انتقاد ایران از سازمانهای بین المللی درخصوص مهاجران

انتقاد ایران از سازمانهای بین المللی درخصوص مهاجران

وزیر کشور ایران: "کنترل و پیشگیریهای لازم از مرزها یکی از راههای جلوگیری از مهاجرت است"
مصطفی پور محمدی، وزیر کشور ایران، در سخنانی گفته است که ایران تحت تاثیر پدیده مهاجرت قرار دارد و در این رابطه گفته است که تعداد بسیار زیادی اتباع افغانستان در ایران هستند که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده اند.

وزیر کشور ایران این سخنان را در همایش "مهاجرت غیر متعارف" در تهران ایراد کرد.

وزیر کشور ایران تاکید کرد که "به رغم برخی ادعاها در خصوص اقدامات پیشگیرانه و کنترل مرزها، مهاجرتها کاهش پیدا نکرده و سیر صعودی آن نشان می ‌دهد که این نوع اظهارات (اقدامات پیشگیرانه) یک ادعا بیش نبوده است. "

آقای پور محمدی در خصوص نهادهایی که مسئول کنترل مرزها و یا "اقدامات پیشگیرانه" هستند به ویژه درباره افغانستان گفت نهادهای بین المللی و نیروهای ائتلاف در این کشور به تعهدات خود عمل نکرده اند و افزود از طرفی دیگر نهادها و مجامع بین‌المللی برای مدیریت و ساماندهی این افراد کمکهای معدود و اندکی در اختیار ایران قرار می‌دهند.

آقای پور محمدی که بدنبال تغییرات داده شده در وزارت کشور بزودی قرار است از این وزارتخانه برود، از آنچه که وی برخی از کشورهای بیگانه در منطقه نام برد، انتقاد کرد و گفت که این کشورها "تنها به فکر این هستند که از طریق ایران مانع از مهاجرت به کشورهای خودشان شوند و تنها به فکر این هستند از پتانسیل‌های جمهوری اسلامی برای جلوگیری از مهاجرت به کشورهای خود استفاده کنند و هیچ نوع کمک اساسی به ایران در این زمینه انجام نمی دهند. "

وزیر کشور ایران کنترل مرزها و انجام برخی از هزینه ها در داخل خاک افغانستان را دوعامل مهم برای کاهش مهاجرت دانست و افزود: "کنترل و پیشگیریهای لازم از مرزها یکی از راههای جلوگیری از مهاجرت است."

آقای پورمحمدی اما از جزئیات اقدامات ایران در این زمینها و کنترل مرزها چیزی ارایه نکرد. البته آقای پور محمدی تاکید کرد که ایران امنیت و رفاه افغانستان را امنیت و رفاه خود می‌ داند و در کمک به مردم افغانستان "از تمامی پتانسیل و توان خود بهره می ‌گیرد."

وزیر کشور ایران همچنین گفت که حضور 220 هزار دانش آموز افغان در ایران هزینه زیادی را بر ایران تحمیل می کند.

همزمان محمد تقی قائمی، مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در سخنانی در همین همایش گفت: "در حال حاضر دو میلیون مهاجر غیرقانونی و یک میلیون مهاجر قانونی در کشور وجود دارد که 91 درصد آن‌ها اتباع افغانستان هستند."

او تاکید کرد که به دلیل حضور این تعداد افراد غیرمجاز در کشور، ایران "تبدیل به محل ترانزیت و قاچاق انسان، اسلحه و مواد مخدر شده است."

وی گفت: "تغییر در فرهنگ کار ایران و ایجاد هزینه‌های سرسام آور برای جمهوری اسلامی ایران در تامین یارانه‌های حدود دو میلیون تبعه غیرمجاز از دیگر مصادیق تاثیرات اقتصادی اتباع غیرمجاز است."

آقای قائمی به ویژه درباره مهاجران افغان گفت: "دولت ایران بارها اعلام کرده که حاضر است در داخل خاک افغانستان، اردوگاه‌هایی را برپا و یا در نقطه صفر مرزی، امکاناتی را برای این اتباع فراهم کند، اما متاسفانه تاکنون از سوی سازمان‌های بین‌المللی هیچ استقبالی از این طرحها صورت نگرفته است. "

اظهارات مقامات ایران در خصوص مهاجران بویژه درخصوص مهاجران افغان کمی پس از آن اعلام شده است که مقامات پاکستان نیز اخیرا در تصمیمی گفته اند که این کشور در نظر دارد حدود دو میلیون و چهارصد هزار پناهجوی افغان ساکن این کشور را تا پایان سال 2009 به افغانستان بازگرداند.

این اقدام پاکستان از سوی مقامات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار گرفته است. این سازمان از مقامات پاکستان خواسته است تا برنامه بازگرداندن دهها هزار پناهجوی افغان ساکن در آن کشور تجدید نظر کند.

بازگرداندن تعدادی از پناهندگان غیر مجار افغان از ایران در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری میلادی از خاک ایران به افغانستان باعث بروز تنشهایی بین دو کشور شد.

از سال 2001 و سقوط حکومت طالبان، چند صد هزار مهاجر افغان که در کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان سکونت داشتند به کشور خود بازگشته اند اما هنوز میلیون ها نفر دیگر به صورت پناهجو در خارج از افغانستان زندگی می کنند.

iroony - ایران - تهران
بعضی افغانیها خیلی بد هستند اما بعضی هاشونم خیلی مومن و با وجدان هستند..اما یه چیزی که توشون مشهوده بی سوادی مفرطشون هست...حتی یکیشون به وقتی من بهش گفتم هرات یه زمانی جزو ایران بوده گفت الان فکر کنم دیگه نیست یا هست؟!؟!یکیشونم بهم میگفت چند سال پیش یه زلزله اومد نمیدونم فهمیدی یا نه ما اونجا بودیم خیلی کشته شدند..گفتم کی کجا؟؟گفت نمیدونم یه شهری بود که کلی درخت خرما داشت...گفتم: بم!!گفت آره آره خودشه...
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

shanul - المان - هامبورگ
مردم افغانستان به خاطر جنگهای که سالیان زیادی هست که در کشورشان بوده و هست از پیشرفت باز مانند و اکثرشان تبدیل شدند به انسانهای بی فرهنگ و بی سواد.در دنیای امروز افغانیها جزو انسانهای بسیار سطح پائین از لحاظ تفکری هستند.
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

farhad_uk - انگلیس - لندن
بابا جون بزار این بدبخت افغانها توی ایران زندگی کنن راستش من قبلا بدم میومد ازشون ولی از وقتی اومدم خارج....
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

shayan96 - ایران - تهران
farhad_uk - انگلیس - لندن
چرا حرفتو کامل نمیزنی ،تو با افغانیها همدردی میکنید چون خودت توی یک کشور غریب مشکلات اتباع خارجی را در آن کشوراز نزدیک حس میکنی .درسته عزیزم..
یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

ehsan197878 - انگلیس - دارلینگتون
حرمزادهتر از افغانیها کسی نیست من در ایران پلیس بودم خیلیها من گرفتمشون همشون قاتل هستند من که بهشون رحم نمیکردم
دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.