اوباما: تهدید احمدی نژاد به نابودی اسرائیل ، لفاظی نیست

اوباما: تهدید احمدی نژاد به نابودی اسرائیل ، لفاظی نیست

باراک اوباما نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، قول داد: به تعهدات سستی ناپذیر آمریکا در قبال امنیت اسرائیل، اجرای دیپلماسی ستیزه جویانه در برابر ایران و تلاش جهت فراهم ساختن زمینه صلح برای اسرائیل پایبند بماند.

به گزارش  روزنامه یدیعوت آحارانوت، زمانی که اوباما مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد، کمتر کسی می دانست که او نام حسین را با خود یدک می کشد. رقبای سیاسی اوباما با افشای این حقیقت سعی کردند که وی را به عنوان یک مسلمان طرفدار اعراب معرفی کنند.

ظرف چند هفته گذشته، رقبای وی شایعاتی را پخش کردند مبنی بر اینکه اوباما به یک مدرسه مذهبی اسلامی در اندونزی که به عنوان کمپ آموزش تروریستی مورد استفاده قرار می گیرد، می رفته است.

این در حالی است که وی با دادن پاسخ های مکتوب به روزنامه یدیعوت آحارانوت، به شرح دیدگاه های خود را در برابر اسرائیل، فلسطینیان و ایران پرداخته است.

مصاحبه وی بدین شرح است:

سناتور اوباما، دو سال پیش برای اولین بار سفری به اسرائیل داشتید. چه تاثیری از این سفر گرفتید و آیا به اطلاعات جدیدی در مورد اسرائیل دست یافتید؟

- سفر سال 2006 به اسرائیل، تاثیر ماندگاری بر من گذاشت. همواره به وضعیت دشوار موجود در اسرائیل و نیاز مردمان آن به برقراری امنیت و صلح اشراف داشتم. اما هیچ چیز نتوانست جایگزین تاثیری شود که از این سفر گرفتم.

برای سال های طولانی، اسرائیل به عنوان یک دوست خوب کاخ سفید در نظر گرفته شده است. آیا این دوستی در صورت انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور نیز ادامه می یابد؟

- قطعا همین طور خواهد بود. این دوستی به همراه تعهد به برقراری امنیت برای اسرائیل با من به کاخ سفید انتقال خواهد یافت. روابط آمریکا و اسرائیل ریشه در منافع، ارزش ها و تاریخ مشترک و دوستی عمیق بین مردمان آن دارد.

در مبارزات انتخابی تان گفته بودید که تلاش های سختی را برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان آغاز خواهید کرد. طرح شما در این زمینه چیست و چگونه تصور می کنید در راهی که بیشتر روسای جمهور آمریکا در آن ناکام بوده اند، موفق خواهید شد؟

- می دانم که اسرائیل تا چه حد خواهان صلح است. اصولی که در این زمینه مرا هدایت می کند، عبارتند از:  1 ) امنیت اسرائیل باید تضمین شده باشد؛ 2 ) وضع موجود در طولانی مدت بدین شکل نخواهد ماند و تنها ضمانت تامین امنیت، توسل به راهکار مذاکره با فلسطینیان برای تشکیل دو کشور خواهد بود؛ و 3 ) اسرائیل باید یک کشور یهودی باقی بماند و کشور فلسطین نیز باید به بقاء خود ادامه دهد.

این در حالی است که موفقیت در این راه تضمین شده نیست. اسرائیل باید مطمئن باشد که رهبری فلسطین به صلح پایبند است و از توان لازم برای دنبال کردن تعهدات خود برخوردار است. پیشنهاد ما این است که پای میز مذاکره بنشینید اما اعتمادسازی را تا زمانی که طرف فلسطینی نیز آن را دنبال کند، به تعویق اندازید.

شما گفته بودید که آماده مذاکره با "دشمنان" آمریکا هستید. برخی از اسرائیلیان تردید دارند که تنها با مذاکره با رهبران ایران، بتوان آنها را از تولید سلاح هسته ای منصرف کرد. چنانچه راهکار دیپلماسی با شکست مواجه شود، آیا از اعمال زور علیه ایران همانطور که اسرائیل علیه عراق در سال 1981 استفاده کرد، حمایت می کنید؟

- معتقدم نیستم که دیپلماسی به تنهایی بتواند جلوی روند هسته ای ایران را بگیرد. به نظر من برای دستیابی به این هدف، باید تمامی جنبه های قدرت ملی خود را به کار بندیم. در حال حاضر ایران مهمترین تهدید علیه اسرائیل به شمار می رود. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران همچنان بر موضع خود در مورد انکار هولوکاست و تقبیح اسرائیل پافشاری دارد. تهدید در مورد نابودی اسرائیل نباید به عنوان لفاظی در نظر گرفته شود.

