پیشنهاد دوباره وام یک میلیارد دلاری ایران به عراق

پیشنهاد دوباره وام یک میلیارد دلاری ایران به عراق

قائم مقام وزارت امور خارجه ایران از پیشنهاد وامی یک میلیارد دلاری به عراق خبر داد و هدف از آن را استفاده از پیمانکاران، تجهیزات و کالاهای ایرانی در طرحهای زیربنایی عراق اعلام کرد.

دو سال و نیم پیش نیز در سفر ابراهیم جعفری نخست وزیر وقت عراق به تهران، این وام یک میلیارد دلاری به عراق پیشنهاد شد اما گزارشی حاکی از اینکه دولت عراق این پیشنهاد را پذیرفته است مخابره نگردید.

علیرضا شیخ عطار، قائم مقام وزارت امورخارجه ایران که پیشنهاد مجدد این وام را مطرح کرده، در رأس هیئتی متشکل از معاونان چند وزارتخانه ایرانی در بغداد به سر می برد و به مدت سه روز برای تنظیم محتوای مذاکرات رئیس جمهور ایران با مقامات عراقی و موافقتنامه ‌ها و اسنادی که قرار است طی سفر رئیس جمهور ایران به عراق امضا شود به بحث و گفتگو پرداخته است.

محمود احمدی نژاد که نخستین رئیس جمهور ایران است که به عراق سفر می کند قرار است فردا (دوم مارس) وارد بغداد شود.

برنامه های اقتصادی سفر احمدی نژاد

از جمله برنامه های محمود احمدی نژاد در سفر به عراق، افتتاح طرح احداث نیروگاهی به نام حیدریه در نجف و نیروگاه دیگری در کربلاست که قرار است کلنگ آنها را وزیران نیروی ایران و عراق به زمین بزنند.

ایران قرار است مجموعاً پنج نیروگاه برق در عراق بسازد.

رئیس جمهور ایران همچنین قرار است دو خط انتقال برق یکی میان آبادان و حارثه در جنوب و دیگری بین مریوان و پنجوین در شرق عراق افتتاح کند تا میزان صادرات برق ایران به عراق دو برابر شود.

در حال یک خط انتقال نیرو میان سرپل ذهاب و خانقین در شرق عراق متصل است و عملیاتی برای احداث یک خط انتقال برق دیگر میان استانهای کرمانشاه و دیاله در شرق عراق نیز آغاز شده و توافقهای اولیه ای برای احداث سه خط انتقال برق دیگر میان دو کشور صورت گرفته است.

موافقتنامه های اقتصادی

علیرضا شیخ عطار، قائم مقام وزارت خارجه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته که طی مدت اقامت محمود احمدی نژاد در عراق قرار است پنج تا ده‬ موافقتنامه به امضای طرفین برسد که "فصل جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور می ‌گشاید".

مهمترین این موافقتنامه ها در زمینه اقتصادی که آقای شیخ عطار از آنها با عنوان موافقتنامه های مادر یاد کرده، سه موافقتنامه برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه گذاریهای مشترک و همکاریهای گمرکی است.

به گفته قائم مقام وزارت خارجه ایران، قرار است طی سفر رئیس جمهور ایران به عراق، علاوه بر امضای این سه موافقتنامه، موضوع همکاری بانک توسعه صادرات ایران با بانکهای رافدین و تجارت عراق و همچنین تأسیس بانکهای مشترک ایرانی و عراقی پیگیری شود و مورد توافق قرار گیرد.

آقای شیخ عطار گفته که از جمله دیگر برنامه های اقتصادی سفر محمود احمدی نژاد به عراق، توافق بر سر احداث شهرکهای صنعتی مشترک مرزی، همکاری در بخش استاندارد و همکاریهای نفتی، بویژه بین تأسیسات نفتی آبادان و بصره است.

ایران و عراق دو سال و نیم پیش توافق کردند که خط لوله ای بین بصره و آبادان احداث کنند که نفت خام عراق را برای تصفیه به ایران انتقال دهد.

