حسینی: توانمندی موشکی ایران دفاعی است

حسینی: توانمندی موشکی ایران دفاعی است

حسینی هدف ایالات متحده را مداخله جویی و ایجاد تشنج در منطقه دانسته است
جمهوری اسلامی اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد خطر برنامه موشکی ایران و تهدید کشورهای منطقه را محکوم کرده است.

روز پنجشنبه، 3 آوریل (15 فروردین)، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آنچه را که اظهارات خصمانه رئیس جمهور آمریکا در مورد توانمندی های موشکی جمهوری اسلامی می خواند مورد انتقاد شدید قرار داد و ایالات متحده را به مداخله جویی در منطقه متهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا در توجیه برنامه گسترش سپر دفاع ضد موشکی به شرق اروپا گفته است که این برنامه برای مقابله با تهدیدات موشکی کشورهایی مانند ایران ضرورت دارد.

آقای حسینی گفت که جمهوری اسلامی دارای روابطی تاریخی و متین با کشورهای همسایه است و افزود "ثبات موجود در میان کشورهای منطقه از تمامی مولفه های آرامش بخش برخوردار بوده و اقدامات مداخله جویانه و بی ربط دیگران نمی تواند هیچ خللی در آن ایجاد کند."

سخنگوی وزارت خارجه ایران بر غیر تهاجمی بودن برنامه های نظامی جمهوری اسلامی تاکید نهاد.

وی گفت "توانمندی های نظامی جمهوری اسلامی ایران جنبه دفاعی داشته و در خدمت ثبات و امنیت منطقه است."

آقای حسینی گفت که کشورهای همسایه از همکاری های امنیتی با ایران استقبال کرده اند و به عنوان نمونه، مبارزه مشترک ایران و ترکیه علیه تروریسم منطقه ای را یاد آور شد.

ظاهرا اشاره آقای حسینی به عملیات دو کشور علیه چریک های کرد مسلحی است که در مواردی از خاک عراق برای اجرای عملیات خود استفاده کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دولت جورج بوش را به دنبال کردن سیاست های تشنج آفرین متهم ساخت و گفت که دنبال کردن این سیاست ها در دوره ریاست جمهوری کنونی آمریکا باعث افزایش بحران های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در جهان شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، نتیجه سیاست های دولت آمریکا "تشدید مشکلات فزاینده سیاسی و اقتصادی مردم آمریکا و تنفر روز افزون افکار عمومی جهان از آمریکا" بوده است.

سپر دفاع ضد موشکی در اجلاس ناتو

روز چهارشنبه، 2 آوریل، نشست سران کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - در بخارست، پایتخت رومانی، گشایش یافت و رئیس جمهور ایالات متحده گفته است در نظر دارد در این اجلاس، حمایت دیگر اعضای این سازمان را از برنامه گسترش سپر دفاع ضد موشکی در اروپا جلب کند.

رهبران بیست و شش کشور عضو پیمان، از جمله ده کشور کمونیستی سابق که پس از فروپاشی اتحاد شوروی به عضویت این پیمان درآمده اند، در اجلاس بخارست شرکت دارند.

ایران هدف از برنامه موشکی خود را تدافعی توصیف کرده است


رئیس جمهور روسیه نیز در چارچوب شورای مشترک ناتو - روسیه در این اجلاس حضور دارد در حالیکه تا کنون مخالفت شدید خود را با گسترش سپر دفاع ضد موشکی به کشورهای شرق اروپا ابراز داشته است.

برنامه دفاع موشکی ملی - ان ام دی - نام برنامه ای برای حفاظت از خاک یک کشور در برابر حملات موشکی خارجی است.

این برنامه شامل ایجاد یک شبکه هشدار راداری برای تشخیص و ردیابی موشک های دوربرد است که سیستمی را برای پرتاب موشک به سوی موشک های مهاجم به کار می اندازد تا آنها را قبل از اصابت به هدف منهدم کند.

ایالات متحده از اواخر دهه 1950 برنامه ای را برای حفاظت از این کشور در برابر حملات موشکی شوروی سابق به اجرا گذاشت که به تدریج در دهه های بعد گسترش یافت در حالیکه اتحاد شوروی نیز برنامه مشابهی را دنبال می کرد.

طبق معاهده منع استفاده از موشک های بالستیک که در سال 1972 بین آمریکا و شوروی امضا شد، دو طرف بر سر محدود کردن برنامه های دفاع موشکی خود به منظور جلوگیری از تشدید مسابقه تسلیحاتی به توافق رسیدند.

