جزییات انفجار در حسینیه شهدای شیراز

جزییات انفجار در حسینیه شهدای شیراز
در حالی که آمار تلفات و مجروحان انفجار در حسینیه شهدای شیراز افزایش یافته هنوز علت این حادثه مشخص نشده و اظهارنظرهای متناقضی درباره غیرعمدی یا تروریستی بودن انفجار مطرح شده است.

این حادثه ساعت 15/21 شامگاه شنبه هنگام حضور حدود 800 زن و مرد در جلسه هفتگی کانون رهپویان وصال که به بحث درباره انحراف فرقه های بهاییت و وهابیت می پردازد به وقوع پیوست و آمار ارائه شده از مرگ 12 تن و جراحت 200 نفر دیگر حکایت دارد. برخی منابع از احتمال منفجر شدن مهماتی که در نمایشگاه کنار حسینیه شهدای شیراز قرار دارد، خبر داده اند.

احتمال داده می شود کانون انفجار در قسمت مردانه مسجد بوده و سپس ترکش های ناشی از آن، دود غلیظ و انبوه خاک به سمت بخش زنانه سرازیر شده است. دقایقی پس از این حادثه که با صدایی مهیب همراه بود، امدادگران اورژانس و آتش نشانی خود را به محل رساندند و عملیات امدادرسانی و نجات زخمیان را آغاز کردند. همچنین با مسدود شدن خیابان های منتهی به حسینیه شهدا، نیروی انتظامی و مقامات محلی شیراز به تحقیق درباره علل این حادثه پرداختند. در حالی که در پی انفجار بخشی از سقف و دیوارهای حسینیه فرو ریخته بود، عملیات نجات مجروحان به سختی انجام می گرفت و در همین شرایط تمامی بیمارستان های مرکز استان فارس به حالت آماده باش درآمدند.

پس از بیرون آوردن مجروحان از میان آوار آنها به مراکز درمانی فقیهی چمران، قطب الدین، اردیبهشت، دنا و خلیلی انتقال یافتند. از سویی خانواده افرادی که در جلسه هفتگی کانون رهپویان حضور داشتند با تجمع مقابل بیمارستان ها به تلاش پرداختند تا از وضعیت اعضای خانواده خود مطلع شوند. در کنار این افراد تعداد زیادی نیز برای اهدای خون به سمت مراکز درمانی گسیل شدند.

سعیده قربانی 20 ساله از جمله شرکت کنندگان در کانون مذهبی رهپویان وصال شیراز و از شاهدان عینی این حادثه گفت؛ ساعت 15/21 با پایان یافتن سخنرانی انجوی نژاد و آماده شدن برای نوحه خوانی و سینه زنی صدای انفجاری از قسمت مردان حسینیه شنیده شد و پس از آن همه جا را دود و غبار فرا گرفت.

قربانی ادامه داد؛ هنگام انفجار حسینیه کاملاً پر بود و دقایقی پس از حادثه آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی در محل حاضر شدند و از مردم برای اهدای خون کمک می طلبیدند.

شاهد عینی حادثه انفجار شیراز در ادامه با بیان اینکه این برنامه ها هر شنبه شب برگزار می شود، تاکید کرد؛ این یک برنامه از پیش طراحی شده بود ولی هنوز نمی دانیم چه کسانی دست به این کار زده اند.

سعیده قربانی در خصوص وضعیت کنونی شهر شیراز نیز گفت؛ بسیاری از مردم کنجکاو در اطراف محل حادثه جمع شدند اما پلیس از آنها می خواست که به دلیل احتمال خطر فوراً محل حادثه و اطراف آن را ترک کنند.

