نیروهای ترکیه وارد شمال عراق شدند

نیروهای ترکیه وارد شمال عراق شدند

نیروهای زمینی ارتش ترکیه از مرز این کشور با عراق عبور کرده و برای حمله به شورشیان کرد وارد شمال عراق شده اند.
نیروهای ترکیه از ماه ها قبل در مرز عراق تجمع کرده اند

رییس ستاد نیروهای مسلح ترکیه گفت این عملیات روز پنجشنبه، بیست و یکم فوریه (دوم اسفند) شروع شده و نیروهای ارتش ترکیه در اسرع وقت از خاک عراق عقب نشینی خواهند کرد.

تلویزیون ترکیه گزارش داد که ده هزار نیرو در این تهاجم شرکت دارند.

ترکیه روز پنجشنبه این موضوع را تایید کرد که بخش هایی از منطقه کردستان در شمال عراق را گلوله باران کرده است.

ارتش آمریکا گفته است: "مدت این عملیات محدود خواهد بود."

یکی از سخنگویان نظامی آمریکا در عراق گفته است ترکیه متعهد شده که تمام توان خود را به خرج دهد تا "به شهروندان بی گناه آسیبی نرسد و ساختارهای زیربنایی عراق نیز منهدم نشوند."

اما خبرگزاری رویتر گزارشی داده که بر اساس آن، به نظر می رسد یکی دیگر از مقام های آمریکایی نسبت به ابعاد عملیات نظامی ترکیه اظهار نگرانی کرده است.

ترکیه در آغاز ماه جاری میلادی نیز گفته بود جت های جنگنده این کشور هفتاد هدف متعلق به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل خاک عراق را بمباران کرده است. این یکی از گسترده ترین حملات ترکیه به این منطقه در ماه های اخیر بوده است.

پایگاه پیکارجویان پ ک ک در شمال عراق است

اتحادیه اروپا نیز علی رغم آنکه حق ترکیه برای مبارزه با "تروریسم" را به رسمیت می شناسد، از این کشور خواسته "از عملیات نظامی نامتناسب خودداری کند."

نیک چایلدز، گزارشگر امور جهانی بی بی سی، می گوید آمریکا از متحدان نزدیک ترکیه است، اما در عین حال از هر گونه اقدامی که عراق را بی ثبات کند، بیم دارد.

به گفته نیک چایلدز دولت خودگردان کرد در شمال عراق نیز شریکی ارزشمند برای آمریکا بوده است.

بعد از انتشار خبر ورود نیروهای ترکیه به شمال عراق، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به بی بی سی گفت پیش از حمله از آن اطلاعی نداشته است.

آقای زیباری، که خود از کردهای شمال کشور است، گفت با افرادی در شمال عراق و استانبول در تماس بوده و با آمریکا نیز در تماس نزدیک بوده است.

سارا رینسفورد، خبرنگار بی بی سی در استانبول، می گوید انتخاب زمان این عملیات نیز غیرعادی است، چون منطقه مرزی عراق ئو ترکیه هنوز پوشیده از برف سنگین است و بارش برف نیز در منطقه ادامه دارد.

به گفته سارا رینسفورد در روزهای اخیر حمله قابل توجهی هم از سوی شورشیان پ ک ک علیه نیروهای ترکیه صورت نگرفته است.

از سال 1984 که پ ک ک برای استقلال از ترکیه و ایجاد یک کشور کرد در جنوب شرق ترکیه با دولت این کشور وارد نبرد شد، بیش از سی هزار نفر کشته شده اند.

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
هر روز یک جنگ تازه مرگ بر ادمکشی.
جمعه 3 اسفند 1386

