نگاهی به سریال شهریار ساخته کمال تبریزی

نگاهی به سریال شهریار ساخته کمال تبریزی

سیروس گرجستانی با گریمی خوب نقش دوران میانسالی و پیری شهریار و اردشیر رستمی نقش دوران جوانی او را بازی کرده است
از چند ماه پیش سریالی به عنوان "شهریار" با محوریت زندگی محمدحسین بهجت تبریزی، مشهور به شهریار، شاعر معاصر ایرانی در تلویزیون ایران در حال پخش است.

کارگردانی این سریال را کمال تبریزی از کارگردانان مطرح سینمای ایران بر عهده داشته و پخش آن حاشیه های گوناگونی، از دلخوری طرفداران شعرای هم دوره شهریار تا اعتراض خانواده این شاعر تبریزی را در پی داشته است.

کمال تبریزی با فیلم "لیلی با من است" به یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران تبدیل شد. لیلی با من است اولین فیلم انتقادی - کمدی مربوط به جنگ ایران و عراق بود. در این فیلم برای اولین بار به ترس مردم عادی از رفتن به جبهه و ریاکاری های بعضی از افراد حاضر در جبهه ها پرداخته می شد.

پس از آن هم کمال تبریزی با فیلم های "شیدا" و "مهر مادری" به نوعی این مسیر جسورانه را در انتخاب فیلمنامه ادامه داد که اوج آن فیلمنامه مارمولک، به نویسندگی پیمان قاسم خانی نویسده بسیاری از سریال های طنز به کارگردانی مهران مدیری، بود.

در مارمولک یک دزد، لباس روحانی می پوشید و با استفاده ازاین جابه جایی به نوعی بعضی از رفتارهای افراطی و یا عوامانه طبقه روحانیت به نقد گرفته می شد.

اما پس از مارمولک ناگهان کمال تبریزی همگام با جو غالب سینمای ایران که از سوی دولت حمایت می شد، فیلمنامه ای با عنوان "یک تکه نان" را برای ساخت انتخاب کرد که در گروه فیلم های معناگرا می گنجید. ژانری که در سال های اخیر با حمایت دولت تقویت شده است.

انتخاب پروژه شهریار نیز به نوعی می تواند ادامه مسیری که منجر به ساخت یک تکه نان شد در نظر گرفته شود. انتخاب شاعری که مورد ستایش نظام حاکم است و به نوعی از سوی دولت به عنوان نماد شعر معاصر ایران در مقابل دیگر شاعران معاصر که عموما میانه خوبی با دولت نداشته اند، معرفی می شود.

 انتخاب پروژه شهریار نیز به نوعی می تواند ادامه مسیری که منجر به ساخت یک تکه نان شد در نظر گرفته شود. انتخاب شاعری که مورد ستایش نظام حاکم است و به نوعی از سوی دولت به عنوان نماد شعر معاصر ایران معرفی می شود.
 

این تایید تا جایی پیش رفت که روز فوت شهریار به عنوان روز ملی "شعر و ادب فارسی" انتخاب شد که این مسئله با وجود شاعرانی چون فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی و بسیاری از شاعران فارسی زبان دیگر با اعتراض و حتی تعجب بسیاری از ناظران روبرو شد.

البته هم شهری بودن و هم زبانی کارگردان با شاعر هم قاعدتا یکی از دلایل علاقمندی او به ساخت این سریال بوده است. شهریار شعرهای زیادی به زبان ترکی نیز دارد.

کمال تبریزی که تجربه ساخت فیلم و سریال در ژانرها ی متفاوت (لیلی با من است، همیشه پای یک زن در میان است و مارمولک در ژانر کمدی، مهر مادری و دوران سرکشی در ژانر اجتماعی، شیدا در ژانر ملودرام و یک تکه نان در ژانر معناگرا) را دارد، برای اولین بار به ساخت یک سریال از نوع زندگینامه ای - تاریخی روی آورده است.

شهریار دومین تجربه کمال تبریزی در ساخت سریال های تلویزیونی است. اولین مجموعه تلویزیونی او "دوران سرکشی" بود که حدود شش سال پیش از تلویزیون ایران پخش شد.