یکی دیگر از شاهدان عینی نیز که برای اطلاع از سرنوشت مجروحان در مراکز درمانی شیراز حضور یافته بود، گفت؛ من برای آگاهی یافتن از وضعیت برادرم به بیمارستان آمدم، من و برادرم در مراسم هر شنبه شرکت می کردیم. سخنرانی تمام شده بود. ما داشتیم عزاداری می کردیم که یکدفعه انفجار رخ داد.وی در مورد انفجار مهمات گفت؛ البته این انبار در نزدیکی محل عزاداری مردان قرار دارد، اما بیشتر خسارات به مسجد وارد شده در حالی که اگر مهمات بود باید بیشتر خسارت به انبار وارد می شد.بنا بر گزارش عملیات امدادرسانی به مجروحان، انتقال اجساد و پاکسازی محل تا ظهر دیروز به طول انجامید و پس از آن مقامات مختلف به گمانه زنی درباره علت این انفجار مهیب پرداختند.

یک منبع آگاه محلی در این باره گفت؛ کانون انفجار نمایشگاهی بوده اما ما احتمال اینکه بمبی دست ساز یا ماده محترقه یی به داخل آن انداخته شده باشد را رد نمی کنیم اما به هرحال احتمال تروریستی بودن این حادثه ضعیف است.

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی استان فارس در خصوص علت حادثه گفت؛ این حادثه بمب گذاری یا خرابکاری نبوده و به خاطر انفجار مواد منفجره یی به وقوع پیوست که در نمایشگاه کنار مسجد وجود داشت. این اظهارنظر در حالی مطرح شد که سایر مقامات مسوول احتمال تروریستی بودن این فاجعه را رد نکردند ناصر سراج معاون دادستان کل کشور در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد احتمال اینکه انفجار فقط یک حادثه باشد را نمی توان رد کرد چرا که موقعیت محل طوری است که در نزدیکی آن مواد منفجره وجود دارد. به هرحال این حادثه به طور دقیق در حال پیگیری است و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

در اظهارنظر دیگری دادستان شیراز هم احتمال تروریستی بودن این انفجار را رد نکرد. وی گفت؛ تا زمان پایان بررسی های کارشناسانه نمی توان عملیات تروریستی را رد یا تایید کرد. تاکنون اظهارنظرها در حد گمانه زنی بوده است و صحت و سقم آن بعد از بررسی دقیق مشخص خواهد شد.

جابر بانشی ادامه داد؛ در نزدیکی مسجد یک نمایشگاه بزرگ تجهیزات جنگی است که در انبار آن مقداری مواد منفجره نگهداری می شده و کارشناسان احتمال انفجار این مواد را بسیار قوی دانسته اند و احتمال می دهند انفجار در این انبار علت اصلی حادثه باشد.

در عین حال حجت الاسلام انجوی نژاد خطیب جلسات کانون رهپویان وصال در گفت وگو با «الف» اظهار داشت؛ انفجار کانون رهپویان وصال بدون شک بمب گذاری بوده است.

حجت الاسلام انجوی نژاد گفت؛ بمب زیر جایگاه معراج الشهدا منفجر شده است و جایگاه را از جای کنده، به سقف پرتاب کرده و بخشی از سقف در نتیجه این انفجار فروریخته است.

وی افزود؛ علاوه براین دیوار حائل قسمت خواهران و برادران در نتیجه این انفجار فروریخته است.

انجوی نژاد افزود؛ عده یی سعی می کنند ماجرا را حادثه جلوه دهند تا به طور غیرواقعی شهر را امن جلوه دهند، در حالی که این وظیفه آنهاست که امنیت ایجاد کنند.وی اضافه کرد؛ اینکه گفته می شود حادثه بوده، هرگز این طور نیست و آنچه روی میز معراج الشهدا بوده علاوه بر آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار این را تایید می کند.انجوی نژاد راجع به عوامل احتمالی انفجار گفت؛ این کار وظیفه نهادهای اطلاعاتی است، اما ما احتمالاتی می دهیم که وهابیون و بهاییون در این کار دست داشته اند.

وی اضافه کرد؛ لحظاتی قبل از انفجار، اعضای کانون فرد ناشناسی را دیده اند که بسته یی را به محل آورده و خیلی سریع آنجا را ترک کرده، به طوری که یکی از اعضا به وی مشکوک شده و او را تعقیب کرده است.

