افزایش فشار دولت آمریکا بر نظام بانکی ایران

افزایش فشار دولت آمریکا بر نظام بانکی ایران

خزانه داری آمریکا بانک مرکزی ایران را به فعالیت های فریبکارانه متهم کرده است
وزارت خزانه داری آمریکا درباره آن چه مخاطره آمیز بودن معاملات تجاری با بانک های ایرانی می خواند، رسما به موسسات مالی جهانی هشدار داده است.

بانک های ایرانی مورد نظر خزانه داری آمریکا از دو بخش دولتی و خصوصی هستند و با در نظر گرفتن شعب خارجی تعدادشان به بیش از ۵۰ مورد می رسد.

از جمله این بانک ها، شعب مرکزی و خارجی بانک های سپه، ملی، ملت و صادرات و نیز بانک های کشاورزی، کارگشایی، کارآفرین و پاسارگاد هستند.

وزارت خزانه داری آمریکا این بانک ها را تهدیدی برای نظام مالی جهانی شناخته است. دولت ایران چنین اتهام هایی را بی اساس می داند.

بانک مرکزی

مقام های وزارت خانه خزانه داری آمریکا برای نخستین بار با استناد به قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بانک مرکزی ایران را هم تهدیدی برای سیستم مالی جهانی دانسته اند.

در این رابطه، شماری از سناتورهای دموکرات هم با ارسال نامه ای به جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، خواسته اند که بانک مرکزی ایران را به فهرست تحریم های خود اضافه کند.

رهبر دموکرات ها در سنا خواهان تحریم بانک مرکزی ایران است

این نامه که مورخ ۵ مارس سال میلادی جاری است، به امضای ۲۶ سناتور دموکرات از جمله سناتور هری رید، رهبر دموکرات ها در سنا، سناتور چارلز شومر از ایالت نیویورک، سناتور رابرت کیسی از ایالت پنسیلوانیا و سناتور رابرت منندینز از ایالت نیوجرسی رسیده است.

آن ها بانک مرکزی ایران را به حمایت از تروریسم و گسترش سلاح های غیرمتعارف در جهان متهم کرده اند و به جورج بوش گفته اند که تحریم این بانک "پیام محکمی به دولت ایران خواهد فرستاد."

مقام های ایرانی تحریم های آمریکا را غیرعادلانه خوانده و به عنوان تروریسم مالی علیه ایران محکوم می کنند.

برخی ناظران هشدار وزارت خزانه داری آمریکا درباره بانک مرکزی ایران و نامه اخیر سناتور های دموکرات به جورج بوش را مقدمه ای برای وضع تحریم های جدید علیه بانک مرکزی ایران می دانند.

استوارت لیوی، معاون وزیر خزانه داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم، هرچند از تایید احتمال تحریم شدن بانک مرکزی ایران خودداری می کند، امکان وقوع آن را هم رد نمی کند.

کنترل بیشتر

استوارت لیوی امکان تحریم بانک مرکزی ایران را تایید یا رد نمی کند

وی در مصاحبه ای با دفتر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن، بانک مرکزی ایران را به فعالیت های فریبکارانه متهم کرد و گفت: "بانک مرکزی ایران یکی از موسسات مالی ایرانی است که مکررا از بانک های دیگر خواسته نامش را از فهرست عملیات مالی جهانی حذف کنند. این شگردی است برای انجام مبادلات غیرمجاز. بانک مرکزی ایران منبع اصلی وجهی بوده که از طریق بانک صادرات به گروه های تروریستی لبنانی و فلسطینی ارسال شده است."

آمریکا بانک مرکزی ایران را متهم کرده که بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی از طریق بانک صادرات حدود ۵۰ میلیون دلار به گروه حزب الله لبنان منتقل کرده است.

دولت ایران با رد چنین اتهام هایی، تاکید دارد که تنها از گروه حزب الله حمایت معنوی می کند.

گسترش فعالیت ها

بانک مرکزی ایران مانند بانک مرکزی خیلی از کشورها مدیریت ذخایر ارزی را برعهده دارد و پشتوانه اصلی نظام بانکی ایران به حساب می آید.