دوران سرکشی در ادامه همان مسیر پیشین فیلمسازی تبریزی یک سریال انتقادی - اجتماعی درباره دختران فراری بود که با وجود این که فقط از شبکه تهران پخش می شد توانست به یک سریال جنجالی و پرمخاطب تبدیل شود. البته همین جسورانه بودن باعث شد با سانسور نسبتا گسترده ای نیز مواجه شود.

به نظرمی رسد این بار کمال تبریزی با سریال شهریار نتوانسته اقبال عمومی و همین طور منتقدان را بدست آورد و این سریال در میان آثار تبریزی یکی از کم طرفدارترین هاست. شاید از این نظر فقط فیلم یک تکه نان با شهریار برابری کند. حتی فیلم سینمایی امسال او در جشنواره فیلم فجر، "همیشه پای یک زن در میان است" نیز با وجودی که به هیچ وجه مورد توجه منتقدان قرار نگرفت، سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران در جشنواره را از آن خود کرد.

سریال جنجالی

اردشیر رستمی، از گرافیست های مشهور ایرانی که کمتر کسی چهره او را می شناسد، نقش جوانی شهریار را بازی کرده است

البته سریال شهریار با وجود کم اقبالی نسبی اش جنجال هایی را در میان بعضی مخاطبان که به نوعی خود را به آن مربوط احساس می کنند برانگیخته است. این جنجال ها بیشتر در جهت اعتراض به سریال است تا تایید آن.

چند روز پیش یکی از دختران شهریار در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری های ایرانی شدیدا به سریال شهریار اعتراض کرد و گفت آنچه در این سریال نمایش داده می شود، 10 درصد هم با زندگی این شاعر همخوانی ندارد.

دختر شهریار گفت طبق قانون حق مولف، حقوق این سریال متعلق به ورثه آقای شهریار است و از آنجایی که هیچ تماسی در مورد فیلمنامه این سریال با خانواده آقای شهریار برقرار نشده، این سریال "غیرمجاز" است.

البته کمال تبریزی به انتقادات خانم بهجت تبریزی پاسخ داد و گفت پسر بزرگ آقای شهریار فیلمنامه را دیده و طبق نظر او اصلاحاتی در آن صورت گرفته است و متن نهایی مورد تایید او بوده است.

آقای تبریزی البته از حذف حدود 50 دقیقه یکی از قسمت های اخیر این سریال خبر داد و گفت این مسئله بدون اطلاع او اتفاق افتاده است. او حتی به نوعی تهدید کرد که بخش های حذف شده سریال را در دانشگاه های ایران به نمایش خواهد گذاشت. تهدیدی که عملی شدن آن بعید به نظر می رسد.

البته یکی از مسئولان رده بالای تلویزیون ایران درباره انتقادات دختر آقای شهریار گفت بسیاری از این ناهمخوانی ها ماهیت کار نمایشی است.

یکی از دلایل دیگری که سریال شهریار را حساسیت برانگیز کرده حضورشاعران ناموری است که هم دوره شهریارند و همه آنها در سریال در کنار شهریار حضور دارند. فیلمنامه نویس و کارگردان شهریار برای بزرگ جلوه دادن این شاعر که شخصیت اصلی داستانشان است، شاعران دیگر را به نوعی سطح پایین تر از او نشان داده اند، که همین مسئله اعتراض طرفداران این شاعران را در بر داشته است.

به عنوان مثال در شهر قزوین جوی بر علیه این سریال به وجود آمده و گفته می شود مردم این شهر دیدن سریال شهریار را تحریم کرده اند. آنها معتقدند شخصیت عارف قزوینی در مجموعه شهریار (که احمد آقالو نقش او را بازی می کند) غیر واقعی است و این طور نبوده که او مدام در مدح و ستایش شهریار سخنوری کند و خود را دست کم بگیرد. همچنین خانواده ملک الشعرای بهار هم به شخصیت بهار در این مجموعه (که نقش او را سعید نیک پور بازی می کند) اعتراض کرده اند.