تهدید از طرف ایران، واقعی است و هدف من به عنوان یک رئیس جمهور، از بین بردن این تهدید است. پایان جنگ با عراق، به عنوان یک گام مهم در دستیابی به این هدف تلقی می شود، زیرا این اقدام، انعطاف پذیری ما را در زمان مقابله با ایران افزایش می دهد. اشتباه نکنید؛ ایران بزرگترین ذینفع استراتژیک جنگ عراق است و من قصد دارم این رویه را تغییر دهم.

پیشنهاد من در مورد ایران مبتنی بر دیپلماسی ستیزه گری است. من گزینه نظامی را از دستور کار خارج نمی کنم. اما همچنان معتقدم که در زمان دولت کنونی، ما شاهد افزایش تهدیدات بوده ایم که من قصد تغییر آن را دارم.

زمان برای مذاکره مستقیم با ایرانیان و ارائه مناسبات روشن به آنها از جمله پایان بخشیدن به تعقیب برنامه هسته ای، حمایت از تروریسم و تهدید علیه اسرائیل و کشورهای دیگر منطقه، فرا رسیده است. برای دستیابی به این هدف باید برای ارائه راهکارهای تشویقی همچون برقراری روابط بهتر و یکپارچگی با جامعه بین الملل و غیر تشویقی همچون اعمال تحریم های بیشتر، آماده باشیم.

من اعمال این تحریم ها را از طریق سازمان ملل دنبال می کنم و دوستانمان در اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به اعمال فشار اقتصادی علیه ایران در خارج از محدوده سازمان ملل ترغیب می سازم.

برخی از افراد در اسرائیل و شماری از رهبران یهودی آمریکا معتقدند شما به دلیل پیشینه مسلمانتان، نسبت به اعراب نظر موافق تری دارید. نظر شما در این خصوص چیست؟

- در ابتدا باید حقایقی را روشن سازم. من مسلمان نیستم و هرگز هم مسلمان نبوده ام. هرگز در مدرسه مذهبی اسلامی حضور نداشته ام و برای شروع کارم به قرآن سوگند نخورده ام. من یک مسیحی متعهدم. در دوران کودکی چهار سال در اندونزی زندگی کرده و در آنجا در مدارس غیر مذهبی تحصیل کرده ام و برای شروع وظایف کاریم به انجیل سوگند خورده ام.   

افرادی که این حقایق را می دانند، نسبت به تعهدات من در قبال امنیت اسرائیل و روابط اسرائیل - آمریکا نگران نیستند. من از حمایت فراگیر در میان جامعه یهودیان که مرا بهتر می شناسند و جامعه یهودیان در شیکاگو هستند، برخوردارم. ممکن است ریشه خانوادگی آفریقایی و برخورداری از تجربه زندگی در اندونزی به من امکان دهد تا دیپلماسی موثرتری را در برابر جهان مسلمان پیاده کنم. من از این توانایی درجهت منافع آمریکا و امنیت اسرائیل بهره خواهم گرفت و امیدوارم این رویه به برقراری روابط بهتری بین مسلمانان و کشورهای ما بینجامد.

hussain - بریتانیا - لندن
داره یواش یواش از احمدی نژاد خوشم میاد... خبر تازه داغ رو شنیدین؟ خانم میشا دیفونسکا نویسنده کتاب هولوکاست پیش وکلاش اعتراف کرده داستان کتاب رو از خودش در آورده و پیازداغش رو خودش زیاد کرده و ننه باباش هم در مقاومت نظامی کشته شدن نه غیر نظامی و گفته از همه کسایی که از نوشته های من ضرر کردن عذر می خوام... و البته حاضر به مصاحبه هم نیست... این خانم که یکی از شاهدای هولوکاست بوده و کتابشم به 18 زبان ترجمه شده و ده تا فیلم از کتابش ساختن حالا کلی کلاس احمدی نژاد رو تو امریکا برده بالا!!! حالا ورق یواش یواش داره بر می گرده... چون وقتی خبر تایتل فاکس نیوز و سی ان ان شده افکار عمومی امریکا پاسخ می خوان...
جمعه 10 اسفند 1386

kiyafar - ایران - تبریز
آقای حسین عزیز که در لندن زندگی میفرمایید شاید هولوکاست و انرژی هسته ای یا نجات بشریت و از این جور حرف ها برای شماها مهیج و بامزه باشند و در طول هفته با 2 یا 3 سطر خوندن این مطالب بوی نژاد پرستی و میهن پرستی ذهنتان را فرابگیرد اما اینجا مردم به فکر نان شبشان هستند آنهم نه برشته و نه خشخاشیش!
شنبه 11 اسفند 1386