به همین خاطر، برخی از ناظران معتقدند که متهم شدن این بانک به حمایت از تروریسم و هشدار اخیر درباره فعالیت های مالی این بانک، اعتبار و حیثیت کل نظام بانکی این کشور را خدشه دار خواهد کرد.

برخی از ناظران می گویند متهم شدن بانک مرکزی ایران به حمایت از تروریسم اعتبار کل نظام بانکی ایران را خدشه دار می کند

مهرداد عمادی، اقتصاددان و از مشاوران اقتصادی اتحادیه اروپا، می گوید هشدار وزارت خزانه داری آمریکا درباره بانک مرکزی صرفا جنبه تبلیغاتی ندارد.

به باور وی، بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از نقش سنتی خود به عنوان هماهنگ کننده و حامی سیستم بانکی کشور فراتر رفته است و در سطح بین المللی به فعالیت هایی دست زده که به گفته وی فقط جنبه بازرگانی ندارد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در ۱۸ ماه اخیر شرکت ها و موسسات مالی جدیدی از سوی ایران به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و بلژیک تاسیس شده اند بانک مرکزی ایران به طور مستقیم یا از طریق واسطه شریک آن هاست و از آن ها برای شکست محاصره اقتصادی ایران استفاده می کند.

پیامدها

اما آیا هشدار خزانه داری آمریکا درباره بانک مرکزی ایران بر فعالیت های آن در سطح بین المللی تاثیری خواهد داشت؟

بیژن بیدآباد، از مقام های سابق بانک مرکزی ایران، می گوید از آن جایی که ایران در عمل با بانک های آمریکایی مبادلات مالی چندانی ندارد، هشدارها و تحریم های آمریکا در قبال این بانک تنها در صورتی موثر خواهد بود که جامعه بین المللی با آمریکا همکاری کند.


شورای امنیت از دولت ها خواسته که درباره بانک های ایرانی به ویژه بانک صادرات و ملی هوشیار باشند

او می گوید در این صورت، "گشایشات اعتبارات اسنادی و عملیات دریافت و پرداخت احتمالا از طزیق بانک ثالثی صورت خواهد گرفت که این کار هزینه مبادلات را برای طرف ایرانی بیشتر خواهد کرد."

این افزایش هزینه مبادله و معامله مالی با ایران به باور مهرداد عمادی، امری نیست که خیلی از شرکت ها و بانک های خارجی به آن واکنش مثبتی نشان دهند و در نتیجه به گفته وی این تحول می تواند برای ایران که اقتصادش به واردات وابسته است، پیامدهای جدی در برداشته باشد.

آقای عمادی می گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند و اتحاد موسسات مالی آن ها علیه ایران می تواند در نهایت به محاصره مالی بین المللی "غیر رسمی" ایران منجر شود.

تدابیر مالی

او پیش بینی می کند که در ماه های آینده بانک ها و موسسات مالی ایرانی زیر ذره بین خواهند رفت و مبادلات و سرمایه گذاری های خارجی آن ها به شدت کنترل خواهد شد.

اما مقام های وزارت خزانه داری آمریکا به کاربرد واژه "تحریم" علیه سیستم بانکی ایران علاقه چندانی ندارند.

استوارت لیوی، معاون وزیر خزانه داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم، بیشتر از عبارت "تدابیر مالی" استفاده می کند.

او بارها به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده تا درباره آن چه وی ریسک مبادلات مالی با ایران می خواند به آن کشورها هشدار دهد.

به گفته استوارت لیوی "اگر به بخش خصوصی در سراسر جهان نشان دهید که دقیقا چه کسی در فعالیت های غیرقانونی شرکت دارد و آن فعالیت دقیقا به چه نحوی انجام می شود، این بخش از آن فعالیت ها دوری خواهد کرد تا به منافع و اعتبارش لطمه نخورد."