 یکی از دلایل دیگری که سریال شهریار را حساسیت برانگیز کرده حضورشاعران ناموری است که هم دوره شهریارند و همه آنها در سریال به نوعی سطح پایین تر از او نشان داده شده اند.
 

به نظر می رسد بیشتر این دسته اعتراض ها ناشی از آن باشد که سازندگان سریال شهریار سعی داشته اند او را شاعری پاک و منزه و بی عیب نشان بدهند. در نتیجه عیب های دیگران آشکار است و عیب های شهریار نهان. در این میان ایرج میرزا بیش از همه مورد اهانت قرار گرفته و هم از نظر شهریار مطرود است و هم از نظر نگاه حاکم بر داستان.

در مجموع به نظر می رسد هدف سریال شهریار نمایش نبوغ یک شاعر است و بس و این دسته اعتراضات نشان می دهد این نوع تبلیغ تا حدودی بر ضد هدف عمل کرده و مانع همذات پنداری تماشاگر با شهریار شده است.

انتخاب بازیگر نقش اصلی هم در ایجاد سمپاتی مخاطب با شاعر نقش مهمی دارد. کمال تبریزی پس از جستجوی فراوان یک چهره ناشناس را برا ی بازی در نقش نوجوانی و جوانی شهریار انتخاب کرده است.

اردشیر رستمی، از گرافیست های مشهور ایرانی که کمتر کسی چهره او را می شناسد، نقش جوانی شهریار را بازی کرده و سیروس گرجستانی با گریمی که به سختی می توان او را شناخت نقش میانسالی و پیری این شاعر آذربایجانی را بازی می کند که انصافا به او بی شباهت نیست.

شاید انتخاب یک بازیگر حرفه ای و مخاطب آشنا در ایجاد همذات پنداری و اساسا در اجرای یک شخصیت سمپات مفید می بود. اما تبریزی ترجیح داده مردم شهریار را بی پیشینه و بکر بینند.

تهیه کننده این سریال بیست و شش قسمتی نیز پروانه پرتو است که در بسیاری از سریال - فیلم های تاریخی حضور فعال داشته است و در این ژانر کاملا پر تجربه است. از آن جمله می توان به "روزهای به یاد ماندنی" (به کارگردانی همایون شهنواز که سریال "دلیران تنگستان" او معرف حضور بسیاری از ایرانی هاست)، ولایت عشق و تنهاترین سردار (داستان های زندگی امام رضا و امام حسن مجتبی، به کارگردانی مهدی فخیم زاده) و "مسافر ری" (داستان زندگی عبدالعظیم شخصیت مذهبی ایرانی ‌به کارگردانی داود میرباقری، کارگردان سریال امام علی) اشاره کرد.

پخش سریال شهریار هم اکنون در تلویزیون ایران ادامه دارد و تا چند هفته دیگر به پایان خواهد رسید.

