مهیار پس از سه بار سوگند از اتهام قتل مهشید تبرئه شد

مهیار پس از سه بار سوگند از اتهام قتل مهشید تبرئه شد
قضات دادگاه کیفری استان تهران پس از سه بار قسم خوردن پسری که متهم به آتش زدن دختر مورد علاقه اش بود وی را از اتهام قتل عمدی تبرئه کردند.

به گزارش خبرنگار ما مهیار متهم پرونده که یک بار پیش از این در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده بود روز گذشته برای دومین بار در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران حاضر شد.

در ابتدای جلسه محمدرضا حیدری نماینده دادستان تهران درخصوص کیفرخواست گفت؛ مهیار 23 ساله متهم به مباشرت در قتل عمدی مهشید دختر مورد علاقه اش است.

وی ادامه داد؛ 22 مردادماه سال 84 به بازپرس ویژه قتل خبر دادند زن جوانی به نام مهشید به آتش کشیده شده و در بیمارستان شهید مطهری بستری است. پس از حضور بازپرس پرونده در بیمارستان مهشید مدعی شد مهیار پسر مورد علاقه اش وی را به آتش کشیده. چند روز بعد مهشید جان باخت و مهیار به اتهام قتل عمد بازداشت شد.

نماینده دادستان ادامه داد؛ متهم مدعی شد مهشید خودسوزی کرده و وی هیچ نقشی در مرگش نداشته و حتی تلاش کرده او را نجات دهد. مهیار سال گذشته در شعبه 71 دادگاه کیفری محاکمه و به پرداخت دیه محکوم شد، اما دیوان عالی کشور حکم را نقض کرد. اکنون به عنوان نماینده دادستان تهران اعلام می کنم دادسرا همچنان بر نظر خود باقی است و مهیار را متهم به قتل عمدی می داند به همین خاطر تقاضای صدور حکم قانونی برای وی را دارم.

سپس وکیل مادر مهشید به عنوان تنها ولی دم در جایگاه قرار گرفت و از طرف اولیای دم تقاضای صدور حکم قصاص کرد.

در ادامه مهیار به عنوان متهم در برابر قضات ایستاد و گفت؛ من عاشق مهشید بودم اما بنا به دلایلی خانواده ام مخالف این ازدواج بودند و برای من از دختری دیگر خواستگاری کرده بودند. مهشید متوجه این مساله شده بود. به همین خاطر هم مرا تهدید کرد که خودکشی می کند. روز حادثه من متوجه نشدم که چه قصدی دارد. پس از آنکه همراه هم به پمپ بنزین رفتیم او به من گفت بنزین را برای ماشینش می خواهد. وی بنزین را در یک گالن ریخت و حتی پولش را هم خودش حساب کرد چون من با لباس راحتی بیرون رفته بودم و پولی به همراه نداشتم. وقتی به محل حادثه رسیدیم مهشید بنزین را روی خودش ریخت و فندک را روشن کرد و در یک چشم برهم زدن بدنش آتش گرفت. من خیلی تلاش کردم که نجاتش دهم اما نتوانستم و حتی خودم هم سوختم. من قاتل مهشید نیستم و راضی به مرگش نبودم.

پس از دفاعیات متهم به قتل یکی از قضات شعبه 74 دادگاه کیفری با موافقت مادر مقتول از مهیار خواست برای اثبات بی گناهی اش سه بار به قرآن مجید سوگند یاد کند. مهیار نیز پذیرفت و سه بار به خداوند و قرآن قسم یاد کرد که قاتل مهشید نیست و وی را نکشته است.در پایان قضات شعبه 74 دادگاه کیفری وارد شور شدند و مهیار را از اتهام قتل تبرئه کردند.

حکم از نگاه قانون

محمدعلی جداری فروغی - حقوقدان و وکیل دادگستری- درباره نحوه رسیدگی به این پرونده و صدور حکم تبرئه گفت؛ متاسفانه در پرونده های مهم مانند قتل از لحظه اول هم متهم و هم اولیای دم فاقد وکیل هستند و دفاعیات لازم از هر دو طرف و حفظ دلایل و مدارک و ادله جرم مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین با تشکیل پرونده هایی همانند مرگ مهشید در مرحله رسیدگی در دادگاه قضات رسیدگی کننده هر قدر هم دقت کافی و استنباط حقوقی داشته باشند نمی توانند به ریشه حادثه پی ببرند و وقتی که ماه ها و حتی سال ها از تاریخ واقعه اعم از آنکه قتل عمدی یا شبه عمد یا در حقیقت خودکشی باشد، می گذرد حقایق همچنان پشت پرده پنهان است و قضات به ناچار یا باید به استناد علم خود حکم دهند یا اینکه در مواردی که قتل از باب لوث تشخیص داده شود اولیای دم باید 50 نفر از خویشان نسبی خود را در دادگاه حاضر کنند تا طبق قانون با قسم آنها قتل ثابت شود و در صورتی که 50 قسم خورنده وجود نداشته باشد آن گاه این حق برای متهم ایجاد می شود که او با سوگند مورد اتهام را از خود رد کند.وی افزود؛ پرونده حاضر از این نظر جالب توجه است که دادگاه به اولیای دم پیشنهاد داده در صورت سوگند خوردن توسط متهم آن را بپذیرند و در نتیجه آن طور که خبر نشان می دهد این تشریفات صورت گرفته و دادگاه پس از آن اقدام به صدور حکم کرده است.

جداری فروغی درباره اظهارات مهشید پیش از مرگ خاطرنشان کرد؛ اینکه مقتول در آخرین لحظات اقدام به معرفی قاتل کند به عنوان قرینه بر انجام بزه محسوب می شود، لذا در صورتی که شهود کافی در این زمینه اعم از ماموران یا افراد عادی وجود داشتند شاید روزنه یی به سوی کشف حقیقت پیدا شود.
parand2008 - فرانسه - نانسی
وا من که باورم نمی شه سه بار بگی به قران ...............
دوشنبه 20 اسفند 1386

dandy - امارات - امارات
من باور میکنم چون قران حق و بحقدار میرسون خیلی معتقدم ..یا قران خدا نکنه کسی گرفتارش بشه...
دوشنبه 20 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
ولی اگه قاتل باشه به خونواده مهشید ظلم شده
سه‌شنبه 21 اسفند 1386

DokhtarIrooni - ایران - مشهد
50 نفر؟؟؟ اونم توی صحنه قتل؟؟؟از کجا بیاره؟
چهار‌شنبه 22 اسفند 1386

behzad2222 - ایران - تهران
اگه دروغ قسم خورده باشه زندگی سختی در پیش داره
چهار‌شنبه 22 اسفند 1386

GOD_SOLDIER - انگلیس - گلاسگو
وقتی مدرکی در جرم نیست نمیتوانند که همینطوری قصاص کرد؟ در همجای دنیا همین قانون را دارد
چهار‌شنبه 22 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.