تصویب مصادیق جرم سیاسی در قوه قضائیه

تصویب مصادیق جرم سیاسی در قوه قضائیه

لایحه جرم سیاسی در قالب ماده ای از قانون مجازات اسلامی به تصویب قوه قضائیه رسیده است
قوه قضائیه ایران لایحه ای تصویب کرده که مصادیق جرم سیاسی و مجازات های مرتبط با هر کدام از این مصادیق را تعیین کرده است.

به گزارش رسانه های ایرانی در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران به ریاست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، و در ادامه بررسی لایحه قانون مجازات اسلامی، ماده 4 این لایحه با موضوع جرم سیاسی بررسی و تصویب شده است.

تعیین مصادیق جرم سیاسی از این لحاظ حائز اهمیت است که علی رغم ذکر عنوان جرم سیاسی در قانون اساسی ایران و با گذشت نزدیک سی سال از تصویب این قانون، هنوز قانونی برای تعریف جرم سیاسی در ایران وجود ندارد.

ماده 168 قانون اساسی ایران می گوید: "رسیدگی‏ به‏ جرائم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی‏ است‏ و با حضور هیات‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‏ گیرد. نحوه‏ انتخاب‏، شرایط، اختیارات‏ هیات‏ منصفه‏ و تعریف‏ جرم‏ سیاسی‏ را قانون‏ بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ معین‏ می‏ کند."

لایحه تعریف جرم سیاسی تصویب شده در قوه قضائیه برای تبدیل شدن به قانون باید به تایید مجلس و شورای نگهبان برسد.

در این لایحه آمده است هر یک از اعمال ذکر شده در متن این ماده قانونی "چنانچه با قصد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و متضمن خشونت نباشد"، جرم سیاسی محسوب می شود.

 علی رغم ذکر عنوان جرم سیاسی در قانون اساسی ایران و با گذشت نزدیک سی سال از تصویب این قانون، هنوز قانونی برای تعریف جرم سیاسی در ایران وجود ندارد.
 

فعالیت‌های تبلیغی موثر علیه نظام، برگزاری اجتماعات یا راهپیمایی های غیرقانونی، نشر اکاذیب یا تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی در مجامع عمومی، انتشار در رسانه ها، توزیع اوراق چاپی یا حامل های داده (دیتا) و امکان آن، تشکیل یا اداره جمعیت غیرقانونی یا همکاری مؤثر در آنها، تلاش برای ایجاد یا تشدید اختلاف بین مردم در زمینه های دینی، مذهبی، فرهنگی و نژادی مواردی هستند که در متن این ماده قانونی به عنوان مصادیق جرم سیاسی از آنها یاد شده است.

نعمت احمدی، حقوقدان، در گفتگو با بخش فارسی درباره این لایحه گفت به نظر نمی رسد این لایحه در صورت تصویب شدن کمکی به مشکلات موجود در این زمینه بکند.

به گفته آقای احمدی در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی وکلا در پرونده های مطبوعاتی و دادگاه های فعالان سیاسی، مورد مجرمانه "تشویش اذهان عمومی" است که مبهم بوده و تعریف مشخصی ندارد و به سلیقه قاضی تفسیر می شود.

آقای احمدی می گوید در این لایحه هم اقدامی در جهت روشن شدن این مورد و موارد مبهم دیگر، از جمله فعالیت های موثر تبلیغی علیه نظام، نشده است.

نعمت احمدی همچنین گفت این ماده قانونی با بعضی از مواد قانون اساسی هم تناقض دارد. از جمله این که طبق اصل 27 قانون اساسی "اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است". اما در این لایحه برگزاری اجتماعات یا راهپیمایی های غیرقانونی مصداق جرم دانسته شده است. حال آن که مشخص نیست چه مرجعی غیرقانونی بودن تجمعات را مشخص می کند.

در لایحه تصویب شده در قوه قضائیه مجازات جرم سیاسی هم حبس از شش ماه تا دو سال یا اجبار به اقامت در محل معین یا منع از اقامت در محل معین از دو تا سه سال و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال مشخص شده است.

در یکی از تبصره های این لایحه آمده است "صرف انتقاد از نظام سیاسی یا اصول قانون اساسی یا اعتراض به عملکرد مسئولان کشور یا دستگاه های اجرایی یا بیان عقیده در ارتباط با امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آن جرم محسوب نمی شود."

chinamroosh - ایران - ایران
علیرغم وجود ابهامات حقوقی مورد اشاره از قبیل « فعالیت های موثر تبلیغاتی » ، « تشویش اذهان عمومی » و . . . در لایحه یاد شده همین که برغم مقاومت شدید سی ساله ، نظام قضایی و تقنینی حکومت دینی در صدد شناسایی « جرم و مجرم سیاسی » بر آمده است نوید رویکرد نهادهای مبتنی بر دین به قواعد عرفی و فاصله هر چند ناچیز از نظام حقوقی فقهی بسته و خشن می باشد که مخالفت با نظام حکومتی دینی را مطابق فصول اول ، دوم و سوم باب هفتم قانون مجازات اسلامی که در مواد 183 تا 196 داخل قانون مذکور متجلی است با استناد به همان ابهامات حقوقی « محاربه و افساد فی الارض » می تواند تشخیص داده و راه هر گونه مخالفت با نظام سیاسی را به دلیل مخالفت با خدا و دین مسدود نماید .
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

Afshin London - انگلستان - لندن
پس نتیجه میگیریم که قوه قضاییه کارش فقط رسیدگى به اثرات عروسکهاى باربى نیست!!! به کشتن و زندانى کردن مخالفان هم حالت قانونى میده
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

bahman_hw - ایران - مشهد
افشین از لندن
در بیابان لنگ کفش کهنه هم غنیمته . در اینجا این قانون نیم بند هم یک انقلاب محسوب میشه و دستهای زیادی کار خواهد کرد که همین روزنه هم باز نشه .
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

golshan - ایران - قم
این لایحه تیغی است در دست جناح قدرت تا با آن مخالفین خود را سلاخی کنندو هیچ کمکی برای برون رفت از فضای انسداد سیاسی فعلی نخواهد کرد. زیرا قابلیت تفسیر به رای را دارد اگر فاطمه رجبی سخنی بگوید آزادی محسوب میشود اگر نماینده مجلس (مثال :اعلمی) سخن بگوید تضعیف نظام است. اگر رئیس جمهور با شایعه پراکنی در مورد مافیاها تشویش اذهان عمومی کنداظهار عقیده کرده و اگر هادی قایل سخن بگوید مستوجب زندان است اگر روزنامه کیهان نمایندگان مجلس را مگس بخواند آزادی مطبوعات است و اگر روزنامه شرق قلم بزند امنیت ملی را تهدید کرده است.اگر بسیج دانشجوئی گاف بدهد نادیده گرفته میشود و اگرتحکیم وحدت اظهار نظر کند مزدور دشمن تلقی میشود به این ترتیب بهتر بود این لایحه ارائه نمی شد چون بر موج ناامیدی افزود.
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

risho - ایران - تهران
جک 87:
تو ایران تنها چیزی که خیلی بهش توجه میشه
قانونه
تنها مجرمی که خیلی باهاش محترمانه برخورد میشه
مجرم سیاسیه
تنها مرجع قدرتمند تو ایران مردمن
سالم ترین دستگاه تو ایران قوه ی قضاییه است
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.