ام.بی سی به زبان فارسی هم می آید

ام.بی سی به زبان فارسی هم می آید

گروه چند رسانه ای «ام بی سی» بزودی شبکه ای تلویزیونی به زبان فارسی راه اندازی می کند. این شبکه MBC Persia نام خواهد داشت.

«احمد حمّود» ، مدیر روابط عمومی شبکه تلویزیونی عربیMBC (ام . بی . سی) روز چهار شنبه به رادیو فردا گفت: «این شرکت به زودی شبکه‌ای تلویزیونی به زبان فارسی راه اندازی می کند».

تبلیغات «ام بی سی» به زبان فارسی با عنوان «ام بی سی پرشیا»، از هفتم فروردین ماه سال جاری در حاشیه کنسرت یک خواننده ایرانی(گوگوش) و در قالب یک تابلوی بزرگ که رو به روی ساختمان این شبکه در مدیا سیتی دبی نصب شده بود، آغاز شد.

مدیر روابط عمومی ام بی سی می گوید : «فعلا نمی توانیم اخبار چندانی را در اختیار رسانه های خبری قرار بدهیم، اما از یک ماه دیگر شروع به تبلیغات بیشتری برای این شبکه خواهیم کرد».

گفته می شود که این شبکه سیاست های « MBC 2 » را ادامه خواهد داد با این تفاوت که فیلم ها به جای زیر نویس، به زبان فارسی دوبله خواهند شد.

گروه «ام بی سی» یا «مرکز خبررسانی خاورمیانه» متعلق به یک سرمایه دار سعودی است که در حال حاضر هشت شبکه تلوزیونی، از جمله تلویزیون خبری العربیه و MBC, MBC2, MBC3, MBC4,را تحت کنترل دارد.

این گروه، شبکه MBC2 یا Channel2 را هم اداره می کند که به واسطه پخش۲۴ ساعته فیلم های هالیوودی به زبان انگلیسی و با زیر نویس عربی، علاوه بر مخاطبان پرشمار در جهان عرب، شبکه شناخته شده ای در ایران و سایر نقاط خاور میانه به حساب می آید.

گروه چند رسانه ای «ام بی سی» که از سال ۱۹۹۱ میلادی در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد، در سال 2002 دوبی را به عنوان مرکز جدید خود برگزید. مرکز این شبکه در اوایل دهه نود میلادی در لندن قرار داشت.

این مرکز جدید با مدیریت "ولید بن ابراهیم"  فعالیت خود را در دبی آغاز کرد و مدعی است که ۷۵ میلیون بیننده دائم دارد.

یکی از تجارب موفق این گروه شبکه خبری عرب زبان «العربیه» است که از سال ۲۰۰۳ به روی آنتن ها آمد و از همان زمان رقابتی تنگاتنگ با تلویزیون الجزیره قطر در زمینه پوشش مستقیم تصویری اخبار خاور میانه، به ویژه عراق دارد .

آخرین تجربه این گروه، راه اندازی شبکه MBC Action (ام بی سی اکشن) به زبان انگلیسی است که از سال ۲۰۰۷ پخش آن آغاز شد و به گفته روابط عمومی این شبکه، در جذب بیش از ۷۰ درصد از بینندگان بین ۱۴ تا ۲۵ سال عرب موفق بوده است.

شایان ذکر است که این شبکه، به تبع مالکان وهابی آن، رویکردی ضد شیعی دارد. صرف نظر از سم‌پاشی‌های العربیة علیه تشیع، مراجع عظام تقلید، دولت اسلامی عراق و نظام جمهوری اسلامی ایران، این شبکه در ماه مبارک رمضان گذشته قصد داشت سریال موهن "للخطایا ثمن" که با هدف اهانت به احکام شرعی تشیع ساخته شده بود را پخش کند که با اعتراض گسترده شیعیان منطقه آن را توقیف نمود.

سریال موهن "للخطایا ثمن" توسط فیلمساز هلندی ته اومان گوگ ساخته شده که چندی پس از ساخت آن به خاطر ساخت فیلم موهن دیگری که اینبار به جهان اسلام و نبی مکرم اسلام و قرآن توهین کرده بود، به دست یک مسمان عرب به قتل رسید.

فیلمنامه سریال مزبور هم توسط خانم رویان، عرب هلندی سودانی الاصل نوشته شده است که بعدها به همین خاطر رهبر فراکسیون ضد اسلامی گیرت در مجلس هلند گردید.

مقامات آمریکایی در خاورمیانه اعتقاد دارند که طرح فرهنگی آنها که از 10 سال پیش تاکنون آغاز شده ، نتایج درخور توجهی در این کشورها بویژه شیخ نشین‌های جنوب خلیج‌فارس داشته است.

برخی مقامات عربستان که برای این طرح از سوی آمریکا گزینش شده اند اعلام کرده اند در صورتی که تاسیس شبکه فارسی زبان نتایج مثبتی داشته باشد، ابعاد آن را افزایش خواهند داد.

گفتنی است هزینه‌های این تلویزیون قرار است با پخش آگهی شرکت های عمده خارجی که به ایران کالا صادر می کنند تامین شود.

به گزارش فرارو ، در حال حاضر بیش از سی شبکه ی فارسی زبان از امریکا و اروپا برای ایرانیان برنامه پخش می کنند و از طریق میلیون ها گیرنده های ماهواره ای در ایران دریافت می شوند.
علاوه بر ام بی سی ، به زودی ، شبکه ی فارسی زبان بی بی سی نیز آغاز به کار خواهد کرد.
این در حالی است که دولت ایران همواره با تاسیس شبکه های خصوصی در کشور و نیز اعطای مجوز فعالیت به نمایندگی شبکه های فارسی زبان همسو با خود ، مخالفت ورزیده است!

این سیاست غیر واقع بینانه ، نه تنها به کاهش شمار ایرانیان بیننده ی شبکه های فارسی زبان به اصطلاح لس انجلسی نینجامیده ، بلکه روز به روز بر شمار آنان افزوده و شبکه های خارجی را برای راه اندازی بخش فارسی ، ترغیب کرده است !
... و دولت ایران همچنان آسوده خاطر است که قلمروی آن ، در انحصار صدا و سیمای جمهوری اسلامی است ! 

مانیا - ایران - پایتخت
عرب ها میگن ما هوش نداریم ولی پول داریم آدم های باهوش را میخریم برامون کار کنن. پیشرفت هایشان هم از زمانیکه از زیر سایه ایران بیرون أمدند بسیار چشمگیر بوده است. ما میگیم ما عقل کل دنیا هستیم ولی خودمون هم در تعجبیم که چرا هر روز پس رفت میکنیم!!! برای خودشون فیلم به زبان انگلیسی با زیرنویس عربی پخش میکنن برای ایران دوبله فارسی میکنن که هر چرت و پرتی دوست دارن تحویلمون بدن. سانسور فیلم های ام بی سی هم که از تلویزیون جمهوری اسلامی دست کمی نداره. واقعا متاسفم که به کجا رسیدیم...
شنبه 21 اردیبهشت 1387

ezatdf - ایران - تهران
می بینید چقدر مهم شدیم هی بگید احمدی نژاد بده دیروز صدای آمریکا امروز بی بی سی و ام بی سی و فردا سی ان ان و ان بی سی
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.