داستان زندگی اشرف پهلوی۱۶

داستان زندگی اشرف پهلوی16

اشرف پهلوی و پسرش شهریار شفیقطرفه آنکه اشرف در شرایطی که متأهل بود به یک دانشجوی خوش بر وروی ایرانی مقیم فرانسه به نام «مهدی بوشهری» دل بست:
«اشرف آنچنان که خود اعتراف می کند از سال 1331 مهدی بوشهری را به عنوان دوست پسر خود انتخاب کرد و با اینکه طلاق او از شفیق در سال 1339 انجام شد، اما همیشه مهدی بوشهری کنارش بود. »(86)
حاصل ازدواج اشرف پهلوی و احمد شفیق یک پسر به نام شهریار و یک دختر به نام آزاده بود که هر دوی آنان نام فامیلی پدرشان را به عنوان نام خانوادگی انتخاب کردند.

 

    شهریار شفیق پسر احمد شفیق و اشرف پهلوی                

شهریار شفیق پسر احمد شفیق و اشرف پهلوی پس از اتمام دوره دبیرستان به تحصیلات نظامی روی آورد و به عنوان افسر در خدمت نیروی دریایی ایران قرار گرفت و به فرماندهی واحد «هاور کرافت» نیروی دریایی منصوب گردید. وی تا سال 1357 در این سمت قرار داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دزدیدن یک شناور موتوری نیروی دریایی ایران در خلیج فارس، خود را به یکی از شیخ نشین ها رساند و از دولت انگلستان تقاضای پناهندگی کرد. وی در اروپا به فعالیت های خصمانه علیه جمهوری اسلامی روی آورد و سرانجام در ششم دیماه 1358 در یک درگیری مسلحانه در فرانسه کشته شد.
آزاده دختر اشرف هم زمانی که اشرف قصد تغییر دکوراسیون کاخش را داشت، عاشق یک کارگر نقاش آذربایجانی فقیر و بیسواد شد و با وجود مخالفت مادرش و شاه، با او ازدواج کرد و پس از چند سال در حالی که فرزندی از وی داشت، کارشان به طلاق کشید.
سومین ازدواج
شوهر سوم اشرف پهلوی مهدی بوشهری نام داشت. او فرزند رضا بوشهری(87) و نوه معین التجار بوشهری بود.
پدربزرگ مهدی بوشهری نیز از افراد نام آشنا بود. وی پس از اینکه باغ لاله زار تهران را از ناصرالدین شاه قاجار خریداری کرد، آوازه شهرتش در سرتاسر ایران مطرح گردید. وی صاحب املاک فراوان در نقاط مختلف ایران بود و بخش زیادی از سهام اولیه بانک ملی ایران به وی تعلق داشت. البته بعدها مهدی بوشهری با بهره گیری از رانت دربار قسمت هایی از اراضی باغ لاله زار را - که قیمت فوق العاده گزافی داشت - در گرو بانک ملی گذاشت و مبالغ هنگفتی وام دریافت کرد. از آنجا که این وام دریافتی چندین برابر ارزش واقعی اراضی لاله زار بود، مهدی بوشهری هیچ گاه در اندیشه پس دادن آن و تسویه حساب با بانک ملی ایران نیفتاد و بانک ملی نیز به اجبار برای وی اجراییه صادر نمود و بخشی از این اراضی را به افراد مختلف، از جمله بانک عمران، متعلق به محمدرضا پهلوی، فروخت و خریداران، این اراضی را مبدل به پاساژ و مغازه های تجاری و سینما و پارکینگ کردند و بخشی دیگر از این اراضی را بانک ملی تصرف کرد که این قسمت ها پس از گذشت ده ها سال همچنان به صورت متروکه و مخروبه در حاشیه شرقی خیابان لاله زار و حاشیه غربی خیابان سعدی تهران به چشم می خورد.
اشرف پهلوی و مهدی بوشهری در سال 1331 در یکی از رستوران های پاریس آشنا شدند و تا سال 1335 که اشرف رسماً طلاق گرفت و با او ازدواج کرد، آنها با یکدیگر ارتباط نامشروع داشتند. در تمام این سال ها مهدی بوشهری در متن زندگی اشرف حضور داشت. خبر ازدواج اشرف پهلوی با مهدی بوشهری بدون در نظر گرفتن 3 ماه عده در نظر گرفته شده در شرع اسلام، توسط دربار در تاریخ 24/2/1335، یعنی هجده روز پس از طلاق گرفتن از احمد شفیق، رسماً اعلام گردید. اشرف به هنگام ازدواج با مهدی بوشهری 42 ساله بود.
مهدی بوشهری که هنوز هم شوهر اشرف پهلوی است، از اولین روز ازدواج کاری به کار اشرف نداشت و او را در رفتار و کرداری که پیشه می کرد آزاد می گذاشت و همین راز تداوم و طولانی شدن دوران زناشویی آنان بود:
«بدبختی شوهران اشرف این بود که پس از ازدواج اشرف از قیافه شان بیزار می شد و تحمل دیدنشان را نداشت. او مدتی زن احمد شفیق بود و سپس از او جدا شد و در همان زمان در مسافرتی به پاریس عاشق فردی به نام مهدی بوشهری گردید. مهدی بوشهری از خانواده بزرگ و ثروتمند بوشهری است. اشرف عاشق این پسر شد و با اصرار به محمدرضا گفت که حتماً باید با او ازدواج کنم. محمدرضا موافقت کرد. ولی پس از یک سال از بوشهری بیزار شد و به او گفت که دیگر تحمل ریختت را ندارم و اینجاها نباش! بوشهری زرنگ بود و هر چند اسماً شوهر اشرف بود ولی کاری به کار او نداشت و رهایش کرد و اشرف این وضع را پسندید. مهدی بوشهری به پاریس رفت و در آنجا در «ایران ایر» شغل مهمی گرفت و چلوکبابی و عکاسی به راه انداخت و سر خود را گرم کرد. او به بهانه های مختلف پول زیادی هزینه می کرد و از محمدرضا می گرفت. او در ماه دو، سه روز به تهران می آمد و مستقیماً به طبقه بالای کاخ اشرف می رفت که مبادا خانم او را ببیند و حالش به هم بخورد! بوشهری با این تمهید تا انقلاب شوهر اشرف ماند و تصور می کنم هنوز نیز شوهر اسمی اش باشد. اشرف از بوشهری فرزندی ندارد. »(88)
مهدی بوشهری تنها به منافع کلانی که از رهگذر این ازدواج نصیبش می شد، می اندیشید و هیچ کاری به کار اشرف نداشت، او هر چند ماه یک بار برای دنبال کردن کارهای دلالی و پروژه های تجاری اش به ایران می آمد و یک سره به اتاق خود در طبقه فوقانی کاخ اشرف می رفت.
شغل رسمی مهدی بوشهری سفیر سیار شاه و رئیس هیئت مدیره فستیوال های هنری ایران بود. وی از طریق دلالی برای کمپانی های بزرگ فراملیتی که خواستار فروش کلان محصولات خود به ایران بودند و نیز از رهگذر گرفتن پورسانتاژ و واگذاری عملیات ساختمانی طرح های عمرانی ایران به مقاطعه کاران بزرگ، پول های کلانی به دست می آورد. او نمایندگی چندین شرکت هواپیمایی را در ایران به عهده داشت.
زمانی که شاه و فرح هوس کردند تا ایران در عرصه سینمای بین المللی فعال شود، تشکیلاتی به نام «شرکت گسترش سینمایی ایران» تأسیس شد و مهدی بوشهری به ریاست آن برگزیده شد. او در این شرکت بودجه بی حسابی در اختیار داشت و آن را با گشاده دستی هزینه می کرد. وی از طریق این تشکیلات در چند فیلم با شرکت هنرپیشگان نامدار جهانی سرمایه گذاری کرد، که فیلم کاروان ها با شرکت آنتونی کوئین نمونه ای از اینگونه فیلم ها بود، اما شرح فسادهای اشرف پهلوی حکایتی است پایان ناپذیر.
پرویز قریب افشار، شومن تلویزیونی در دهه آخر حیات رژیم پهلوی دریکی از برنامه هایی که از طریق شبکه تلویزیون ماهواره ای «تپش» پخش شد، اعتراف کرد که برای ایفای نقش کوچکی در فیلم کاروان ها که جمعاً حدود 8 دقیقه بود، مبلغ 25 هزار دلار از شرکت گسترش صنایع سینمایی ایران پول گرفته است.
او در همین برنامه گفت که این فیلم ظاهراً با مشارکت یکی از سرمایه داران آمریکایی تهیه می شد و قرار بود که او پنجاه درصد از میزان سرمایه گذاری در این فیلم را پرداخت نماید. هزینه این فیلم تماماً از سوی ایران پرداخت شد و تهیه کننده آمریکایی مدام پرداخت خود را به تأخیر می انداخت و با اینکه این فیلم در سرتاسر جهان به نمایش درآمد و سرمایه گذار آمریکایی سودش را از فروش این فیلم گرفت، اما هرگز سهم خود در سرمایه گذاری فیلم کاروان ها را پرداخت نکرد و موضوع هم با پیروزی انقلاب به دست فراموشی سپرده شد.
اشرف پهلوی از سه ازدواج خود سه فرزند داشت که یک پسر به نام شهرام پهلوی نیا محصول ازدواج با علی قوام بود و دو فرزند به نام های شهریار و آزاده شفیق فرزندان احمد شفیق بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
86- معتضد، خسرو، اشرف در آیینه بدون زنگار، نشر البرز، ص .188
87- رضا بوشهری فرزند ثروتمند معروف دوره قاجار، معین التجار بوشهری بود. او در کشور آلمان به کار تجارت اشتغال داشت و با یک زن آلمانی ازدواج کرده بود. یک بار در دوره هشتم نماینده مجلس شد. زمانی که پسرش با اشرف پهلوی ازدواج کرد، فعالیت های تجاری وی رونق فراوان گرفت. از رهگذر این وصلت به نمایندگی مجلس سنا رسید و چند دوره به عنوان سناتور انتصابی به این مجلس رفت. در سال 1350 در حالی که افزون بر هشتاد سال از عمرش می گذشت، مرد. با اینکه ثروت زیادی داشت، بخیل بود و خیرش به هیچ کس نمی رسید و نسبت به مشکلات افراد زیر دستش بی تفاوت بود.
88- فردوست، حسین، خاطرات، جلد اول، انتشارات اطلاعات، ص .231 

