نوروز در بهار ابری آلمان

نوروز در بهار ابری آلمان

نوروز در آلمان حال و هوای خودش را دارد یعنی در واقع حال و هوای خاصی ندارد. هوا سرد است و ابری و بارانی و از بهار خبری نیست.

تنها درمکان های ایرانی نوروز و حال وهوای خرید احساس می شود. مغازه های ایرانی از شیرینی ها و وسائل هفت سین پر شده اند. جشن هایی به این مناسبت برگزار می شود و دید و بازدید ها در میان خانواده ها رونق دارد. اول فروردین روز کار است و عده ای به مناسبت عید مرخصی گرفته اند.

در فروشگاه "ایران" در شهر کلن هفت سینی چیده شده است و سبزه هایی که قرار است سفره هفت سین کسانی را که فراموش کرده اند سبزه سبز کنند را رنگین کند.

صاحب فروشگاه " بهرام پور" که سالهاست در کلن مغازه دارد می گوید: "امسال استقبال مردم از عید بیشتر است. آنها به نوعی با برگزاری این مراسم به مقابله با کسانی می روند که مخالف برگزاری این روز هستند."

جوان ۲۰ ساله ای که آمده است تا برای خانواد ه اش شیرینی عید بخرد تلاش می کند تا فارسی را درست صحبت کند اما کلمات مناسب را پیدا نمی کند.

نام شیرینی های مورد نیازش را با حروف لاتین نوشته و تلفظش با لهجه آلمانی است او می گوید: "عید خوب است. جشن ما ایرانی هاست و ما هر سال آن را برگزار می کنیم. من احساس خوبی دارم و خوشحالم." وقتی می گوید که عید برکت می آورد، من مطمئن نیستم که معنی آن را درست بداند.

 اینجا چه جایی است، اصلا از عید که خبری نیست. هوا هم که زمستان است، آدم دلش می گیرد. بابا قربان ایران خودمان. مردم شور و حالی دارند. هوایش بهاری است.
 
یک مسافر ایرانی در کلن

همزمانی تعطیلات عید پاک که دوهفته تعطیلی مدارس و چند روزی تعطیلی رسمی را به دنبال دارد باعث شده است که گروه زیادی از ایرانیان به سفر بروند.

تعداد ایرانیانی که به ایران سفر کرده اند آنقدر زیاد است که از ماهها قبل بلیط های سفر به ایران رزرو شده بود.

در پرواز اولین روز فروردین به تهران در میان گروه زیادی از مسافران چند نفری حوصله کردند و از سفرشان به تهران گفتند.

زن مسنی که نامش را نمی گوید از ایران به آلمان آمده و امروز به ایران بر می گردد: "اینجا چه جایی است، اصلا از عید که خبری نیست. هوا هم که زمستان است، آدم دلش می گیرد. بابا قربان ایران خودمان. مردم شور و حالی دارند. هوایش بهاری است. دلم برای ایران پر می زند. خدا کند زودتر برسیم. دلم برای بچه هایم می سوزد که اینجا تو غربت گیر کرده اند."

"ندا" ۱۷ سال دارد و به همراه خانواده اش به ایران می رود: "من خیلی خوشحالم . قرار است در ایران به سفر برویم .هوا هم عالی است . فقط حیف کم می مانیم زودتر بلیط پیدا نکردیم."

سال گذشته و پناهندگان ایرانی در آلمان

در کنار ایرانیانی که سالهاست در آلمان زندگی می کنند و می توانند با آرامش بیشتری عید را جشن بگیرند پناهجویان ایرانی که سالهاست در شرایط بلاتکلیفی بسر می برند حال و حوصله چندانی برای برپایی عید ندارند.

 دلم گرفته است. شدیدا کمبود خانواده ام را احساس می کنم. ایرانیان زیادی را نمی شناسم و نمی دانم نوروز در اینجا چگونه برگزار می شود
 
علی، پناهجوی ایرانی در آلمان

یک خانواده ۴ نفری ایرانی ۶ سال است در آلمان در کمپ پناهندگی زندگی می کنند و همچنان اقامت نامعلومی دارند. پدر خانواده در پاسخ به پرسش عید را چطور برگزار می کنید می گوید: "یک وقتی عید است که دل آدم خوش باشد. ما که اصلا نمی دانیم می توانیم اینجا بمانیم یا نه و هر روز نگران این هستیم به ایران برمان گردانند که عید معنا ندارد. تازه آن هم در این اتاقهای تنگ کمپ پناهندگی."

با وجود سخت گیری در قوانین پناهندگی آلمان سال گذشته برای گروهی از متقاضیان پناهندگی ایرانی شرایطی فراهم آمد تا آنها بتوانند از حق اقامت در آلمان برخوردار شوند. از این نظر می توان سال گذشته را سال خوبی لااقل برای گروه کوچکی از ایرانیان ساکن آلمان ارزیابی کرد.

تعداد ایرانیانی که در ماههای اخیر به آلمان آمده اند و تقاضای پناهندگی داده اند کم شده است در ماه ژانویه امسال ۷۳ ایرانی در آلمان تقاضای پناهندگی داده اند.

"علی" یکی از آنهاست که اولین نوروز دور از ایران را می گذراند: "دلم گرفته است. شدیدا کمبود خانواده ام را احساس می کنم. ایرانیان زیادی را نمی شناسم و نمی دانم نوروز در اینجا چگونه برگزار می شود."

در روز اول فروردین در آلمان هوا گرفته و سرد است اما ایرانیان با تبریک عید به یکدیگر و چیدن سفره هفت سین به استقبال سال نو می روند . در حالی که اگر به تقویم نگاه نکنی باور نمی کنی که بهار آمده است.

8735 - ایران - شیراز
دایی هم در سایپا و هم در تیم ملی موفق میشه
فقط یه اشتباه داشت به نظرم .
باید با یه تیم مثل مالدیو یا مالزی یا یه تیم بسیار ضعیف بازی کنیم تا 8 تا 9 تا گل می زدیم تا طلسم گل نزدن می شکست . این جوری بهتر بود اما حالا که نشده شک نکنین که دایی موفق میشه .
سه‌شنبه 6 فروردین 1387

8735 - ایران - شیراز
دایی هم در سایپا و هم در تیم ملی موفق میشه
سه‌شنبه 6 فروردین 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.