وزیر خارجه ایران وارد دوشنبه شد

وزیر خارجه ایران وارد دوشنبه شد

وزیر خارجه ایران به منظور گفتگو با مقامات تاجیکستان و حضور در اجلاس سه جانبه ای با شرکت افغانستان به تاجیکستان سفر کرده است.
پیگیری توافقهای قبلی رئیسان جمهوری تاجیکستان و ایران در سفر هیات ایرانی پیگیری می شود

بامداد دوشنبه، 24 مارس (5 فروردین)، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در راس هیاتی وارد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد، و هدف از این سفر دو روزه، دیدار دوجانبه با مقامات تاجیکستان و شرکت در اجلاس سه جانبه وزیران خارجه تاجیکستان، افغانستان و ایران عنوان شده است.

هیات ایرانی در فرودگاه دوشنبه مورد استقبال همراه خان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان، قرار گرفت و دور اول مذاکرات خود را با وی برگزار کرد.

به گفته آقای متکی، این سفر بر اساس مذاکرات رئیسان جمهور ایران و تاجیکستان و تماس های بین مقامات وزارت خارجه دو کشور تنظیم شده است.

وزیر خارجه ایران افزود که در جریان ملاقات وگفتگوهای آقایان امامعلی رحمان و محمود احمدی نژاد، رئیسان جمهور ایران و تاجیکستان، توافق هایی صورت گرفته است که در جریان سفر کنونی هیات ایرانی به دوشنبه پیگیری خواهد شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در ماه فوریه سال جاری به تهران سفر کرد و در جریان این دیدار، یک رشته توافقنامه بین دو کشور به امضا رسید.

همچنین، وزیر خارجه ایران یادآور شد که آقایان رحمان و احمدی نژاد در حاشیه اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در سنگال، که اوایل ماه جاری برگزار شد، دیدار کردند و بر توسعه همکاری سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان آغاز فصلی نوین در همکاری سه کشور تاکید نهادند.

وزیر خارجه تاجیکستان نیز با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور گفت که تا کنون گام های مهمی در گسترش روابط دو جانبه برداشته شده است.

در پی ملاقات وزیران خارجه ایران و تاجیکستان، آقای ظریفی گفت که تقویت همکاری دو طرف در بخش ارتباطات، احداث راه های مواصلاتی و خط آهن و ایجاد خطوط تبادل برق می تواند گشایشگر گام هایی بلند در روابط دو کشور باشد.

به گفته آقای متکی، احداث خط آهن ایران - هرات - پنجه پایان و همکاری در تبادل برق برای تامین نیاز دو کشور در ساعات پر مصرف از دیگر مسایل مورد مذاکره در جلسه روز دوشنبه بوده است.

همکاری سه جانبه

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای متکی هنگام ورود به دوشنبه در مورد اجلاس سه جانبه گفت که "مشترکات موجود سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، فصل جدیدی از همکاری های منطقه ای را رقم خواهد زد."

به گفته متکی ایجاد شبکه ماهواره ای فارسی زبان در دستور کار اجلاس سه جانبه قرار دارد


در مورد دستور کار نشست سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان، آقای متکی گفت که در این جلسه "توسعه همکاری های سه کشور فارسی زبان در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد."

قرار است هیات های سه کشور به ریاست همراه خان ظریفی، رنگین دادفر اسپنتا و منوچهر متکی، وزیران خارجه تاجیکستان، افغانستان و ایران، در این جلسه شرکت کنند.

به گفته آقای متکی، توسعه همکاری ها در زمینه ارتباطات، حمل و نقل و انرژی محور مذاکرات سه جانبه را تشکیل می دهد.

از دیگر مسایل مورد بررسی در این اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی از جمله ایجاد شبکه ماهواره ای فارسی زبان و توافق بر سر زمان ملاقات آتی رئیسان جمهوری سه کشور و دستور کار مذاکرات آنان خواهد بود.

منوچهر متکی گفت که انتظار می رود دیدار روسای جمهوری سه کشور در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صورت گیرد که در اواخر بهار در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

تاجیکستان همراه با قیرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، چین و روسیه اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند و رهبران و مقامات ارشد ایران و افغانستان نیز در اجلاس اخیر سران این کشورها به عنوان ناظر و میهمان شرکت داشته اند.

جمهوری مغولستان در سال 2004 و ایران، همراه با هند و پاکستان در سال 2005 به عنوان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شدند و گفته شده است که ایران مایل است عضویت کامل این سازمان را به دست آورد.

dandy - امارات - امارات
حالم بهم خورد(وزیر خارجه ایران وارد دوشنبه شد)..وارد شهری کشوری نمیدون یک چیری وارد دوشنبه شد چیه؟؟؟
دوشنبه 5 فروردین 1387

ladansiena - ایتالیا - سینا
اقاجون شما اول مشکلات خودتون حل کنید بعد وارد دوشنبه یا حتی اگه میخواین سه شنبه بشین.
دوشنبه 5 فروردین 1387

ehsanusa - امریکا - نیو جرسی
حالا از چند شنبه میاد بیرون؟
سه‌شنبه 6 فروردین 1387

kotlet - ایران - تهران
عجب اسم باحالی
سه‌شنبه 6 فروردین 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
دوشنبه دوست یکشنبه و سه شنبه است و چون چهارشنبه قصد حمله به دوشنبه را دارد میان یکشنبه و سه شنبه پناه گرفته.ولی روی هم رفته اسم زیبائی است برای پایتخت یک کشور.
چهار‌شنبه 7 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.