هند توصیه آمریکا علیه ایران را نپذیرفت

هند توصیه آمریکا علیه ایران را نپذیرفت

دولت هند در نظر ندارد احمدی نژاد را به خاطر سیاست هسته ای او تحت فشار قرار دهد
دولت هند توصیه ایالات متحده برای وارد کردن فشار بر ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور را رد کرده است.

روز چهارشنبه، 23 آوریل (4 اردیبهشت)، سخنگوی دولت هند، ضمن تایید خبر دیدار کوتاه مدت محمود احمدی نژاد به این کشور که اواخر ماه میلادی جاری صورت خواهد گرفت، گفت که درخواست مقامات آمریکایی برای توصیه به وی برای تغییر در سیاست های خارجی جمهوری اسلامی را قابل پذیرش ندانسته است.

روز سه شنبه تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به سفر آقای احمدی نژاد به دهلی، از دولت هند خواست تا در این دیدار از ایران بخواهد "در صحنه جهانی مسئولانه تر عمل کند."

آقای کیسی گفت که مقامات هندی در ملاقات با محمود احمدی نژاد می توانند به وی تذکر دهند که لازم است دولت ایران "فعالیت های نا مناسب" خود را متوقف کند.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از جمله به بخش هایی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم است که بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت همچنان ادامه دارد.

خاتمی در سال 2003 به هند سفر کرد


سخنگوی دولت هند، با اعلام رد این درخواست، گفت که هند و ایران دو تمدن باستانی هستند و روابط متقابل آنها قرنها سابقه دارد.

وی افزود "هر دو ملت توانایی آن را دارند که تمامی جنبه های روابط خود را با دقت و توجه لازم اداره کنند."

سخنگوی دولت هند اظهار داشت که هر دو کشور ایران و هند همواره به شرایط منطقه ای و بین المللی توجه داشته اند و از طریق مذاکره و مبادلات سیاسی در سطوح مختلف سیاست های خود را دنبال کرده اند.

وی با غیرقابل قبول خواندن توصیه ایالات متحده گفت که ایران و هند نیازمند راهنمایی طرف ثالث در مورد روابط دو جانبه خود نیستند و معتقدند که ارتباط مسالمت آمیز و مذاکره می تواند صلح منطقه را تضمین کند.

قرار است رئیس جمهور ایران هنگام بازگشت از دیداری از کلمبو، پایتخت سریلانکا، در روز 29 آوریل (10 اردیبهشت) توقف کوتاهی در هند داشته باشد و با مقامات این کشور، از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر هند دیدار کند.

روابط ایران و هند

انتظار می رود روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، از جمله طرح موسوم به "خط لوله صلح" برای انتقال گاز طبیعی ایران به هند از طریق خاک پاکستان، در دستور مذاکرات دو طرف قرار داشته باشد.

توافق مقدماتی برای اجرای این طرح در سال 1994 به دست آمد اما به دلیل اختلاف هند و پاکستان و همچنین نحوه تامین منابع مالی لازم، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

هند ضمن حفظ روابط با ایران خواستار گسترش همکاری با آمریکاست


همچنین، سه سال پیش ایران و هند به توافقی برای صدور گاز مایع از ایران به هند دست یافتند اما این طرح نیز، ظاهرا به دلیل افزایش سریع قیمت نفت و عدم توافق در مورد بهای گاز صادراتی، هنوز عملی نشده است.

اقتصاد هند در سال های اخیر از رشد مناسبی برخوردار بوده که باعث افزایش سریع تقاضا برای انرژی در این کشور شده در حالیکه افزایش سریع بهای نفت خام در یکی دو سال اخیر فشار قابل توجهی را بر تراز پرداخت های خارجی هند وارد کرده است.

در همین زمینه، هند در صدد گسترش همکاری با آمریکا در بخش انرژی هسته ای بر آمده و مقامات آمریکایی این همکاری را باعث کاهش وابستگی هند به منابع انرژی ایران دانسته اند.

در نتیجه، دولت هند ناگزیر است ضمن حفظ روابط دوستانه با ایران، از اقداماتی که باعث ناخرسندی ایالات متحده شود نیز خودداری ورزد.

در سال 2005، هند به عنوان یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، به قطعنامه ای علیه ایران رای مثبت داد اما این اقدام با انتقاد احزاب چپگرا و جناح چپ حزب حاکم مواجه شد و مقامات هندی از امکان تجدید نظر در موضع این کشور در این زمینه سخن گفتند.

دیدار آقای احمدی نژاد از هند نخستین سفر وی به این کشور از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری و اولین دیدار یکی از روسای جمهور ایران از هند از زمان سفر محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، به دهلی در سال 2003 میلادی است.

achilles - ایران - تهران
ووووووای خدا هندم دیگه ما رو قبول نداره ذلت دیگه چقدددددر
چهار‌شنبه 4 اردیبهشت 1387

bijana - المان - هانوفر
ما با هند ان زمان که شماها درغار زندگی میکردید روابط داشتیم بعد هم میگویند
ما باید برنامه هسته ای وموشکی مان راکنار بگذاریم تا امریکا یاهر کشور دیگری خیلی راحت به خاکمان حمله کنند.و همانطور که خانم کلینتون شکر خوردند از نقشه جهانی حذف مان کند.میگویند اقای احمدی نژاد نمی فهمد چه میگوید حالا فرق شما با ایشان چیه.در ضمن ما بیدی نیستم که با این بادها بلرزد.
چهار‌شنبه 4 اردیبهشت 1387

sepid.irooni - انگلستان - لندن
bijana - المان - هانوفر قربونه کلامت عزیز بزن قدش لوووووول جملت بسیار زیبا و پسندیده بود حال کردم دمت گرم.

چهار‌شنبه 4 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.