تل آویو اسرائیل جایزه علمی می گیرد

انیشتن ایرانی امروز در دانشگـاه تل آویو اسرائیل جایزه علمی می گیرد

دانشگاه تل آویو اسرائیل از یک دانشمند جوان ایرانی، که استاد برجسته رشته فیزیک در دانشگاه پرآوازه آمریکائی «پرینستون» است، امروز (دوشنبه 19 ماه مه 2008) تجلیل می کند، و یک جایزه نقدی نیز به او اعطا می شود.
پروفسور نیما ارکانی حامد که تنها 36 سال دارد، و بسیاری او را «انیشتن قرن بیست و یکم» می نامند، در دانشگاه تل آویو مورد تجلیل قرار می گیرد و برای ایرانیان مقیم اسرائیل و دیگر کشورهای جهان افتخار می آفریند.
مبلغ جایزه نقدی که بطور سمبلیک به او هدیه می شود، 50 هزار دلار است که از محل هدایای مالی خانواده های ریموند و بورلی ساکلر اعطاء می گردد.
پروفسور نیما ارکانی- حامد که این روزها به اسرائیل آمده، در مصاحبه ای با روزنامه «معریو» از خود و زندگی اش و دیدگاههایش سخن گفته است.
این دانشمند جوان ایرانی زاده در این مصاحبه تاکید کرده که می خواهد تنها او را با نام کوچکش «نیما» صدا کنند و از به کار بردن القاب و عناوین علمی اش خودداری شود.
این واقعیت که پروفسور نیما ارکانی- حامد تنها 36 سال دارد و از جوانترین دانشمندان مورد احترام جهانی است، به تنهائی می تواند برای جلب توجه نسبت به او کفایت کند. اما این واقعیت که وی از خانواده ای ایرانی تبار بدنیا آمده توجه به او را دو چندان می کند.
*  *  *
در دانشنامه جهانی «ویکی پدیا» دربارۀ پروفسور نیما ارکانی- حامد آمده است که وی در سال 1972 در ایالات متحده آمریکا و از پدر و مادری دانشمند زاده شد. او تابعیت کانادائی دارد.
 نیما از دانشگاه تورنتو با نشان عالی در رشته های ریاضی و فیزیک فارغ التحصیل شد و سپس به دانشگاههای کالیفرنیا و برکلی رفت و تحصیلات خود را زیر نظر لاورنس هال دنبال کرد. نیما از 14 سالگی در نظریه و قوانین نیوتون تحقیق کرده است.
او دکترای خود را در سال 1997 دریافت کرد و به بخشSLAC   در دانشگاه استانفورد به منظور ادامه تحصیل در پست دکتری رفت.
 در سال 2001 در دانشگاه پرآوازۀ هاروارد ، با هوارد جورجی و آندرو کهن به کار عملی به روی ذرات فوق العاده ریز پرداخت. تئوری HIGGS  نتیجۀ کشفیات او در این عرصه است.
از سال 2002 تا 2008 او استاد ارشد دانشگاه هاروارد بوده است.
پروفسور نیما ارکانی- حامد در سال 2005 برندۀ جایزۀ PHIL BETA KAPPA از دانشگاه هاروارد برای تعلیمات عالی خود گردید.
*   *   *
دوستان دانشمند او می گویند: کاملا به دور از اغراق است اگر گفته شود که نیما پا جای پای اینشتین نهاده است. زیرا از استعدادی سرشار برای توضیح دادن پیچیده ترین و غیرقابل فهم ترین مسائل علمی برخوردار است. او می تواند به شیوه های بسیار ساده موضوع را قابل درک کند.
اطرافیان علمی پروفسور نیما در دانشگاه هاروارد به روزنامه اسرائیلی «معریو» گفتند: نبوغ و استعداد نیما کم نظیر است و او لیاقت دارد که در شمار نابغه های جوان و اصولا نابغه های امروزی دنیا قرار گیرد.
همانگونه که پروفسور آلبرت انیشتین یهودی درسنین جوانی نبوغ خود را نشان داد و در دانشگاه پرینستون به مدت 22 سال به تحقیق مشغول بود، اکنون نیز نیما در همین دانشگاه جرقه های بزرگ نبوغ خود را نشان می دهد.

