هیات امنای حساب ذخیره ارزی منحل شد

هیات امنای حساب ذخیره ارزی منحل شد

یکی از دلایل ایجاد حساب ذخیره ارزی حفظ اقتصاد کشور در مقابل کاهش درآمدهای نفتی بود
هیات وزیران ایران هیات امنای حساب ذخیره ارزی این کشور را منحل کرده و وظایف آن را به کمیسیون اقتصای دولت واگذار کرده است.

دلیل این اقدام "اصلاحات ساختاری و حذف مجاری موازی تصمیم گیری در بخش اقتصادی دولت و برای تسریع انجام وظایف و ماموریت های محوله با استناد به برنامه چهارم توسعه کشور" اعلام شده است.

حساب ذخیره ارزی هشت سال پیش و در دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی برای ایجاد ثبات برای درآمدهای نفتی، حفظ اقتصاد کشور در مقابل کاهش درآمدهای نفتی و گسترش سرمایه گذاری ایجاد شد.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف شد اضافه درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت را در حسابی با عنوان "حساب ذخیره ارزی حاصل از صادرات نفت خام" نزد بانک مرکزی نگهداری کند.

اداره این حساب را هیات امنایی بر عهده داشت که از معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون اجرایی رئیس جمهور و دو نفر از وزرا به انتخاب رئیس جمهور تشکیل می شد.

کارشناسان می گویند با وجود این که اعضای هیات امنای حساب ذخیره ارزی هم همه از اعضای دولت بودند، اما با توجه به اختلافاتی که بعضا در میان اعضای دولت دیده شده است، مصوبه جدید می تواند در راستای بازتر کردن دست رئیس جمهور در برداشت از ذخیره ارزی تعبیر شود.

 دلیل این اقدام "اصلاحات ساختاری و حذف مجاری موازی تصمیم گیری در بخش اقتصادی دولت و برای تسریع انجام وظایف و ماموریت های محوله با استناد به برنامه چهارم توسعه کشور" اعلام شده است.
 

طبق ماده اول برنامه چهارم توسعه که ایجاد حساب ذخیره ارزی در آن ذکر شده، به دولت اجازه داده شده در صورتی که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت کمتر از ارقام پیش بینی شده در بودجه باشد، از منابع این حساب برداشت کند.

همچنین بر اساس این قانون دولت باید حداکثر ۵۰ درصد از منابع این حساب را برای سرمایه گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

از زمان تشکیل این حساب و به ویژه از زمان تشکیل مجلس هفتم همواره بحث هایی پیرامون برداشت از این حساب بین دولت و مجلس وجود داشته است.

در یک سال آخر دولت محمد خاتمی، مجلس هفتم چند بار برداشت هایی از حساب مزبور را تصویب کرد که با اعتراض دولت روبرو شد.

در دوران دولت محمود احمدی نژاد نیز اختلافاتی بر سر آنچه از سوی منتقدان دولت برداشت های بی رویه و خارج از قاعده دولت از حساب ذخیره ارزی خوانده شده است، وجود داشته است.

آخرین آمار ارئه شده از موجودی حساب ذخیره ارزی حاکی از وجود حدود 10 میلیارد دلار در این حساب است.

این در حالی است که افزایش بی سابقه قیمت نفت در سال های اخیر باعث افزایش موجودی حساب ذخیره ارزی نشده و این به معنی افزایش برداشت از این حساب است.

mehrnoosh - ایران - اهواز
بازم چشم بسته غیب گفتین!؟اگه اضافه میشد باید تعجب میکردین!؟
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

میرهاشمی - ایران - صدرآباد
به هر حال این حساب ذخیره نذری بود وصاحبش که محمود جون باشه دوست داره درجای دیگه ای خیرات کنه.مال باباشه اختیارش هم داره.
ملتی که نمی فهمن انرژی هسته ای چیه وفرقش با هسته خرما چیه ولی داد میزنن حق مسلم ماست ذخیره ارزی میخوان چیکار.شکرخدا یه پولی بابت نفت دارن میگیرن ویه پولی هم قراره بابت سهم انرژی هسته ای بگیرن وحالشوببرن.ذخیره نذری ببخشیدذخیره ارزی میخوان چکار.
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

apple - ایران - تهران
نون خور زیاد شده بایدم کم بیارن دیگه
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

alishah - ایران - تهران
به قول مجری برنامه "حرف اضافه" شما را به خدا اجازه بدهید همان ساختارهای نادرست و معیوب همچنان وجود داشته باشند و شما را به جدتان دیگر دست به اصلاحات ساختاری نزنید چون نتیجه آنها در بودجه نویسی ، تاکسیرانی ، مساله بنزین ، کاهش سود بانکی و ده ها مورد دیگر به وضوح دیده شده است .
-------------------------
کاربر گرامی
لطفا نام کشور و شهر محل زندگی خود را به فارسی بنویسید.
با تشکر
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
مگر بودن یا نبودن فرقی هم میکنه!!!!!
پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.