ممنوعیت چند شغله بودن حقوقدانان شورای نگهبان

ممنوعیت چند شغله بودن حقوقدانان شورای نگهبان

غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی دو حقودان شورای نگهبان هستند که در حال حاضر شغل دولتی دارند
مجلس شورای اسلامی ایران در اولین جلسه کاری خود در سال 1387 طرحی یک فوریتی را تصویب کرد که به موجب آن عضویت اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه گانه را به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان ممنوع خواهد شد.

این طرح به عنوان تبصره ای به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال 1373، تقدیم مجلس شده بود.

مطابق اصل 141 قانون اساسی "رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است ... ممنوع است".

طبق قانونی که روز یکشنبه در مجلس به تصویب رسید، این ممنوعیت شامل اعضای کنونی شورای نگهبان که قبل از این قانون انتخاب شده اند نیز می‌شود و چنانچه طی یک ماه پس از تصویب این قانون استعفا ندهند از عضویت در شورای نگهبان مستعفی شناخته می شوند.

در حال حاضر دو حقوقدان شورای نگهبان، غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی، مشاغل دولتی نیز دارند.

آقای الهام سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و آقای عزیزی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور است.

تعدد مشاغل آقای الهام در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد اعتراضاتی را حتی در میان بعضی از طرفداران او برانگیخته بود.

به این ترتیب آقایان الهام و عزیزی باید حداکثر ظرف یک ماه از مشاغل دولتی خود استعفا دهند وگرنه به طور خودکار از شورای نگهبان مستعفی شناخته خواهند شد.

پیش از این و در جریان اعتراضاتی که به انتصاب حقوقدانان شورای نگهبان به مشاغل دولتی برانگیخت، مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان درخواست تفسیر قانون کرد و شورای نگهبان نیز اعلام کرد حقوقدانان شورای نگهبان منعی برای پذیرفتن مشاغل دولتی ندارند.

شورای نگهبان شش عضو فقیه و شش عضو حقوقدان دارد. فقهای شورای نگهبان مستقیما از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوند و حقوقدانان این شورا با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

naslesookhteh - ایران - تهران
وای وائ وای کی گفته اینا چند شغله هستند؟ اینا دارن در چند جبهه به مردم خدمت میکنند. خدا قبول کنه. اجرشون با ..... (اگه گفتین؟)
دوشنبه 19 فروردین 1387

حسن کچل - امریکا - نیویورک
رشوه دزدی هم براشون ممنوع شده یا ؟
دوشنبه 19 فروردین 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
ایجاد شغل که دوکی میگفت همین بود دیگه.اینهمه شغل میبینید تو کشور هست اما فقط بعضیها چند شغله هستند و هر کدام از مشاغل هم حقوق و مزایای میلیون ها تومانی دارد.جوانها و تحصیلکرده ها به دولت ارتباطی ندارد و فقط زمان رای گیری تازه اگر اومدن که هیچی در غیر اینصورت خودشون که نماینده و وکیل ملت هستند و انقدر شناسنامه و مدرک دارن که نیازی به ملت نداشته باشن و به خودشون رای بدهند .تازه زحمت مردم را هم کم کردن و ملت به دولت تشکر هم بدهکار است!
سه‌شنبه 20 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.