نوشته سایه جلالی - روزنامه نگار

bidad - امریکا - اتلانتا
شهریار شاعر معاصر خوبی بود ولی متاسفانه او هم مثل خیلی از شاعران که خود را به دربار میفروختند؛ خود را فروخت.وگرنه این رژیم کسی نیست که الکی از شعرا معاصر تمجید کنه.
ما شعرا معاصر زیادی داشتیم و داریم ولی چرا هیچ وقت اسمی از آنان در صدا و سیما نیست ؟ولی اسم آنها همیشه در تاریخ به نیکی یاد خواهد شد.
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
حضرت حافظ ـ فردوسی بزرگ ـ مولانا ـ سعدی ـ خیام ـ رودکی ـ عطار ـ نظامی ـ ابو سعید ابوالخیر - ابو علی سینا ـ صادق هدایت ـ خاقانی ـ خواجوی کرمانی ـ ناصر خسرو ـ سنایی ـ میرزاده عشقی ـ وحشی بافقی ـ عارف قزوینی ‌ـ ایرج میرزا ـ بیدل دهلوی ـ احمد شاملو ـ نیما یوشیج ـ
این همه شخصیت ادبی داریم ( با عرض پوزش که خیلی ها از قلم افتادن ) که هر کدومشون در جایگاه خودشون در دنیا نظیر ندارند و یه سر و گردن از هر نظر از شهریار بالاترن اونوقت سریال از کی می سازن ؟ اونوقت روز ادبیات فارسی که غنی ترین ادبیات دنیاست روز ولادت چه کسی میشه ؟
به خدا تک تک اون کسایی که بالا اسم بردم تنشون تو قبر میلرزه هر چند این قدر بزرگ منش بودن که این چیزها براشون مهم نباشه ولی خدا وکیلی انصافم خوب چیزیه اخه ایرج میرزا چه گناهی کرده که عقایدش مورد پسند شما ( اخوندها) نبوده ؟ اخه فردوسی و حافظ چه گناهی کردند که عمرشون اینقدر کفاف نداده که شعر بزارن تو دهن خمینی ؟
خمینی که جای فعل و فاعل رو بلد نبود چطوری یه شبه شاعر شده ؟ اخه کدوم احمقی باور میکنه که کسی که تلفظ ساده ترین کلمات هم بلد نبود من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم رو بگه
ای ننگ بر شهریار که خودشو به حکومت فروخت کاری که هیچکدام از شاعران معاصرش نکردند
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

Maryam_J - انگلستان - لندن
تو این همه سریال مزخرف ایرانی و سریالهای سانسور شده خارجی که توی انها همه با هم یا خواهر برادرن یا زن و شوهر سریال خوبیه . با کم و کاستیهایی که سریال شهریار داره خوش ساخته و خوب.
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

ostajloo - ایران - نهرخلج
از شهریار خوشم نمیااید چون به جای خدمت به زبان ترکی خودش به فارسی خدمت کرده. شاعر جماعت... واین سریال همه جعلی هست.استاجلو از نهرخلج
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

minak - ایران - تهران
این سریال یکی از بدترین کارهای کمال تبریزی..متاسفانه هر کارگردانی قادر به ساخت چنین سریالهایی نیست و مهارت خاصی لازم دارد( حسن فتحی)!
این سریال مملو از اغراق وتمجید های بی حد از شهریار و سعی شده که تنها در شخصیت شهریار بزرگنمایی شه و هنرمندان دیگر بالعکس !یه جورایی آدم حس چندش بهش دست می ده از اینکه به شعور بیننده این همه بی توجهی می شه !
به هر صورت این هم مثل بقیه سریالها و فیلمهای آبکی دیگه صدا وسیما پولی که از جیب ما شهروندان بینوا میره و فقط مردم از روی بی برنامگی مجبور میشن خودشونو مشغول کنند و برق بیخودی بسوزونن!؟
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

lavita - اوکراین - کیف
هر چیری که تو این عالم هستی جمهوری اسلامی بگه خوبه بد نیست افتضاح هست حالا هر کسی یا هر چیزی میخواد باشه
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1387

xerox - ایران - شیراز
آقای شهریار نویسنده دیوان فاطی وخاطی هم هستند البته نام آن در ایران به دیوان امام مشهور است (برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به کتاب ناگفته ها در باره روح الله خمینی نوشته مهدی شمشیری
جمعه 20 اردیبهشت 1387

ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
بابا سواد هم خوب چیزیه، اگه هم نداری حرف مفت نزنی نمیگن لال. اخه اونایی که بالا اسمشونو ردیف کردی، چندتاشون که ایرانی نیستند. مثل مولانا یا ابوعلی سینا.... تعدادی هم که اصلا شاعر نیستند. اگه از شهریار بخاطر ترک بودنش بدت میاد، چند نفر از همون لیستت هم ترک، خبر نداری. نشستی کنار کرسی چندتا شعر حافظ رو خوندی، فکر میکنی آخر دنیایید. نه عزیز جان هیچ خبری نیست. زبان تو هم براخودت شیرینو زیباست.
جمعه 20 اردیبهشت 1387

