مبادله دختران جوان با غذا

مبادله دختران جوان با غذا

فقر و تنگدستی مردم شمال افغانستان باعث شده والدین دختران خردسال و نوجوان مجبور شوند آنها را به عقد مردانی که وضعیت مالی بهتری دارند دربیاورند.

زنی که نام مجازی فریده را برای خود انتخاب کرده تابستان گذشته در ازای دریافت 400 پوند دختر 13 ساله اش را به عقد پسر عموی 20 ساله همسرش در آورد. دختر او که صورتش در پشت روسری آبی رنگی پوشانده شده بود در حالی که از ته دل اشک می ریخت بیان داشت که هیچ علاقه یی به زندگی با مردی که به خاطر پول به عقدش درآمده ندارد.

او گفت؛ «من به این ازدواج راضی نبودم اما خانواده ام من را مجبور کردند در برابر این مساله سکوت کرده و به این وصلت رضایت دهم. من همیشه در رویاهایم روزی را می دیدم که از مدرسه فارغ التحصیل شده و به دانشگاه پا بگذارم. متاسفانه تمام رویاهای من با این ازدواج اجباری نقش بر آب شد و اکنون من به جای حضور در پشت میزهای مدرسه باید نقش یک زن شوهردار را بازی کنم.»فریده در پاسخ به این سوال که چرا اسباب ناراحتی دخترش را فراهم کرده گفت؛ «این سرنوشت دختران افغانی است و او چاره یی جز تن دادن به آن ندارد.»

فیاض کوفی نماینده مستقل بدخشان بیان داشت که ظرف دو سال گذشته تعداد دختران خردسال و نوجوانی که به رغم میل خود به عقد مردان در می آیند بسیار زیاد شده است. او گفت؛ «به هیچ عنوان نمی توان نام ازدواج را روی این عقدها و پیوندها گذاشت. در حقیقت این ازدواج ها نوعی سر پوش گذاشتن بر پدیده فروش کودکان در افغانستان است. من خانواده هایی را می شناسم که دختر 10 ساله خود را در ازای دریافت دو گاو و چند کیسه گندم به عقد مردان میانسال در آورده اند.»فیاض کوفی دلیل این پدیده تلخ در کشورش را فقر بیش از حد مردم می داند. فریده و دخترش در روستایی در وندیان در کوه های مرتفع بدخشان زندگی می کنند. دکتر محمد ظریف استاندار بدخشان بیان داشت که ظرف پنج ماه گذشته بیش از 60 نفر در اثر سرما و گرسنگی در این کوه ها جان باخته اند زیرا برف باعث شده بوده ارتباط این روستا با جهان خارج قطع شود. از طرفی قیمت مواد غذایی در بازار محلی نسبت به سال گذشته دو برابر شده که دلیل آن بالا رفتن جهانی قیمت غذا و غیرقابل دسترس بودن بدخشان است.آکسفام نهاد خیریه انگلیسی برای کمک به مردم این روستاها هم اکنون تخم های سبزیجات و کود های تقویت شده را در اختیار مردم قرار داده است. این سازمان قصد دارد برای مردم روستا تراکتور و دستگاه شخم زن هم تهیه کند زیرا گاوهای این روستا در اثر سرمای زمستان جان باخته اند.

فیاض کوفی بر این باور است در صورتی که دولت بودجه کافی را در اختیار مسوولان بدخشان قرار داده و آنها برای پایان دادن به فقر مردم سرمایه گذاری های درستی انجام دهند و مواد غذایی را با قیمت کمتر در اختیار مردم فقیر قرار دهند، خرید و فروش دختران نوجوان در این منطقه پایان خواهد گرفت.حنیفه ماه، قابله روستای خورداخان هم دلیل اصلی ازدواج های زود هنگام را فقر مردم می داند. او همواره در تلاش است به والدین دخترها آموزش دهد که شوهر دادن آنها در سنین نوجوانی و خردسالی کار درستی نیست اما بسیاری از والدین به حرف های او توجهی ندارند زیرا شوهر دادن دخترهایشان تنها راه حل مشکلات آنها است. حنیفه بیان داشت که چندی پیش برای کمک به زایمان دختری 10 ساله به یکی از روستاهای کوهستانی رفته بود. او گفت؛ «این دختر چنان کوچک بود که من او را روی زانوان خود نشاندم تا راحت تر فرزندش را به دنیا بیاورد.»