پروفسور نیما ارکانی- حامد از چند سال پیش مورد توجه عمیق دانشمندان اسرائیل قرار داشته و تماس علمی  زیادی با او صورت گرفته است.
سفر کنونی این دانشمند جوان ایرانی الاصل به اسرائیل، سومین دیدار اوست.
پروفسور نیما ارکانی- حامد می گوید: هر چند دو بار دیگر نیز در اسرائیل بسر برده، اما آمدن این بار او، برایش هیجان انگیز است و وی را شادمان و احساساتی کرده است.
او می گوید در دو سفر قبلی، میهمان مرکز بین المللی فیزیک در اورشلیم بوده، و آنرا «تجربه ای علمی که هرگز نمی توان از خاطر زدود» توصیف می کند.
مصاحبۀ الکس دورون خبرنگار اسرائیلی معریو با پروفسور نیما ارکانی- حامد در دانشگاه پرینستون صورت گرفته است.
این خبرنگار می نویسد: دوستانش در مورد رفتارهای آمیخته با مهر و حالات او داستانهای زیادی می گویند، از جمله اینکه در یک ملاقات 90 دقیقه ای هنگامی که در حال دادن توضیحات علمی است و در اوج هیجان قرار دارد تا نظرات خود را بگوید، شش فنجان قهوه را سر می کشد، و اینکه دست کمی از آلبرت انیشتین ندارد و مانند او و دیگر دانشمندان راستین، در مورد زندگی شخصی خود کم توجه است و همۀ ذهن او متوجه مسائل علمی و تحقیقاتی است.
*   *   *
نیما هنگامی بدنیا آمد که والدین دانشمندش در یوستون در ایالت تکزاس زندگی می کردند.
نیما می گوید: والدینش از مخالفان سیاسی حکومت پهلوی بودند و علیه شاه ایران فعالیت می کردند، و به این خاطر، به گفته نیما، متحمل پاره ای سختی ها شدند.
پدر نیما دکترای خود را از MIT (دانشگاه صنعتی مشهور و معتبر آمریکائی) دریافت کرد و در «ناسا» (مرکز فضائی ایالات متحده) به کار پرداخت.
پس از سال 1979 و فروپاشی پادشاهی پهلوی، والدین نیما به ایران بازگشتند زیرا فکر می کردند که دوران آزادی واقعی فرا رسیده است. اما نیما می گوید: آنها خیلی زود پی بردند که به چه خیال واهی دچار بوده اند و زندگی در تهران و سراسر ایران هزار بار بدتر از کابوس های دهشتناک بود.
نیما هنگامی که کودک بود، دوران جنگ ایران و عراق را تجربه کرد. او می گوید: در آن هنگام در پناهگاهها و زیرزمین بسر می بردیم.
هنگامی که نیما تنها 9 سال داشت، والدین وی او را برداشته و با خود از ایران بردند. نیما می گوید: قاچاقچیانی که راهها را بلد بودند، با دریافت پول کلان، خانواده ما و شمار دیگری از خانواده های متقاضی را سوار بر اسب و قاطر، از کوههای غرب ایران به ترکیه بردند. خواهرش در آن زمان، نوزادی یکسال و نیمه بود.
نیما در عین حال می گوید: علیرغم همه تلخی ها، ایران را به خوبی به یاد دارد. تاکید می کند که ایران سرزمینی زیبا، با تنوع و چشم گیراست. او می گوید: هنوز با مسائل ایران در حد گسترده سروکار دارد و اخبار ایران را دنبال می کند.
پروفسور نیما ارکانی- حامد می گوید: ایرانی ها را دوست دارم، اما با ارزشهائی که ایران امروز معرف آن است مخالفم و به آن دلبستگی ندارم. او می افزاید: حاکمان ایران، مرتجعین سیه دلی هستند که اندیشه های قرون وسطی را حاکم کرده اند.
نیما می گوید: برای اسرائیل و دانشجویان و دانشمندان اسرائیلی که می شناسد، ارج و احترام زیاد قائل است. او در شش سالی که در دانشگاه هاروارد تدریس می کرد، شماری دانشجوی اسرائیلی نیز داشت، که نام آنها را به یاد می آورد، و می گوید: با افرادی چون تومر والنسکی، پروفسور یوسی نیر از دانشگاه علمی وایزمن و یووال گروسمن رابطه خوبی داشته است.
پروفسور نیما می گوید: برای تحقیقات علمی دانشمندان اسرائیل و دستآوردهای علمی این کشور ارزشی والا قائل است و تاکید دارد که در عرصۀ تحقیق روی ذرات و فیزیک نظری، اسرائیل از حضوری چشمگیر در جهان علمی برخوردار است.
*   *   *
پروفسور نیما ارکانی- حامد به زودی به ژنو می رود، زیرا تجهیزات مدرنی برای تحقیقات علمی مهم او در نزدیکی ژنو برایش برپا شد، و قرار است در آنجا نیز با اسرائیلی ها همکاری داشته باشد.
این تجهیزات را یکی از مهمترین دستگاههای علمی در تاریخ امروز جهان با سرمایه ای بسیار کلان توصیف کرده اند.
دانشمندان اسرائیلی و دانشمندانی از سراسر جهان در این مرکز با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا تئوری های جدید خود را بررسی نمایند. شماری از رازهای مهم طبیعت جزو موضوعهائی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد.
یک نشریه علمی مهم، پروفسور نیما ارکانی - حامد را «بورس آینده نگری» نامیده است. شهرهای آینده،  زندگی و نیازهای بشریت در آینده، غذاها و خوراکیهای آینده، آینده فیزیک و علم مورد تحقیق او قرار دارد. اما پروفسور نیما ارکانی- حامد با فروتنی بسیار می گوید: «نظریاتی که در کنفرانسها ارائه کرده ام، کسل کننده بود».

