علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی فعلی باشگاه سایپا، روز یکشنبه به سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران منصوب شد.
علی دایی بیشترین گل ملی را در تاریخ فوتبال جهان به ثمر رسانده است

به این ترتیب تیم ملی ایران که از حدود هفت ماه پیش و بعد از برکناری امیر قلعه نویی در پایان مسابقات جام ملتهای آسیا بدون سرمربی بود، از بلاتکلیفی خارج شد.

علی دایی 39 ساله از سال 1372 تا سال 1385 (از 1993 تا 2006) در تیم ملی ایران بازی می کرد و در این مدت 149 بار با پیراهن تیم ملی ایران به میدان رفت و بیش از 100 بار گل زد. علی دایی تنها بازیکن تاریخ فوتبال جهان است که بیش از صد گل ملی به ثمر رسانده است.

او همچنین فصل گذشته در اولین تجربه مربیگری اش، سرمربیگری باشگاه سایپا را برعهده گرفت و توانست این تیم را به قهرمانی لیگ برتر ایران برساند. البته سایپا در این فصل وضعیت چندان خوبی ندارد و در حال حاضر در رده دهم لیگ برتر است.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اعلام کرد قرارداد فدراسیون با آقای دایی یک ساله است و بعد از آن درباره تمدید قرارداد تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته آقای کفاشیان علی دایی به زودی دستیارانش در تیم ملی ایران را معرفی و بازیکنان موردنظرش را به اردو دعوت خواهد کرد.

آقای دایی باید در اولین گام تیم ایران را در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رهبری کند. ایران در اولین دیدار خود در این چارچوب در ورزشگاه آزادی تهران با تیم سوریه مساوی کرد.

بازی بعدی ایران در چارچوب مقدماتی جام جهانی روز ششم فروردین و در کویت خواهد بود. البته قرار است تیم ملی ایران روز دوم فروردین در بحرین دیداری دوستانه با تیم ملی این کشور برگزار کند.

پیش از معرفی آقای دایی به عنوان سرمربی تیم ملی، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ماه ها به دنبال یک مربی خارجی برای تیم ایران بودند و در این راه بعضی از این گزینه ها به ایران سفر کرده و قراردادهای اولیه با فدراسیون ایران امضا کردند.

خاویر کلمنته، سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا، یکی از جدی ترین این گزینه ها بود که چند هفته پیش به تهران سفر کرد و عملا به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شد. اما پس از چندی مشخص شد که دو طرف بر سر جزئیات قرارداد، از جمله میزان حضور خاویر کلمنته در ایران، توافق ندارند و به این ترتیب حضور آقای کلمنته در ایران منتفی شد.

بعد از منتفی شدن حضور آقای کلمنته، مسئولان فدراسیون اعلام کردند که سرمربی تیم ملی قطعا ایرانی خواهد بود و از میان گزینه های موجود، به نظر می رسید افشین قطبی، سرمربی فعلی پرسپولیس، شانس بیشتری برای نشستن بر نیمکت تیم ملی ایران داشته باشد. حتی بعضی از رسانه ها در دو سه روز اخیر خبر سرمربی شدن آقای قطبی را مخابره کردند.

اما به گفته آقای کفاشیان، با آنکه فدراسیون با افشین قطبی به توافق کامل رسیده بود، اما علی سعیدلو، از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و معاون رئیس جمهور ایران، از فدراسیون خواسته آقای قطبی را از پرسپولیس جدا نکنند و همین مسئله باعث منتفی شدن حضور آقای قطبی در تیم ملی شده است.

بهترین گلزن تاریخ

علی دایی بیش از دوازده سال عضو تیم ملی ایران بود و 149 بار برای این تیم به میدان رفت

علی دایی متولد شهرستان اردبیل در شمال غرب ایران است و فوتبال خود را در سن 19 سالگی در تیم استقلال این شهرستان آغاز کرد.

او سپس برای تحصیل در رشته مهندسی متالورژی در دانشگاه صنعتی شریف به تهران آمد و تا چند سال فوتبال را در تیم های درجه دو تهرانی از جمله تاکسی رانی و بانک تجارت ادامه داد.

او در سال 1372 و در حالی که بازیکن تیم بانک تجارت بود، به تیم ملی ایران دعوت شد و به دلیل توان بالای گلزنی اش خیلی زود به بازیکن ثابت این تیم تبدیل شد.

علی دایی در سال 1373 به تیم پرسپولیس تهران پیوست. او در جام ملتهای آسیا سال 1996 به همراه خداداد عزیزی و کریم باقری ستاره بازی ها بود و عملکرد خوب او در این مسابقات، از جمله زدن چهار گل به کره جنوبی در یک بازی، راه انتقال او به اروپا را هموار کرد.

آقای دایی در همان سال به تیم آلمانی آرمینیا بیله فلد پیوست و با بازی های خوبی که انجام داد، مورد توجه باشگاه بایرن مونیخ قرار گرفت و بعد از یک فصل حضور در بیله فلد به بایرن مونیخ پیوست.

