تحولی نوین درکمک به درمان سوختگی‌های شدیددرکشور

تحولی نوین درکمک به درمان سوختگی‌های شدیددرکشور

با موفقیت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پروژه کشت پوست و تولید پوست جایگزین، امکان درمان بهتر مصدومان با سوختگی‌های شدید و عمیق در کشور فراهم شد.

دکتر زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روز سه‌شنبه 14 اسفند با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: پروژه کشت پوست به منظور کمک به بیماران دچار سوختگی توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری جراحان پلاستیک بیمارستان 15 خرداد و مساعدت دفتر همکاری‌های فن‌آوری ریاست جمهوری به انجام رسید.

وی گفت: هدف اصلی از این کار کمک به بیمارانی است که دچار سوختگی‌های وسیع و عمقی هستند. این بیماران در مراحل اولیه در اثر عفونت و یا از دست دادن آب و الکترولیتها با خطر جدی مرگ مواجه هستند که با استفاده از فیبربوبلاستهای کشت داده شده آلوژنیک می توان از این عوارض مثل نفوذ میکروب از محیط بیرون زخم و از دست دادن آب و الکترولیت جلوگیری کرده و چنین بیمارانی را از مرگ نجات داد.

وی تصریح کرد: از این سلولها می توان در در درمان زخم‌های مزمن سیاهرگی ساق پا و دیابتیک نیز استفاده کرد.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: برای تهیه فیبرو بلاست از نمونه پوست ختنه گاه نوزاد استفاده شد و بعد از پاساژهای متعدد فیبربلاستها بعد از بین بردن آنتی ژنیسیته و سپس کنترل سلولها از نظر آلودگیهای میکروبی و اختلالات ژنتیکی، فیبروبلاستهای آلوژنیک روی زخم پیوند شد. این روش در مقایسه با روشهای دیگر ساده‌تر و موثرتر و کم هزینه تر می باشد .این روش فیبروبلاستهای کشت داده شده باعث تحریک اپیرمیز شدن زخم شده و تشکیل بافت همبندی شبیه درم را به تسریع می کند.

وی گفت: در زمینه کارآزمایی بالینی نیز فیبروبلاست‌های پاساژ آخر بعد از انتقال روی ورقه پلیمری در شرایط استریل روی زخم بیمار قرار داده شده است که نتیجه این کارآزمایی بعد از گذشت 5 روز که پانسمان برداشته شد این بود که نئودرمیست تشکیل شده بود و انقباض زخم نیز تسریع شده بود. در روز هفتم درمیست کاملا با پوست سالم همسطح شده و رد پیوند در مورد فیبروبلاستهای آلوژنیک مشاهده نشد و بیمار پس از گذشت دو ماه و نیم کاملا سالم است.

دکتر زالی درباره انواع جانشینهای پوست تصریح کرد: جانشینهای پوست موقت به طور موقت یک محیط مرطوب را برای زخم ایجاد می کنند و به عنوان سطحی در برابر میکروبها عمل می کنند. جانشینهای پوست دائم نیز اجزای درمال و اپی درمال را برای ترمیم یک زخم فراهم می آورد.

وی در مورد روشهای متداول درمان زخم سوختگی در ایران نیز خاطرنشان کرد: بسته به نوع سوختی، شدت و عوامل ایجاد آن، درمان متفاوت است ولی به طور کلی در درمان زخم از دبریمان ساده تا جراحیهای پیچیده استفاده می شود ولی در حال حاضر از هیچ نوع پوست مصنوعی یا طبیعی استفاده نمی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از خصوصیات ایده آل جانشین‌های پوست، چسبندگی سریع به سطح زخم، عدم دسترسی باکتریهای محیط به زخم، ممانعت از تبخیر آب از سطح زخم، ترمیم، ایجاد بافت‌های جدید و مهاجرت سلولی، مقاومت در برابر کشیدگی، جلوگیری از تکثیر سلول میکروبی سطح زخم، قیمت ارزان، عدم آنتژنی سیتی، سازگاری بافتی، عدم سمیت سیستمیک و موضعی می باشد که آلوئواسکین تمام این ویژگی‌ها را دارا می باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.