شرکت ۶۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات ایران

شرکت ۶۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات ایران

شمارش آرا هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در برخی شهرهای کشور به پایان رسیده است.

این آرا باید به تائید هیات نظارت برسند اما گزارش ها حاکی است که جناح وابسته به محمود احمدی نژاد در برخی حوزه ها توانسته به پیروزی برسد. اصلاح طلبان نیز در حوزه هایی که از امکان رقابت برخوردار بودند، به موفقیت هایی دست یافته اند.

علیرضا افشار، رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است که نتایج تمام شهرها به غیز ار تهران تا پایان امشب(شنبه) اعلام خواهد شد.

هنوز نتایج شهرهای بزرگی چون تهران اعلام نشده و بر خلاف همیشه که نتایج به صورت تدریجی اعلام می شد، این بار وزارت کشور تصمیم گرفته تا تنها نتیجه قطعی انتخابات را اعلام کند، امری که با انتقاد شدید برخی گروه های سیاسی از جمله اصلاح طلبان روبرو شده است.

فرماندار تهران، میزان مشارکت مردم در حوزه انتخابیه تهران را حدود چهل درصد اعلام کرده است.

استاندار تهران گفته است آرا به صورت دستی شمارش می شوند و نتیجه انتخابات تهران تا قبل از تعطیلات نوروزی اعلام خواهد شد.

امروز کلیه مدارس استان تهران به دلیل شمارش آرا تعطیل اعلام شده اند.

گزارش های اولیه حاکی از آن است که نامزدهای نزدیک به محمود احمدی نژاد، یازده کرسی از هجده کرسی نائین، تویسرکان، سیرجان، زرند و بیرجند را از آن خود کرده اند. در مقابل اصلاح طلبان نیز شش کرسی و محافظه کاران نیز یک کرسی را تصاحب کرده اند.

اگر چه هنوز نتایج رسمی هنوز اعلام نشده اند اما خبرگزاری فارس که به محمود احمدی نژاد، رئیس حمهور ایران نزدیک است، از پیروزی اصولگرایان در این انتخابات نوشته اما سایت های وابسته به اصلاح طلبان نیز از موفقیت نامزدهای اصلاح طلبان خبر داده اند.

به دنبال رد صلاحیت های گسترده که امکان شرکت بسیاری از نامزدهای انتخاباتی را گرفت، غالب پیش بینی ها حاکی از آن است که جناح تندرو در ایران، اکثریت مجلس هشتم را به دست گیرد اگر چه این احتمال وجود دارد که اقلیتی از اصلاح طلبان هم بتوانند وارد مجلس شوند.

در انتخابات این دوره، به گفته ستاد انتخابات کشور، حدود شصت و پنج درصد مردم شرکت کرده اند که بیشتر از دوره پیشین است. در دور پیشین انتخابات مجلس، پنجاه و یک و دو دهم درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

تعداد واجدان شرایط رأی دادن در این دوره از انتخابات حدود چهل و سه میلیون نفر بود.

وزیر کشور ایران، پیش از این گفته بود که با توجه به همزمانی انتخابات با روزهای پایانی سال خورشیدی و اشتغال مردم به خرید و مشغولیتهای مخصوص عید نوروز، گمان نمی کرده که استقبال خوبی از انتخابات بشود.

عامل دیگری که به گفته وی باعث نگرانی نسبت به میزان شرکت مردم در انتخابات شده بود، ممنوعیت الصاق عکس و پوستر در معابر عمومی بود که باعث شده بود فضای کشور کمتر از دوره های پیشین، حال و هوای انتخاباتی داشته باشد.

ستاد انتخابات کشور گفته است که در برخی حوزه ها، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که این انتخابات در اردیبهشت سال آینده برگزار می شود. تا کنون 9 حوزه انتخاباتی، به دور دوم کشیده شده است.

در همین حال شورای نگهبان نیز در اطلاعیه ای، آمادگی خود را برای دریافت شکایت های مردمی از روند انتخابات اعلام کرده است.