گنجشک - ایران - تهران
افرین ، افرین ، افرین باعث افتخار ما ایرانی هاست افرین افرین
تو این کشور که قدمت باستانی داره و ثروتمنده
همه ملت تو فقر فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارند دست و پا می زنند
باید هم به کشورهای پیشرفته کوچ کنند
خاک برسر دولتمردان بی کفایت که فقط به شکم و زیر شکمها نظر دارند

پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

nader303 - ژاپن - ژاپن
واقعا امثال نیما افتخار ایران هستن. به امید روزی که این اخوند دوزاریای عربزاده کثیف....(هر چی دلتون میخواد اضافه کنید) گورشونو گم کنن ونیماهای ما برگردن به ایران برای بازسازی وطن.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

xpersia.com - ایران - ایرانی
آفرین بر ایرانی هوشیار
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

iroony - ایران - تهران
با اینکه افتخار کردن به اعمال یک نفر دیگه خنده داره و آدمی فقط باید اعمال خودش را میزان برای افتخارش قرار دهد اما از وجود چنین دانشمند ایرانی خوشحالم..
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

shekamo - نورو - اوسلو
افرین بر تو نیما جان
کاش به جای جنگ و خون ریزی به بچه ها مون دنیای سالم و پاکی بدیم که این بچه ها هم مثل نیما پیشرفت کنن
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

persia_64 - ایران - طهران
پاینده و پیروز باد هر کسی که در نیک جلوه دادن ایران و ایرانی قدمی بر میدارد
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

ocean bird - ایران - ایران
iroony - ایران - تهران چرا نمی تونی از موفقیت یک ایرانی در دنیا احساس افتخار کنی؟! پس چطور که از دیوانه بازی های رییس الوزرای ایران احساس حقارت میکنی؟
پیروزهاشون روزافزون باد. آفرین بر پدر و مادرش که فرزندشون را در کودکی از ویرانه سرا نجات دادند.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