ریحانه - ایران - تهران
سریال شهریار تو ایران بیننده های زیادی داره من هر کسی رو که می شناسم این سریال رو دوست داره و دنبال می کنه در مورد بازیگر جوانی او هم به نظر من کسی بهتر از اقای رستمی نمی توانسته این قدر دل نشین این نقش رو بازی کنه
با این حال من هم معتقدم این سریال کمی سفارشیه
جمعه 20 اردیبهشت 1387

YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
در این سریال کوتاهی های بسیاری شده است که نمی شود از آنها گذشت چه در روایت واقعی داستان چه در شخصیتهای دیگر و چه در شخصیت خود استاد شهریار!
و در مورد این جمله که "روز فوت شهریار به عنوان روز ملی "شعر و ادب فارسی" انتخاب شد " اولا روز شعر و ادب ایران است که در مجلس پنجم تصویب شد نه ادب فارسی که این روز ها پانفارسها سعی دارند که ایران رو به فارسی تغییر بدند اونهایی که به انتخاب شهریار انتقاد دارند یه شاعر دیگه که مثل شهریار که به دو زبان اصلی ایران (تورکی آذربایجانی و فارسی) شعر های بی بدلیل سروده اند رو نام ببرند (تنها فقط یک مورد!)
بزرگترین شاعران ایرانی مد نظر اینان (سعدی , حافظ, مولانا, فردوسی, ...)هیچکدام چنین جایگاهی ندارند
سعدی رو اگه میگید اونایی که اگه یه خورده اهل شعر و شاعری باشند می دونند که ایشان چه آثار قابل توجهی به جز بوستان و گلستان دارند(تا حالا اسم هزلیات سعدی بگوشتون رسیده!)صد رحمت به داستان های سکسی و پورنو. و یا مولانا که واقعا شاعر بسیار بزرگیه ولی هنوز هم که هنوزه خیلی ها اونو کافر می دونند! و یا فردوسی که اثر معروفشو بخاطر گدایی برای سلطان تورک ایران سروده بود و پر از دروغ و خالی بندی بود!!!!!! و فقط حافظ می مونه که شهریار هم لقب حافظ معاصرر و داشت + اشعار بسیار زیبای تورکی.
ostajloo - ایران – نهرخلج
لطفا قبل مطالعه و اگاهی هیچ اتهامی نزنید. هیچ کسی مثل شهریار بین این همه ملل تورک خدمات به این زیبایی بزبان تورکی رو نکرده است .وقتی تنها منظومه حیدر بابایه سلام به بیش از 90 زبان زنده دنیا ترجمه می شه دیگه چی می خوایی! و یا تا حالا شعر معروف "دریا ائله دیم" رو خوندی که با این مصراع شعرو می شه " تورکی بیر چشمه ایسه, من اونی دریا ائله دیم *** تورکی اگه یه چشمه بود من اونا دریا کردم" و " اومودیم وار کی بو دریا هله اوقیانوس اولا*** تازه امیدوارم که این دریا به اقیانوس تبدیل بشه" و در آخر های این شعر زیبا میگه" تورکی , واللاه, آنالار اوخشاغی , لای لای دیلیدیر*** بخدا تورکی زبان شبیه لا لایی مادران است(لطافت و زیبایی)"
و جناب lavita - اوکراین – کیف ,
ج.ا.ا. که روابط خیلی خوبی با اکراین داره و از ایرانی های مقیم اونجا خیلی تعریف می کنه!!!!!!!!!!!!
و شما عبدالکوروش1 - ایران – کامبادن
بهتر همچنان به سجده کردن در مقابل قبر کوروش مستمرا ادامه بدهید!.(استاد! تو این جمله که اشتباهی نداشتم؟!)
bidad - امریکا - اتلانتا
هنگام انقلاب همه ملت ایران قیام کردند البته بجز مفت خور ای دور بر رژیم پهلوی همه ی ملت خمینی رو می خواست شهریار هم مثل همه عقیده خودش رو داشت و از روی محبت و ارادت این شعر ها رو گفته بود مثل ارادتی که به اهل بیت داشت(عقیده شخصی) نه از روی چاپلوسی و خود شیرینی! چون اگه همچین شخصیتی داشت می تونست در رژیم پهلوی اینکارا رو بکنه که بیشتر هم مال و ثروت گیرش می اومد! که حتی به خاطر مخالفتهاش با رژیم پهلوی روزگار سختی رو هم گذرانده بود. و این و در نظر داشته باش شعریار خیلی سال قبل اوایل انقلاب مرحوم شد (نه در شرایط امروزه نظام). تازه اون زمان جنگ کشور تحت اشغال بود.
جمعه 20 اردیبهشت 1387

