ایران آماده بررسی مشوقهای ۱+۵ است

ایران آماده بررسی مشوقهای 1+5 است

حسینی: دولت مشوقهای پیشنهادی را بررسی و محورهای قابل مذاکره را تعیین می کند
سخنگوی وزارت خارجه ایران دیدگاه های جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف سیاست خارجی از جمله مشوق هایی برای حل مساله هسته ای را تشریح کرده و همچنین بازداشت چند شهروند بهائی را موضوعی قضایی دانسته است.

روز دوشنبه، 19 مه (30 اردیبهشت)، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد مشوق های پیشنهادی کشورهای بزرگ برای حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی، با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، گفت که جمهوری اسلامی این بسته را دریافت می کند و مورد بررسی قرار می دهد.

آقای حسینی گفت که جمهوری اسلامی پس از بررسی مشوق های پیشنهادی، نکات مثبت و منفی آن را اعلام خواهد کرد و محورهای قابل مذاکره را مشخص خواهد ساخت.

در مورد اعلام زمان دریافت بسته پیشنهادی گروه 1+5، آقای حسینی گفت که "آن کسی که می خواهد این بسته را ارائه دهد، باید اعلام کند."

گروه 1+5 متشکل از کشورهای عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - همراه با آلمان سرپرستی تلاش های بین المللی برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی را برعهده دارد.

اوایل ماه جاری گزارش شد که این گروه مجموعه مشوق هایی را برای ترغیب جمهوری اسلامی به قبول خواست های مندرج در قطعنامه های شورای امنیت، شامل تعلیق غنی سازی اورانیوم، تهیه کرده است.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی نیز گفته اند که "یک بسته پیشنهادی" را برای حل مشکلات جهانی تدوین کرده اند و هفته گذشته اعلام کردند که این پیشنهادها به چند کشور و نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا، چین و روسیه تحویل شده است.

 بسته پیشنهادی ایران محورهای متنوعی را مورد توجه قرار داده و آن را به کشورها و نهادهای تاثیر گذار ارائه کرده ایم و بهتر است اجازه داده شود سایر کشورها آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند و دیدگاه های خود را مطرح کنند
 
محمد علی حسینی - سخنگوی وزارتخارجه ایران

در حالیکه برخی ناظران نسبت به کارساز بودن پیشنهادهای ایران برای حل مساله فعالیت های اتمی این کشور ابراز تردید کرده اند، آقای حسینی گفت "باید اجازه داده شود سایر کشورها این بسته را به دقت بررسی و دیدگاه های خود را مطرح کنند."

برخی منابع غربی ابراز نظر کرده اند که ممکن است هدف جمهوری اسلامی از طرح پیشنهادهای متقابل به درازا کشاندن موضوع برنامه های هسته ای و به تعویق انداختن اقدامات شدیدتر بین المللی علیه این کشور باشد تا در این فرصت، با دستیابی به پیشرفت های جدید فنی، جامعه جهانی را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.

آقای حسینی محتوای بسته پیشنهادی ایران را فاش نکرد اما گفت که این بسته "محورهای متنوعی را مورد توجه قرار داده است."

پیش شرط آمریکا و روابط دو کشور

پیشتر گزارش شده بود که گروه 1+5 با اعزام هیاتی برای ملاقات با مقامات ایرانی، بسته پیشنهادی خود را به آنان تسلیم خواهد کرد اما نماینده ایالات متحده در این هیات عضویت نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه اظهارات بوش درباره احمدی نژاد را محکوم کرد

آقای حسینی در اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی در این مورد که آن کشور تنها به شرط توقف غنی سازی اورانیوم حاضر به اعزام نماینده ای برای ملاقات با مقامات ایرانی است، گفت "ایران هیچگونه پیش شرطی را نمی پذیرد."

آقای حسینی در عین حال اتهامات مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در مورد دست داشتن ایالات متحده و بریتانیا در انفجار ماه گذشته در مسجدی در شیراز را تکرار کرد و گفت که تحقیقات در این مورد ادامه دارد و بر اساس نتایج این تحقیقات، وزارت خارجه در مراجع بین المللی این اتهام را دنبال خواهد کرد.