ezatdf - ایران - تهران
از جمله ایرانیانی که در حال حاضر موجب شگفتی جهانیان گردیده علاوه بر نیما و عالیه صبور جوانترین استاد دانشگاه در جهان باید نام دکتر پردیس ثابتی را به آنها اضافه کرد که متولد 1354 تهران است و استاد دانشگاه هاروارد است پردیس سه دکترا در بیولوژی و ریاضیات و پزشکی از دانشگاه ام - آی - تی و آکسفورد و هاروارد گرفته است و در حال حاضر یکی از محقققان مشهور جهان در علم ژنتیک محسوب می شود او همچنین رهبر یک گروه موسیقی نیز هست که در این گروه علاوه بر خواندن پیانو و گیتار نیز می نوازد - مطالب بالا از صدای آمریکا که گزارشی 12 دقیقه ای درباره او تهیه کرده بود گرفته شده است. من توصیه می کنم سردبیر سایت فیلم مذکور را بر روی سایت قرار دهد.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

vahid.sharifi - کانادا - ونکوور
ما نفهمیدیم 9 سالش بوده که از ایران رفته یا کلا متولد آمریکاست. تابعیت کانادا رو هم که داره. عجب خورشتی شد این بابا...!
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

naslesookhteh - ایران - تهران
زنده باد.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

azarmidokht - امریکا - کالیفرنیا
افرین. افرین. افرین. اما صد افسوس که این دانشمند ایرانی که باعث افتخار همه ی ما ایرانیان است اگر پایش را داخل خاک وطنش بگذارد به جرم جاسوسی و یا علاقه به اسرائیل و کشورهای غربی باید بقیه ی عمرش را در سیاهچالهای رژیم بگذراند و یک روز هم مثل خیلی های دیگر از جمله خانم زهرا کاظمی و ... از صفحه ی روزگار محو شود!!!!! ای فرزند ایران/ پیروزی هایت افزون باد.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

mah1 - ایران - تهران
ezatdf مرسی از توضیحاتت زنده باشی.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

iranianfarshad - ایران - تهران
در خارج راه را برای تحقیق یه محقق فراهم میکنند حال با دادن امکانات و یا جواپز مالی و حال باید پرسید در داخل تا بحال کدام محقق یک چهارم این مبلغ را جایزه گرفته حال اگر مانند آن دانشمند هسته ای شیرازی به گاز گرفتگی دچارش نکنند تا حذف فیزیکی شود باید برود خدا را شکر کند
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
خیلی مونده که بفهمیم ملاها چه بلایی سر ملت و کشور آوردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!از این مغزها بسیار بودند و دانشمندان بسیاری را این ملا دوزاریها فراری دادن.خوب در عوض یک مشت مزدور مفت خور برای خودشون پرورش دادن کل هر بلایی سر ملت بخوان میارن.الان هم اگر دانشجوی ایرانی را براش امکانات تحصیلی فراهم کنند فکر میکنید نمیتونند از این نیماها و دانشمندان تحویل دنیا بدیم.بخدا با مشکلاتیکه برای جوانها چه از نظر اقتصادی و چه روحی و اجتماعی ووو که براشون بوجود میارن و.یک مشت آدم عوضی بیسواد تو دانشگاه که هر روز داریم تو اخبارها میبینیم که براشون مزاحمت بوجود میارن چه انتظاری میشه داشت.بهر حال برای نیما آرزوی موفقیت بیش از پیش و برای همه جوانها سعادت و موفقیت و پیروزی از خداوند مسعلت دارم.همگی موفق باشید انشالله.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

mahkame - اتریش - وین
فکر کنید اگر تو ایران میموند چی میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!! فقط فکرشو بکنید
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
درود درود درود پروفسور جوان و عالیقدر هیچوقت ایرانو فراموش نکن و ایرانی بودنتو درود بر تو.
پنج‌شنبه 2 خرداد 1387

