نگاهی به سریالهای تلویزیونی در تعطیلات نوروزی

نگاهی به سریالهای تلویزیونی در تعطیلات نوروزی

شباهت هایی که در لحن گفتار و واژه های مورد استفاده سرهنگ قلابی نیروی انتظامی با بعضی از مقامات انتظامی ایران وجود دارد ممکن است در روزهای آینده برای مدیری دردسرساز شود
چندین سال است که تلویزیون ایران در روزهای تعطیلات نوروزی سریال هایی مخصوص این روزها پخش می کنند. سریال هایی که به دلیل فضای شاد نوروز، عموما طنز هستند.

اما چند سالی بود که همزمانی ماه های محرم و صفر، ماه های عزاداری شیعیان، با عید نوروز باعث شده بود که سریال های تلویزیونی نوروز ملودرام باشند و مسئولان صدا و سیما برای جبران فضای ناشاد سریال ها، که گویا یک نقیصه به نظرشان می آمد،‌ نظارت بیشتری بر کیفیت این آثار می داشتند.

نمونه موفق آن سال ها سریال تراژدی "شب دهم" به کارگردانی حسن فتحی است که هم در ایران و هم در میان ایرانی های خارج از کشور مقبولیت یافته بود.

حالا دو سه سالی است که دیگر نوروز با محرم و صفر همزمان نیست و همه شبکه های تلویزیونی در خنداندن مردم در ایام نوروز با هم رقابت دارند.

مرد هزار چهره

مهران مدیری که از 15 سال پیش با برنامه "پرواز 57" و سپس "نوروز 72" به یکی از محبوب ترین چهره های کمدی ایران تبدیل شده است، امسال نیز سریال طنز "مرد هزار چهره" را برای شبکه سه سیما ساخته است.

نوشتن متن این مجموعه را نویسندگانی چون پیمان قاسم خانی،‌ امیرمهدی ژوله،‌ خشایار الوند و مهراب قاسم خانی برعهده داشته اند که در چند سال اخیر متن تقریبا همه کارهای مهران مدیری را نوشته اند.

پیمان قاسم خانی برای نوشتن فیلمنامه سینمایی "مارمولک"، که به فیلمی جنجالی تبدیل شد، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است و در آثار مهران مدیری سرپرستی نویسندگان را بر عهده دارد.

پیمان قاسم خانی در سریال مرد هزار چهره، مانند مارمولک از الگوی جابجایی استفاده کرده که بارها در سینما استفاده شده و معمولا جواب مثبت داده است. در مارمولک یک دزد در لباس یک روحانی از زندان فرار می کند و بعد مجبور می شود در هیات یک روحانی زندگی کند. این اجبار به تدریج منش او را تغییر می دهد و از او انسانی نیک و تاثیرگذار می سازد.

حضور پرتعداد بازیگران مطرح توقعات را از سریال نشانی بالا برده است

این بار هم یک کارمند ساده ثبت احوال شیراز ناخواسته در موقعیت های متفاوتی قرار می گیرد و وسوسه می شود خود را به جای پزشک، ‌پلیس، شاعر و ... جا بزند. این وسوسه تجربه های حسی جدیدی به او می دهد و باعث می شود اعتماد به نفسی که هیچ گاه در زندگی نداشته به دست بیاورد.

بازی خوب مهران مدیری و ارتباطی که به عنوان یک کمدین در این سال ها توانسته با مردم برقرار کند باعث شده سریال به سرعت در بین مردم جا بیفتد. تکه کلام هایی که مهران مدیری همیشه در سریال هایش قرار می دهد به قصد این است که مورد استفاده مردم عادی قرار بگیرد. رواج این تکه کلام ها در میان مردم جامعه به نوعی نمایش قدرتی به نشانه پرمخاطب بودن سریال اوست .

این بار هم پس از گذشت چند روز از پخش سریال مردم تکه کلام های مدیری را با هم رد و بدل می کنند و به نظر می رسد سریال او مانند همیشه توانسته است در بین مخاطبان جای خود را پیدا کند.

البته تمسخر حرفه های مختلف باعث برانگیخته شدن اعتراضات به این مجموعه نیز شده است. به عنوان مثال سازمان ثبت احوال شیراز شکایتی از عوامل ساخت این سریال کرده و ادعای غرامت 21 میلیارد ریالی برای جبران لطمات معنوی وارد شده به این دستگاه در اثر پخش سرایل مرد هزار چهره شده است.

شباهت هایی که در لحن گفتار و واژه های مورد استفاده سرهنگ قلابی نیروی انتظامی با بعضی از مقامات انتظامی ایران وجود دارد ممکن است در روزهای آینده برای او دردسرساز شود.

همچنین در یکی از قسمت های پخش شده از این مجموعه که به انتقاد از محافل شاعرانه در ایران می پردازد، از گریم مشابه و حتی نام مشابه یکی از شاعران معاصر ایرانی که به تازگی در گذشته، استفاده شده است. در این قسمت شاعر تازه در گذشته در سریال استاد تهرانی م. نام دارد که نام م. آزاد (محمود مشرف تهرانی) را تداعی می کند.

نشانی

سریال قرارگاه مسکونی سال گذشته برای شبکه یک ساخته شده بود که مورد قبول این شبکه قرار نگرفت

شبکه دو نیز با سریال "نشانی" به کارگردانی رامبد جوان که بیشتر یک بازیگر و شو من طنز به حساب می آید،‌ میزبان مردم است. نشانی قرار است یک کمدی - رمانتیک باشد اما در بین این دو ژانر دست و پا می زند.