مقامات ایرانی در ابتدا انفجار روز 12 آوریل را ناشی از بی مبالاتی در انبار کردن مهمات جنگی در مسجد اعلام داشتند اما بعدا گروه های مختلف مخالف و سرانجام آمریکا و بریتانیا را عامل این انفجار معرفی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد و در اشاره ای تلویحی به سخنان اخیر او در این مورد که رئیس جمهور ایران در صدد است خاورمیانه را به قرون وسطی بکشاند، گفت "دولت آمریکا نمی تواند ملت ها و ارزش های آنها را تغییر دهد."

 آنچه برخی رسانه ها از قول آقای متکی مطرح کردند مبنی بر اینکه ایشان گفتگو با آمریکائیان را به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا منوط کرده اند درست نیست
 
محمد علی حسینی - سخنگوی وزارت خارجه ایران

وی همچنین برخی نیروهای آمریکایی در عراق را متهم کرد که به طور خودسرانه از اتباع ایرانی هنگام ورود به عراق انگشت نگاری می کنند و افزود که در این مورد به دولت عراق اعتراض شده است.

آقای حسینی در مورد ادامه بازداشت ماموران دولت ایران که سال گذشته در شهر اربیل توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شدند، گفت که تلاش مجددی از طریق صلیب سرخ برای دیدار با این افراد صورت گرفته و افزود که سفیر جمهوری اسلامی در ملاقات با رئیس جمهور عراق، خواستار آزادی این افراد شده و قول مساعد دریافت کرده است.

در مورد تصمیم ایران به توقف روند مذاکرات با آمریکا در باره عراق، سخنگوی وزارت خارجه این گزارش را تکذیب کرد که وزیر خارجه ایران از سرگیری مذاکرات را به روی کار آمدن دولت جدیدی در آمریکا منوط کرده و افزود که دلیل تصمیم جمهوری اسلامی "به خاطر عملیات نیروهای آمریکایی علیه ملت" عراق بوده است.

بازداشت بهائیان

آقای حسینی در این نشست خبری وزیر خارجه دولت جدید ایتالیا را نیز به دلیل اظهارات اخیر وی در مورد برنامه های اتمی ایران مورد انتقاد قرار داد.

اظهارات لاوروف در مورد تضمینهای امنیتی مورد تایید ایران قرار نگرفته است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این نظر وزیر خارجه ایتالیا که باید از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای جلوگیری شود، از دولت ایتالیا خواست تا نگاه واقع بینانه تری اتخاذ کند و "تحت تاثیر برخی اظهارات غیرواقعی قرار نگیرد."

وی همچنین در مورد سخنان اخیر وزیر خارجه روسیه در این مورد که برای حل مساله هسته ای ایران، لازم است به این کشور تضمین های امنیتی داده شود، گفت که "خیر بحث امنیتی نیست، جمهوری اسلامی این نظر را مطرح نکرده است."

وی همچنین تاکید ورزید که اقدام اخیر رئیس جمهور روسیه در امضای قانون اجرای قطعنامه 1803 شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت اما افزود که ایران به صدور قطعنامه های شورای امنیت معترض است و نظر خود را به اطلاع سایر کشورها رسانده است.

از جمله سئوالات دیگری که در این نشست خبری مطرح شد، گزارش های حاکی از بازداشت شش شهروند بهایی ایرانی بود.

آقای حسینی گفت که بازداشت این افراد یک مساله قضایی است که باید پیگیری شود و افزود "باید در این زمینه از مراجع قضایی سئوال کرد."

علیرضا اراک بزرگ - ایران - اراک
اولا ایران از کی تا بحال آدم شده که بسته مسته میده بیرون در ضمن این بسته کلا چی هست که میری توالت عمومی می خوان بهت بسته بدن متاسفانه یه مطلبی را باید عرض کنم و آنهم اینکه اکثرا از ایران تماس میگیرن بعد برای کلاس گذاشتن می گن ما خارجیم شما چطور خارجید که لهجتون و تیکه هایی که می آیید آپدیته؟
دوشنبه 30 اردیبهشت 1387

bijana - المان - هانوفر
این جاه طلبی وزیاده خواهی امریکاییها پایانی ندارد.
خوش برای بشریت ندارد.
سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1387

bijana - المان - هانوفر
تو بسته مشوقهای 1+5 وازلینه بازش نکنید. !!!!!
سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
دولتهای خارجی هر چقدر می خواهند به ایران امتیاز بدهند و پایه این حگومت اسلامی و ضد مردمی را قوی گنند.ولی اخر این کار ها حگومت بوسیله مردم رفتنی است.
سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.