هرالد تریبون: تورم، احمدی نژاد را تهدید می کند

هرالد تریبون: تورم، احمدی نژاد را تهدید می کند

روزنامه آمریکایی هرالد تریبون در تحلیلی به شرح رشد میزان تورم در ایران و افزایش فشارها بر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور پرداخته و می نویسد: احمدی نژاد از انتخابات مجلس اخیر بدون وارد آمدن کمترین ضربه ای به اعتبارش جان سالم به در برد اما اکنون مخالفان وی در جمهوری اسلامی از جمله اصلاح طلبان و محافظه کاران پیروزمند در انتخابات، می توانند وی را مجبور کنند سیاست های خود در زمینه به هدر دادن سرمایه کشور را که عاملی برای رشد 19 درصدی تورم عنوان شده، مهار کند.

 از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد در سال 2005 ، قیمت های جهانی نفت نیز افزایش یافت که به تبع آن درآمدهای ملی نیز بالا رفت، اما در عین حال به گفته اقتصاددانان، یارانه ها و اعانات ریاست جمهوری بر رشد تورم افزود.

به نوشته این روزنامه، سابقه اقتصادی احمدی نژاد طی سال های جاری ممکن است به شانس وی برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی ضربه زند.

قیمت بالای اجناس در حال حاضر بر عامه مردم فشارهای فراوانی را وارد می سازد.

به گفته سید محمد حسین عادلی رئیس اسبق بانک مرکزی، احمدی نژاد از این مشکل آگاهی داشت و بر اعمال برخی سیاست های متعارف و عادی رجوع کرد. 

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و توجه مستقیم به مشکلات مردم افزود: وی تلاش کرد به فقرا کمک کند، اما در صورت خرج کردن پول کشور و در عین حال برخورداری از سیاست مالی انبساطی بدون محدودیت، فشارهای متورم زا به جلو رانده می شود.

عادلی در مصاحبه با رویترز ادامه داد: بانک مرکزی اکنون برای اصلاح شرایط موجود به سیاست های انقباضی روی آورده است.

درآمد نفتی ایران به عنوان چهارمین تولید کننده نفت خام جهان در سال گذشته 70 میلیارد دلار برآورد شد، اما قسمت اعظم نقدینگی به صورت یارانه برای اقلام مختلف از سوخت گرفته تا غذا و دارو، اختصاص یافت.

محمدعلی فرزین اقتصاددان ایرانی و رئیس واحد کاهش فقر برنامه گسترش سازمان ملل در این خصوص گفت: کنار گذاشتن یارانه ها کار آسانی نیست. برای رهایی از این مشکل نیاز به زمان است. اکنون اتکا به یارانه ها رو به رشد دارد.

درصد فقر مطلق ظرف سال های گذشته در ایران کاهش یافته اما به گفته مقامات 7 تا 10 درصد از جمعیت 70 میلیونی این کشور همچنان زیر خط فقر که به  میزان حداقل 2100 کالری در روز در نظر گرفته شده، زندگی می کنند.

در همین حال به گفته فرزین، نابرابری ثروت در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

shanul - المان - هامبورگ
کاش روزنامه هرالد تریبون اینقدر شهامتشو داشت که بگه یکی از عواملی که باعث این بدبختهای ایران امروز شده خود دولت سابق امریکاست و شخص جیمی کارتر خائن.
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

