بازرسی ساکهای خرید توسط گشت ارشاد

بازرسی ساکهای خرید توسط گشت ارشاد

اعتماد ملی: ساعت 6 بعدازظهر روز شنبه شهروندان تهرانی در میدان هفتم‌تیر، برخورد جدیدی را از برخی ماموران گشت‌های ارشاد دیدند که تاکنون سابقه نداشته است. بنا بر مشاهدات خبرنگار گروه جامعه روزنامه اعتماد ملی، عصر روز شنبه برخی از زنانی که وارد مراکز خرید و یا فروشگاه‌های منطقه می‌شدند پس از خروج باید محتویات کیسه خرید خود را به ماموران پلیس زن که مقابل این مراکز ایستاده بودند، ‌نشان می‌دادند تا کنترل شوند.

زنان تهرانی روز شنبه باید پس از آنکه هر تکه لباسشان توسط یکی از ماموران پلیس زن مقابل چشم‌های رهگذران از کیسه خارج می‌شد در مورد مدل و شکل لباس‌ها توضیح می‌دادند. جالب آنکه انبوه جمعیت باعث شده بود که پلیس‌های مرد هم به کمک زنان پلیس شتافته و زنان را در صفی منظم نگاه می‌داشتند تا دو مامور زن فرصت کنترل همه کیسه‌های خرید آنها را به دست بیاورند.

اگرچه رئیس مرکز اطلا‌ع‌رسانی نیروی انتظامی تهران بزرگ ابتدا از شنیدن این خبر تعجب و آن را به شدت تکذیب کرد، اما پس از شنیدن جزئیات مشاهدات خبرنگار گروه جامعه، آن را تخلف آشکار ماموران گشت ارشاد و وظیفه آنها را صرفا تذکر دانست.

پاسدار احمد درخشنده، با این شرایط بازهم حوزه وظایف نیروهای گشت ارشاد را تشریح کرد و گفت: اگر لباس نامناسب و یا غیراسلا‌می هم وجود داشته باشد، ‌باید به متصدی فروش آن تذکر داده شود، البته آن هم وظیفه ماموران گشت‌های ارشاد نیست.

او این وظیفه را برعهده ماموران اداره اماکن نیروی انتظامی دانست و گفت: کنترل عرضه پوشاک مناسب برعهده ماموران اداره اماکن است که این طرح هم در حال پیگیری است، بنابراین این رفتار تخلف ماموران گشت ارشاد منطقه بوده و حتما موضوع پیگیری می‌شود.

درخشنده به شهروندان توصیه کرد که به محض مواجهه با تغییر نحوه برخورد ماموران گشت‌های ارشاد موضوع را به 197 اطلا‌ع دهند تا هرچه سریع‌تر از ادامه تخلف جلوگیری شود، البته او راه‌حل دیگری را هم پیشنهاد کرد :اگر شهروندان امکان برقراری تماس تلفنی با مرکز 197 را نداشتند می‌توانند با مراجعه به فرمانده یگان حاضر در منطقه تخلف مامور را گزارش دهند. رئیس مرکز اطلا‌ع‌رسانی اما به این موضوع پاسخ نداد که ماموران گشت‌های ارشاد چگونه بدون دستور فرمانده این اقدامات را انجام می‌دهند.

تفتیش وسایل شهروندان تجاوز به حریم خصوصی آنها است ‌

البته از نحوه برخورد برخی از ماموران یکی از گشت‌های ارشاد منطقه میدان هفت‌تیر، تنها درخشنده تعجب نکرد، بلکه محمود سالا‌رکیا، ‌معاون انتظامی دادستان تهران هم آن‌قدر متعجب شد تا با یادآوری موارد قانونی اجازه تفتیش برخی از وسایل شهروندان برخلا‌ف قانونی بودن این رفتار تاکید کند: <موضوع پوشش و خرید آنچه که زنان مسلمان ایرانی به آن احتیاج دارند، ‌مساله‌ای خصوصی است و هیچ فرد و گروهی حق اظهارنظر در آن را ندارد چه برسد به آنکه ماموران نیروی انتظامی آنچه که مردم خریده‌اند را تفتیش و بازرسی کنند.