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
به امید رو شدن دست اقازادهها . ای زادگاه مظلوم !
پنج‌شنبه 22 فروردین 1387

hoormazd - امریکا - تگزاس
از خسرو معتضد داستان نویس و فردوست خود فروخته خائن غیر از دروغ و غرض انتظاری نمیره.زنده یاد قاسم غنی خوب این موجود بی شخصیت و حقیر رو شناخته بود...
پنج‌شنبه 22 فروردین 1387

shanul - المان - هامبورگ
یکی از خائنین به شاه و ملت ایران همین نویسنده این خاطرات اقای حسین فردوست هست که نامه بیطرفی ارتش را امضا کرد در سال 57. ایشان نمک نظام شاهنشاهی را خورد و بعد هم نمکدان شکست.نابود باد نظام جمهوری اسلامی
پنج‌شنبه 22 فروردین 1387

یاسمن110 - - ابیدجان
باز این یکی از خواهرش محجوبتره شمس که دیگه بماند که از عدد خارجه با چند تا مرد رابطه داشته ههههههههههههههههه
پنج‌شنبه 22 فروردین 1387

ARTEMIS-SW - سو ید - مالمو
مسئولین گرامی سایت این نوشته ها بر امده از انتشارات ملاهاست نمی گویم درباریان فرشته بودند اما مسایل طرح شده 100 در صد خصوصی است حالا چه در مورد یک مرد در زندگی اشرف باشد چه 100 مرد.... در ضمن کدامیک از ما اشتباهاتی در زندگی نداشته؟؟؟؟؟.../// ایران در جهنمی غیر قابل باور هست همه ی مسائل حل شد ماند روابط خصوصی بانو اشرف؟؟؟؟؟
پنج‌شنبه 22 فروردین 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
اگر عشرتکده ها و جنایات ملایان روزی برملا بشه نام (بشریت ) هه که سرش رو بایداز شرم به زیر بندازه .
جمعه 23 فروردین 1387