ali-vienna - اتریش - وین
در ادامه حرف دوستم عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن:
بابای من حرف خوبی میزنه.
میگه: اگر خمینی را از قبر بکشی بیرون اگه بتونه یه کلمه از این همه کتابهایی که براش چاپ کردند را توضیح بده.
جمعه 20 اردیبهشت 1387

ostajloo - ایران - نهرخلج
YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز // گوزل قارداشم من حیدر بابایه سلام منظومه سنه ازورم.اما شعر و غزل فارسی را زنده کرد .واین فارس زبانان هروقت لازم باشه شهریار را به رخ ما میکشند و هروقت که لازم باشه میکوبنش. من هرکسی را که به خلق خودش خدمت نکرده دوست ندارم. مثلا علی دائی اگرپله هم بود فاسها دوستش نخواهند داشت ومن مجبورا از دائی طرفداری میکنم دراینکه بازی کن خوبی بوده ومربی خوبی هست شکی نیست. اما این بشر چه خدمتی به اذربایجان کرده چه فرهنگی و چه ورزشی؟
جمعه 20 اردیبهشت 1387

naslesookhteh - ایران - تهران
ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
اگر مولانا یا ابوعلی سینا ایرانی نیستند پس کجایی هستند؟ نکنه مولانا مال ترکیه هست؟ ببخشش به ترکها. ولی من که شعر ترکی تو دیوانش ندیدم.

YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
من نمیدونستم جایگاه شهریار از سعدی , حافظ, مولانا, فردوسی ... بالاتره.
شاعرانی که خیلی ها نام ایران را با نام اونها میشناسند. شعر بنی ادم اعضای یکدیگرند که سردر سازمان ملل رو مزین کرده از سعدیه. حافظ شاعر بزرگیه که حتی گوته شاعر المانی بهش اظهار ارادت میکنه.
اسم روز جهانی مولانا رو نشنیدی؟ میدونستی سال 2007 میلادی از طرف سازمان یونسکو به عنوان سال جهانی بزرگداشت جلالالدین محمد معروف به مولوی اعلام شده است.
فردوسی نه تنها زبان فارسی رو زنده کرد بلکه شاهنامه منبع برخی تاریخدانان جهت بررسی تاریخ ایران باستان بوده.
شهریار شاعر بزرگی بود ولی نه اونقدر بزرگ که با سعدی , حافظ, مولانا, فردوسی, ... رقابت کنه.

با این رویه ای که شما پیش گرفتید تجزیه نژادی ایران نزدیکه. ما از هر نژادی که باشیم اول ایرانی هستیم.
جمعه 20 اردیبهشت 1387

titan - ایران - ایران
حافظ ـ فردوسی بزرگ ـ مولانا ـ سعدی ـ خیام ـ عطار ـ نظامی ـ ابو سعید ابوالخیر - ابو علی سینا مشکلشان اینست که سنی مذهب هستند
شنبه 21 اردیبهشت 1387

ahmadlucas - ایران - تبریز
سلام
من خودم ترکم ولی افسوس میخورم که عوض نقد کردن سریال شهریار ترکها و فارسها ( ایرانی ها) با همدیگه دعوا میکنند و به خاطر همین است که در دنیا هیچ وقت حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.کمی به خودمان بیاییم بچه ها !!!!!!
شنبه 21 اردیبهشت 1387

ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
naslesookhteh - ایران - تهران
اگه محل تولد این مشاهیرو بدونی و یه نقشه جغرافیا نیز داشته باشی میفهمی کجایی هستند.
در ضمن نام ایران رو با نام حافظ و ... نمی شناسند (اینا بیشتر یه رویاست و نشون میده از دنیا خبر نداری). متاسفانه ایران را بیشتر یه کشور عربی و تروریست میدونند.برای رشد اول باید واقعیتها رو دید.
شنبه 21 اردیبهشت 1387

pakzad - ایران - آذربایجان
درود بر شهریار و تمام شاعران ایران زمین
همشون شاعر و روح لطیفی دارند و هر کدام در زمینه ای متفاوت تاخته اند
شهریار شاعر بلند آوازه ای هستش که در خارج از کشور طرفدارانش بیش از ایران(به استثنای ترکان ایران) هستش
مولانا و نظامی گنجوی و خاقانی شروانی و پروین اعتصامی و شمس تبریز و صائب تبریز و اوحدی مراغه ای و ..... همه و همه افتخار ایرانیان هستند
شنبه 21 اردیبهشت 1387

عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
اقای باسواد و خارج نشین من نگفتم اونایی که اسم بردم شاعرن گفتم شخصیت ادبی امیدوارم تفاوت این دوتا رو بفهمی
چقدر خوبه در مورد چیزی که ازش اطلاع نداریم اظهار فضل و ادبم نکنیم اگه محل تولد رو در نظر بگبری مولانا توی تنها جایی که به دنیا نیومده ترکستانه و 26000 بیت شعر به زبان فارسی داره
ابن سینا یا پور سینا هم همانطور که شما نمی دونید ایرانی بوده بهتر بود زندگی نامش رو که خودشم نوشته میخوندی بعد قد قد میکردی ؛ پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد. بخارا در آن عهد از شهرهای بزرگ بود.و......
من از شهریار به خاطر ترک بودنش بدم نمیاد به خاطر شخصیت مزخرفی که داشت بدم می اد متاسفانه شما فکرت خرابه اگه من از ترک ها بدم می اومد اسم همون شاعرهای ترکی که خودتم بهشون اشاره کردی نمی اوردم کافر همه را به کیش خویش پندارد
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
توجیهاتی که میکنی به درد الهام علی اف و دارو دسته مغز فندوقیت میخوره
اگه روز ملی شعر و ادبه ایرانه پس باید یا به تمام اقلیت های قومی یا به زبان ملی ایران اختصاص باشه محض اطلاع شما میگم که در ایران غیر از ترک ها موجودات دیگری هم زندگی می کنند که مثل هر انسانی دارای حق و حقوق اولیه ای هستند چطوریه که حافظ معاصر ترک خدای ادبیات ایران میشه ولی مولوی کرد هیچی ؟
شما خدا وکیلی هزلیات سعدی رو خوندی که اینجوری در موردش نظر میدی ؟ صرفا به خاطر داشتن چند تا کلمه رکیک نمیشه از بار معنایی اشعار گذشت مولانا هم از جماع خر و موی الت زنان برای رساندن منظورش استفاده کرده میرزاده عشقی و ایرج میرزا شاعران همشهریت که با بکار بردن رکیک ترین کلمات در شعر هایشان انتقادات تندی به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران می کنند
شما که اطلاعات کافی در مورد زندگی فردوسی نداری مجبور نیستی در موردش نظر بدی اون اثری که شما بهش میگی خالی بندی یه اثر کلاسیک حماسی تمام عیاره که تمام دنیا قبولش دارند وقتی به جنازه فردوسی رحم نکردند و در قبرستان راش ندادند و حتی حاضر نشدند نماز میت بر جنازش بخوانند تصور کن وقتی زنده بود چقدر تحت فشار گذاشته بودن اون سلطان ترک خونخوارت حتی حاضر نشد یه شاهی هم بابت شاهنامه بده و حتی یه نیگا بهش ننداخت چرا بی خودی به کسی که پدر ادبیات فارسیه توهین میکنی
واقعا جالبه کسی که با هزارتا ارفاق و تکماده لقب حافظ معاصرو گرفته از حافظی که گوته بزرگترین شاعر المان مریدشه و به لسان الغیب مشهوره و اعراب دیوانشو به اسم قران عجم میشناسن بالاتر قرار میگیره اونم به خاطر اینکه حافظ شعر ترکی نداره
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
مجموعه حیدر بابا یه سلام در 90 درصد کشورهای جماهیر شوروی چاپ شد نه به 90 زبان زنده دنیا اگه زبان بومی های بورکینافاسو هم جز زبان های زنده دنیا حساب کنیم 90 زبان زنده در دنیا نداریم
انقلاب ایران سال 1357 بود و شهریار در 1367 فوت کرد برای یه انقلابه 30 سال 10 سال اوایل انقلاب لحاظ میشه ؟ اون موقعی که شهریار شعر در مدح و ستایش خمینی و خامنه ای و رفسنجانی میگفت و به خمینی حال میداد هر عقب مانده ای هم به ماهیت انها پی برده بود اگه دوست داری خودتو گول بزنی حرفی نیست ولی با مسایل منطقی بر خورد کن چون مخمد رضا پهلوی هم سودای شاعر شدن در سر نداشت وگر نه از کجا معلوم که شهریار زودتر خودشو نشون نمی داد
قبلا گفتم بازم میگم من از شهریار به خاطر ترک بودنش بدم نمی اد
حساب پانترک ها از مردم دلاور اذربایجان که در طول تاریخ دین خودشان را به ایران و ایرانی ادا کردند جداست اما امیدوارم مسئولین سایت فکری به حال جو فاشیستی که یه مشت پانترک راه انداختند و معلوم نیست جیره خوار کی هستند و چه چیزی دنبال می کنند بکنند
بوی گند میاد
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
عبدالکوروش1 - ایران - کامبادن
نمی دونستم بلخ و بخارا تو ایران!!!!!!!!! بابا تعطیلی تو. حرف زدن فایده نداره!!!!!! آره تو راست می گی.
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