او نوع لباس‌های خریداری‌شده توسط زنان را انتخاب آنها دانست و گفت: تا زمانی که آن پوشش در جامعه در معرض دید عمومی و نامحرم قرار نگیرد، ‌استفاده از آن پوشش ممنوعیت ندارد و رفتار ماموران برای پرس‌وجو از شهروندان کاملا‌ خلا‌ف قانون و تجاوز به حریم خصوصی افراد است.

سالا‌رکیا با اشاره به صراحت قانون در مورد حریم خصوصی گفت: تفتیش وسایل شهروندان تنها در مناطق امنیتی همچون فرودگاه‌ها و یا مراجع قضایی و انتظامی مجاز است، البته آن هم فقط جست‌وجو در موارد مشکوک و تفتیش ابزار خطرناک.

او پس از این توضیحات در واکنش به نحوه برخورد ماموران گشت‌های ارشاد گفت: کل طرح اتفاق خوبی است و این تخلفات و رفتارهای خودسرانه را نباید به کل طرح نسبت داد، اما باید خاطرمان باشد که وضعیت را به گونه‌ای مدیریت کنیم که اینگونه مشکل‌ها پیش نیاید و مردم نسبت به طرح بدبین نشوند

shelman83 - انگلستان - لستر
خاک بر سرشون.متاسفم برای اون همه فرهنگ و تمدنی که زیر علامت سوال رفته.این حرکت دیگه آخرش بود...
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

mahkame - اتریش - وین
تو اتریش بهترین خریدارهای Gucci ,Versace ,Armani, Dolce Gabbana همین زنان عربستانی و عربی هستن با اینکه 100 متر چادر به خودشون بستن و غیر از چشماشون هیچ چیزه دیگه تو صورتشون پیدا نیست ولی خوب پول بابت لباسهای قشنگ و مارکدار میدن.
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

شیراز+دوحه+لندن - انگلستان - لندن
اینا 1 مشت الاغ هستن....
جالبه والله.....حرفهای ضد و نقیض....
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

parand2008 - فرانسه - نانسی
خیلی زشته به چه کارهایی این ها کار دارند خجالت نمیکشن واقعا ..به حریم شخصی ادمها تجاوز میکنند ..
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

injaneb - ایران - تهران
دیگه شورشو درآوردن .مرگ بر رژیم فاسد اسلامی ایران...
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

pakzad - ایران - آذربایجان
پیش به سوی حمله به نظام ایران با نظرات تکراری
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

آ-ز - آمریکا - رالی
چه عجب بلاخره اینا معنی حریم خصوصی مردم رو فهمیدن!!!
این زنهای ارشاد رو که اگه ول کنی،میان تیکه تیکت می کنن. نمی دونم ارث سنگین پدرشونو از کی می خوان؟؟؟
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

zartosht's girl - هند - بنگلور
واقعا باعث شرم. الان که همه دنیا تو فکر پیشرفت هستن ما هنوز تو فکر تار موی خانوم ها هستیم که پیدا نباشه. خانم یا اقای پاکزاد شما که میگی حمله به نظام این حمله به حریم شخصی ادما نیست؟
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

king_irooni - ایران - سربندر
شلوغش نکنید اینا همه توجیه اسلامی دارن.... لطفا" اینقده انکار نکنین که هیچ ربطی به اسلام نداره.
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

esf - مالزی - کوالالامپور
بابا می خواستن از مد روز خبردار بشن و قشنگ ترینش را برای خودشون انتخاب کنن و بخرن
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

kiyafar - ایران - تبریز
حریم خصوصی دیگه چیه ؟ ... نکنه کسی چیزی رو از خدا پنهون میکنه ؟ لعنت بر شیطان رجیم .
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

دربه در - ایروووون - تهروووون
pakzad-ایران-آذربایجان
تا اوونجا که ما شنیدیم مردم محترم آذربایجان به غیرت و تعصب شهره آفاقند ! من نمیدوونم شاید تو ماله خود اذربایجان نباشی و مهاجر باشی وگرنه اجازه نمیدی کسی کیف مادر و خواهر محترمت را بگرده .
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