بهدین - آمریکا - نشویل
من فکر نکنم که‌ اونا فقط به‌ خاطر پ ک ک اومده‌ باشن کردستان عراق .الان که‌ تو شمال عراق منطقه‌ کردستان تا حدودی مستقله‌ خیلی رفته‌ تو اعصاب ژنرالاشون و از اینکه‌ نکنه‌ این مرض خطرناک به‌ کشور اونام سرایت کنه خیلی میترسن‌ ، برای همین میخوان که‌ به‌ دولت خودگردان کردستان عراق فشار بیارن و ضعیفش کنن. مشکل بزرگ ترکیه‌ اینه‌ که‌ خیلی نژادپرسته‌.‌ تا چند سال پیش کردای اونجا( که‌ جمعیتشون بیست ملیونی میشه)‌ حق نداشتن به‌ زبون مادری خودشون حتی تو کوچه‌ و بازار صحبت بکنن یا لباس محلی خودشونو بپوشن. کسی اگه‌ دم از کرد بودن میزد روزگارشو سیاه‌ میکردن . الانشم بچه ی‌ کرد تو شهری که‌ کردنشینه‌ هر روز ناچاره‌ تو مدرسه‌ سرود نژادپرستانه‌ ترکی ( من ترکم ،چقدر خوشبختم که‌ ترکم.....) رو بخونه. به‌ نظر من اگه‌ ترکیه و همه‌ کشورای منطقه‌ دست از تعصبات دینی و قومی بردارن‌ کشوراشون خیلی آباد تر هم میشن.
شنبه 4 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
کشتن 30000 نفر ترک به خاطر ایجاد کشور اینا تو خود ایران هم در خوی ماکو سلماس و.. هر روز به پاسگاه های نیروی انتظامی حمله می کنن آخه اینا چشم طمع به کردستان ایران رو هم دارند مرگ بر تروریسم و آدمکشی
شنبه 4 اسفند 1386

ahangebiseda - سو ئد - نورشوپینگ
حزب کارگران کردستان نام گروهی چپگرا و مسلح در جنوب شرقی ترکیه است که خواستار ایجاد کردستان بزرگ‌ در مناطقی از ترکیه، عراق، ایران و سوریه است.
آمریکا، اتحادیهٔ اروپا و ایران این حزب را گروهی تروریستی اعلام کرده‌انداین حزب در دههٔ ۷۰ به عنوان یک سازمان ظهور کرد و در اواخر دهه‌ٔ ۸۰ و دهه‌ٔ ۹۰ بخش اعظم جنوب شرقی ترکیه صحنه درگیری نظامی میان این گروه و ارتش ترکیه بود.
بنیانگدار و رهبر این حزب یکی از مخالفان کرد حکومت ترکیه به نام عبدالله اوجالان است که هم اکنون در زندانی در جزیره امرالی در نزدیکی استانبول به سر می‌‌برد.
شنبه 4 اسفند 1386

ahangebiseda - سو ئد - نورشوپینگ
عبدالله اوجالان (زاده ۱۹۴۸ میلادی که در میان پیروانش به نام سَروک آپو (Serok Apo) نیز مشهور است رهبر و بنیانگدار حزب کارگران کردستان، در ترکیه است.عبدالله اوجالان در عُمَرلی، یکی از روستاهای ناحیه هالفَتی در استان اورفه ترکیه به دنیا آمد. پس از اتمام دبیرستان و ترک روستا به تحصیل در رشته علوم سیاسی در دانشگاه آنکارا پرداخت. وی پس از پایان دانشگاه به عنوان کارمند در دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه مشغول به کار شد.
شنبه 4 اسفند 1386

وطنی - هلند - روتردام
شتر در خواب هم نمی تواند این پنبه دانه بیند ! چه رسد به اینکه بخورد یا
نخورد . !
شنبه 4 اسفند 1386

آویه ر - استرالیا - سیدنی
ترک ها با این کارهاشون دست به بازی خطرناکی با کوردها دارن می زنن. الان کوردهای تمام دنیا دارن بر علیه اونها دارن متحد می شند. با این کارها هر روز کینه میان کورد و ترک عمیق تر میشه.
دوشنبه 6 اسفند 1386

kotlet - ایران - تهران
به امید ازادی قوم کرد از دست جمهوری اسلامی ترک و از دست ترکیه متجاوز
دوشنبه 6 اسفند 1386