با اینهمه، در اوایل دهه 1980، دولت ایالات متحده برنامه ای را برای بهبود و گسترش دفاع ضد موشکی اعلام داشت هر چند سرعت پیگیری این برنامه در دولت های بعدی به دلایل فنی، مالی و سیاسی یکسان نبوده است.

در جریان جنگ اول خلیج فارس، از فن آوری دفاع ضد موشک برای حمایت از کشورهای حامی این عملیات، از جمله اسرائیل، در برابر حملات موشکی عراق استفاده شد.

از اوایل دهه 1990 و با فروپاشی اتحاد شوروی، ایالات متحده اهداف جدید برنامه دفاع موشکی خود را مقابله با اقدامات هسته ای تروریستی اعلام داشت و با انتخاب آقای بوش به ریاست جمهوری، جلوگیری از تهدیدهای جدید به خصوص حملات "کشورهای یاغی" به اهداف این برنامه افزوده شد.

سپر دفاعی برای اروپا

همچنین، در سال 2002، ایالات متحده آغاز برنامه ای برای استقرار سیستم سپر ضد موشکی برای حمایت از کشورهای اروپایی را اعلام داشت.

این تصمیم در پی پیشنهاد دو کشور بریتانیا و دانمارک برای استفاده از تسهیلات موشکی در این دو کشور در برابر برخورداری از پوشش دفاع ضد موشکی اتخاذ شد.

بوش اطمینان داده که سپر دفاع ضد موشکی مغایر منافع روسیه نیست


همزمان، آمریکا مذاکراتی را با چند کشور اروپایی به منظور استفاده از تسهیلاتی در این کشورها به منظور حمایت از اروپا در برابر حملات موشکی آغاز کرد.

سال گذشته، آمریکا اعلام داشت مذاکراتی را با دو کشور لهستان و جمهوری چک به منظور استقرار تجهیزات هشدار راداری در این دو کشور به عنوان بخشی از سیستم دفاع ضد موشکی اروپا آغاز کرده است.

تصمیم به جلب همکاری از خاک این دو کشور کمونیستی سابق باعث واکنش تند روسیه شد که این اقدام را به منزله تهدیدی علیه امنیت این کشور تلقی کرده است.

در مقابل، مقامات آمریکایی تاکید داشته اند که با توجه به خاتمه جنگ سرد، منظور از برنامه گسترش دفاع ضد موشکی به شرق اروپا مقابله با روسیه و لطمه زدن به منافع امنیتی آن کشور نیست بلکه هدف از آن جلوگیری از تهدیدی موشکی است که کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و سوریه متوجه اروپا می کنند.

دولت روسیه همچنان با این برنامه مخالفت می ورزد و هدف اعلام شده ایالات متحده را قابل قبول نمی داند.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر از آزمایش موفقیت آمیز موشک های میان برد و دوربرد ساخت این کشور خبر داده است و آمریکا این کشور را متهم می کند که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی است هر چند مقامات جمهوری اسلامی برنامه های موشکی خود را دارای اهداف دفاعی توصیف کرده و همچنین تاکید داشته اند که برنامه های هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.

شماری از کشورهای اروپایی عضو ناتو، از جمله آلمان و فرانسه نیز با گسترش برنامه دفاع ضد موشکی به شرق اروپا مخالفت کرده و این برنامه را باعث تیره شدن روابط ناتو و روسیه دانسته اند.

قرار است آقای بوش پس از خاتمه اجلاس سران ناتو در بخارست، به لهستان سفر کند و انتظار می رود همکاری موشکی دو کشور بخشی از مذاکرات وی با مقامات لهستانی را تشکیل دهد.

دربه در - ایران - تهران
دفاعی ! البته دفاع از اسلام آخوندی تو هر جای دنیا که آخوندا اسلام مردم سوارس دینی رو در خطر ببینن !
یکشنبه 18 فروردین 1387

king_irooni - ایران - سربندر
"حسینی: توانمندی موشکی ایران دفاعی است"... توانمندی تروریستی ایران چی ؟؟ اون هم دفاعیه ؟؟ توانایی زاندانی کردن دانشجوها چی اون هم دفاعیه ؟؟ توانایی کشتن مخالفان چی اونم دفاعیه؟؟ توانایی گرفتن حق اعتراض از مردم چی اونم دفاعیه؟؟
یکشنبه 18 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.