هدف حزب الله از درگیری‌های اخیر چه بود؟

هدف حزب الله از درگیری‌های اخیر چه بود؟

تنش ها در لبنان به دنبال درگیری های چند روز اخیر در بیروت آرام نیافته و این درگیری ها به دیگر شهرها، از جمله طرابلس که بیشتر جمعیت آن طرفدار دولت فواد سنیوره هستند، کشیده شده است.

ادامه این درگیری ها، علی رغم آن که ارتش لبنان مامور برقراری امنیت و آرامش در کشور شده، تحول خطرناکی است و در صورت ادامه یافتن، می‌تواند به کل کشور سرایت کند.

لبنانی ها که از اواسط دهه هفتاد میلادی تا دهه نود درگیر جنگ داخلی بودند، تمایلی به تکرار تجربه های تلخ آن روزها را ندارند اما اختلافات عمیق میان رهبران سیاسی این کشور مانع از آن شده که بتوانند راه حل سیاسی برای خروج از بن بست فعلی پیدا کنند.

رهبران گروه ها و احزاب سیاسی لبنان، احتمال تکرار جنگ داخلی را رد می‌کنند اما حضور گروه های شبه نظامی می تواند هر آن، آتش چنین جنگی را شعله ور سازد.

حزب الله لبنان که تنها گروه سیاسی در این کشور است که در جنگ داخلی پیشین حضور نداشته و به این سابقه خود می بالد، اگر چه در تحولات روزهای اخیر پیروز از میدان خارج شد، اما حضور مسلحانه این گروه در خیابان های بیروت و کشته شدن دهها نفر به دنبال درگیری ها، ذهنیت مثبت لبنانی های غیر شیعه نسبت به آن را تا حدی خدشه دار کرد.

حزب الله لبنان از بدو فعالیت خود در این کشور، به علت فعالیت های گسترده خیریه، مورد استقبال مردم لبنان، اعم از شیعه، مسیحی و سنی قرار گرفت. مقاومت این گروه در برابر اسرائیل و آزادی جنوب لبنان هم به محبوبیت این گروه افزود.

ترور رفیق حریری به تنش ها در لبنان دامن زد

به دنبال ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و اتهام دخالت سوریه در این ترور، روابط میان حزب الله و گروه های سنی، دچار تنش شد اگر چه روابط با مسیحیان عمدتا روند خوبی داشته است.

خروج حزب الله از دولت لبنان و تجمع های اعتراضی هواداران آن در میادین و خیابان های لبنان، به خصوص در برابر مقر نخست وزیری و جنگ سی و سه روزه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ که به خرابی های گسترده در این کشور انجامید، به این تنش ها افزود.

این مساله هم که حزب الله به همراه جنبش امل در کنار سوریه قرار گرفتند و با خواست دولت برای تشکیل دادگاهی بین المللی برای محاکمه متهمان ترور حریری مخالفت کردند، کمکی به حل و فصل تنش ها نکرد.

حزب الله برای کاستن از فشارهای وارده، با میشل عون، رهبر بخشی از مسیحیان لبنان متحد شد. برخی دروزی های مخالف ولید جنبلاط نیز با حزب الله ارتباط نزدیکی برقرار کردند. این پیوندهای سیاسی باعث شده تا نتوان به حزب الله، اتهام فعالیت بر اساس انگیزه های مذهبی را وارد کرد.

حزب الله لبنان به رغم پیروزی که از حوادث اخیر بیروت به دست آورده هنوز به خواسته های سیاسی خود نرسیده است. دولت فواد سنیوره، نخست وزیر مورد حمایت غرب به رغم پیش بینی ها تا کنون پابرجا مانده و اگر چه عملکرد بسیار ضعیفی دارد اما در ساختار قدرت باقی مانده است.

ارتش لبنان نیز در درگیری های اخیر بیشتر به حزب الله تمایل یافت تا جریان حاکم. شاید علت این امر این باشد که بیشتر بدنه ارتش لبنان را شیعیان تشکیل می دهند و فرماندهان ارتش فکر کرده اند که در صورت رویارویی با حزب الله، اعتبار و اهمیت ارتش آسیب می بیند.