طاطا - ایران - ایران
پاکزاد ازآذربایجان : نظر ندی کسی فکر نمیکنه خدای نکرده لالی.
ازماست که برماست هرچی سرمونه حقمونه ماخودمون هستیم که اجازه این کارا رو میدیم مگه نه اینکه همین اسلامی که اینا قبول دارن میگه تا مظلوم نباشه ظالم نیست چرا باید اون زنها همان جا بایستند و ساک خریدشون رو نشون بدن ؟ مگه نه اینکه چندین بار اتفاق افتاده که هروقت جمعیت جلوی اینا واستادن اینا پاپس کشیدن ؟ تا کی وتاکجا به این فاسدها که هرچی فساد خودشون بیشتر میشه هارتر مییشن و به مردم بدبخت هجوم میارن میخواهیم اجازه هر غلطی رو بدیم ؟ واقعا حق ما ملت اینه ؟ چرا خوابیم کی میخواهیم ازخواب غفلت بیدار شیم ؟ تا همین جا هم اینا زیادی به بقاء نحسشون ادامه دادن نذاریم آیندگان وفرزندانمان درآینده مارو به خاطر این کوتاهی وغفلت ملامت کنن همانطور که ما پدرانمان را ملامت میکنیم که باعث شدن درچنین فضای خفقان و کثیفی زندگی کنیم
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

naslesookhteh - ایران - تهران
هردم ازاین باغ بری میرسد
چهار‌شنبه 28 فروردین 1387

shanul - المان - هامبورگ
در اینده نزدیک فکر کنم پلیس ایران سرزده بیاد تو خانه مردم و روابط جنسی زن و شوهرها رو هم کنترل کنه که نکند خلاف اسلام عمل کنند و ستون دین رو سرمون خراب بشه.
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

bijana - المان - هانوفر
اگر میخواهید مادر وخواهرتان بدون دقدقه وخطر به خیابان ویا خرید بروند بدون اینکه نگران باشید شاید در مراکز خرید یا خیابان انفجاری صورت بگیره این کارها لازمه. تو همین اروپا اگر شک به بمبگذاری کنند .تا فی خال دونه همه را میگردن بخصوص اگر خارجی باشی.بیخودی غلو نکنید در اروپاروی این چیزها بیشتر سخت میگیرن.
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

aynaza - ایران - تبریز
حالا تصور کنین یه خانمی از راه می رسه و یارو پلیسه داره تک تک خریدهاش رو بررسی می کنه:
پلیس: خانم این چیه؟
خانم :‌والله سرکار روم به دیوار شورته.
پلیس : حالا باید توضیح بدی انگیزه ات از خرید این چیزی که گفتی چی بوده؟
خانم : سرکار خریدم تا از زیر شلوار بپوشم.
پلیس :‌تو غلط کردی . حالا دنبال چیزایی میری که باعث تحریک آقایون محترم بشه و ... باید بری تو اداره آگاهی تعهد بدی که دیگه از این غلطها (ببخشید از این خریدها) نکنین.
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
درست یا غلط بودن این کار که کاملا مشخص است تا جایی که خود ملاها هم با این بی عقلی میگن حریم خصوصی.ولی واقعا اگه حتی معنی این اسم که روی این مزودران (گشت ارشاد )است را هم خودشان توجه میکردند باید میفهمیدن که عمل را ارشاد نمیگویند بلکه تفتیش وسایل خصوصی میگویند.البته گشت تفتیش عقاید هم نداریم ولی 30 سال است عقاید ملت که حتی بسیار مهم تر از بازدید کیف و کیسه پلاستیک و خرید روزانه ملت است انجام میشود .در جامعه این عمل زشت را دولت توسط مزدورانش در واحدهای حراست ادارات و دانشگاه ها و کلا در سطح کشور انجام میدهد و ملت هم اعتراضی نمیکنند!!!! واقعا کدام مهمتر است تفتیش کیسه پلاستیکی و یا تفتیش مغز و عقاید ملت؟
پنج‌شنبه 29 فروردین 1387

babak_18190 - اوکراین - کیف
به چه چیزه ایران باید اینجا((اکراین)) ببالیم؟
اگه تمدن نداشتیم که دیگه هیچ!!!
شنبه 31 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.