کودکان زندان دوباره به سلول ها برمی گردند

کودکان زندان دوباره به سلول ها برمی گردند

زندان، خانه بعضی از کودکانی است که به جرم مادرانشان در سلول ها هستند. مادرانی که بچه های خود را در بند به دنیا می آورند یا با خود به زندان می برند.
کودکی در زندان اوین

بسیاری از این کودکان، نه تنها چشم خود را به روی دیوارهای زندان می گشایند، بلکه بیشتر عمر خود را هم در میان همین دیوارها سر می کنند. فاطمه گوارایی، عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان، می گوید بیشتر این کودکان به دلیل آسیب هایی که در زندان می بینند، در سال های آینده باز هم به زندان برمی گردند.

به گفته خانم گوارایی، تعداد زندانیان زن حدود سه تا شش درصد کل زندانیان است. از میان زنان زندانی، شمار بسیار کمی همراه فرزندانشان در زندان به سر می برند اما تأثیراتی که این کودکان از محیط زندان می گیرند بسیار شدید است.

قربانیان خشونت های فیزیکی و لفظی

بیان عزیزی، کارشناسی که درباره فرزندان زندانیان تحقیق کرده است می‌گوید در زندان ها، کودکان قربانی دعوای زندانیان زن هستند. گاهی زنان زندانی برای انتقام گرفتن از مادر، فرزند او را کتک می زنند. گاهی هم خود مادر کودک، به دلیل شرایط روحی که دارد فرزندش را کتک می زند.

ناهید کشاورز، از فعالان جنبش زنان که تازگی از زندان اوین آزاد شده است تجربه خود را از بند زنان تعریف می کند: "یک سلولی را درست کرده بودند که مادرها و بچه ها در آنجا بودند. در دود سیگار، سر و صدا و خشونت، وضعیت بسیار نامناسبی داشتند. زنی را دیدم که هم بندان او را کتک زدند و از پله ها پایین پرت کردند. مواد مخدر هم که به راحتی بین زندانیان رد و بدل می شود. واقعا شرایط آنجا برای بچه ها مناسب نیست."

 یک سلولی را درست کرده بودند که مادرها و بچه ها در آنجا بودند. در دود سیگار، سر و صدا و خشونت، وضعیت بسیار نامناسبی داشتند.
 
ناهد کشاورز، از فعالان جنبش زنان که به تازگی از زندان اوین آزاد شده

عشرت قلی پور، از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودک، اعتقاد دارد که محیط زندان و آسیب های روانی که کودک با آن مواجه است، او را دوباره در بزرگسالی و به اتهام های مختلف به زندان باز می گرداند.

زنان زندانی گاهی از این آسیب ها مطلع هستند. اما نه خانواده ای برای نگهداری از فرزندانشان دارند، نه مایل هستند که کودکان خود را به بهزیستی بفرستند.

مهدکودکی که دیگر نیست

سال ها پیش، در زندان اوین تهران مهد کودکی وجود داشت که بچه های زندانیان از حداقل های مورد نیاز کودکان مثل وسائل بازی و تربیت مناسب سنشان بهره می گرفتند. اما این مهد کودک تعطیل شد.

در حال حاضر دولت به زنان زندانی اجازه می دهد که بر اساس آیین نامه زندان ها، فرزندانشان را تا دو سالگی در زندان نگه‌ دارند.

فاطمه گوارایی پیشنهاد می کند که از مجازات های جایگزین به جای مجازات زندان برای مادران متهم استفاده کنند. و در صورتی که مادران به هر دلیل به زندان افتادند، مراکزی در کنار زندان برای تربیت فرزندان آنها احداث شود، مانند مهد کودکی که قبلا در زندان اوین وجود داشت. یا دست کم، مادران زندانی در سلول های جداگانه قرار گیرند که آسیب محیط بر کودکان آنها به حداقل برسد.

bahram1 - ایران - تبریز
زن که بی ارزش باشه بچه هم بی ارزشه. پس چی؟ باید منتظر عواقب این کارها باشیم. دودش به چشم خودمون میره
دوشنبه 29 بهمن 1386