آمار سازمان ملل نشان داده در هیچ جای جهان تعداد مرگ و میرهای حین زایمان زنان به اندازه استان بدخشان نیست. اکثر دختران این استان فرزندان اول خود را قبل از 15 سالگی به دنیا می آورند. به دنیا آوردن زود هنگام فرزند یکی از دلایل اصلی فوت مادران در سنین جوانی است. انوار الحق وزیر بودجه افغانستان بعید می داند استانی مانند بدخشان به این زودی ها از شر فقر راحت شود. او می گوید ؛ «فکر نمی کنم ریشه کن کردن فقر در استانی مانند بدخشان کار راحتی باشد. دولت اگر تمام تلاش خود را هم به کار گیرد تنها قادر خواهد بود که نیازهای اصلی مردم این منطقه را تامین کند. به هر حال کشور ما در حال حاضر چهارمین یا پنجمین کشور فقیر جهان است و نمی توان انتظار داشت که افغانستان مانند کشورهای پیشرفته یی چون امریکا و انگلیس عمل کند. ما امیدواریم در پنج سال آینده رتبه خود را تغییر دهیم ولی واقعیت این است که جنگ های طولانی مدت در کشور همه چیز را نابود کرده و ما مجبوریم از اول شروع کنیم.»اگر قرار باشد کمبود جهانی مواد غذایی ادامه پیدا کند دختران روستایی افغانستان هر روزه بیشتر شاهد سیاه بختی خود خواهند بود. امید این دختران برای ادامه تحصیل تنها رویایی دست نیافتنی است که هیچ گاه به واقعیت بدل نخواهد شد زیرا آنها باید از همان دوران کودکی و نوجوانی نقش زنان بزرگسال را با ازدواج های زودهنگام به عهده بگیرند.

bahram1 - ایران - تبریز
افغانها اگه پول هم داشتند این فرهنگشون عوض نمی شد. فقر و مذهب باعث بدبختیه.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

dandy - امارات - امارات
اخه یا خدا کمکشون کن
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

farhad_uk - انگلیس - لندن
به خدا اگه پهلوی ها نبودن الان ایران هم اینطوری بود نور به قبرش بباره خدایا امسال هم قسمت کن امسال هم برم مصر زیارت قبر شاه مثل هر سال پهلوی دوستتان دارم
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

parvin ariya - ایران - اصفهان
کجا هستند این اریا پرستان . چرانمی روید به این انسانهای نیازمندوهم نژاد کمک کنید. متاسفانه وضع تاجیکستان فارس زیان بدتر است.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

husseini - فنلاند - ترنیو
چیزی نمیتوانم بگم و فقط میتوانم بگم با خواندن این اخبار موی بدنم سیخ شد.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

Neda.Dubai - امارات - دبی
خیلی ناراحت شدم...
امیدوارم که این وضع ادامه پیدا نکنه...
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

shekamo - نورو - اوسلو
این عکسی که زدین ربطی به این موضوع نداره
این عکس قبل از دوران طالیبان گرفته شد توسط 1 خبر نگار نشنال ژئوگرافیک که خیلی هم مشهور شد بعد از طالبان دنبال این زن در افغانستان میگشتن و او را پیدا کردن که شوهر و بچه داشت و از شوهرش اجازه گرفتن که از او عکس بگیرن برای ایکه مطمن شن خود دخترک است از شبکه تخم چشمش و عکس مطابقت کردن
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

حسن کچل - امریکا - نیو یورک
این نویسنده اطلاعی درباره رسم افغانها نداشته که نوشته مبادله افغان وقتی بخواهد زن بگیرد باید مبلغی بعنوان مهریه یا همچین چیزی به خانواده دختر بدهد
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
واقعا مایه ی شرمساریه البته روزی یک کار گر افغانی این ها را به من گفت البته او خیلی با لذت تعریف میکرد و البته فکر میکنم این در بین افغانها رسمه.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

zartosht's girl - هند - بنگلور
نگران نباشیدبه زودی ایران هم اینجوری می شه با این وضع اگر پیش بریم.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

mah1 - ایران - تهران
واقعا مایه تاسفه. خدا کمکشون کنه . هیچ کس هم به دادشون نمیرسه. حقوق بشر این موقعها کجاست.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

mahyarta - ایران - تهران
امیدوارم هر چه زودتر آمریکا گورشو گم کنه.اون از طالبانشون اینم از دموکراسیشون!!
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