قرار بود قرارداد احداث این خط لوله در تابستان سال 2005 امضا شود و سال بعد نیز خط لوله به بهره برداری برسد اما به نظر می رسد تغییر پیاپی دولتها در عراق مانع از اجرای این طرح شد.

تابستان گذشته بار دیگر وزیران نفت ایران و عراق تفاهمنامه ای برای احداث این خط لوله امضا کردند اما از اظهارات قائم مقام وزارت خارجه ایران به نظر می رسد که این خط لوله همچنان در حد گفتگو باقی مانده و قرار است بار دیگر در مذاکرات آقای احمدی نژاد با مقامات عراقی به بحث گذاشته شود.

چهارمین بازار کالاهای ایرانی

تلاش جمهوری اسلامی برای دادوستد با عراق و حضور در بازار این کشور از چند سال پس از پایان جنگ هشت ساله میان دو کشور در زمان حکومت صدام حسین و در حالی آغاز شد که هنوز پیمان صلحی میان دو کشور امضا نشده بود.

حمله آمریکا و متحدانش به عراق در سال 2003، مبادلات تجاری ایران و عراق را که حجمی محدود داشت متوقف ساخت اما با پایان عملیات نظامی، تلاش ایران برای سرمایه گذاری در عراق و فعالیت اقتصادی در این کشور شکلی جدی به خود گرفت.

عراق اکنون به چهارمین بازار کالاهای غیرنفتی و خدمات ایران تبدیل شده و در سال 2006 حجم مبادلات تجاری ایران و عراق به یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار تخمین زده شد که گزارشها نشان می دهد این رقم از سال 2006 بدین سو در حال افزایش بوده است.

با این حال، دادوستد میان ایران و عراق عمدتاً محدود به تجارت کالا بوده و در زمینه سرمایه گذاریهای عمده و زیربنائی در عراق، ایران هنوز به خواسته های خود نرسیده است.

دولت ایران در سپتامبر (شهریور) گذشته همایشی با موضوع بازسازی اقتصادی عراق در تهران برگزار کرد که مهمترین هدف آن فراهم کردن زمینه فعالیت پیمانکاران ایرانی در بازسازی عراق اعلام شد.

در این همایش عنوان شد که ایران در میان کشورهای فعال در بازسازی عراق در جایگاه دهم قرار دارد و خواهان ارتقای جایگاه خود در این زمینه است.

نا امنی در عراق از جمله موانع عمده سرمایه گذاری ایران در عراق بوده و در مناطق کردنشین این کشور که از ثبات و امنیت بیشتری برخوردار است، مبادلات تجاری با ایران و فعالیت شرکتهای ایرانی بسیار چشمگیرتر است، در حال حاضر بیشتر از چهارصد شرکت ایرانی در کردستان عراق فعالند.

تنشهای سیاسی و تیرگی رابطه ایران با آمریکا نیز در فعالیت تجاری ایران در عراق مؤثر بوده است، برای مثال چند ماه پیش بازداشت یکی از مسئولان ایرانی به دست نظامیان آمریکایی در کردستان عراق باعث شد ایران گذرگاههای مرزی خود با کردستان عراق را به نشانه اعتراض ببندد که این امر خساراتی برای بازرگانان کرد عراقی به همراه آورد.

farshid falahا - ایران - تهران
الان بابک تورنتو می اد یه نظر در مورد قبایل افریقائی میدهد.جون من خجالت نکش
شنبه 11 اسفند 1386

mobina999 - سو ئد - استکهلم
فقط میتونم بگم :ای خدا....نفرین کی ما رو دچار این مونگولهای عقب افتاده کرده که داریم اینجوری تاوان پس میدیم.ببینید چطور مال و سرمایه و حق مردم مظلومه ایران رو عطا بخشی میکنند.بازم برید رای بدید.بدویید بهتون انعام میدن.هم نونتون میشه هم ابتون
شنبه 11 اسفند 1386

Mahan20 - ایران - تهران
یک میلیارد دلار!! اووووووه
یعنی از هزار تومن هم بیشتر؟
با یک میلیارد دلار چند تا نون میشه خرید!
شنبه 11 اسفند 1386