علی دایی نخستین بازیکن آسیایی بود که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد، اما نیمکت نشینی های مداوم او در بایرن مونیخ سبب شد که تصمیم بگیرد پیش از پایان قراردادش این تیم را ترک کرده و به تیم آلمانی هرتابرلین بپیوندد.

علی دایی در لباس هرتابرلین چند بازی در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد و سه بار، از جمله در برابر آث میلان ایتالیا و چلسی انگلستان، برای تیمش گلزنی کرد.

علی دایی بعد از بازی در هرتا برلین به حضور خود در اروپا خاتمه داد و ترجیح داد فوتبال خود را در آسیا ادامه دهد.

او یک فصل در الشباب امارات و یک فصل در السد قطر بازی کرد و بعد دوباره به تیم سابقش، پرسپولیس، برگشت. دایی بعد از یک فصل حضور در پرسپولیس به صباباتری رفت و در طول دو سال حضورش در این تیم 23 گل زد و جام حذفی را برد.

سپس به باشگاه سایپا رفت و بعد از چند ماه حضور در آنجا به عنوان سرمربی و بازیکن همزمان این تیم معرفی شد. آقای دایی در فصل گذشته لیگ برتر، سایپا را قهرمان لیگ برتر ایران کرد و در پایان فصل گذشته اعلام کرد با دنیای بازیگری فوتبال خداحافظی کرده و قصد دارد بر روی مربیگری تمرکز کند.

او در طول این سال ها 149 بار برای تیم ملی ایران بازی کرده است که او را در میان ده بازیکن تاریخ فوتبال که بیشترین بازی ملی را انجام داده اند، قرار می دهد.

البته یکی دو سال آخر حضور او در تیم ملی با انتقاداتی نیز همراه بوده است. منتقدان آقای دایی او را متهم می کردند که علی رغم سن زیاد و کم شدن توانش، از سابقه خود سوءاستفاده کرده و از خداحافظی از تیم ملی امتناع می کند.

جام جهانی 2006 و بازی های ضعیف تیم ملی ایران و علی دایی باعث اوج گرفتن این انتقادها شد. به نحوی که تعدادی از دوستداران فوتبال در اردبیل، که علی دایی در این شهر بسیار محبوب است، جلوی خانه پدری او تجمع کرده و علیه او شعار دادند.

علی دایی در سال های گذشته در بسیاری از دیدارهای دوستانه ای که از سوی فیفا در سطح جهان برگزار شده و تیم هایی تحت عنوان منتخب بازیکنان جهان در آنها بازی می کردند، بازی کرده و از این لحاظ یکی از بین المللی ترین بازیکنان آسیایی به حساب می آید.

او در حال حاضر عضو کمیته فوتبال فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، نیز هست.

Mahan20 - ایران - تهران
بابا به خدا قصد مخالفت با دایی را ندارم
اما چرا مرد خشمگین از کفاشیان خواسته که افشین را حذف کنه؟
آنهم فقط به خاطر اینکه افشین از فک وفامیلای فرح دیباست!
مگه فرح دیبا لولو خورخورس که حالا افشین باید تاوان آن را بدهد
یکشنبه 12 اسفند 1386

ilker - آلمان - مونیخ
بزرگترین اشتباه علی بود.چون تیم ما به جام جهانی نخواهد رفت.وحییثیت چند ساله دایی به باد خواهد رفت.
یکشنبه 12 اسفند 1386

fx4540 - کانادا - ونکوور
من فکر میکنم با تعصب و غیرتی که علی دایی داره و با توجه به اینکه فوتبال علمی رو هم تجربه کرده در آینده نزدیک می تونه تیم خوبی رو درست کنه . البته اگر درگیر مسایل حاشیه ای نشه از این نظر شاید یک سال دیگه مربی می شد بهتر بود.
یکشنبه 12 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
خوشحال شدم ولی ترجیح می دادم افشین قطبی رو انتخاب کنند علی هنوز خیلی جوون هستش در کل یاشاسین علی آذربایجان ایگیدی
یکشنبه 12 اسفند 1386

farj00n - کانادا - ونکوور
با اینکه من زیاد فوتبالی نیستم ولی خوشحالم که مربی تیم ملی یکی از خود ایران است ، باید توی همه زمینه ها سعی کنند خودشون رو بی نیاز به بیگانه کنند ، و کی بهتر از علی دائی که با غیرت است ، هر چی حقوقش بشه نوش جونش ، امیدوارم که ایران را به جام جهانی برسونه :)
زنده باد ایران و ایرانی
دوشنبه 13 اسفند 1386

Mohsen Au - استرالیا - سیدنی
همین علئ دا یی با اون باند بازیاش تیم ملی رو به فلاکت کشونده بود حالا باز حضرات با باند بازی. مربی تیم رده دهم و کسی که تا همین چند وقت به باند بازیش زبون زد عام خاص بود رو رهبر تیم ملی میکنند ایکاش کمی به فکر نظر مردم هم بودن
دوشنبه 13 اسفند 1386