برخی گروه های سیاسی که عمدتا شامل اصلاح طلبان می شوند، از روند حاکم بر روز انتخابات انتقاد کرده اند. اخراج ناظرهای انتخاباتی اصلاح طلبان از حوزه های رای گیری هنگام شمارش آرا و اخراج خبرنگاران از ستاد انتخابات کشور از جمله انتقادهایی است که آنها مطرح کرده اند.

dara - ایران - ایران
خوب اخه نتایج از پیش معلوم بود حتی جناب افشار توانائی بیان نتایج در همان لحظه شروع رای گیری را هم داشتند
شنبه 25 اسفند 1386

farshid falahا - ایران - تهران
حالا یه عده مثل این بابک تورنتو میاند ومیگن رای ندین خوب که چی بشه .چه رای بدیم چه ندیم اینها کار خودشون رو می کنند.اصول گرا ها هم شدند همه کاره.بابک جان قدم بعدی چیه؟
شنبه 25 اسفند 1386

sarami - ایران - خرم آباد
اون 35در سد بقیه وقت نداشتند رای بدن و گر نه رای می دادند ...رفتن آب بخورند تا گرم شون نشه !!!!!من کجا خوابم برد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 25 اسفند 1386

iroony - ایران - تهران
من رای ندادم اما پشیمون شدم چرا ندادم چون یه مهر میخورد به شناسناممون...آقای تورنتویی که میگه رای ندهید به خاطره اینه که ایران نیست احتیاجی هم به مهر تو شناسنامه نداره ماییم که میخواهیم تو ایران با این حکومت(مجبوریم)زندگی کنیم...دیروز کلی از رفقایه من که فحش ناموس به این حکومت میدهند رفتند رای دادند تا پس فردا اگر خواستند جایی استخدام بشند مشکل براشون پیش نیاد...وگرنه کیه ندونه این انتخابات نیست انتصاباته؟!؟!؟
شنبه 25 اسفند 1386

مهشید گل - ایران - خرم آباد لرستان
به کوری چشم بعضی ها باز ملت نشون دادند که زمان آگاه و زمان شناسن و به خاطر تخم مرغ گوسفند جلو یه عده ای قربونی نمیکنن!!
حالا شما بشینین هی بگین نمایشی بود فیلم بود و ...
تو این گیر و دار چشتونو باز میکنین و میبینین دو سه دهه دیگه از عمر این نظام و انقلاب گذشته و شما هنوز اون ور آب دارین با یه مشت حرف دهن پرکن مثل دموکراسی و حقوق بشر و ...نشون میدین که ما هم آره
شنبه 25 اسفند 1386

nimaaa - امریکا - اوهایو
تو ارا دست بردن.من فکر میکنم 35در صد واجدین رای دادن.یکی از فامیلای من که تو تبریز زندگی میکنه میگفت ده هزار تومن به مردم میدادن که بیان واستن تو صف انتخابات تا ازشون فیلم برداری بشه.حتی بعضی از کاندیداها با 20 هزار تومن مردم رو رازی میکردن که به شهرهای اطراف مثل اهر ورزقان وکلیبر برن و رای بدن.اونام با اتوبوس بعلاوه ناهار.خوب معلومه که این کاندیداها فردا راه پیدا کنن به مجلس اخوندی چه گلی میخان به سر مردم بزنن.قیچی و پارچه دست خودشونه هر اندازه دلشون بخاد میبرن میدوزن.مردم باور نکنید حرفای این رژیم اخوندی رو.
شنبه 25 اسفند 1386

iran zamen - نروژ - روگنان
البته که 65 درصد سرکت کردن.البته با زور و رشوه.سربازن را با زور بردن وکارگران از ترس اخراج از کارخانه.حکومت زور باید رای گیری با تهدید باشد
یکشنبه 26 اسفند 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
مهشید گل دیر و زود داره سوخت و سوز نداره !
یکشنبه 26 اسفند 1386

sarami - ایران - خرم آباد
مهشید گل - ایران - خرم آباد لرستان همشهری عزیز نا امیدم کردی !!!!!!!
یکشنبه 26 اسفند 1386

پریا - ایران - تهران
مهشید از خرم اباد پس مردم داخل ایران چی مگه ما بوقیم اکثر مردم داخل ایران از نظام متنفرن اینقدر نگو ایرانیان خارج کشور
دوشنبه 27 اسفند 1386

DokhtarIrooni - ایران - مشهد
من هم رای ندادم و با نظر ایرونی موافقم.
سه‌شنبه 28 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.