pakzad - ایران - آذربایجان
هزلیات سعدی واقعا مایه شرم یه انسان شاعر هستش و فردوسی نژاد پرست فاشیست بوده و غلاو و نوکر و ستایش گر شاه ترک
شهریار و در کل تمام شاعران دارای شخصیت بزرگی هستند به غیر از نژاد پرستی چون فردوسی
در ضمن اکثر شاعران و نویسندگان و دلاوران ایرانی آذربایجانی و ترک بودند
یکشنبه 22 اردیبهشت 1387

kotlet - ایران - تهران
pakzad - ایران - آذربایجان
YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
می بینم که باز اقایون پان ترکیست جمع شدن دارن اینو اونو ترک می کنن و دروغ می گن وداستان می بافن و کار همیشگیشونو می کنن و و ....اقا اصلا همه ترک راحت شدید.
خوبه بدونی فردوسی تو و امثالت ادم حساب نکرده اما عیب نداره حالا اومدی اینجا ز...می کنی نگاه کن ببین جلو محمود ترک برای خودشو و لشکرش چی گفته بعد بیا اینجا ز.....کن(اصلا اینا رو از محود ترک می دونستی؟؟؟)
به صد ترک بیچاره بد نژاد /که نام پدرشان ندارند یاد
یا بیا جلو ترکا برای شاه ترکزاد ایران چی گفته
تو خاقان نژادى٬ نـه از کیقـباد ٬ کـه کـسری تو ر اتاج بر سر نهاد٬ /
سخن بس کن از هرمز ترک زاد٬ که اندر زمانه مباد آن نژاد!
محمود ترک هم به خودشو همه ترکای دور رو برش می گفته ال افراسیاب
(خوشم امد ... هیکلتون)
ayaz-m - سوئد - گوتنبرگ
وقتی فرق بلخ و بخارا رو فهمیدی بیا اینجا ز... بزن شما اول یه نگاه به نقشه بکن
اما اقایون خدایی شهریار کیه ها یه ...مال خمینی که پول مواد و دودشو ازشون می گرفته حالا اینا هی گندش می کنن
پان ترکا هم ازش خدا ساختن
pakzad - ایران - آذربایجان
با اینکه من از شعر و شاعری و شاعر خوشم نمیاد اما سعدی کجا و شهریار ....خمینی کجا .
دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.