مالکی: با شبه نظامیان شیعه تا آخر راه می جنگیم

مالکی: با شبه نظامیان شیعه تا آخر راه می جنگیم

به نظر می رسد که شمار درگیری های مسلحانه رو به افزایش بوده است
نوری مالکی، نخست وزیر عراق، وعده داده است که تا آخر راه با شبه نظامیان شیعه در کشورش بجنگد.

آقای مالکی به بصره سفر کرده تا شخصا بر عملیات مقابله با شبه نظامیان سپاه مهدی نظارت کند.

در حالیکه سومین روز از نبردها میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان شیعه در بصره و سایر نقاط عراق ادامه دارد، آقای مالکی به رهبران طائفه ای بصره گفت عقب نشینی در اقدامات نظامی دولتش رخ نخواهد داد.

نبرد سنگین بین نیروهای دولتی عراق و شبه نظامیان سپاه مهدی از روز سه شنبه در بصره آغاز شد و به دنبال آن برخی نقاط دیگر این کشور نیز شاهد بروز نا آرامی بوده است.

در همین حال، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، گفته است که نیروهای امنیتی عراق در بصره با به توصیف او نبرد دشواری علیه جنگجویان شبه نظامی و جنایتکاران مواجه هستند.

او گفت شبه نظامیان شیعه از سوی ایران سلاح، آموزش و پول دریافت کرده اند و تصمیم آقای مالکی برای عملیات گسترده در بصره تصمیمی متهورانه بوده است.

در تحولی دیگر، گفته می شود تحسین الشیخی، سخنگوی دولت عراق در امور امنیتی بغداد، در همین شهر ربوده شده است.

همچنین اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا)، گفته است که بقایای دو مقاطعه کار آمریکایی را که یک سال پیش در عراق ربوده شده بودند شناسایی کرده است.

نبردهای بصره

براساس گزارش های رسیده از بصره، تیراندازی بین دو طرف روز پنجشنبه (27 مارس)، همچنان ادامه داشته و از ساعات اولیه بامداد صدای انفجار پی در پی گلوله های خمپاره نیز از نقاط مختلف شهر به گوش می رسیده است.

آمار دقیقی در مورد تلفات نبردهای اخیر در دست نیست اما برخی گزارش ها از کشته شدن دست کم یکصد نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر حکایت دارد.

گزارشگر بی بی سی در خارج شهر بندری بصره می گوید در عملیات نظامی دولت عراق در این منطقه بالغ بر سی هزار سرباز و پلیس مشارکت دارند اما شبه نظامیان وفادار به مقتدی صدر، با نفوذ ترین رهبر شیعه شبه نظامیان عراقی، همچنان کنترل برخی از نواحی بزرگ و پرجمعیت این شهر را در دست دارند.

به گفته ساکنان بصره، از زمان حملات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال 2003 تا کنون، این سنگین ترین درگیری است که در این شهر روی می دهد.

همزمان با رویارویی سپاه مهدی و نیروهای دولتی، شورشیان مخالف دولت به عملیاتی مانند بمب گذاری و ترور ماموران دولتی نیز دست زده اند.

روز پنجشنبه انفجار بمبی که در مسیر عبور رئیس پلیس بصره کار گذاشته شده بود به کشته شدن سه تن از محافظان او منجر شد هرچند به رئیس پلیس آسیبی نرسید.

همچنین در شهرهای دیوانیه، کوت و حله نیز درگیری هایی در جریان بوده است.

مقامات نفتی عراق می گویند لوله های اصلی نفت در جنوب عراق در اثر بمبگذاری ها به شدت آسیب دیده اند.

در همین حال، هزاران مسلمان شیعه در شهرک صدر، حومه عمدتا شیعه نشین بغداد، بر علیه نوری مالکی دست به تظاهرات زده اند.

اعمال حاکمیت دولت مرکزی

درگیری های کنونی پس از دستور نخست وزیر برای پاکسازی بصره از شبه نظامیان مسلح و استقرار امنیت و حاکمیت دولت مرکزی در این شهر آغاز شد.

طرفداران صدر خواستار پایان عملیات علیه سپاه مهدی و کناره گیری نخست وزیر شده اند


به گفته ساکنان بصره، در ماه های اخیر رقابت بین گروه های شبه نظامی شیعه بر سر تسلط بر این شهر و مسیرهای پر درآمد قاچاق نفت عملا زمام امور بصره را از دست ماموران دولت مرکزی خارج ساخته بود.

بصره دومین شهر بزرگ عراق و از مراکز عمده نفتی این کشور محسوب می شود و اکثر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند.

دولت عراق به منظور جلوگیری از گسترش درگیری های بصره به سایر نقاط ، در تعدادی از شهرهای جنوبی این کشور مقررات منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و ورود و خروج به بصره را زیر نظر گرفته است.

از صبح پنجشنبه برخوردهای پراکنده بین شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی در محله شیعه نشین شهرک صدر بغداد آغاز شده و تعدادی گلوله خمپاره به سوی منطقه سبز بغداد، محل ادارات مهم دولتی و تعدادی سفارتخانه خارجی که به شدت از آن محافظت می شود، پرتاب شده است.

zpirooz - آلمان - آخن
جالبه دقت کنید بعد از سفر آقا محمود عراق دوباره ناآرام شد
جمعه 9 فروردین 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
اقای مالکی با اسلام وارد جنک شود بهتر است چون هم شیعه و هم سنی با طرز فکری که دارند در همه جا دردسر افرین هستند.بطور کل مذهب دردسر افرین است.
جمعه 9 فروردین 1387

محمدیاسر - ایران - تهران
جالبه
بعد از متوقف شدن مذاکره رژیم با دولت آمریکا در عراق ناآرامی ها دوباره شروع شد
البته از یه بابت خوبه هااااااااا
اینجوری از مردم عراق انتقام گرفته میشه (گو اینکه حتی یه قسمت کوچیک از صدمه ایی که به ما زدن نمیشه)
جمعه 9 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.