12mo12s - فیلیپین - سیبو
ARTEMIS-SW - سو ید - مالمو عزیز اکر در مورد یکی از اقازادها بود باز هم همین حرف ها را میزدی؟
همه ی حکومتهایه ایران سر و ته یه کرباسن...تا بوده همین بوده!!!! برای همین است که هیچ وقت پیشرفت نکردیم و نخواهیم کرد!!!
جمعه 23 فروردین 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
عقل هم خوب چیزیه.یک نگاه به درآمد کشور در زمان شاه و ساخت ایران آنهم ایرانی ویران که از قاجار بجای مانده بود بکنید تا زمانیکه شرایط و آبرو و مقام و منزلت ایرانیان و یک نگاه هم به در آمد جمهوری اسلامی مخصوصا سالهای اخیر و دزدیهای این ملاها و مثلا آقا زاده ها(ملا زاده ها)خودتون بگین که کارنامه کی بهتره. ضمنا شاه هیچ وقت نگفت که خواهرهایم مومئن و بی گناه و ال و بل بودن همه هم میدونستن که شاه رابطه خوبی مخصوصا با اشرف نداشت.شاه خودش مسلمان و اعتقاد به خدا و رسول خدا داشت و مخصوصا وقتیکه به مکه مشرف شده بود و یا هر زمانکه پابوس امام رضا میرفت ای کاش خضوع و خشوع ایشان را امکان داشت تلوزیون نمایش دهد تا خودتان به اعتقادات این بزرگ مرد ایران زمین پی ببرید و بدانید که این بزرگ مرد با این صفت اخلاقی و قلب آکنده از عشق به ملت و میهن چقدر تلاش و زحمت کشید.شاه هیچگاه از رفتار خانواده خوش نبوده بلکه چقدر هم از رفتار زشت و ناپسند ایشان ناراحت بوده است.
جمعه 23 فروردین 1387

ARTEMIS-SW - سو ید - مالمو
اقای 12 فیلیپین؟؟؟اقا زاده ها یا گدا زاده های جنایتکار کثیف را با شاه مقایسه میکنی؟؟؟ خاک بر سر کسی که این انقلاب کثافت را به ثمر رسوند بعد وقتی دید ملا زرنگتره نه پول میده نه قدرت به خارج اومده باز زرزر زر زره//شاه. شرم کن همین گور بابای انقلاب کثیف 1357...
جمعه 23 فروردین 1387

ali tehrani - ایران - تهران
این خسته پاریسی با رفیقاش ناراحت نشن. حقیقت تلخه. شماها طرفدار یه مشت ادم خراب هستید که سرمتیه مملکت رو خوردن. ولی انقلاب کشور را بدست مردم داد. مملکت مشکل داره ولی کشور را بدست بیگانه ندادن
شنبه 24 فروردین 1387

hoormazd - امریکا - تگزاس
ali tehrani - ایران - تهران
پاشو داداش رسیدیم.چی خوردی که اینقدر خوابت سنگینه?
یاسمن110 - - ابیدجان
یه وقت به کسی نگیااا...واقعا خسته نباشی با این مهملی که گفتی?
شنبه 24 فروردین 1387

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
علی تهرانی حقیقت خیلی تلخه برا همین تو خودتو به خواب زدی ! بیدار شو بیدار شو پدر جون ... .
شنبه 24 فروردین 1387

parand2008 - فرانسه - نانسی
می گن اشرف فاسد بوده ...پس چرا تعداد روسپی هاتون تو دوره نظام صدر صد اسلام ناب محمدی سرزمین امام زمان....این همه زیاد شده دختران ایران باید برن برای عربهای شکم پاره خدمت کنند ...این سر زیر برف را در بیارین ..این سیاست هاتون گندش دنیا را ور داشت
یکشنبه 25 فروردین 1387

mahak_mkd - ایران - کرمان
این مقاله کجاش نشانه فسادبود.خوب ادما باید با هر کی که دوست دارن باشن...مگه نه...
یکشنبه 25 فروردین 1387

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.