khoshteep - کانادا - ونکوور
ناراحتی نداره که بابا مگه خداوند بر همه چیز عالم نیست و مگر عادل نیست و مگه هر اتفاقی به خواست او نیست؟ او که جهان را با همه جزییات ساخته و هیچ عملی از او پوشیده نیست پس حتما یه حکمتی هست در این موضوعات و تمام قتل ها و غارت ها و تجاوزات به بچه ها و دختران؟!
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
parvin ariya - ایران - اصفهان.تو خودت چرا کمکشان نمی کنی .حتما تو از ان اصفهانی هائی هستی که می گوئی تو ان طرف جوق و من اینطرف شاید هم ایرانی نیستی یا از همین دارودسته حکومتی.بهر حال برای نجات انها اول باید اسلام را از انها گرفت بعد بقیه خودش درست می شود.شما نگران قوم اریائی نباشید فقط چشمهای خود را به حقیقت نبند.
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

risho - ایران - تهران
من خیلی از این خبر تعجب کردم
مگه افغان ها فقیرهستن؟؟پس این همه پولی که ایران از حلق مردمش میزنه میده افغانستان چی میشه؟؟کجا میره؟؟
افغان ها تو ایران چه کثافت کاریهایی که نکردن
قتل و دزدی...تجاوز.....اگه دست من باشه همشونو سر میبرم
زنده باد طالبان
یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

shekamo - نورو - اوسلو
فرهاد از انگلستان لطف کن ادرس ارامگاه شاه را برایم در همین جا بنویس میخوام حتما به زودی چند شاخه گل نثارشان کنم مرسی
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

sofi - بروکسل - بروم
این رسم زمانه است درافریقا و خیلی از جاهاوضعیت زندگی اسفناکتره
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

persianempire - پرشیا (ایران) - تهران
افغانستان = فقر ُ مواد مخدر ُ افراط در مذهب ُ طالبان ُ القاعده ُ تجاوز ُ جنایت ُ تقلید های کور کورانه در مذهب و .......... اینها نماد های یک کشور در همسایگی ماست . براستی چرا ؟ جواب : بی فرهنگی ُ تندروی در مذهب و عادات حیوانی این قوم (افغانها)
)
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
zartosht's girl - هند - بنگلور
دوست عزیز اگر شما واقعا به حرفی که زدی ایمان داری پس به ایرانی بودن خودت شک داری چون این یه فرهنگ غلط و تمام فرهنگ های غلط سالها طول کشیده تا بوجود بیایند و تا بحال افتخار ایرانی ها به تمدن و فرهنگشون بوده و اعتقاد دارم اگر برای کشور ایران هر اتفاقی هم بیافته ما اینقدر انسان های با فرهنگ از هر دین و با هر عقایدی داریم که باعث شود همچین اتفاقاتی در بین هموطنانم نیافتد.
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

tamanna - لهستان - ورشو
risho - ایران - تهران
کاش کمی منطق داشتی
برات متاسفم.
ایران یک متر جاده آسفالت با کیفیت پایین می سازه و بیشترین مبلغ پول رو می گیره شما چرا فکر می کنید ایران برای افغانستان کاری رو رایگان انجام می ده؟ چرا فکر می کنید ایرانی که به ملت خودش نمی تونه برسه به افغانستان چیزی می ده؟
ایران فقط کار تبلیغاتی اش خیلی عالیه اونم در راستای بزرگ کردن احمد شاه مسعود که یک خاین ملی بود و نوکر ایران.
کاش گذرتون به افغانستان بیفته و عینا کمک های ایران رو ببینید مثلا صد تا مجله تاریخ گذشته به ارزش یک میلیون تومان و ازاین چیزها...
اسمش شما رو کشته منتش ما رو.
خدا از این کمکها به شمام برسونه
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

ostajloo - ایران - نهرخلج
iran zamen - نروژ - روگنان / اتفاقا کسانی که از افغانها در ایران حمایت میکند مذهبی ها هستند. پان فارسها فقط ان طرف اب حرف میزنند.
دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

