واکنش صدریها به سفر هیئت پارلمانی عراقی به ایران

واکنش صدریها به سفر هیئت پارلمانی عراقی به ایران

مقتدی صدر از هوادارانش خواسته که با نیروهای عراقی درگیر نشوند اما به مقاومت در برابر آمریکاییها ادامه دهند
هواداران مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی (معروف به صدریها) اعزام هیئتی از نمایندگان مجلس عراق به ایران به منظور تلاش برای جلوگیری از فعالیت مسلحانه هواداران مقتدی صدر را محکوم کردند.

این هیئت که از پنج نماینده عضو ائتلاف یکپارچه عراق، یعنی تشکل سیاسی عمدتاً شیعی حاکم بر این کشور تشکیل شده، روز گذشته (چهارشنبه) راهی ایران شد.

سامی عسکری، نایب رئیس دوم مجلس عراق و عضو ائتلاف یکپارچه به خبرگزاری رویتر گفته هدف از سفر این هیئت این است که از مقامات ایرانی بخواهند از ارسال کمک برای سپاه مهدی از خاک ایران جلوگیری کنند و به حمایت از دولت نوری مالکی و تلاش برای ایجاد ثبات در عراق ادامه دهند.

اما شیخ صلاح عبیدی، سخنگوی جنبش صدر در گفتگوی تلفنی با تلویزیون عربی العربیه گفته هدف ائتلاف حاکم بر عراق از اعزام چنین هیئتی به ایران این است که نشان دهد تصمیم گیریهای جنبش صدر در ایران گرفته می شود و راه حل مشکل دولت عراق با این جنبش را باید در ایران پیدا کرد.

سخنگوی جنبش صدر در مورد هیئت اعزامی به ایران گفت که بعضی از آنها تا مغز استخوان ایرانی اند، او این اتهام را به علی ادیب نسبت داد که به گفته وی تابعیت ایرانی دارد، همچنین هادی عامری که او را سردار سابق سپاه پاسداران ایران خواند و شیخ خالد عطیه، نایب رئیس اول مجلس عراق.

علی ادیب پس از ابراهیم جعفری، نخست وزیر پیشین عراق، بانفوذترین عضو حزب الدعوه عراق به شمار می رود، این حزب نخستین تشکل سیاسی شیعی در عراق است و بسیاری از اعضای آن تا پیش از سقوط حکومت صدام حسین در عراق در ایران زندگی می کردند.

هادی عامری، دیگر عضو هیئت پارلمانی اعزامی به ایران، پیشتر فرماندهی لشگر بدر را به عهده داشته که شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق است، این لشگر در زمان حکومت صدام حسین دارای پایگاههایی در ایران بود، اعضایش یونیفورم سپاه پاسداران به تن داشتند و با حمایت سپاه پاسداران به مبارزه مسلحانه با حکومت صدام حسین می پرداختند.

 
 درگیری در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد تاکنون دست کم چهارصد کشته برجای گذاشته است
 

ائتلاف یکپارچه عراق که پنج نماینده عضو آن به ایران اعزام شده اند از مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه و شماری از شخصیتهای سیاسی مستقل شیعه تشکیل شده که اکثریت را در مجلس عراق در دست دارند و نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز به این ائتلاف تعلق دارد.

جنبش صدر نیز با اینکه گروهی شیعی است با این ائتلاف، اختلاف نظر جدی دارد و دارای شاخه ای نظامی به نام سپاه مهدی است که در حال حاضر، دولت نوری مالکی عملیاتی را با شرکت ارتشهای عراق و آمریکا برای خلع سلاح و سرکوب نفرات آن را آغاز کرده است.

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر که اکنون در عراق به سر می برد از هوادارانش خواسته که با نیروهای عراقی درگیر نشوند اما به مقاومت علیه نیروهای آمریکایی ادامه دهند اما درگیری میان سپاه مهدی و نیروهای عراقی به بخشی از سپاه مهدی نسبت داده می شود که ظاهراً از دستور مقتدی صدر پیروی نمی کنند.

این درگیری که عمدتاً در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد جریان دارد تاکنون دست کم چهارصد کشته برجای گذاشته است.

با اینکه ایران بارها حمایت خود را از گروههای مسلح شبه نظامی در عراق تکذیب کرده، مقامات آمریکایی و شماری از مقامات عراقی اعتقاد دارند که این گروهها و در رأس آنها سپاه مهدی با حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی ایران در عراق فعالیت می کنند.

در حالی که سخنگوی جنبش صدر، اعزام هیئت پارلمانی به عراق را نمایشی برای وابسته نشان دادن این جنبش به ایران می داند، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از اعضای هیئت که خواسته نامش فاش نشود گزارش داده که این هیئت با سرتیپ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران دیدار کرده و با ارائه شواهد، متن اعترافات و تصاویری به وی که حاکی از حمایت نیروی قدس از سپاه مهدی است خواهان توقف این "حمایت" شده اند.

فرماندهان نظامی آمریکایی و عراقی نیز می گویند سلاحهایی که از نفرات سپاه مهدی کشف کرده اند ساخت ایران است و تاریخ ساخت آنها نشان می دهد که مدت زیادی از ساخت و قاچاق آنها به عراق نمی گذرد.

bijana - المان - هانوفر
بابا کی این هیئت پارلمانی عراقی رابه ایران راه داده. مثل اشغال باید ریختشون بیرون.بابا این عربها ادمند تو کشورمون راشون میدید.
شنبه 14 اردیبهشت 1387

bagdagulan - ایران - تبریز
عامل اصلی نا امنی عراق آمریکاست.اگه امریکا دلش به حال مردم عراق میسوزه حضورشو تو عراق کم کنه.بی خود ایرانو متهم کردن فایده نداره.
شنبه 14 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.