8735 - ایران - شیراز
همش دعا می کردم ایران نتیجه نگیره اما وقتی که دایی سرمربی شد دعا می کنم که موفق بشیم و می شیم چون دایی یک مربی هست یک مربی بزرگ و چون ایرانی هست و برای فوتبال ایران بازی کرده با حاشیه های آن آشناست و می تونه باهاشون کنار بیاد .
دوشنبه 13 اسفند 1386

8735 - ایران - شیراز
در اینجا قطبی فقط یه بازیچه بود نه بیشتر و باید بگم قطبی خیلی حرفه ای تر از این حرفا هست که بخواد تیم باشگاهیش که به احتمال زیاد قهرمان می شه و بالاخره امیدوار به قهرمانی هست رو رها کنه و بچسبه به تیم ملی .
دوشنبه 13 اسفند 1386

8735 - ایران - شیراز
دایی فقط اشتباه کرد و بی حرفه ای در آورد که تیم سایپا رو ول نکرد یا باید سایپا رو می گرفت یا ایران
دوشنبه 13 اسفند 1386

tabestoun - فرانسه - تولوز
خوب باز این مرد دو رو و اخوند پسند خودش را خوب جا انداخت تو این تیم اخوندصفت .این اقا از ان اشخاصی هست که زود رنگ عوض میکنه وقتی ایران هست دسمال میکشه به .... وقتی خارج تشریف داره کاری نیست انجام نده .خدا عاقبت این تیم ملی اخوندی را به خیر کنه.
دوشنبه 13 اسفند 1386

kavir1993 - ایران - اصفهان
حالا فردا می گند فیروز کریمی سرمربیه . پس فردا هم می گند خداداد عزیزی سرمربیه . و تا آخر جام جهانی تیم ایرانی بدون سر مربی می مونه .
می گند خانم ها وسوواس دارند دیگه وسواس این جوری را ندیده بودیم .ولی خوب شد قطبی برای پرسپولیش خودمون موند تا قهرمانش کنه .
دوشنبه 13 اسفند 1386

admiral - ایران - تهران
منم با کاناداـونکوور موافقم
دوشنبه 13 اسفند 1386

Tarannom - مالزی - کوالالامپور
بچه ها میدونید خدا کی می خنده؟ زمانیکه خدا کسی را می خواد بالا ببره و دیگران سعی می کنند بیارنش پایین(: البته از تیمی که مدت زیادی بلا تکلیف بوده انتظار زیادی نمیشه داشت امیدوارم حداقل خوب بازی کنند. با ارزوی موفقیت برای دایی و تیم ملی
دوشنبه 13 اسفند 1386

بابک جان احمد - روسیه - روسیه
سلام
وای چی شد الان علی کریمی و نکونام تو چه حالین قیافه هاشون دیدنیه اونا بودن که به دایی عمدی پاس نمیادن تا اونو خرابش بکنن البته دیروز علی کریمی اذهار علاقه کرد
منتظر باشید ببینید شهریار اذربایجان چی کار میکنه من اعتقاد دارم موفق میشه
حالا ببینیم کریمی بازهم به ساک پزشکی بعد از تعویض لگد میزنه یا با خبرنگار درگیر میشه یا نه
حداقل اینکه دایی اینقدر پول و شخصیت داره که توصیه پذیر نباشه
دوشنبه 13 اسفند 1386

پری دریائی - ایران - تهران
من علی دایی رو خیلی دوست دارم و اصلا باهاش مخالف نیستم اما خدائیش این علی جان کسی از بچه ها ی تیمهای دیگه هست که باهاش دعوا مرافه راه ننداخته باشه؟تو باز ی پارسال با پرسپولیس دعواش با شیث یادتون هست؟ حالا این علی جون که همه تو تیم های دیگه به خونش تشنن شده مربی تیم ملی آخه کی میخواد ازش حساب ببره؟؟؟به هر حال به خاطر تیم ملیمونم که شده براش آرزوی موفقیت می کنم
دوشنبه 13 اسفند 1386

sharp - انگلستان - منچستر
بهترین کارو فدراسیون کرد
دوشنبه 13 اسفند 1386

YaShaR_RT - ایران - آذربایجان - تبریز
اکثر ملت به علی دایی نظر مثبت دارن و بهترین گزینه ممکن برای تیم ملی بود وگرنه به جز علی دایی هیچ گزینه داخلی با عرضه ای نداشتیم. ازعلی دایی واسه این خیلی خوشم میاد که یه مرد واقعیه و رفتارش و صحباتاش واقعا جوانمردانه هستش (تو مصاحبش با برنامه نود دو نکته رو به همه گوشزد کرد که: اینجا ایرانه نه انگلیس , شماها عرضه اوردن کلمنته رو نداشتین چه برسه به کاپلو پس زر زیادی نزنید) همین دو جملش می ارزید به کلی قهرمانی با تیم ملی ایران. اون وقتی میاد به هیچ کسی باج نمیده و واسه این همه تلاششونو می کنند که یه جورای لطمه بهش بزنند. ولی هیچ غلطی در بربر این دلاور مرد آذربایجانی(تورک دونیاسینین ایگید اوغلی ) نمی تونند بکنند.
الله انون کومگی اولسون.
سه‌شنبه 14 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.