8735 - ایران - شیراز
دم آمریکا گرم .
باید این کار رو بکنه تا بلکه مردم از لحاظ اقتصادی به جوش بیارن و مملکت تا حدودی خوب بشه
یکشنبه 11 فروردین 1387

scorpionman - کویت - کویت
خاک بر سرت تو که ایرانی هستی اینطوری در مورد وطنت حرف می زنی!
یکشنبه 11 فروردین 1387

یاسمن110 - ساحل عاج - ابیدجان
قابل توجه8735 شیراز ما ایرانیها شریفتر از انیم که به خاطر پول بجنگیم و ثابت کردیم در هیچ شرایطی ایران رو برده این اجنبی ها نمکنیم و تو امثال تو بدانند که ایرانی همیشه فریاد میزند مرگ بر امریکا و خدا با ماست.
دوشنبه 12 فروردین 1387

girbazar - ایران - قم سیتی
شکر خدا ما با وجود هموطنانی مثل 8735احتیاج به دشمنانی مثل آمریکا نداریم ..آمریکا بیخود خودش رو علاف کرده...خیلی باید زحمت بکشه تا از لحاظ خصومت به پای خیلی از وطن فروشها برسه...دلیل من هم کامنت هاییه که خیلی از به اصطلاح هموطنان بدبخت می گذارن..اگر مخالف هستید خودتون اقدام کنید..چرا کنار گود نشستی و می گی لنگش کن؟؟؟
دوشنبه 12 فروردین 1387

gazanfar - ایران - اصفهان
تف به گور هر چی آمریکاییه!!!
دوشنبه 12 فروردین 1387

دانشمند شیطون - ایران - تهران
8735 عزیز به روح اعتقاد داری عزیزم ؟
بدون شک خداوند با ما خواهد بود کار امریکا دنبال پول رفتن و ایران با هسته ای شدن این اعتقاد رو به بقیه میده که شما ها هم می توانید و سهم از بازار کم خواهد شد
خجالت رو سر بکش با اشتها جانم
دوشنبه 12 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
scorpionman - کویت - کویت
شما توی کویت پول پارو کن
یاسمن110 - ساحل عاج - ابیدجان
اول تمام مردم ایران به خاطر پول می جنگن .
scorpionman - کویت - کویت ایرانی هست اما توی کویت داره پول پارو می کنه .
لازمه که بدونی همین لنکرانی مرجع تقلید اکثر مردم ایران 80 میلیارد پول توی حسابش بود وقتی که مرد .
girbazar - ایران - قم سیتی
فعلا شمشیر در دست ... آقاست و کاری نمی تونیم بکنیم و هرکس لام تا کام حرف بزنه یا سنگ سار یا اعدام یا از بالای کوه پرت کردن یا . . .
توروخدا نظرم رو پخش کنین .
دوشنبه 12 فروردین 1387

girbazar - ایران - قم سیتی
جناب8735شیراز...آدم اگه به چیزی معتقد باشه تا پای جونش می ایسته...از اعدام و سنگسار و پرت شدن از بالای کوه نمی ترسه..
مشخصه تو به اون چیزی که میگی اعتقاد نداری و دوست داری برای رسیدن به هدفت بقیه قربونی بشن و یک جامعه ایده آل شما رو مثل هلو تحویل حضرت عالی بدن...
دوشنبه 12 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
دانشمند شیطون - ایران - تهران
تو چی به روح اعتقاد داری ؟
اگه نداری که هیچ اگه داری . . .
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
girbazar - ایران - قم سیتی
ما اعتقاد داریم و یکی گروه هستیم . تا به حال دو نفر از گروهمان اعدام شده اند اما ما ناامیدنیستیم . حالا خودت بگو چندتا قدم مثبت برای سالم شدن کشورت برداشته ای تا دختران مارا به عربها و افغانها نفروشند . چقدر تلاش کردی تا موقع تحویل سال یک خانه را پر از عشق کنی ؟؟؟؟؟؟ و . . .
پس روی هوا حرف نزن .
توروخخخخخخخخخخخدا نظرم رو پخش کنین .
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

