ملاقات وزیران خارجه اسرائیل و عمان

ملاقات وزیران خارجه اسرائیل و عمان

وزیر خارجه اسرائیل به عنوان میهمان وزیر خارجه قطر در اجلاس دوحه شرکت کرده است
تزیپی لیونی و یوسف بن علوی، وزیران خارجه اسرائیل و عمان، با یکدیگر ملاقات و گفتگو کرده اند.

ملاقات وزیران خارجه اسرائیل و عمان، که نخستین تماس رسمی مقامات ارشد دو کشور در خلال هشت سال گذشته است، روز دوشنبه، 14 آوریل (26 فروردین)، و در حاشیه جلسه مجمع دموکراسی، توسعه و تجارت آزاد صورت گرفت که در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شده است.

روابط تجاری عمان و اسرائیل در سال 2000 و آغاز انتقاضه دوم فلسطینیان قطع شد و از آن زمان، تماس رسمی اعلام شده ای در سطح بالا بین دو کشور وجود نداشته است.

قرار است وزیر خارجه اسرائیل شامگاه دوشنبه در جلسه مجمع دموکراسی، توسعه و تجارت سخنرانی کند.

خانم لیونی ابراز امیدواری کرده است بتواند در جریان اجلاس دوحه حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را از مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان به دست آورد.

به گفته مقامات اسرائیلی، وزیر خارجه این کشور در نظر دارد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تشویق کند تا در روند مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل مشارکت کنند.

خانم لیونی با استفاده از حضور در اجلاس قطر خواهد کوشید ضمن جلب حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس از روند مذاکرات صلح با فلسطینیان این کشورها را قانع کند که حکومت ایران و برنامه های نظامی و هسته ای آن کشور را دشمنان اصلی خود محسوب کنند


وی گفته است که مذاکرات صلح بر اساس ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل در جریان است و حضور کشورهای عرب باعث تقویت این روند می شود.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین در نظر دارد در سخنرانی خود در مجمع دموکراسی، توسعه و تجارت آزاد کشورهای دیگر را تشویق کنند از دیدگاه او درباره منع شرکت "سازمان تروریستی" در انتخابات در کشورهای مختلف حمایت کنند.

خانم لیونی هدف از این پیشنهاد را جلوگیری از "سوء استفاده سازمان هایی مانند حماس و فتح از فرآیندهای دموکراتیک برای تسلط بر کشورها" عنوان کرده است.

معرفی ایران به عنوان 'دشمن اصلی'

وزیر خارجه اسرائیل همچنین گفته است در نظر دارد کشورهای عرب را قانع کند که اسرائیل دشمن آنها نیست.

برخی ناظران گفته اند که خانم لیونی با استفاده از حضور در اجلاس قطر خواهد کوشید حکومت ایران و برنامه های نظامی و هسته ای آن را به عنوان دشمن اصلی کشورهای حاشیه خلیج فارس معرفی کند.

خاتمی در اعتراض به حضور لیونی از شرکت در اجلاس دوحه خودداری کرده است


قرار است خانم لوینی با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، و همچنین شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیرخارجه قطر نیز مذاکراتی را انجام دهد.

انتظار می رود محور اصلی این مذاکرات را روابط دو کشور در زمینه های سیاسی و تجاری تشکیل دهد.

قطر از جمله کشورهای عربی بود که پس از امضای توافقنامه مقدماتی صلح بین اسرائیل و فلسطینیان در سال 1993 به تحریم اقتصادی اسرائیل خاتمه داد و بین دو طرف روابط تجاری مستقیم برقرار شد.

در سال 2000 میلادی، دولت قطر دفتر بازرگانی اسرائیل در دوحه را تعطیل کرد و روابط رسمی تجاری بین دو کشور را به حالت تعلیق در آورد.

با اینهمه، گفته می شود که از سال 2005 برخی تماس های غیر رسمی بین دو طرف برقرار بوده است.

قطر دارای ذخایر غنی گاز طبیعی است و اسرائیل مایل است در بهره برداری از این منابع مشارکت داشته باشد.

در اعتراض به شرکت وزیر خارجه اسرائیل در اجلاس مجمع دموکراسی، توسعه و تجارت آزاد، شماری از دعوت شدگان به این همایش از شرکت در آن خودداری ورزیده اند.

از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، نبیه بری و فوزی صلوخ، رئیس مجلس و وزیر خارجه لینان در اعتراض به حضور خانم لیوی در اجلاس قطر شرکت نکرده اند.

iran zamen - نروژ - روگنان
شرکت نکنید.انها کار خود را انجام می دهند.چرا این کشورهای خلیج همیشه فارس به فلسطینیها کمک نمی گنند.مگر همه انها عرب زبان نیستن.و پولدار.چرا مردم ایران باید هزینه انها را بپردازد.
دوشنبه 26 فروردین 1387

پری دریائی - ایران - تهران
این عربا به خودشون هم رحم نمی کنن اسرائیل داره هم کیشاشونو می کشه اونوقت می رن کاسه لیسیشون. از این جماعت ملخ خور هر چی بگی بر میاد!
سه‌شنبه 27 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.