kotlet - ایران - تهران
کشتار بی رحمانه کردها به دست ارتش ترکیه.
دوشنبه 6 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
کرد ها اگه متحد هم بشن نمی تونن هیچ کاری بکنند چون در دنیا هیچ کشور و دولت کرد با پرچم مستقل سراغ نداریم ما کرد های زیادی در ایران و ترکیه و .. داریم که همه اونا وابسته نظام و حکومت ترک یا فارس و.. هستند و به عنوان اقلیت اگه بخوان کاری رو انجام بدن با توجه به قوانین بین المللی و کشوری تجزیه طلب و آشوبگر شناخته می شن که این امر سبب محدودیت اونا در دنیا می شه چون هیچ کشوری اونا رو به رسمیت نمی شناسه و کمک به اونا حمایت از تروریسم تلقی می شه ولی در حالی که دولت های ترک زیادی رو در جهان داریم که می تونن اعمال فشار هایی به توجه به رسمس بودنشان کنند پس ترک ها دست به چنان ریسکس هم نزده اند
سه‌شنبه 7 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
در ضمن مقابله با یه گروهک تروریستی کشتار و تروریسم گری نیست این حقا که از لحاظ قوانین جهانی به عنوان اقدام منطقی و قانونی برای حفظ کشور ار تجزیه و نابودی انجام می شه و هر کشوری هم که اینجوری شه دولت برخورد می کنه و این تنها در ترکیه نیست در خود ایران هم برای حفظ تمامیت ارضی با گروه پژاک برخورد سختی شد که حالا رفتن ترکیه پس اقدام ترکیه و ایران کاملا قانونی و منطقی هیچ ایرانی و وطن پرست حاضر نیست کردستان از ایران جدا شه در کل متاسفم واسه کشتار و جنگ و احیانا کشتار غیر نظامی ها و امید وارم که حقوق کرد های عزیز در ایران و ترکیه پایمال نشه و اینا مجبور به جنگ و جدا شدن نشن حقوق کردها در ترکیه و ایران مثل حقوق ترک ها و بلوچ ها و ترکمن ها و.. پایمال می شه که امید وارم دولت عبدالله گل و احمدی نژاد تغییری در سیاست های فاشیستی خودشون بدن
سه‌شنبه 7 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
کرد ها به ویژه گروه تروریستی پژاک کشتار های زیادی رو در ایران و ترکیه بخاطر پدیده شوم تجزیه طلبی و ضربه به پیکره باستانی ایران و همچنین ترکیه و سوریه زده ان جالب توجه است که در نقشه کردستان خیالی و مسخره تجزیه طلبان وابسته و بازیچه قدرت های بزرگ شهر های ارومیه مراغه و بناب و ملکان و میاندوآب و... بسیاری از شهرهای کاملا ترک نشین آذربایجان (در گذشته و امروز)در اون محدوده قرار دارند تعداد زیادی رو در راستای اهداف تروریستی در ایران و ترکیه به قتل رسوندند که هیچ کشوری و هیچ قانونی این گروه تروریستی رو به رسمیت نمی شناسد به امید اینکه این گروه که کرد ها رو هم بد نام می کنه هر چه سریع تر سرکوب شه اینایی که طمع به خاک پاک ایران رو دارن باید نابود شن متاسفم از ایرانیایی که حمایت این گروه رو می کنند و حاضرن کردستان از ایران جدا شه کردستانی که از 3000 و بیشتر سال در پیکره ایران بوده مرگ بر خائنین ایران زمین و درود بر ایران
سه‌شنبه 7 اسفند 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
همه با هم تجزیه طلبی رو محکوم و از حقوق قومیت ها در کشور ها حمایت می کنیم من خودم حامی حقوق کرد ها در ایران و ترکیه هستم ولی تجزیه طلبی و تروریست بودن فایده نداره الان مرز ها در اروپا برداشته می شه و ایجاد کشور در این قرن فایده نداره و اقدامی مسخره محسوب می شه یادمون نره که همه ما ایرانی هستیم و من نمی خوام هموطن کرد خودم رو از دست بدم من حاضر نیستم یه هموطن کرد از ما جدا شه چون همه به هم عادت کردیم و همدیگر رو دوست داریم به امید ایجاد دموکراسی واقعی نه از نوع آمریکایی که دموکراسی رو همزمان با جنگ طلبی و استکبار و قتل و آدم کشی همراهی می کنه یاشاسین ایران
سه‌شنبه 7 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.