Farhad_2008 - ایران - تهران
چند برابر این مبلغ هم خرج تروریست های حامی ایران در عراق میشه
شنبه 11 اسفند 1386

ali-vienna - اتریش - وین
حالا بییید بگید به به و چه چه دارند مملکت را آباد میکنند!
بابا، اینا همون طور که آیت الله منتظری توی مصاحبه اخیرش گفت بعد از انقلاب یک متر راه آهن برای کشور نکشیدند و همش یا از زمان رضا شاه مونده یا شاه محمد رضا (البته این یه مثال کوچیک بود فقط)
حالا دلشون یک دفعه برای ماهی گیر های فلسطینی میسوزه که پول ندارند، یک دفعه برای آبادانی لبنان (هنوز مردم بم تو چادر میخوابن)، یک دفعه برای عراق....
عجب بدبختی داریم ای خداااااااااا
شنبه 11 اسفند 1386

شیراز+دوحه+لندن - انگلستان - لندن
خوبه ولله....
چقدر مسوولین کشور ما دلسوزن....
دلشون به حال کشور همسایه ما سوخته....
اخی نازی....بیچاره عراقیها.....
ولله من که لندن زندگی میکنم عراقیهای اینجا رو که میبینم((تعدادشون خیلی زیاده)) هیچ مشکلی ندارن...میگن به ما چه....همیشه هم میگن ما و فلسطین هرچی میکشیم بخاطر مسوولین جمهوری اسلامی ایرانه....
خوبه بازم برن 1 ملیارد وام بدن.....
نیس ما خودمون هیچ مشکلی نداریم تو مملکتمون.....
نیست ما خودمون بی نیازیم....
افرین به مسوولین عزیز....
راستی یادتون نره حتما برین رای بدین پس....
اخه عراقیها و افغانها گناه دارن.....منتظرن....
شنبه 11 اسفند 1386

mah1 - ایران - تهران
بابا عراق احمدی بمیره بگیر اااا چرا تعارف میکنی. بیخیاله جوانهای ایران که توجنگ کشتی بیخیاله مادرهایه داغ دار.... بیخیاله قبرهایه دست جمعی و دخترهایی که بهشون تجاوز شد... اینجا ایران است=کاسه داغتر ازاش.
شنبه 11 اسفند 1386

(1) سعید - ایران - تهران
کی گفته ایران در امور کشورهای دیگه علی الخصوص عراق دخالت می کنه؟؟؟؟
شنبه 11 اسفند 1386

sabaaram - اسکاتلند - گلاسکو
فرشید عزیز از ایران من نه شما ونه بابک رامیشناسم.اماسخن سنجیده وزیبا گفتن ازهر کسی نشان شخصیت وکمال انسان اوست بابک بیشترحرفهای که میزنه منطقی واز سر دلسوزی برای وطن عزیزمون ایرانه به امید ایرانی سربلند
شنبه 11 اسفند 1386

nimaaa - امریکا - اوهایو
خدایا به فریادمان برس
شنبه 11 اسفند 1386

Eteraaz - ایران - تهران
چقدر بعضی ها درک و فهمشون پائینه ، بابا سرمایه گذاری کشورها در یکدیگر و یا دادن وام به یکدیگر یک کار پرسود و دارای اهداف بلند مدته و اگه مثلا ایران یک میلیارد وام میده ، چند برابر سودش رو میگیره و از طرف دیگه میتونه بسیاری از پروزه های اقتصادی تو عراق رو بدست بگیره . تروخدا اگه راجع به مسئله ای چیزی نمیدونیین اظهار نظر نکنین .
شنبه 11 اسفند 1386

helen1 - ایران - مشهد
خو ب دوست عزیزم حالا به فرظه سرمایه گذاری تو کشورهایی بدبخت تر از ایران که سودی در بر ندارد اگر هم سودی داشته باشد که تو جبب شیخها و اقازاده ها سرازیراست.....
یکشنبه 12 اسفند 1386

