رتبه ایران در مبارزه با موادمخدر

رتبه ایران در مبارزه با موادمخدر

ایران دارای رتبه اول مصرف تریاک در جهان است
سرتیپ مهدی محمدی فرد، معاون حقوقی و امورمجلس نیروی انتظامی ایران در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایران را موفقترین کشور جهان در مبارزه با موادمخدر خوانده است.

وی در توضیح این "موفقیت" به عملیات پلیس ایران علیه قاچاق موادمخدر اشاره کرده که به گفته وی، به بهای جان سیزده هزار تن از نفرات پلیس این کشور تمام شده است.

این مقام پلیس ایران در عین حال تأکید کرده که ایران علاوه بر مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر، در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان نیز یکی از کشورهای موفق جهان است و دیگر کشورهای دنیا در تصمیمهایی که در مبارزه با موادمخدر اتخاذ می کنند، کارهای ایران را شاخص و مبنا قرار می دهند.

سرتیپ محمدی فرد توضیح نداده که با استناد به چه آمار و گزارشهایی، ایران را موفقترین کشور جهان در مبارزه با موادمخدر می داند و اظهارات او در شرایطی صورت می گیرد که شمار معتادان و حجم قاچاق موادمخدر، ایران را به یکی از آلوده ترین کشورهای جهان به موادمخدر تبدیل کرده است.

همسایگی با افغانستان که عمده ترین تولیدکننده موادمخدر افیونی (تریاک و مشتقات آن، همچون هروئین و مورفین) در جهان است، ایران را به گذرگاه عمده قاچاق موادمخدر تبدیل کرده و شمار معتادان در ایران نیز بیش از دو میلیون نفر برآورد می شود.

با توجه به این واقعیتها، اقدامات پلیس ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر، در سطح جهان قابل توجه است و دولت ایران بودجه و نیروی انسانی قابل توجهی صرف مبارزه با موادمخدر و بازپروری معتادان می کند.

اما آمار و معیار معینی در دست نیست تا با استناد به آن بتوان رتبه ایران را در موفقیت در مبارزه با موادمخدر در میان دیگر کشورهای جهان مشخص کرد.

بنابر گزارش سالیانه هیئت بین المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل متحد (UNINCB) که دیروز (31 مارس) منتشر شد، میزان مصرف تریاک و معتادان به این ماده مخدر از تمام کشورهای جهان بالاتر است و حجم سالیانه تریاکی که پلیس ایران کشف می کند بیش از هر کشور دیگری است.

بنابر آمار سازمان ملل، 71 درصد موادمخدری که به دست پلیس ایران می افتد از نوع تریاک است و ظرف شش ماه نخست سال 2007 میلادی، 180 تن تریاک در ایران کشف و ضبط شده است.

 
 سازمان ملل از دولتها انتقاد کرده که سرمایه و توان خود را روی تعقیب مصرف کنندگان و خرده فروشان موادمخدر متمرکز کرده اند، در حالی که باید سراغ باندهای بزرگ قاچاق و تولیدکنندگان عمده موادمخدر بروند
 

در گزارش هیئت بین المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل از همکاریهای بین المللی ایران در مبارزه با موادمخدر و اعلام تعهد این کشور به سیاستهای سازمان ملل در زمینه مبارزه با موادمخدر تقدیر شده اما آمارهای ذکر شده در این گزارش حاکی از افزایش چشمگیر قاچاق موادمخدر به ایران از افغانستان و انتقال بخش عمده ای از این مواد از طریق ایران به دیگر کشورهای جهان است.

برای مثال در این گزارش آمده که بیش از شصت درصد هروئینی که در هنگ کنگ کشف می شود از ایران قاچاق شده است.

مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می دانند، از شش سال پیش که حکومت طالبان در افغانستان با حمله آمریکا و متحدانش از میان برداشته شد، تولید موادمخدر در این کشور رو به افزایش نهاده و طرحهای جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان به نتیجه امیدوارکننده ای نینجامیده است.

ایران، افغانستان و بریتانیا برنامه مشترکی را برای جلوگیری از تولید موادمخدر در افغانستان و قاچاق آن به ایران دنبال می کنند اما ایران بارها از بریتانیا و نهادهای بین المللی انتقادکرده که به تعهدات خود در این زمینه عمل نمی کنند.

مقامات ایرانی تهدید کرده اند که اگر به این تعهدات عمل نشود همکاری با دولتهای غربی و نهادهای بین المللی را در مبارزه با موادمخدر قطع می کنند که نتیجه آن به زیان کشورهای غربی تمام خواهد شد که مقصد اصلی قاچاق موادمخدر از ایرانند.

برخی از سیاستمداران بریتانیایی نیز به نحوه همکاری کشورشان در مبارزه با قاچاق موادمخدر انتقاد دارند.

پاتریک مرسر، نماینده محافظه کار مجلس عوام در همایشی که نوامبر گذشته در لندن برگزار شد گفت که از زمانی که بریتانیا برنامه مبارزه با موادمخدر را در افغانستان هدایت می کند، بهای هروئین در لندن به پایینترین سطح خود رسیده است.

اما نگرانی اصلی سازمان ملل متحد در گزارش تازه ای که در مورد موادمخدر منتشر کرده، هروئین نیست، در این گزارش نسبت به انواع تازه موادمخدر که از مواد شیمیایی و به شیوه صنعتی تولید می شوند هشدار داده شده و آمده که باندهای بین المللی موادمخدر اکنون سرمایه خود را روی تولید این موادمخدر در غرب آسیا و آفریقا متمرکز کرده اند.