داستان مربوط به یافتن گنجی در یک خانه است که همه عشق ها، دوستی ها، ‌دشمنی ها و خیانت های شخصیت های داستان به جهت از آن خود کردن همین گنج است. تعداد زیاد بازیگران مطرح در این سریال توقع مخاطبان را بالا برده و سریال نشانی تا به امروز به سختی توانسته باشد به این توقع پاسخ بدهد. خود رامبد جوان هم در نقشی نه چندان طنز در این مجموعه بازی می کند. سریال قبلی رامبد جوان با نام "گمگشته" بسیار پر مخاطب بود.

قرارگاه مسکونی

شبکه پنج سریال "قرارگاه مسکونی" را به کارگردانی جواد رضویان در حال پخش دارد. این سریال نوروز سال گذشته برای شبکه یک ساخته شد، اما شبکه یک آن را نپذیرفت و امسال شبکه تهران (پنج) آن را در ایام نوروز پخش می کند.

قرارگاه مسکونی ماجرای چند سرباز را در سربازخانه روایت می کند که برای این که ایام نوروز در کنار خانواده شان باشند دست به هر حیله و توطئه ای می زنند تا از پادگان مرخصی بگیرند یا فرار کنند.

جواد رضویان هر چه در مقام بازیگر در خنداندن مردم موفق بوده، در مقام کارگردان نتوانسته این موفقیت را به دست آورد. قرارگاه مسکونی دومین سریال رضویان به عنوان کارگردان است.

اس ام اس از دیار باقی

بازی کردن محمدرضا شریفی نیا که معمولا در سریال های تلویزیونی بازی نمی کند، به جذابیت سریال اس ام اس از دیار باقی افزوده است

اما نوروز امسال علاوه بر مهران مدیری، جوادرضویان و رامبد جوان که به نوعی از متخصصان آثار طنز سینما و تلویزیون به حساب می آیند، سیروس مقدم نیزکه تعداد زیادی سریال جنایی - پلیسی و یا ملودرام های خانوادگی و به تازگی معناگرا در کارنامه خود دارد،‌ برای اولین بار به ساخت سریال طنز رو آورده است.

سیروس مقدم سریال "پیامک (اس ام اس) از دیار باقی" را برای شبکه یک کارگردانی کرده است. سیروس مقدم کارگردان سریال های نرگس، اغما و پلیس جوان است. شیوه کارگردانی مقدم در سریال طنز نوروزی اش مشابه همان آثار پیشین است. اس ام اس از دیار باقی ماجرای مردی است که برای فرار ازطلبکارهایش توطئه ای می چیند و خود را مرده جا می زند. در این نقشه پسرهای مرد هم با او همدستند.

سیروس مقدم سعی کرده با استفاده از بازیگرانی مانند محمدرضا شریفی نیا و افسانه بایگان که کمتر در تلویزیون ظاهر می شوند و به نوعی از بازیگران سینما به حساب می آیند، آمار مخاطبانش را بالا ببرد و تا حدودی هم موفق شده است.

عید نوروز، زمان دید و بازدید و سفر است و بر خلاف ماه رمضان، مردم در خانه منتظر سریال ننششسته اند. بنابراین باید برنامه ها و سریال های تلویزیونی نوروز در جذب مخاطبان رقابت سنگین تری داشته باشند.


حاج عبدالکریم - ایران - اصفهان
در واقع همین طور است که شما می فرمایید.اما چقدر قحط الرجال شده است که جوادرضویان شده متخصص طنزکشور.این سریال ها فقط برای سنین 12-16 سال مناسب است نه برای اکثریت جامعه که مثل من تحصیل کرده؛فرهیخته؛پخته وادم حسابی هستند.خیلی ممنونم.
یکشنبه 11 فروردین 1387

sabrina2008 - فرانسه - پاریس
حاج عبدالکریم - ایران - اصفهان یم کم از خودت کمتر تعریف کن..
یکشنبه 11 فروردین 1387

zara - سوپد - اوگسالا
ا
افای حاج عبدلکریم لطفا
یه چای واسه خوت دم کن ......
یکشنبه 11 فروردین 1387

asal khanoom - سوپد - شوبینگ
حاج عبدلکریم اگر ادم حسابی بودی از خودت تعریف نمیکردی...
یکشنبه 11 فروردین 1387

zpirooz - آلمان - آخن
حاج عبدالکریم - ایران - اصفهان حاج آقا شما خیلی از خودت متشکری چه اعتماد به نفسی به به به به
یکشنبه 11 فروردین 1387

fariborzkhan - ایران - اصفهان
حاج عبدالکریم ببین چه نظری دادی که باعث شد بقیه بجای این که در مورد متن اصلی نظر بدن در مورد نظر تو نظر می دن. البته خودمم همین اشتباهو کردم. به به ... به به ... .
یکشنبه 11 فروردین 1387

یاسمن110 - ساحل عاج - ابیدجان
اولا بیچاره حاج عبد الکریم که همگی اونو خوردین ثانیا سریالها هر یک به جای خود خوب است ولی رویهمرفته خودمونیم سریالهای اقای عطاران خیلی بهتر بود که امسال متاسفانه اثری از انها نبود.
دوشنبه 12 فروردین 1387

palang - انگلیس - لندن
ای ول ای ول حاج عبدالکریم سوزوکی رو ای ول
دوشنبه 12 فروردین 1387

mehdy_pooya - ترکیه - اسلامبول
من هم با حاجی موافقم . مثل اینکه بقیه زیر 12 تشریف دارن
دوشنبه 12 فروردین 1387

حاج عبدالکریم - ایران - اصفهان
احسنت بر اقا مهدی از ترکیه.بقیه انگار توجه به کلمه --اکثریت جامعه---در متن اینجانب نکردند.در واقع من از انها تعریف کردم نه از خودم.هر چند از زیر 12 ساله انتظار بیش از این نیست!خیلی ممنونم..
دوشنبه 12 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.