Sh.Motekallem - روسیه - مسکو
آقا ایران جز باج دادن و وام بلاعوض دادن هیچ سرمایه گذاری نمیکنه هیچ جا. ایران اصلا اقتصاد داخلی نداره که بخواد اقتصاد خارجی داشته باشه! اصلا آخوند در این حد و حدودها نیست. آقای اعتراض شما هم با اطلاعات بیشتر حرف بزن. همینطوری کامنت ... در چمنی پرت نکن اینجا.
یکشنبه 12 اسفند 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
وام دادن به عربها که تا به امروز غیر از دشمنی با ما ایرانیها کار دیگری نکردند روا نیست در حالیکه هموطن خودمون تو خیابون فاطمی از گرسنگی خود کشی میکنه !
یکشنبه 12 اسفند 1386

siamak rahimi - کانادا - کیتچنر
sabaaram - اسکاتلند - گلاسکو منم نه شما رو می شناسم نه بقیه رو که نام بردی ولی این بابک تورنتو حقشه از بس چرند میگه.من تا حالا نظر ندادم و فقط میخونیم خدایش هر چی بهش بگن حقشه من نمی دونم منظورت از منطق چیه در حرفهای بابک.فقط امیدوارم که ایشون از رو نرن و ادامه بدن چون اینجا ما 7 نفریم که از چرندیات ایشون کلی می خندیم.از عزیزان iranianuk هم بابت انکه نظرات رو بدون هیچ سانسوری در سایت می گذارند واقعا ممنونیم.اینم برای بابک خالی بند: بابا تو دیگه کی هستی؟ دوست داریم پسر!!!
یکشنبه 12 اسفند 1386

vira - ایران - تهران
اقا یا خانوم اعتراض بعضی دوستان واقعا تفاوت وام و سرمایه گذاری رو با بخشیدن و صدقه دادن نمیدونن . باور کن ! - در ضمن علی وینا این منتظری هم از سر شکمش حرف زده تو از کی تا حالا شدی مقلد منتظری ؟! شما که با اخوند جماعت ابت تو یه جوب نمیرفت ؟ شایدم میرفت ما نمیدونستیم . این همه پل و جاده و بزرگراه و سد و کوفت و زهر مار ! مال زمان رضا شاه و اعلی حضرته ؟ اب لوله کشی و گاز و تلفن و برق تو دهات مال زمان اعلی حضرته ؟ به حکومت اسلامی فعلی اصلا کاری ندارم ولی نقل قول از منتظری و اعلام ابادی های اعلی حضرت محمد رضا ( باز رضا شاهو بگی یه چیزی ) از اون کاراس که از شما بعیده . شایدم بعید نیست ! نمیدونم والله !
یکشنبه 12 اسفند 1386

Nima 1 - سوئیس - زوریخ
vira - ایران - تهران
دوست عزیز تو چرا همش گیر دادی به 4 تا پل و جاده و از این قبیل؟ چقدر توقعت از شرایط زندگی و امکانات دورو برت کمه. اگه قراره بعد از 30 سال این کارا رو هم نکنند پس اومدن برای چی؟ اومدن اسلام رابه ما معرفی کنند؟ می بخشید که اینو می گم ولی قیاسی که کردی در حد یک بچه دبستانی بود.
راستی یادت رفت به اون پل و جاده و بزرگراه و سد و ... اینترنت را هم اضاف کنی.
دوشنبه 13 اسفند 1386

farshid falahا - ایران - تهران
Nima 1 - سوئیس - زوریخ دوست عزیز مگه اشکالی داره چرا همش دنبال ضربه زدنید.خوب به اندازه خودشون انجام دادند.بعدش طبق شرایطی که الان حاکم هست خیلی هم خوب بوده با اینهمه تحریم.
سه‌شنبه 14 اسفند 1386

پری دریائی - ایران - تهران
ای بابا چرا نمیگیری مالکی جون؟ می دونم کمه و جبران 8 سال جنایتتون بر ضد مردم ما نمیشه اما خوب با توجه به پیدا شدن پیکرهای شهدا به صورت روزانه ما هم سعی می کنیم update باشیمو لحظه به لحظه که جنایاتتون هویداتر می شن بیشتر بهتون باج بدین حالا تو رو خدا فعلا اینو به عنوان پیش پرداخت قبول کن تا پیدا شدن پیکر های شهیدان بعدی!!!
سه‌شنبه 14 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.