هنرمندانی که دنیا را تغییر دادند

هنرمندانی که دنیا را تغییر دادند

کره شمالی از اریک کلپتون خواننده مشهور راک انگلیسی دعوت کرده که برای اجرای کنسرت به پیونگ یانگ برود. اگر او این سفر را انجام دهد، به اولین آوازخوان غربی تبدیل خواهد شد که در این کشور کمونیستی، کنسرت اجرا می کند.

او در این صورت در شمار هنرمندانی قرار می گیرد که حصار های فرهنگی و سیاسی را در جهان می شکنند.

بانی ام سال در مسکو سال 1978


گروه موسیقی آمریکایی بانی ام، پیش از این که در سال 1978 به مسکو بروند، از شهرت قابل ملاحظه در اتحاد شوروی سابق برخوردار بودند. این گروه موسیقی آمریکایی در سراسر اروپا در سال های هفتاد آهنگ هایی را اجرا کرده بودند و از موفقیت چشمگیر برخودارشدند.

در این کنسرت بیشتر ازصد هزار نفر شرکت کرده بودند. گروه های موسیقی غربی در آن سال ها به ندرت برنامه هایی در آن سوی دیوار آهنین اجرا کرده بودند، اگر چه سال بعد التون جان ستاره موسیقی پاپ بریتانیا نیز برای کنسرتی عازم روسیه شد. بانی ام در این کنسرت آهنگ های مشهورشان را مثل رودخانه های بابل و راسپوتین اجراکرد.

 

 

 

گروه وم (wham)در چین سال 1985

 

گروه موسیقی وم می خواستند بزرگترین گروه موسیقی در جهان باشند اما به اینکه اولین گروه موسیقی پاپ که در چین کنسرت اجرا کند، باشند اکتفا کردند.

در سال 1985 چین یک کشور کمونیستی خیلی بسته بود. برگزاری یک کنسرت بین المللی موسیقی چالش بزرگی بود. مدیر گروه وم سایمون نیپیر سه بار به چین سفر کرد و ادعا می کند که در مجموع با یکصدو چهل و سه مقام چینی گفتگو کرد.

اداره کننده گروه وم همچنین دو بروشور یکی از این گروه و دیگری از گروه راک کوئین درست کرده بود، یکی از گروه کوئین با لباس های پر زرق و برق و دیگری هم با لباس های نسبتا محافظه کارانه از گروه خود تا مطمئن شوند که مقامات چین از دادن اجازه به گروه راک کوئین خوداری کنند.

به این ترتیب جورج مایکل و اندرو ریدگلی در ورزشگاه 'مردم' در پکن کنسرتی با شرکت پانزده هزار نفر علاقمند موسیقی پاپ اجرا کردند. آن عده از علاقمندانی که در ردیف های بالا نشسته بودند توانستند شور و شعف نشان بدهند اما کسانی که در ردیف های جلویی نشسته بودند از ترس مقامات ساکت و بی صدا به تماشای کنسرت ادامه دادند.

داوید هاسلهوف در برلین سال 1989

 

بعد از فرو ریختن دیوار برلین، آلمانی ها در شرق و غرب حال و هوای جشن و شادی داشتند. ستاره موسیقی مورد نظر شان داوید هاسلهوف بود که هنرمندی مطرح در آلمان بود، او که در اتریش وسویس به سرمی برد آهنگ مشهور در 'جستجوی آزادی ام' را به انگلیسی اجرا کرد. این ترانه که با شور و حال آن زمان مردم آلمان همخوانی کامل داشت برای هفته های متوالی در شمار آهنگ های برتر بود. در کنسرتی که در شب سال نو میلادی برگزار شد، هاسلهوف در حالیکه هلموت کهل صدراعظم وقت آلمان، حاضر بود اجراکرد. او می گوید هیچوقت میلیون ها نفری را که به آهنگ او گوش می دادند، فراموش نمی کند.

مانیک ستریت پریچرزMANIC STREET PREACHER سال 2001کوبا

 

زمانی که فیدل کاسترو در سال 1959 قدرت را در کوبا به دست گرفت، موسیقی غربی را به دلیل "تاثیرات مخرب" طرد کرد. اما حاضر شد این اصل را به خاطر یک گروه موسیقی که برضد ایالات متحده بود تغییر بدهد. این گروه راک از ویلز بریتانیا بود که در مصاحبه هایشان گفته بودند که به دلیل پشتیبانی کوبا در جنگ با آمریکا، به آنجا می روند تا کنسرت اجرا کنند.

پنج هزار کوبایی که در سالن تئاتر 'کارل مارکس' جمع شده بودند فقط 25 سنت برای بلیط این کنسرت پرداخته بودند. آهنگ 'توده ها علیه طبقات بالای جامعه' برای مردم اجرا شد. آنها همچنین ترانه 'دشمنت را بشناس' را اجرا کردند. فیدل کاسترو هنگام اجرای ترانه الیان کوچولو، در باره پسر بچه ای که از آمریکا به کوبا بر می گردد، به پاخاست و کف زد.

