در این نشست که با حضور گسترده هواداران محسن نامجو برگزار شد، مجری برنامه طی پرسشی از نامجو خواست درباره میزان فروش کارش گزارشی ارائه دهد که نامجو گفت: "از میزان فروش کارش اطلاعی ندارد اما بابت کاری که انتشار داده دستمزدی دریافت نکرده است."
مجری برنامه در ادامه سخنان گفت: "برابر صحبتی که با پخش کننده اصلی اثر(موسسه آوای باربد) انجام داده، او اعلام کرده است که قراردادی دارد که در آن آمده ۱۵ درصد فروش هر سی دی به خواننده اثر و ۱۵ درصد دیگر به حوزه هنری ( ناشر اثر) تعلق می گیرد و تاکنون تمامی حق الزحمه نامجو به وی داده شده است."
وی همچنین ادامه داد که آمار های اعلام شده از سوی برخی درباره فروش ۸۰ هزار تایی آلبوم ترنج در همان هفته های اول توزیع صحیح نیست و برآوردها از کتابفروشی های معروف سطح شهر تهران نشان می دهد که میزان فروش آثار نامجو در همان تعداد و تیراژی است که موسسه آوای باربد اعلام کرده است.
او با اشاره به این نکته که بسیاری این آلبوم را پیش از انتشار به صورت قاچاق تهیه کرده بودند و یکی از دلایل کمی فروش اثر، همین مساله بوده، با ارائه آماری از فروشگاههای مختلف سطح شهر تهران همین میزان فروش را در مقایسه با بازار فروش موسیقی در ایران خوب و مناسب دانست و افزود: "بالاترین میزان فروش در فروشگاه کارنامه که معروفترین و شاخص ترین فروشگاه موسیقی در تهران به شمار می رود، ۱۲۰۰ نسخه در شش ماه است، در حالی که در همین مدت سی دی آثار شجریان در همین فروشگاه ۵ هزار نسخه به فروش رفته است."
در ادامه این نشست پرنیا، آهنگساز آثار ایرج بسطامی به توضیح درباره ایرادات فنی کار ترنج پرداخت وگفت: "در این اجرا تلفیق شعر و موسیقی درست انجام نشده و مدگردی کار بامعیارهای موسیقایی صورت نمی گیرد و ساز سه تار هم ۸۰ درصد فالش و ناکوک است."
او در توضیح دیدگاهش درباره تلفیق شعر و موسیقی گفت: "وقتی کسی بخواهد بگوید من دوستت دارم ، فریاد نمی زند و نعره نمی کشد که من دوستت دارم، بلکه با زبان ملایم وآرام می گوید که من دوستت دارم، اما متاسفانه آقای نامجو در تمام کارهایش سعی کرده با نعره کشیدن مفاهیمی راالقا کند که همین مفاهیم با زبان آرام باید ارائه می شد."
محسن نامجو در پاسخ به این انتقاد بدون اشاره به ایراد گرفته شده بر تلفیق شعر و موسیقی گفت که ناکوک بودن ساز تعمدی است و در ۳۰ قطعه دیگری که ساخته و هنوز منتشر نشده هم ساز را تعمدا ناکوک و فالش نواخته است."
شلوغی بیش از حد نشست و سر و صدای هواداران نامجو به اندازه ای بود که دو منتقد برنامه ( سید محمد ساعد و محمد رضا فیاض) با اعلام این که در چنین فضایی نمی توان نقدی صورت داد، از جایگاه پایین آمدند.
فیاض ضمن تمجید از کار نامجو و ابداعی خواندن آن در فضای موسیقی ایرانی، با اعلام این نکته که فضا مناسب بحث جدی و فنی نیست، پیش از پایین آمدن از جایگاه گفت: "این جلسه و این نحوه حضور خود نیازمند تحلیلی جامعه شناسانه است و دهها مقاله باید درباره آن نوشت."
محمد ساعد، آهنگساز و دیگر منتقد برنامه هم ضمن گله مندی از کم شکیبایی حاضران برای شنیدن سخنان گفت: "کار آقای نامجو هیاهویی بسیار برای هیچ است و از نظر موسیقایی نکته نویی در آن نیست اما از دید مخاطب شناسی و استقبالی که از کارهای وی صورت گرفته قابل تامل و ارزیابی است."
دراین نشست همچنین سخت گیری ها و بی توجهی وزارت ارشاد و دست اندرکاران صداو سیما به هنرمندانی چون محسن نامجو موردانتقاد شدید حاضران قرار گرفت.
آلبوم ترنج محسن نامجو اواخر شهریور امسال از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بدون مجوز وزارت ارشاد به بازار موسیقی عرضه شد. همین امر چالشی پردامنه میان ارشاد و بخش موسیقی حوزه هنری را سبب شد که در نهایت به کنار گذاشتن مدیر بخش موسیقی حوزه هنری از سمتش انجامید.
مدیر بخش موسیقی حوزه هنری که سردبیری نشریه مقام موسیقایی را به عهده داشت، شماره ای ویژه به نقد و ارزیابی آلبوم ترنج محسن نامجو اختصاص داده بود که به رغم چاپ شدن، از توزیع آن در اخرین مرحله جلوگیری به عمل آمد.
محسن نامجو متولد سال ۱۳۵۴ در تربت جام است. از سال ۱۳۶۷ با یادگیری سولفژ و نت خوانی، همچنین آموزش ردیف آوازی نزد نصرالله ناصح پور پیگیری جدی هنر موسیقی را آغاز کرد.
|
|
|