دریا-بابایی - ایران - اهواز
من هیچ مدله از احمقی نژاد خوشم نمیاد زود جو نگیرتون
شنبه 11 اسفند 1386

javadremix - ایران - تهران
ما رو نیگا کن دلمون به این آقا خوش بود اونم که تو زرد در اومد اصلا این سناتور های آمریکایی با هم هیچ فرقی ندارند حالا چه میخوان مثل سفید برفی باشند یا ذغال
شنبه 11 اسفند 1386

iranppp - آلمان - دوسلدورف
این اوباما غوره نشده مویز شده.حسین اوباما حسین اولی(صدام)از این لات بازیها و حرفهای گنده تر از دهنش در برابر شیران خوزستان و کردستان وایلام و کرمانشاه کاری از پیش نبرد.لابد میگی اون عراق بود مایو اس ای!نه عزیز اون جنگ با دنیا بود.از یک طرف تجهیزش میکردید از اون طرف ما رو تحریم به جرم دفاع از مرزهامون.ما البته خودمون در برابر «مک کین»آماده میکنیم.تو نه به بزرگی ال گوری نه اون به کوچیکی بوش جونیور.اگر رایت هم بیشتر باشه مافیای جمهوریخواهها اونو از توو«دادگاه»رئیس جمهور میکنه.بیای هم سر کار یا مثل کندی سرتو میکنه زیر آب یا لووینسکی رو می فرسته سراغت.عمو جون برو همون روستاتون شکار گورخر.ادای«ماسائی» رو در نیار کاوبوی سیاه.
شنبه 11 اسفند 1386

ahangebiseda - سو ئد - نورشوپینگ
هر کی رئیس جمهور امریکا بشه برای دنیا و ایران فرقی نمیکنه خر همون خره فقط پالونش عوض شده در ضمن مگه اینها با حقوق بشر و ازادی بیان و عقیده و ... گوش دنیا رو کر نکردن؟ پس چرا اگه کسی نظر متفاوتی مثلا در مورد هلوکاست بده جرمه؟ فرق اینا با کشورهای دیکتاتوری چیه؟ اونجا هم نظر مخالف محکوم میشه در ایران هم اگه ولی فقیه رو قبول نداشته باشی مشکل داری در المان دانشمند المانی برای شرکت در سمینارهای مختلف ممنوع الخروج شد و پاسپورتشو پلیس امنیتی المان ظبط کرد بعدها همین شخص برای سمینار هلوکاست (ایران) نتونست سفر کنه ممنوع شد زندان و ... خیلی ها اذیت یا زندانی شدند
شنبه 11 اسفند 1386

ahangebiseda - سو ئد - نورشوپینگ
قانون اساسی امریکا میگه در سوگند ریاست جمهوری امریکا شخص رئیس جمهور یکی از سوگندهاش دفاع از اسرائیل میباشد (حالا اسرائیل هر جنایت و هر غلطی بکنه)
شنبه 11 اسفند 1386

mobina999 - سو ئد - استکهلم
اخه عزیزان چه احمقی نژاد چه هر خر دیگه. همشون از یه قماشن.همه از یک نفر دستور میگیرند.همه هم میدونند اون کیه.رهبرشون.به این فکر کنید دیگه با شعارهای فریبنده گول نخورید.از ما گفتن از شما نشنیدن.دودش تو چشم شماهایی میره که دارید تو ایران زندگی میکنید.ما که تکلیف خودمون رو میدونیم.تا کی میخواید تو خواب خرگوشی باشید
شنبه 11 اسفند 1386

mobina999 - سو ئد - استکهلم
تنها راه مبارزه با اینها نرفتن پای صندوقهای رای کذایشونه
شنبه 11 اسفند 1386

masih_m_55 - ایران - گرگان
باز خدا پدره احمدی نژادو بیامرزه ......فکر میکنید دیگران بیان خیلی بهتر میشه....شاید شنیده باشید که یه سربازه امریکایی در عراق یه دختره سه ساله رو تجاوز کرده و زمانی که پدره دختره رفته کاری کنه همون شبش مفقود دشه و هنوز خبری ازش نیست.....سگه زرد برادره شغاله
شنبه 11 اسفند 1386

mah1 - ایران - تهران
کیا فر خیلی باحال گفتی. مرسی ...
شنبه 11 اسفند 1386

nimaaa - امریکا - اوهایو
به نظر من امریکا اسراییل و ایران پشت پرده دستشون توی یک کاسه هست ایا کشوری که تحریم هست میتونه روزی 3 میلیون بشکه نفت بفروشه؟ایا کشوری که تحریم هست میتونه تا هندوستان خط لوله بکشه گاز صادر کنه؟اینا همش بازیهای سیاسی هست.سیاست که پدر مادر نداره
شنبه 11 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.