انریکه ایگلزیاس، سوریه سال 2007

 

با وجود اینکه جورج بوش رئیس جمهور آمریکا سوریه را به دلیل "حمایت از تروریسم" در "محور شرارت" قرار داده بود و تحریم های مختلفی علیه این کشور وضع کرد، انریکه ایگلزیاس، ستاره موسیقی پاپ به سوریه رفت و اولین آوازخوان موسیقی پاپ بود که درسی سال گذشته در این کشور برنامه اجرا کرد. او بعدها گفت که از این که سفرش خبرساز و مهم بوده اطلاعی نداشت. درآمد حاصله از این کنسرت به انجمن های خیریه تعلق گرفت.

babaktoronto - کانادا - تورونتو
ادم با خواندن این مطالب احساس بدی بهش دست میده . دیگه کره شمالی که مردمش نون ندارند که بخورند به اجرای کنسرت های با شکوه بین المللی دست میزنند و ما در ایران(البته فقط در تهران اون هم در شمال شهر) حتی موسیقیدانان و خوانندگانمان هم به زور یه اجرای کنسرت میپردازند.(تازه به خیلی هاشون هم مجوز نمیدن) در همین سوریه و لبنان که از پول مردم بیچاره ایران کشورشان ارتزاق میکند خواننده های معروف دنیا و عرب به اجرای کنسرت میپردازند و مردمشان از موسیقی بهره مندن اونوقت از دین اسلام حجاب و سینه زنی و عزاداری و گریه کردن ها و بدبختیهاش برای مردم بیچاره ما باقی مانده. یادمه تو یک کنسرت خدا بیامرز ناصر عبداللهی(که خیلی دوسش داشته و دارم) شرکت کرده بودم به مردم میگفت تروخدا از اون تکونا(رقص) که برای ما درد سر بشه رو نخورید بیا اینم از کنسرتای ما که خوانندش باید با ترس و لرز کنسرت و اجرا کنه. یعنی ما از کره شمالی کمتریم ای اخوند؟ اینجاست که ادم دنبال یه سنگ باید بگرده و سرشو محکم بکوبه بهش. یه مردم با تمدن 2500 ساله باید چقدر سقوط کننند که یک همچین تفکری بر کشور حکمفرما بشه. همین اجرای موسیقی و کنسرت در یک کشور میدونید چقدر میتونه در ایجاد نشات و روحیه در بین جوانان و مردم موثر باشه؟ میگن از چند کارشناس ژاپنی برای رفع معزل ترافیک تهران دعوت بعمل امده بود. که انها هم یک راه حل بسیار جالب ارایه کرده بودند و گفته بودند اگر در تهران چند کلاب موسیقی و رقص تاسیس کنید مشکل ترافیکیتون هم حل میشه (این ماجرا واقعی بوده). که البته الحق واقعا هم راه حل بیستی بوده چون اکثر ماشینهای سیار تو تهران به سبب تفریح میچرخند نه چیز دیگه. ببینید این اسلام اخوندی از چه زوایایی که به ما لطمه نزده دریغ و صد افسوس.
شنبه 11 اسفند 1386

kiyafar - ایران - تبریز
آیا کسی میداند که چقدر از مردم ما موسیقی را میفهمند؟ زمانی که فیلم را به قصد سرگرمی و وقت پر کردن میبینند موسیقی را هم برای چرخوندن کمر لایق خواهند دانست. همه ما خوب یادمان هست که چه ظلمی بر این موسیقی روا شد ولی چند نفر از آن دفاع کردند و طلبیدنش؟ به زمزمه های مردم گوش فرا بده چند نفر با هنر موسیقی آشنا هستند و چند نفر با از او ن بالا کفتر می یآید حال میکنند؟ . ما هم اگر میخواستیم میتوانستیم .
یکشنبه 12 اسفند 1386

iranppp - آلمان - دوسلدورف
بابک.تبریک .بالاخره یک کامنت خوب دادی.
یکشنبه 12 اسفند 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
بابک عزیز از ماست که بر ماست !
یکشنبه 12 اسفند 1386

babaktoronto - کانادا - تورونتو
دوسلدورف عزیز میدونی چیه؟ در تمام مدتی که مورد حملات شما واقع شده بودم ناراحت نبودم که خوشحال هم بودم که نشان از درستی راهی که درپیش گرفته ام میداد. اما امروز که مدح شما را در وصف خود شنیدم به واقع گریستم.
ای خدا من چه گناهی در دربار تو کرده ام که دشمنان از من تمجید میکنند
چه در سر دارند؟ تو دانی و بس .... ایران را مصون دار
اخوی گرامی لطفا به همان شیوه معکوس پیشین خویش طی طریق فرمایید که مر خدای را عز و جل و بنده اش سفل و سیه خوش تر اید.
یکشنبه 12 اسفند 1386

vira - ایران - تهران
بابک جون ٬ مر خدای را عز و جل و بنده اش سفل و سیه خوش تر اید ٬ یعنی چی ؟ حالا یکی ازت تعریف کرد چرا هول کردی ؟
چهار‌شنبه 15 اسفند 1386

vira - ایران - تهران
راستی بابک جون خدا بارگاه و درگاه داره . اعلی حضرت همایونی نیست که دربار داشته باشه . بعدم ادم دعا به درگاه الهی میکنه نه گناه . گناه رو در محضر خدا میکنن معمولا . حالا میگم یه گناه دیگه در دربار الهی ! بکن شاید یکی دیگه از دشمنان ازت تعریف کنه . چطوره من همین الان ازت تعریف کنم تو گناهشو بعدا بکنی ؟ بابک دمت گرم ببین چه دشمنای باحالی داری ! ( گناه فراموش نشه ) . - در ضمن یادم نبود سوتی ها رو قرار گذاشته بودیم اول بگم . از این به بعد !
چهار‌شنبه 15 اسفند 1386

+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.