استقبال ایران از گزارش تازه آژانس

استقبال ایران از گزارش تازه آژانس

با اینکه گزارش تازه رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت اتمی ایران حاکی از این است که هنوز نمی توان نسبت به صلحجویانه بودن برنامه اتمی این کشور اطمینان حاصل کرد، مسئول مذاکرات هسته ای ایران گفت که ‌با این گزارش، "حقانیت ملت ایران ثابت شد و تمام کسانی که به دنبال بهانه بودند و اتهاماتی در این سالها متوجه ملت ما کرده بودند، ناکام شدند".

در این گزارش که خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته شده آمده که اگرچه ایران بیش از گذشته به آژانس امکان بازرسی از تأسیسات اتمی خود را داده اما همکاری اش با آژانس در حدی نبوده که ثابت کند به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست.

اما سعید جلیلی، دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی ایران که مسئولیت مذاکرات اتمی این کشور را به عهده دارد، پس از انتشار گزارش آژانس در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت این گزارش مؤید آن است که هیچ موضوع و ابهام دیگری در خصوص فعالیت هسته‌ ای ایران وجود ندارد.

آقای جلیلی تأکید کرد که بنابر این گزارش، ایران پرسشهایی را که در مورد فعالیت اتمی اش برای آژانس مطرح بوده پاسخ گفته است، اما در این گزارش آمده که برای آژانس همچنان ابهاماتی در مورد تحقیقات نظامی ایران وجود دارد که ایران حاضر به رفع آنها نشده و تا زمانی که این ابهامها رفع نشود، آژانس نمی تواند تأیید کند که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست.

از جمله پرسشهایی که برای آژانس بی پاسخ مانده، ارتباط میان غنی سازی اورانیوم، آزمایش روی مواد دارای قابلیت انفجاری بالا و همچنین برنامه موشکی در ایران است، بنابر گزارش آژانس، یافته های دستگاههای اطلاعاتی از وجود چنین ارتباطی حکایت می کند.

در گزارش آژانس که به رسانه ها درز کرده آمده که ایران نه تنها به قطعنامه های پیشین شورای امنیت در مورد توقف غنی سازی اورانیوم عمل نکرده بلکه نسل جدیدی از دستگاههای سانتریفوژ را در تأسیسات اتمی خود نصب کرده که می تواند غنی سازی اورانیوم را با سرعت بیشتری انجام دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است بر اساس گزارش تازه آژانس و همچنین نظر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد صدور قطعنامه تازه ای در مورد ایران تصمیم بگیرد.

کلیات این قطعنامه از یک ماه پیش مورد توافق پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان قرار گرفته بود و پس از اعمال نظر کلیه اعضای پانزده گانه شورا، پیش نویس نهائی آن تنظیم شده و قرار است هفته آینده به رأی گذاشته شود.

با تصویب این قطعنامه، کشورهای دنیا از پذیرش کلیه مقامات دست اندرکاران برنامه اتمی ایران در خاک خود منع می شوند و از کشورها خواسته می شود در دادوستد با ایران هوشیاری به خرج دهند تا این دادوستدها به نفع برنامه اتمی این کشور تمام نشود.

این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان تأکید دارند که در برابر فشار خارجی تسلیم نمی شوند و از پیشبرد برنامه اتمی خود باز نمی ایستند.

در حالی که در گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که اهداف اصلی برنامه اتمی ایران همچنان برایش مبهم است، مقامات ایرانی تأکید می کنند که این گزارش مثبت و به نفع ایران است.

parviz1 - انگلستان - کترینگ
اینها29 سال است که دارن با دروغ حکومت میکنند و تازه گی ندارد اما سیاستمداران جهان این موضوع را میدانند و ملت هم از عاقبت این موضوع نگرانند.خوب نتیجه همان است که ملاها میخواهند(جنگ و کشتار جمعی)
شنبه 4 اسفند 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
با پرویزی موافقم.
شنبه 4 اسفند 1386

iran zamen - نروژ - روگنان
دوستان همیشه به همین صورت بوده.پس جنگ.جنگ تا پیروزی تا اخرین نفس برای سرنگونی....
شنبه 4 اسفند 1386

وطنی - هلند - روتردام
امروز دو /سه مطلب توی این سایت در مورد گزارش تازه آژانس نوشته و یا
ترجمه شده که متا سفانه همگی به نوعی مقصر بودن یا کوتاهی کردن ویا نا موفق بودن ایران را میرساند ای کاش کمی عادلانه تر بود سمت گیری
و انتخاب مطلب .
شنبه 4 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.