انسان بوی خطر را یاد می گیرد

انسان بوی خطر را یاد می گیرد

جمعی از دانشمندان ادعا کرده اند بینی انسان می تواند به سرعت ارتباط تغییرات کوچک در بوی محیط با خطر را یاد بگیرد.

در جریان آزمایشهایی که برای تحقیق در این باره صورت گرفت، داوطلبانی که نمی توانستند اختلاف بین دو بوی مشابه را احساس کنند، پس از دادن یک شوک الکتریکی بسیار ضعیف همزمان با انتشار یکی از این بوها، توانستند اختلاف دو بو را حس کنند.

اسکن مغز داوطلبان نیز نشان داد که بخش بویایی مغز این افراد دچار تغییر شده است.

نتایج این پژوهش که در نشریه ساینس منتشر شده نشان می دهد که در نسل های اولیه انسان، حس بویایی آنها را از خطر موجودات درنده در امان نگه می داشت.

دکتر ون لی، از دانشکده طب فینبرگ در دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، که این پژوهش را انجام داده است گفت: "این یافته یک تحول بزرگ است. این یافته به ما کمک می کند که بتوانیم از میان اقیانوسی از اطلاعات محیطی، خطر علیه جان خودمان را احساس کنیم."

"این قابلیت به ما هشدار می دهد که خطری وجود دارد و باید به آن توجه کنیم."

عنصر پیچیده

اسکن MRI که می تواند فعالیت مغز را بسنجد، به نسبت قبل و بعد از وارد شدن شوک الکتریکی، تغییراتی واضح را در بخشی از مغز به نام پوسته بویایی
(olfactory cortex) آشکار می کند.

دکتر جرالدین رایت از دانشگاه نیوکاسل، تحقیقات مشابهی را بر روی حیوانات انجام داده است و می گوید دستگاه بویایی انسان نیز دقیقا به شیوه مشابهی عمل می کند.

او گفت حساسیت بینی انسان خیلی کمتر از بسیاری از حیوانات نیست.

"بر حسب تعداد گیرنده های بویایی، شرایط انسان با دیگر موجودات قابل مقایسه است و ما بوهای بسیار متنوعی را می توانیم احساس کنیم."

"اگر لازم باشد مغز جزئیاتی خاص را برای اجتناب از یک حادثه بد به خاطر بسپارد، این کار را بسیار سریع انجام می دهد."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.