king_irooni - ایران - سربندر
اگه ما تو ایران زندگی میکنیم ، می دونیم که درصد واقعی فقر چقدره ... اولا" شما مشخص کن که زیر خط فقر یعنی درآمد ماهیانه هر خانواده چند تومان باید باشه که زیر خط فقر محسوب بشه ؟؟ چون من شنیدم که زیر 200 هزارتومان در ماه برای هر خانواده خط فقر حساب میشه و اگه اینطور باشه که من شخصا" قول میدم حداقل 50 درصد مردم ایران زیر خط فقر هستن که این باعث تاسفه و از آقای رهبر ، که با هر مشکلی که برای فلسطین یا لبنان پیش میاد سریع واکنش نشون میده خواهش می کنم که لا اقل برای یکبار هم شده با اون جدیتی که برای مردم اون کشورها داره ، مشکلات مردم ایران رو هم مطرح و دستور حل مشکلات رو صادر کنه چون نبود مسکن ، بیکاری و اعتیاد در حال حاضر در ایران بیداد می کنه مخصوصا مشکل مسکن که واقعا" مردم ایران در هرج هستن.
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

shahram_mo - ایران - تبریز
کافیه دیگه دوست عزیز تا کی باید گند کاریهای خودمون رو پای دیگران بنویسیم .امریکا یا هر جای دیگه اگر کاری کرده از بی عرضگی خود ما بوده این ما هستیم که سواری میدیم حالا سوار بیگانه باشه یا یکی از داخل کشور.
فقیر تر شدن فقرا حقشونه چون اولا اکثرا همینها بودند که دو سال قبل فریب عوام فریبی همین اقای احمدینژاد و گروهشو خوردند و بهش رای دادند حالا باید بکشند این وسط تر هم به اتیش خشکه میسوزه .تازه بدتر از اینشو هم خواهیم دید
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
دوست عزیزshanul - المان - هامبورگ
بله این درست است جیمی کارتر باعث همه اینها بود ولی شاه چرا رفت.
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

ARTEMIS-SW - سو ید - مالمو
خوب گفتید تا شاه در کفن نشود ایران/ایران نشود شاه رفت ایران در کفن شد/ حالا به هرکس میگی چرا انقلاب کردی میگه من نبودم .. شاه .... را با اردنگی بیرون کرد انقلابیون با سلام و صلوات واردش کردند و به جان ملت اسلام زده انداختند و خود الفرارررررررر چنین عقب گردی در تاریخ نوین جهان سابقه نداشته نوش جونتون فقط ما را اواره ی جهان کردیدددد
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

zpirooz - آلمان - آخن
king_irooni - ایران - سربندر 200 هزار تومن؟ با این پول که آدم حتی نمیتونه یک خونه اجاره کنه ملاک خط فقر توانایی برای گذران یک زندگی لایموته یعنی مثلا اجاره یک خونه به اضافه تامین مایحتاج اولیه زندگی و زیر این حد میشه زیر خط فقر. حالا شما بگو با 200 هزار تومان چکار میشه کرد من در آفتاب که تازه خودش هم وابسته به نظامه خوندم که خود وزارت رفاه خط فقر رو 400 هزار تومن اعلام کرده و وقتی اونها اینقدر میگن واقعیش قطعا بیشتره
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

arashk_fara - انگلیس - لندن
وقتیکه مردی بنام احمدی نژاد ؛ سیل خلایقی را می بیند که برای او صلوات میفرستند و دعا میکنند و بر سر و مغز خود میکوبند ؛ چرا نباید دچار توهم بشود و میهن ما را به پرتگاه جنگ و نابودی و مصیبت و ویرانی نکشاند ؟؟؟
ما ملت شگفت انگیزی هستیم و هیچ چیز شگفت انگیز تر از این نیست که همواره در گرداب بلا و مصیبت و محنت غرقه ایم ؛ اما این توهم لعنتی دست از سرمان بر نمیدارد ......
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

artosh - ایران - تهران
پول نفت ایران میره خرج تسلیحات واسه فلسطین و لبنان و عراق میشه . اونوقت نزدیک به 70 درصد مردم ایران زیر خط فقر به سر میبرن.
زیر خط فقر یعنی نداشتن شادی به دلیل مشکلات مالی.
چرا باید در ایران با این همه پتانسیل نیروی جوان و این همه منابع طبیعی بازم فقر بیداد کنه؟
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.