scorpionman - کویت - کویت
735شیراز پول پارو زدن در ایران و خارجش به تو امثالت ربطی نداره من که ضد وطنم کاری که نمی کنم . ننگ بر تو که بر ضد وطنت ایستادی!! و اون مرجع پول داره یا نداره یا تو حسابش چقدر هست یا نیست به تو مربوط نیست چرا که ایشون پست حکومتی نداره که بخواد بیت المالو بکشه بالا !! و تازه این حرف ها عاری از صحت می باشد منبع خبرت کجاست که این حرف ها رو می زنی؟؟؟؟
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
scorpionman - کویت - کویت
منبع خبری من دکتر علیرضا نوری زاده هست . تو از کجا می دونی که پستی نداره ؟ در ضمن من ضد وطن نیستم . من صلح و آرامش را می خواهم .
لطفا بذارید نظرم به نمایش در بیاید و حالا حالاها قسمت نظرها رو بر ندارین تا بعضیها قانع بشوند .
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

girbazar - ایران - قم سیتی
8735شیراز..من ادعای مبارزه ندارم که بخوام جواب پس بدم..تو که مدعی هستی چرا زنده ای و رفقات رو انداختی جلو و به کشتن دادی؟؟؟
معلومه خیلی شجاعی!!!!!
مطلب بعدی اینکه هر کسی از هر گروهی اعدام شد دلیل بر مبارز بودن اون گروه نیست..شاید گروه قاچاق مواد مخدر بوده!!!!
در ضمن اگر خیلی مردی از خودت مایه بذار ..به امید آمریکا نباش...آمریکا خیلی مرد باشه این دوتا بچه ای رو که توی عراق و افغانستان زاییده بزرگ کنه بفرسته مدرسه ..بعد به فکر یه زایمان جدید توی ایران باشه!!!!!
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
girbazar - ایران - قم سیتی
الحق که توی قم بزرگ شدی .
من اگه حرف بزنم نظرم پخش نمی شه .
من و رفقام باهم جلو می ریم . اونا که اعدام شدن کار خلافی نکرده بودن و حتی نتونستن از خودشون دفاع کنن اونا رو بدون خبر خانواده شان و بدون اینکه بگذارند وکیلی بگیرند اعدام کردند.
لطفا نظرم رو پخش کنید لطفا
سه‌شنبه 13 فروردین 1387

girbazar - ایران - قم سیتی
8735شیراز ..منظورت از اینکه توی قم بزرگ شدی چیه؟؟؟مگر تو قم زندگی کردی؟؟؟..یا اینکه من به مردم شیراز توهین کردم؟؟؟
اول منطقی جواب بده بعد به مدیر سایت اصرار کن که حتما نظرت را منتشر کنند...
چهار‌شنبه 14 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
girbazar - ایران - قم سیتی
اول شما منطقی صحبت کن توی هوا می گی دوستان من قاچاقچی بودن که اعدام شدن . دوم از اینکه گفتم توی قم بزرگ شدی به دلیل این بود که این آخوندا روی مخت کار کردن و شست وشوی مغزی دادنت .
هنوز خیلی مونده که بفهمی دور و برت چه خبره .
لطفا نظرم رو پخش کنید لطفا
پنج‌شنبه 15 فروردین 1387

girbazar - ایران - قم سیتی
8735بدبخت ..جالبه برات بگم که کم ترین در صد آخوندها قمی هستند....مثلا چندتا اخوند سراغ داری که اخر اسمش قمی باشه؟؟اما تا دلت بخوات آخوند جنوبی و اصفهانی و رشتی و ترک و عرب و شیرازی اینجا ریخته و اکثرشون هم شهری های خودت هستند..مثال می زنم که نگی دروغ میگم: مکارم شیرازی...سید محمد شیرازی...حاپری شیرازی...نجابت شیرازی
بنابراین زیاد زور نزن..اگه میخواهی اصلاحات کنی از شهر خودت شروع کن که اخوند پروره و به قم صادر میکنه!!!
پنج‌شنبه 15 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
girbazar - ایران - قم سیتی
بهت حق می دم که بین آخوند و محتاد تشخیص برات سخت باشه .
یه چیزی می گم که امیدوارم نظر پخش بشه :
یک جای ایران شبکه بهداشت کارت ملی مردم به بهانه کامل شدن بهداشتشون جمع آوری کرد و بدون اجازه مردم با کارت ملی آنها رای دادند .
لطفا لطفا لطفا نظرم رو پخش کنین خواهش می کنم . ..
جمعه 16 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.