سئوال مهمی که وجود دارد این است که هدف حزب الله از رویارویی و درگیری های اخیر چه بود؟ اگر حزب الله تنها خواهان قدرتنمایی بود، به این مهم دست یافت. اما آیا این قدرتنمایی منجر به حل بحران لبنان می شود یا بن بست سیاسی ادامه خواهد یافت؟

می توان درگیری میان جناح های رقیب در لبنان را به بیرون از مرزهای این کشور هم کشاند و آن را در چارچوب رقابت ایران از یکسو و آمریکا از سوی دیگر دید.

حزب الله در این مرحله، پیروز از میدان خارج شد اما این بازی همچنان ادامه دارد و نمی توان هیچ یک از طرفین را برنده و بازنده قطعی معرفی کرد.

به نظر، لبنان درگیر بحرانی است که حداقل در آینده نزدیک، راه حلی برای آن وجود ندارد، مگر اینکه یکی از طرفین، تا اندازه زیادی از خود سازش نشان دهد و یا اینکه بنا به دلایلی، از صحنه معادلات خارج شود.

king_irooni - ایران - سربندر
به عنوان یه ایرونی برای من هیچ اهمیتی نداره که تو لبنان می گذره ، فقط یه سوال دارم : حزب ا... این همه هزینه لشکر کشی رو از کجا تامین میکنه؟؟!!!
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387

zpirooz - آلمان - آخن
دوست عزیز king_irooni - ایران - سربندر
از قدیم گفتند چو دانی و پرسی سوالت خطاست. وقتی با نفت بشکه ای 120 دلار برنج کیلویی 5000 تومان و بنزین سهمیه بندی مصرف می کنی ....
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387

arash_1932 - ایران - مشهد
صهیونیست ها نیروگاه هسته ای که دولت قبلی عراق قصد ساختن ان را داشت بمباران کردند دنیا سکوت کرد و نیروگاه اتمی سوریه را که قصد ان را داشتند بمباران کرد باز دنیا سکوت کرد اگر ترس از حزب الله نبود شاید به ایران هم حمله میکرد و باز دنیا غیر از سکوت هیچ کاری نمی توانست بکند پس دراین دنیای بی حساب و کتاب بد نیست ایران برای جلوگیری ازتجاوز اسراییل وحفظ امنیت خودش به حزب الله کمک کند.
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
جنگی طولانی دیگرکه هزینه اش از سفره ایرانیان به وسیله حکومت فاسد ایران پرداخت میشه.
سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387

pakzad - ایران - آذربایجان
arash_1932 - ایران - مشهد
دقیقا نقطه ظریفی اشاره کردین که خیلی ها غافلن ایران با پشتیبانی مالی از حزب الله و حتی شبه نظامی ها در عراق به نوعی از تجاوز دشمن جلوگیری می کند یعنی به نظر من حمایت از فلسطین حمایت از ایران است و دو پهلو
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

فاتح - ایران - تهران
من بعنوان یک ایرانی مسلمان صد در صد از حزب ا... حمایت میکنم و حاضرم گرسنه بخوابم ولی جلوی زیاده خواهی غرب و اسراییل جنایتکار رو در کشورهای اسلامی بگیرم . زنده باد اسلام و زنده باد حزب ا...
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

mehraeen - ایران - تهران
به ما چه . هزینه اش برای ما و نفرت آنها هم برای ما .
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

sajjad0001 - ایران - لاهیجان
حزب الله خط مقدم ایران و سدی در برابر خوی وحشی گری امریکا واسراییل است آقایون سیاست دون این بهتر از اینه که با متجاوز توی خاک خودمون بجنگیم تا موقعی که حزب الله با صلابت باشه هیچ کس جرات دست درازی به کشورمون رو نمی کنه.
چهار‌شنبه 25 اردیبهشت 1387

آویه ر - استرالیا - سیدنی
arash_1932 - ایران - مشهد
pakzad - ایران - آذربایجان
sajjad0001 - ایران - لاهیجان
واقعاْ جای تاسف داره که اینقدر سطحی نگر هستید. شما می فرمایید ما باید به حزب ا.. و گروههای شیعه عراقی و حماس کمک کنیم تا آنها ما را از خطر اسراییل و آمریکا محافظت کنند؟! یعنی شما تابحال به این مسئله فکر نکردید که ایران این همه دشمنی اسرائیل و آمریکا و اعراب و ... رو فقط بخاطر حمایت از این گروههای تندرو بجون خریده؟! فکر نکردید که ملت اسراییل و رژیم صهیونیست چرا باید دشمن ما باشند؟ ما چه دشمنی تاریخی با هم داشته ایم؟!
جمعه 27 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.