بودجه ایران برای واردات بنزین رو به اتمام است

بودجه ایران برای واردات بنزین رو به اتمام است

از اول سال جاری بنزین به قیمت آزاد هم در کنار بنزین سهمیه بندی فروخته می شود
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، پیش بینی کرده که بودجه سه میلیارد و سیصد میلیون دلاری واردات بنزین در مرداد ماه به پایان خواهد رسید.

آقای نوذری در بازدید از خبرگزاری فارس گفته است که متوسط مصرف بنزین در کشور در ماه اردیبهشت به ۶۵ میلیون لیتر رسیده و این میزان نسبت به گذشته شش میلیون لیتر افزایش یافته است و به این ترتیب، واردات ۱۵ میلیون لیتری فعلی جوابگوی مصرف نخواهد بود.

برخی برآوردها حکایت از آن دارد که بودجه بنزین حتی زودتر از زمانی که وزیر نفت پیش بینی کرده تمام می شود.

عماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس، به خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - گفته است که بودجه واردات بنزین برخلاف پیش بینی ها تا تیرماه امسال کافی است و از آن به بعد نزدیک به نه ماه برای واردات بنزین با مشکل جدی روبرو هستیم.

آقای حسینی پیش بینی کرده است که دولت مجبور خواهد شد برای تامین منابع ارزی لازم، لایحه متمم واردات بنزین به مجلس ارائه کند.

نوذری گفته است به دستور رئیس جمهور قانون بودجه مصوب مجلس را نادیده گرفت

متوسط مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی در حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود اما به گفته وزیر نفت ایران، در دومین ماه بهار مصرف بنزین پنج میلیون لیتر افزایش یافته است.

تولید بنزین در ایران به حدود ۴۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و ۲۰ میلیون لیتر بقیه باید از خارج وارد شود.

بنزین از تابستان سال گذشته در ایران سهمیه بندی شده و دارندگان خودروهای شخصی تنها با ارائه کارت سوخت می توانند در ماه ۱۲۰ لیتر بنزین با قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان دریافت کنند.

تا پیش از آغاز سال جدید خورشیدی، فقط بنزین از طریق سهمیه عرضه می شد اما از اول سال بنزین آزاد نیز در کنار بنزین سهمیه ای با قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان در اختیار خودروهای شخصی قرار می گیرد.

کمبود بودجه واردات بنزین

بر اساس لایحه بودجه سالانه، دولت می تواند تا مبلغ سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات بنزین هزینه کند اما برآوردها نشان می دهد که این بودجه حتی برای پنج ماه اول سال هم کافی نیست.

علاوه بر افزایش مصرف بنزین، قیمت این ماده سوختی به دلیل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است و ایران، در عین دریافت عواید بالاتری از طریق فروش نفت خام، مجبور است برای خرید بنزین از خارج بهای بالاتری را پرداخت کند.

توکلی ماجرای واردات بنزین را برای 'پیشگیری از مرسوم شدن قانون شکنی' دنبال می کند

به گفته وزیر نفت ایران در زمان تصویب لایحه بودجه، قیمت بین المللی بنزین هر تن ۷۴۰ دلار بود که اکنون به بیش از هزار دلار رسیده است.

در این شرایط دولت چاره ای ندارد جز آنکه لایحه ای برای تامین بودجه مورد نیاز واردات بنزین به مجلس ارائه کند به خصوص آنکه مجلس دولت را ملزم کرده اند طوری برنامه ریزی کند که در سال ۱۳۸۷ به بودجه اضافی برای خرید بنزین خارجی نیاز نداشته باشد.

در سال گذشته برای واردات بنزین دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص یافته بود اما با تمام شدن این بودجه، دولت دو میلیارد دلار دیگر نیز بدون کسب مجوز مجلس، به این کار اختصاص داد.

اقدام وزارت نفت با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد که تاکید داشتند دولت برای تامین بودجه باید از مجلس مجوز می گرفت.

متوسط مصرف روزانه بنزین در ماه اردیبهشت به ۶۵ میلیون لیتر رسیده که نسبت به ماه گذشته شش میلیون لیتر افزایش یافته است و در نتیجه واردات ۱۵ میلیون لیتری فعلی جوابگوی مصرف نخواهد بود

اوایل هفته جاری وزیر نفت ایران به مجلس فراخوانده شد تا در باره اختصاص دو میلیارد دلار برای واردات بنزین خارج از لایحه بودجه به نمایندگان توضیح دهد.

آقای نوذری در پاسخ به نمایندگان گفت که وزارت نفت به دستور رئیس جمهور قانون بودجه را نادیده گرفت و سال گذشته دو میلیارد دلار بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد کرد.

احمد توکلی و الیاس نادران، نمایندگان تهران در مجلس که وزیر نفت را برای ادای توضیح در این زمینه به مجلس فراخوانده بودند از توضیح وزیر نفت قانع نشده و اعلام کرد اند این موضوع را "برای پیشگیری از مرسوم شدن قانون شکنی های مشابه" پیگیری خواهند کرد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت چاره ای ندارد جز آنکه برای تامین بودجه واردات بنزین لایحه ای به مجلس بفرستد.

در عین حال گزارش ها نشان می دهد که دولت درصدد است تا تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها اعمال کند و از سهمیه برخی خودروها نظیر وانت بارها، آژانس های مسافربری و تاکسی های بین شهری بکاهد.

این احتمال نیز مطرح شده است که عرضه بنزین آزاد متوقف شود.

sh.s - امارات - دبی
بودجه کمک به فلسطین و حزب الله که تمومی نداره.نوبت ملت ایران که میشه یهو بودجه ته می کشه.
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

sharmin - ایران - تهران
قربون خدا برم توی این مملکت چی پیدا می شه که بنزین دومیش باشه ؟ تمام این حرفها برای فقط گول زدن ملت بیچاره و گرسنه ایرانه. یک روز برای بنزین کارت هوشمند صادر می فرمایند یک روز سهمیه بندیش می کنن الان هم که از کمبود بودجه در نظر گرفته شده دارن حرف می زنن اون موقع که آقایون داشتند بودجه می نوشتند خواب بودن یا سواد نداشتن که آمار مصرف رو بخونن و پیش بینی درست ارایه بدن ؟
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

sepid.irooni - انگلستان - لندن
خسته نباشین دیگه میدونین چه کار کنین؟؟ماشینارو همه رو جمع کنید! و به مردم الاغ بدین نه ماشین لوول حالا نفتمونم بدین مفت مفت به اینو اون ملت خودمون رو بی خیال!!اد...وا......ها !!!!!
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
دوباره چه نقشه ای برای این مردم کشیدن .
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

vanaki - بلجیک - بروکسل
احمدی نژاد:بهتر که بنزین نداشته باشیم در عوض هم هوا تمیزتر میماند هم میتوانیم سنت رسول الله را اجرا کنیم و با شتر رفت وامد کنیم ثواب هم دارد....
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
وقتیکه میلیارد میلیارد دلار بودجه کشور را میدوزدن و دکی با رهبر و ملاها 115میلیارد دلار پول را خوده و یک آب هم روش و کسی هم یک سوال نمیکنه میخواهید بودجه ای هم بماند!!!!!!!!!!!!!
جمعه 27 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.