وی افزود؛ تعدادی از اعضای کانون آماده چهره نگاری از فرد مظنون هستند.رئیس شورای تامین شیراز نیز گفت؛ برخلاف خبرهای پراکنده رسانه ها، بمب گذاری در این حادثه شیراز تایید نشده و نه تنها کسی بازداشت نشده که هنوز هیچ فرد یا گروهی، مسوولیت انفجار را عهده دار نشده است. ابراهیم عزیزی افزود؛ در اینکه علت حادثه انفجار مواد منفجره بوده، تردیدی نیست، اما اینکه حادثه یک اقدام خرابکارانه بوده یا با توجه به نگهداری تسلیحات نظامی و بر اثر یک حادثه رخ داده، نیازمند بررسی دقیق و اعلام کارشناسان است.

فرماندار شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه تنها بر اساس مستندات و نظرات نهایی کارشناسان حاضر به بیان علت وقوع حادثه خواهد بود، در پاسخ به برخی اظهارنظرها گفت؛ من مسوول سخنان دیگران نیستم اما براساس مصوبه شورای تامین شهرستان، اخبار باید تنها از کانال فرمانداری منعکس شود و خارج از این کانال اخبار موثق و مورد تایید نیست.

در همین حال غلامعلی حدادعادل- رئیس مجلس شورای اسلامی- خواستار بررسی دقیق حادثه شیراز از سوی دستگاه های مسوول شد و طلایی نیک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از بررسی این حادثه توسط هیات دو نفری مجلس در کنار سایر دستگاه ها خبر داد.در حالی که مقامات محلی اظهارنظر قطعی در مورد علت انفجار را به روزهای آینده موکول کرده اند مردم شیراز همچنان در التهاب این حادثه هستند و مرکز بهداشت و درمان شیراز از همه پرستاران و کادر پزشکی خواسته است تا اطلاع ثانوی به طور کامل در محل کار خود حاضر شوند. همچنین از مردم تقاضا شده به مراکز اهدای خون مراجعه و برای نجات جان مجروحان خون اهدا کنند. بنابر این گزارش در حال حاضر تحقیقات درباره علت انفجار از سوی دادستانی کل کشور، شورای تامین استان فارس و سایر نهادها و سازمان اطلاعاتی و امنیتی در جریان است و مقامات اعلام کرده اند نتیجه تحقیقات خود را پس از قطعیت یافتن اعلام خواهند کرد.
king_irooni - ایران - سربندر
واقعا" اگه نمی تونن تشخیص بدن که بمب گذاری بوده یا نه!!!! برن و از کشورهای خارجی کمک بگیرن تا 2 ساعته این مسئله رو حل کنن.... تا یه وقت مث قضیه هواپیمای نظامی که عکاس ها رو کشت دو درش نکنن.
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

bijana - المان - هانوفر
king_irooni - ایران - سربندر عزیز زیادی فیلم خارجی میبینی.واقعیت اینه که اگر ایرانی ها نتونن تشخیص بدن هیچ کس نمیتونه.
همه چیز را که نمیشه گفت بعضی چیزها را باید با سیاست به پیش برد.
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

xerox - ایران - شیراز
خوش بحال اونایی که به افتخار شهادت رسیدن کاش همه شهادت طلبان
به آرزوشون میرسیدن تا بقیه نفس راحتی بکشند
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

hojjatbaba - ایران - تهران
اول:اگر انفجار در داخل انبار نگهداری مواد منفجره روی داده بود باید تمام مواد موجود منفجر میشد در حالی که اینطور نبوده است .
دوم کسانی که حد اقل یک روز هم در مناطق عملیاتی بوده اند میدانند که صدای انفجار خمپاره بسیار خشک است ولی صدای انفجاری که شنیده شد صدای انفجار ماده ای منفجره بدون حفاظ بود یعنی مواد منفجر شده انگار خارج از خمپاره بوده است .
حالا چرا اینهمه ستاد تامین اصرار دارد که این انفجار در اثر سهل انگاری بوده خدا میداند شاید هم قضیه حاد نبوده
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.