بحرین، سد آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران

بحرین، سد آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران

بحرین متحد مهمی برای آمریکا در منطقه خلیج فارس است
یک روز پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری آمریکا و بحرین در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای، جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید میزبان ضیافت ناهاری با حضور حامد بن عیسی الخلیفه پادشاه بحرین بوده است.

اگرچه رییس جمهوری آمریکا در برابر دوربین خبرنگاران اول از هر چیز از رقص شمشیر پادشاه بحرین تعریف کرد اما آنچه در دیدار دو طرف که پشت درهای بسته برگزار شد، گذشت، قطعا بیش از رقص شمشیر و خاطرات سفر آقای بوش به کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.

بحرین پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست که از جمله وظیفه گشت زنی در خلیج فارس و اطمینان از امنیت عبور و مرور محموله های نفتی در این منطقه را بر عهده دارد.

با سفر اخیر محمود احمدی نژاد به عراق، آنچه که بیش از هرچیز نظر رسانه های آمریکایی را جلب کرد این بود که تا کنون هیچ رهبر عربی از کشورهای منطقه شخصا به عراق سفر نکرده است.

به زعم برخی سیاسیون در آمریکا این به معنی نادیده گرفته شدن پیشرفت های عراق و محافظه کاری کشورهای عرب در نحوه برخورد با ادامه حضور آمریکا در این کشور است.

جورج بوش رییس جمهوری آمریکا اعزام سفیر بحرین به بغداد، 5 سال پس از آغاز جنگ در این کشور را اقدامی مهم می داند.

با این همه دیدار مقامات دو کشور تنها به موضوع نفت، عراق و امنیت محدود نمی شد. ایران و انرژی هسته ای نیز در دیدار مقامات دو کشور مطرح شده است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری آمریکا و بحرین در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز که یک روز پیش از دیدار دو رهبر به امضای وزرای خارجه بحرین و آمریکا رسید، از نظر بسیاری تحلیلگران تلاش واشنگتن برای منزوی کردن ایران قلمداد می شود.

براساس این سند بحرین متعهد می شود که از دستیابی به تکنولوژی های حساس مربوط به انرژی هسته ای تسلیحاتی بپرهیزد، تعهدی که به گفته وزارت خارجه آمریکا نشانه تعهد بحرین برای تبدیل شدن به کشوری نمونه در خاورمیانه است و از نظر امریکا نقطه مقابل فعالیت های هسته ای ایران.

بحرین و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، کویت، امان، قطر، و عربستان سعودی در سال 2006 اعلام کردند برنامه هسته ای مشترکی را با اهداف صلح آمیز آغاز می کنند.

در عین حال بحرین به دلیل اکثریت شیعه ای که ساکن این کشور هستند گاه به گاه از نفوذ ایران ابراز نگرانی کرده است. این نقطه دیگری است که واشنگتن و منامه را به یکدیگر نزدیک و از ایران دورتر می کند.

king_irooni - ایران - سربندر
من فکر می کنم که کشور قطر اصلی ترین هدف برای مقابله با ایرانه نه بحرین.
پنج‌شنبه 8 فروردین 1387

iranppp - آلمان - دوسلدورف
لبنان و بصره وصدر سیتی و..... پایگاه های نظامی ما هستن.و صدالبته غزه.
پنج‌شنبه 8 فروردین 1387

حسن کچل - لبنان - بصره
ظاهرا ما دو پایگاه استراتژیک را از دست دادیم
جمعه 9 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.