zartosht's girl - هند - بنگلور
rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
من هیچ وقت به ایرانی بودن خودم شک نکردم دوست عزیزم. به فرهنگ ایرانیم هم افتخار میکنم. توی همین سایت چرا جای دورتر بریم ببین چقدر قتل خانوادگی اتفاق می افته. من ایران که بودم یه شرکت پیمانکاری داشتم. باید شما هم پای صحبت کارگرانی که کار می کردن می نشستین تا ببینید تو عمق جامعه چه اتفاقهایی داره می افته. من خیلی هاش رو تا مدتها نمی توستم باور کنم. فقر داره بیداد می کنه نگاه به چندتا محله ی بالا شهر تهران نکنید. اون پدری که دخترش رو به 7 تا افغانی میفروشه که فکر کنم اینجا هم اومده بود. یا اینکه واسه مواد دخترشون رو به پیرمردها می دن. یا مردی که خودش خانمش رو میده به بقیه واسه مواد. چی بگم؟ بخشید این چیزها رو نوشتم اما اینا تنها قسمتی از واقعیت های کشور ماست که تازه رو شده هست دیگه زوایای پنهانش پیشکش. اره دوست عزیزم اینه بلایی که سر ایرانی ها اومده. حالا شما چی میگی؟ گفتنش دردناک اما واقعیت هستش. پیروز باشید.
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
zartosht's girl - هند - بنگلور
دوست عزیز من بنظرم یک مقدار تند رفتم و مرا ببخشید. اما دوست عزیز من نیز در ایران سالها زندگی کردم و از اتفاقات کشورم حتی زمانی که در ایران نبودم اطلاع داشتم.و دوستان زیادی از هر منطقه ایران داشتم و دارم اما چیزی که محور بحث من است این است که این اتفاق درافغانستان تا انجایی که من اطلاع دارم یک رسمه و بسیار رایج ولی اتفاقاتی را که شما از انها یاد کردید جرم است ونیمی از گفته های خودتان نیز بدلیل اعتیاد بود نه فقط فقر اما دوست عزیز من سن نسبتا کمی دارم و بواسطه شغل پدرم و همکاری با او کشورهای زیادی رادیده ام و چیزی که با ان روبرو شدم این بود که در تمام این کشورها اتفاقاتی نظیر ان چیزهایی که یاد کردید میافتد.دوست عزیز در همین روزهای اخیر در کوالالامپور جلوی خانه ام من توسط چند نفر مورد ضربو شتم قرار گرفتم و بدلیل مقاومت ضربات بدی خوردم.نمی خواهم بگویم در ایران نیست اما دوست عزیز جرم و جنایت همه جای دنیا هست و فرهنگ و رسم و رسوم دارای مقوله ای دیگر است .
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

zartosht's girl - هند - بنگلور
rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
عزیزم اول بذار بگم منم سن زیادی ندارم اما کتاب زیاد خوندم متاسفانه ملت ما حافظه بلند مدت ندارنو گرنه می شد فهمید فرزندان داریوش چرا به اینجا رسیدن. تو کشور ما دیگه جایی واسه ادمهایی که هر چیزی رو صرف اینکه کسی گفته قبول نمی کنن جایی نیست. لطفا به عمق حرفهای من دقت کن اگه فقر نباشه حتی اونی که معتاد هم هست به جای اینکارها پول میده مواد می خره. یه معادله ی ساده است جایی که فقر باشه و سطح سواد کم باشه یا اینکه ادما نخوان از چارچوب فکری که واسه خودشون ساختن بیان بیرون عاقبت اون کشور چیز خوبی نخواهد بود. از اینکه دوست خوبی مثل شما پیدا کردم اینجا خوشحالم. پیروز باشید.
چهار‌شنبه 11 اردیبهشت 1387

rockybalboa - مالزی - کوالالامپور
zartosht's girl - هند - بنگلور
دوست عزیز من نیز منظور شما رو فهمیدم متاسفانه کشور ما مشکلاته زیادی داره که دلایلی مانند فقرو اعتیاد و مطالعه کمو.... داره که دلیل اصلی خود اینها نیز داشتنه مسئولانی نالایق است و متاسفانه بدترین خبر این است کشور ما از نظر فرهنگی و اگاهی سیری نزولی رو طی میکنه بطوری که طبق امار گیری در اخرین نمایشگاه کتاب مطالعه هر ایرانی در طوله یک شبانه روز فقط 1 دقیقه است و این نظر شخصی منه که ملتی که سطح مطالعش اینقدر پایینه نباید انتظار پیشرفت و ترقی را داشته باشد.و در اخر من به داشتن دوستانی اهل مطالعه و خواهان پیشرفت مانند شما افتخار میکنم.
پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387

saharuk - انگلستان - نپوکاسل
خوش به حال اسلام و مسلمین.
جمعه 13 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.