amirarsalan - امریکا - لس انجلس
اول از همه باعث افتخاری عزیز!
مواظب باش ایران نری سردار مربوطه به جرم اینکه موهات بلنده ارشادت میکنه
جمعه 3 خرداد 1387

parinaz87 - المان - کلن
هر سال نفرات اول المپیاد های علمی چی میشند فوری از ایران خارج میشند بهتر بمونند که چکار کنند این قدر باید فکر نون اب باشند درس اخر ول میکنند میرن سراغ بساز بفروشی به خدا دکتر و مهندس ها الان تو ایران بساز بفروش شدند
جمعه 3 خرداد 1387

shiva_hr86 - ایران - اصفهان
خدایا...برق سه فاز از کله ام پرید!...دمش گرم!...واقعا باعث افتخاره..بابا نیماشتین!....فاز دادی! ایشالا همیشه موفق باشی و باعث افتخار ما
جمعه 3 خرداد 1387

saintseraph - ایران - هگمتانه
این مارمولکها فرار مغزها رو از ایران کاملا انکار میکنن.!!
اگه این( افتخار ایرانی)پروفسور ارکانی تو ایران بود حداکثر ارفاق اگه بهش میشد میزاشتنش استاد دانشگاه پیام نور دانشگاه دارغوز آباد بشه.چون 1-بسیجی فعال نیست2-.پدرش چفیه نمیزاره دور حلقش3-تو نماز جمعه شرکت نمیکنه4-ریش و پشم رو صورتش نیست5-موهاش بر خلاف شرع مقدس !!اسلامه5-با دشمنان اسلام و مسلمین ساخت و پاخت داره6-مثل ورزشکارای چاپلوس (که با اسراییلیها مسابقه نمیدن و میان ایران یه کیسه پول +یک قلاده-چفیه-میگیرن )نیست و هزاران دلیل محکمه پسند دیگه!!!!!
ولی دمش گرم حد اقل میبینیم اونایی که از این قفس بیرون رفتن به یه جایی رسیدن خدا رو شکر.
شاید باورتون نشه ولی تو ایران مخ و اند مخ زیاد داریم حیف زندونین.....
جمعه 3 خرداد 1387

marie_flower - ایران - ایران
ایول باعث افتخار ایران شدی
ولی پاتو ایران نذار.چون اگه بیایی به جرم همکاری با اسرائیل و امریکا سربنیستت میکنن. آخوندا چه می دونن علم چیه
جمعه 3 خرداد 1387

xerox - ایران - شیراز
mahkame - اتریش - وین هیچی یا معتاد یا ولگرد یا بیکار یا.....
جمعه 3 خرداد 1387

iroony - ایران - تهران
ocean bird - ایران - ایران ....من از کارهای رئیس جمهور احساس حقارت میکنم چون بنام همه ی ملت ایران این کارهارو میکنه و به نظر خودش نماینده همه ی مرددم ایران هست....اما این دانشمند نماینده خودش هست و اگر نظری داره نظر همه مردم ایران نیست که موفقیتش بخواهد افتخار من هم باشد...
شنبه 4 خرداد 1387

sepid.irooni - انگلستان - لندن
حالا چرا اسراییل باید جاییزه بگیره؟؟؟لوووووول
یکشنبه 5 خرداد 1387

ironwill - ایران - تهران
دوکی جون هم بره مرکز تحقیقات ‍ژنو می تونه نظریه فیزیک اسلامی ذرات بنیادی رو ارایه کنه که پوز اینشتین و ماکس پلانک و همه دانشمندان جهان رو بزنه!!!
یکشنبه 5 خرداد 1387

sepahan - ایران - اصفهان
واقعا اگه احمدی نژاد بویی از وطن پرستی برده بود این سرمایه ها را تو خود ایران نگه میداشت تا به جهانیان اینطوری کشور عزیزمان ایران را ثابت کنیم نه با کارهایی که نه تنها مایه سر افرازی نیست بلکه مایه سرافکندگی ما ایرانیان نیز هست
دوشنبه 6 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.