zpirooz - آلمان - آخن
دردناکه
دوشنبه 29 بهمن 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
خدایا به کجا داریم میریم ؟
دوشنبه 29 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
bahram1 - ایران - تبریز
هیچ کس بد به دنیا نمیاد این حرفت اصلا درست نیست مثل عربهای ضد زن صحبت نکن..جنبشهای اجتماعی مردم ایران علیه حکومت دیکتاتوری اسلامی نشان از به ستوه آمدن زنان ازظلم وستم است .ایشان تلاش می کنند تا صدای حق طلبانه خود رابه گوش مردم جهان برسانند. این گونه جنبش های ( دانشجویان ، فرهنگیان، پرستاران و...) از طرف رژیم اسلامی سرکوب می شود. سران رژیم ازاین حرکتها وحشت بسیاری دارند و سرنگونی خود را در ادامه این جنبشها می ببنند.تردیدی وجود ندارد که زنان ایران اولین وبیشترین قربانیان جنبش ها ی اجتماعی هستند. حکومت زن ستیز اسلامی دراین مدت 25 سا ل به انحاء مختلف اعتراضا ت زنان را که برای احقاق حقوق اولیه شان بوده ، سرکوب کرده و از حضور فعال ایشان در جنبش های اجتماعی جلوگیری می کنند.
سه‌شنبه 30 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
در جامعه اسلام زده ایران دختران از زمان کودکی با اعتقادات مذهبی در محیط خانواده و تهدیدهای خانوادگی و جامعه روبرو بوده وهستند که این گونه محدودیتها ترفند این رژیم آخوندی بوده است. زیرا آنان می خواهند که انسانهای مطیع احکام اسلامی باشند. حال می توان متوجه شد چرا همین زنان زمانی که پا به عرصه جامعه میگذارند نگاهی دیگرگونه دارند. این آموزشهای که اززمان کودکی درمغز آنها فرو رفته و جز زنجیری برای بسته شدن دست وپای آنها از فعالیتهای اجتماعی نبوده است را به کناری می گدارند
سه‌شنبه 30 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
جامعه ای که الگوی سیاسی ، اجتماعی واقتصادی آن ازقوانین ارتجاعی اسلام نشات می گیرد و مربوط به بیش از1400 سال می باشد ازنظربنیادگرایان اسلام(اسلام یک بار و برای همیشه درهرموردی تعیین تکلیف کرده است ) وازدید محافظه کاران (زن به عنوان انسان برابر در جامعه مطرح نیست بلکه تنها به عنوان یک مادر وهمسر مطرح میگردد نه یک موجود صاحب اختیار)که این تفسیرات برای مردان زمینه را مساعد میسازد که اجازه ی هر کاری ازقبیل ضرب وشتم و قتل را بر زنان روا می دارند. مردان طبق قوا نین ا سلامی این موارد را حق مسلم خودمی دانند...پدر66ساله ای که به علت مظنون بودن به دخترش او را میکشد . ویا همسری به علت ناموس وشرف خانوادگی خود همسرش را به سیم برق وصل می کند واورا به قتل می رساند.

خانواده برای دختران بدون نظر خواهی همسر انتخاب میکند.اومی بایست با مرد مورد نظر خانواده ازدواج کند واگر او تن به این عمل ندهد ، تهدید به مرگ میشود . موارد خودسوزی زنان بر اثرسرکوب های خانوادگی و اجتماعی دیگر در ایران بیشمار است .همه اینها سرمنشاء قوانین مرتجع اسلامی است که درآن اثری ازآزادی فردی زنان وجود ندارد.
---------------------------
کاربر محترم
لطفا نظرات خود را کوتاهتر بیان فرمائید تا امکان درج آن در سایت میسر باشد و هم چنین از نوشتن نظرات طولانی خود برای یک مطلب به طرز تکه تکه و پشت سر هم ارسال آن خودداری نمائید زیرا همین نیز به منزله نوشتن یک مقاله طولانی از یک شخص به جهت اظهار نظر در باب یک مطلب واحد می باشد .
با تشکر از توجه شما
سایت ایرانیان انگلستان
سه‌شنبه 30 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
اولین دستاورد جمهوری اسلامی برای زنان حجاب بوده است که تحقیرآنهادرصحنه های جهانی شده ومی شود.نما ینده اصفهان درمجلسی می گوید: " غیرت دینی کجارفته بی حجابی این همه آزادی در کجای دین جای دارد.این گونه لباس پو شیدن آرایش مو آزادی در کجای دین جای دارد.دختران وزنان

ایرانی طوری لباس می پوشند که رقاصان هالی ودی هم شرم می کنند." من نمی دانم این نما ینده از کدام دین حرف می زند، دین آدمکشها که زهرا کاظمی را به قتل رساندن یا پدری که جگرگوشهء خود را خفه می کند یا برادری که به خواهر خود تجاوز میکند .آیا معضلات اقتصادی و اجتماعی مردم ستمدیده ایران با حجاب حل میشود؟ مسلم است که نه !
سه‌شنبه 30 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.