در این گزارش همچنین از دولتهای جهان انتقاد شده که سرمایه و توان خود را روی تعقیب مصرف کنندگان و خرده فروشان موادمخدر متمرکز کرده اند، در حالی که باید سراغ باندهای بزرگ قاچاق و تولیدکنندگان عمده موادمخدر بروند.

سازمان ملل در گزارش خود به دولتها توصیه کرده که برای مسدودکردن دارایی قاچاقچیان عمده موادمخدر تلاش کنند و همزمان امکان ترک اعتیاد و بازپروری را برای معتادان بیشتر فراهم آورند.

bidad - امریکا - اتلانتا
طبق گفته قالیباف(زمانیکه فرمانده بود)ایران بیش از 160 بندر قاچاق داره که حدود 34 تا از این بنادر کاملا در اختیار سپاه پاسداران است.حالا خودتون حدس بزنید که چه چیزهایی از این بنادر قاچاق میشه...؟؟؟
درست حدس زدید....... از جنوب به شمال.
میدونید چه کسانی و پان کران درست میکنند و کجا؟؟؟سپاه پاسداران
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

1728-virginia-usa - آمریکا - ویرجینیا
جانمی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی جا ا ا ا ا ا ا ن
با این اوصاف شانس طلای المپیک پکن در چین رو داریم
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

babaktoronto - کانادا - تورنتو
البته یک نکته را از ذهن دور نگذاریم و ان اینکه از طرف سازمان ملل هر سال بودجه قابل توجه ای به ایران بابت مبارزه با مواد مخدر پرداخت میشود. و نکته دوم اینکه تجربه ثابت کرده است که بسیاری از مبارزات لب مرزی مخصوصا این اواخر در سیستان و بلوچستان حتی اگر برای مقاصد سیاسی بوده اما در داخل و خارح تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر قلمداد شده که این خود دو دلیل دارد:
1- به دنیا و مخصوصا سازمان ملل فعال بودن بخش مبارزه با مواد مخدر را هر چه بیشتر نشان دهند
2- این نظام هیچگاه نخواسته اعتراف کند و یا به مردم بگوید که گروه هایی مخالف نظام هم هستند که در داخل فعال هستند و ترجیح داده که این مبارزه با انها را هم تحت عنوان گروه های اشرار و مواد مخدر و از این قبیل قلمداد کند تا مبارزات سیاسی.
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
سرتیب باید بگویم ....شب دراز است .اینهم دروغ 13 از سرتیب.
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

hojjatbaba - ایران - تهران
بیداد اتلانتا-میشه بگی این امار رو از کجا اورده ای کی قالیباف این حرف رو زده وکجا گفته 34تا از این بنادر دراختیار سپاه است بابا جان من که میدونم کجات میسوزه راستش رو بگو تو عملیات مرصاد ایرانی ها از کجا در رفتی
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
hojjatbaba - ایران - تهران.شیطان از گجا فهمیدی .کهbidad - امریکا - اتلانتا در مرصاد بوده.شاید خود تو هم بودئ.
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

iroony - ایران - تهران
تو اروپا وقتی 20 کیلو مواد میگیرند همه کف میکنند اما اینجا 5 تن که میکیرند میکند حیف فقط تونستیم 5٪ از موادرو بگیریم...تو ایران مواد رو از هرکی بخواهند میگیرند از هرکی بخواهند نه....
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

1728-virginia-usa - آمریکا - ویرجینیا
hojjatbaba ایران - تهران جملات و مهملاتی که ردیف کردی از هزار فرسنگی فریاد میزنه کی هستی و چه در چنته داری . ننگ بر تو و امثال تو که جوانان رشید ایران زمین را فدای منافع خویش کردید .
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

مرد شنگول - ایران - مشهد
تجارت مواد مخدر پرسودترین تجارت در جهان می باشد به همین خاطر همیشه در همه کشورها افرادی از رده های بالا در کار مواد مخدر هستند که ایران نیز مستثنی نمیباشد
پنج‌شنبه 15 فروردین 1387

pakzad - ایران - اذربایجان
من که شخصا در کرمان بودم واقعا تریاک عین ماست خیلی راحت پیدا میشه وای بر جوانی که به راحتی از اینا پیدا کنه
بعد از ظهر ها در شهر بافق بوی تریاک کل شهر رو فرا می گرفت همشون چند تا زن داشتند و اکثرا تریاکی بودند البته برخورد پلیس در اونجا و محدودیت های پلیسی در اونجا با شهری مثلا مثل اراک خیلی فرق داره اونجا زیاد گیر نمی دن البته مردم رو درک می کنن
جمعه 16 فروردین 1387

bidad - امریکا - اتلانتا
حجت بابا-ایران-تهران.... میتونی بری تو ارشیو صدا و سیما پیدا کنی شما که بلدید چی جوری پیدا کنی.راستی تو اسمتو از انجمن حجتیه برداشتی؟؟؟ در ضمن من از مرصاد فرار نکردم ولی در اسلام آباد غرب شاهد جنایتهای همکارهای شما بودم که چطور بعد از 3 روز که توانستند شهر را از دست مجاهدین در بیارند ؛ حتی به جنازه انها هم رحم نکردند.
من انموقع سرباز بودم و چون راننده فرمانده بودم جز اولین گروهی بودیم که وارد شهر شدیم .قبل از اینکه بپرسی که فرمانده کی بود؛یهت بگم که به تو ربطی نداره. تو هم مواظب باش که داره وقتش میرسه که ...
شنبه 17 فروردین 1387

parand2008 - فرانسه - نانسی
نمی دونم تو این دین اسلام که یک دین کاملیه به قول کشته مرده هاش ...پس یک فتوایی برای عدم مصرف تریاک و.........نمی دن به هر حال از دین می شه این توقعات را داشت برای نجات بشر اقدام کنه
یکشنبه 18 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.